Jos kaadan puita äitini pihasta hänen vaatimuksestaan kuka vastaa mahdollisesta vahingosta?
Onko työn tilaaja vai työn suorittaja vastuussa?
.
Olen hänen mukaansa työnvieroksuja, kun en tänään lentänyt kesken kaiken kaatamaan puitansa. Taajama-alue ja jokainen puu on pituudeltaan sellainen, että jos tähtäys menee hiukankaan pieleen on sähkölinjaa alhaalla, naapurin aitaa rikki, kolmannen katto palasina. Ammattimies ja tyyni ilma niin onnistunee - minä olen vain mökkisahuri.
.
Kuka vastaa mahdollisista vahingoista? Minulla ei ole sellaisia vakuutuksi, jonka kyllä kerroinkin hänelle.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Taajamassa ei saa kaataa puita pihalta omin luvin. Täytyy olla yhteydessä kuntaan ja ne antaa luvan kaataa tai ei anna.
Mahtais ne ihmetellä kunnassa, kun joku oikeasti tällaisen hakemuksen laittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taajamassa ei saa kaataa puita pihalta omin luvin. Täytyy olla yhteydessä kuntaan ja ne antaa luvan kaataa tai ei anna.
Mahtais ne ihmetellä kunnassa, kun joku oikeasti tällaisen hakemuksen laittaisi.
Täh? Kaikki normaalit ihmiset pitävät huolen että lupa-asiat ovat kunnossa. Saattaapi muuten tulla kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah, kunnan puutarhurin tai jonkun sellaisen piti tulla katsomaan että mitä puita kaadetaan pihalta.
Ei tullut puolentoista vuoden aikana ja enää ei kyllä ole mitään katsottavaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä tietenkin. Pitää olla kaatoon lupa ja osaava kaataja vakuutuksin.
Mitä horiset, lueppa nyt uudelleen oma tekstisi! JOS on ammattikaataja niin sillähän ne luvat ja vakuutukset on!
Tontin omistajan pitää hakea kunnalta lupa puiden kaatamiseen, jos tontti on kaava-alueella. Ei se ammattimetsuri sitä lupaa hae. Vakuutukset hänellä kyllä on.
Meillä ei ole mitään lupia haettu eikä haeta jos omaa tonttia karsitaan. Vaarallisesta paikkaa puun kaatamiseen hankittiin ammattilainen joka alkoi latvasta sitä karsimaan. Muualta kaadettiin itse.
Maaseututaajamassa näin. Isommissa kaupungeissa ei. Siellä on liika kaikkia mielensäpahoittajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metsälä isille tiedoksi, eivät naura.
Esim. https://www.turku.fi/asuminen-ja-ymparisto/rakentaminen/rakentamisen-lu…
https://www.joensuu.fi/metsat/puunkaato-ja-maisematyolupa
https://www.rovaniemi.fi/Palvelut/Maisematyolupa/547ad3ff-fed0-439e-b0d…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saatte luvan, niin hankkikaa arboristi. Pätkii ne puut pystyssä useampaan osaan, niin ei kaadu minkään päälle.
Joo. Sahaa puussa kiipien alapuolella, niin se yläpuolinen pätkä tippuu päälle. Yläpuolella voikin huoletta alapuolisen katkoksen sahata. Tulee vaan itse rungon mukana alas.
Yläpuolinen pätkä kaatuu sahaajasta poispäin, aivan samoin kuin kokonaista puuta kaataessa.
Siis jos/kun osaa homman.
Todella hankalassa paikassa voi apuna olla nosturi, jolla nostetaan pätkä kerrallaan pois. Maksaa toki konevuokra ja tuplamiehitys extraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita se kärttyilevä mummo laitokseen - problem solved!
MIKSI ihmeessä tunget anglismeja suomenkieliseen keskusteluun!
Siksi koska suomi on kuoleva kieli ja because I can.
Siitä vaan mopo laulamaan. Nojaat vähän kaatumisvaiheessa runkoon, niin oikea suunta löytyy. Säästät ainakin satasen tekemällä ite.