Apteekissa, tiesitkö, että farmaseutti näkee aina asiakkaan koko voimassaolevan lääkityksen?
Kommentit (154)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesin että näkee ja kaikkein eniten apteekeissa ihmetyttää tietoturva. Muissa paikoissa, lääkärillä ja hoitajalla käydessä on tosi tarkkaa mitä puhutaan, potilasta ei saa kutsua sukunimellä sisään yms. Apteekissa käydessä pitää siinä tiskillä itse sanoa mitä lääkettä haluaa kun muut asiakkaat istuvat selän takana ja vieressä Apteekkari neuvoo kaikkein kuullen tuotteen käytön. En ymmärrä miten tämä on sallittua ja kaikki muut asiakkaat kuulevat mitä lääkettä ottaa eli käytännössä sen että mitä sairauksia on.
Voi kuule, esim.sairaalan päivystysosastolla huudetaan suureen ääneen Mairen lääkkeet, sairaudet ja henkilötunnuskin, ettei tommonen apteekkikäynti oo mitään siihen verrattuna..
Voi kuule itse, ei ainakaan siinä sairaalassa jossa minä työskentelen.
No HUS:in päivystyksessä, siellä osastolle siirtoa ootellessa, ihan suureen ääneen kaikkien potilaiden asioita kysellään ja kailotellaan..
Lisäksi vielä siellä osastollakaan ei ole minkäänlaista yksityisyyttä kellään henk.kohtaisten sairauksien tai muiden ns.vitsausten suhteen. Hyvin olin selvillä sermin takana pötköttävän potilaan taipumuksesta alkoholiin yms.. Ehkä te hoitsut kuvittelette, ettei muka muut potilaat kuule, mutta esim. vanhuksille huudetaan niitä kysymyksiä kovaan ääneen, ja yhtä kovaan ääneen ne vanhuksen vastauksetkin vielä varmistetaan. Samoin ambulanssihenkilökunta huutelee jo ovelta, että tässä on Pirkko, joka kaatui kotonaan 3 päivää sitten, ja nyt tytär meni tarkistamaan, miksei äitee vastaa puhelimeen. Pirkolla on diabetes, ja rintasyöpä leikattu vuonna-95., että se siitä vaitiolovelvollisuudesta. Siihen verrattuna joku peräpukamalääkkeen nouto apteekista on ihan piece of cake... sanos britti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesin että näkee ja kaikkein eniten apteekeissa ihmetyttää tietoturva. Muissa paikoissa, lääkärillä ja hoitajalla käydessä on tosi tarkkaa mitä puhutaan, potilasta ei saa kutsua sukunimellä sisään yms. Apteekissa käydessä pitää siinä tiskillä itse sanoa mitä lääkettä haluaa kun muut asiakkaat istuvat selän takana ja vieressä Apteekkari neuvoo kaikkein kuullen tuotteen käytön. En ymmärrä miten tämä on sallittua ja kaikki muut asiakkaat kuulevat mitä lääkettä ottaa eli käytännössä sen että mitä sairauksia on.
Voi kuule, esim.sairaalan päivystysosastolla huudetaan suureen ääneen Mairen lääkkeet, sairaudet ja henkilötunnuskin, ettei tommonen apteekkikäynti oo mitään siihen verrattuna..
Voi kuule itse, ei ainakaan siinä sairaalassa jossa minä työskentelen.
No HUS:in päivystyksessä, siellä osastolle siirtoa ootellessa, ihan suureen ääneen kaikkien potilaiden asioita kysellään ja kailotellaan..
Lisäksi vielä siellä osastollakaan ei ole minkäänlaista yksityisyyttä kellään henk.kohtaisten sairauksien tai muiden ns.vitsausten suhteen. Hyvin olin selvillä sermin takana pötköttävän potilaan taipumuksesta alkoholiin yms.. Ehkä te hoitsut kuvittelette, ettei muka muut potilaat kuule, mutta esim. vanhuksille huudetaan niitä kysymyksiä kovaan ääneen, ja yhtä kovaan ääneen ne vanhuksen vastauksetkin vielä varmistetaan. Samoin ambulanssihenkilökunta huutelee jo ovelta, että tässä on Pirkko, joka kaatui kotonaan 3 päivää sitten, ja nyt tytär meni tarkistamaan, miksei äitee vastaa puhelimeen. Pirkolla on diabetes, ja rintasyöpä leikattu vuonna-95., että se siitä vaitiolovelvollisuudesta. Siihen verrattuna joku peräpukamalääkkeen nouto apteekista on ihan piece of cake... sanos britti.
No tämä on kyllä totta. Jopa lääkärin kierrot o huoneissa, jos potilaat ei pääse liikkumaan lääkärin huoneeseen. Siinä saa koko potilashuone omaisineen tietää sairaushistorian, nimet, pahimmillaan hetut ja tilanteen. Tietoturva on niin iso juttu, mutta näin suuria tietoturvapuutteita ei korjata.
siksi pikku paikkakuntien väki ei käy lähi apteekissa koska kohta tautia ja lääkitystä kailotetaan lähi kaupassa. ajetaan mieluummin kaupunkiin meillä forssaan
Vierailija kirjoitti:
Voit käyttää listaa jonka näytät apteekissa ja myös pyytää asiointia sivummalla tai että asiasi puhutaan mahdollisimman hiljaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös ne ole nähneet asiakkaiden käyttämät lääkkeet vuosikymmeniä? Ei mitään auringon alla.
Annan Kela-kortin ja pyydän lääkkeet. En koskaan erittele niitä.
Joo, tässäkin tapauksessa ap. polkupyörä on jo keksitty. Ihan sama jos joku sanoisi, tiedätkö, yön jälkeen tulee aamu.
Toimit väärin tai sitten asut pikkupaikkakunnalla, jossa sinut tunnetaan. Jos annat pelkän kela-kortin, sinun tulisi myös sanoa mitä lääkkeitä otat tai antaa lista.
ApValefarmaseutti ja 🤡, samassa persoonassa 🙌
Ihan laillistettu farmaseutti olen kyllä :)
Ap
Oletteko huomanneet, että apteekeissa ja museoissa on kummallista henkilökuntaa? Käyttäytyvät oudosti ja epäsosiaalisesti asiakkaiden kanssa. Olen ajatellut, että se johtuu siitä, että ovat akateemisesti koulutettuja, ja siihen ei ilmeisesti kuulu asiakaspalvelukoulutus.
Entä jos joku näkee myös farmaseutin voimassa olevan lääkityksen.
Vierailija kirjoitti:
Huvipuistohullu kirjoitti:
Ai silloinkin, jos haen vain jotain flunssalääkettä?
Mitkä flunssalääkkeet ovat reseptillä? En ole sellaisista kuullut. Jos tarkoitat käsikauppalääkkeitä, nehän ei tietysti sun kaikkia lääkkeitä tarkista. Jos tarkistaisi, asiakasjono ulottuisi Hesasta Muonioon.
Esim. Duact, Erdopect, Cocillana, Flavamed Nasonex ja em.:n rinnakkaiset.
Ap
Onko tää jonkun kehitysvammaisen alotus.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko huomanneet, että apteekeissa ja museoissa on kummallista henkilökuntaa? Käyttäytyvät oudosti ja epäsosiaalisesti asiakkaiden kanssa. Olen ajatellut, että se johtuu siitä, että ovat akateemisesti koulutettuja, ja siihen ei ilmeisesti kuulu asiakaspalvelukoulutus.
Ei siis kaikki, mutta jokaisessa apteekissa ja monessa museossakin on joku outolintu.
Mitä sitten jos näkee vanhatkin lääkitykset? Mikä on sellainen lääkitys jota pitäisi hävetä hakiessa apteekista? Kyllä ne farmaseutit on ennenkin myyneet peräpukamavoidetta ja psyykenlääkettä. Ei varmasti kiinnosta sen kummemmin.
Ei mitään. Aloitus kumpusi vain toisessa ketjussa olleesta kommentista, jossa selitettiin, ettei farmaseutti saa katsoa kuin reseptejä, joista otetaan. . .
Kyllä ne muutkin näkyvät. Ehkä näin luuleva oli harvinaisuus ja hyvä niin!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai. Lääketurvallisuuden kannalta tärkeää, että farmaseutti tietää tarkalleen mitä myy ja sopiiko se yhteen muiden käytettyjen lääkkeiden kanssa.
Minusta on outoa, jos lääkäri ei tätä tsekkaa lääkkeitä määrätessään. Pitääkö farmaseutin siis paikkailla lääkärin mahdollista virhettä?
Onko farmaseutilla vaitiolovelvollisuus?
Tietenkin on vaitiolovelvollisuus. Lain mukaan hänen on tarkistettava lääkärin määräämä lääkitys.
Näkee kaupan kassakin kaikki ostokset mitä ostit sillä kertaa . Mitä sitten . Ja gynegologi näkee koko toosan .
Vierailija kirjoitti:
Mikähän on palstalaisten keskimääräinen äo? Miten ajattelitte, että farmaseutti näkisi vain sen reseptin, jota sattuu juuri sillä kerralla ostamaan?
Isompi uutinen on se, että optikkoliikkeessä nähdään kaikki asiakkaan terveystiedot, mistä uutisoitiin juuri.
Optikolla on myös vaitiolovelvollisuus ja terveydenhuollon koulutus. Ymmärrät varmaan, että on sairauksia jotka vaikuttavat silmiin ja näköön. Siis muitakin kuin silmäsairauksia. Tietyissä asioissa optikon on ohjattava silmälääkärin vastaanotolle eikä määrättävä vain laseja.
Vierailija kirjoitti:
Näkee kaupan kassakin kaikki ostokset mitä ostit sillä kertaa . Mitä sitten . Ja gynegologi näkee koko toosan .
Vähän eri asia kun olet itse asiakkaana poiminut kaikki ne ostokset.
Mutta tiedättekö, minkä sairauden hoitoon/estoon käytettäviä lääkkeitä ei koskaan haeta apteekista?
Ap
Omakannasta voi estää näkymisen reseptittäin myös apteekilta.
Mitkä flunssalääkkeet ovat reseptillä? En ole sellaisista kuullut. Jos tarkoitat käsikauppalääkkeitä, nehän ei tietysti sun kaikkia lääkkeitä tarkista. Jos tarkistaisi, asiakasjono ulottuisi Hesasta Muonioon.