Miksi narsismista kärsii yleensä vain naiset?
Miksi yleensä vain naiset puhuvat tästä ja ovat narsistisesta väkivallasta kärsineitä? Tiedän paljon naisia joilla on elämässä ollut narsistista väkivaltaa ja tästä puhuneet, miehiltä en ole kuullut koskaan. Itse olen kärsinyt narsistisesta väkivallasta pari vuosikymmentä (perheenjäsen). Olen myös tukifoormulla ja käynyt vertaistukiryhmässä, ei miehiä.
Kommentit (36)
Epäilisin, että miehet eivät kovin helposti tunnista naispuolista narsistia, pitävät vain mukavana ihmisenä "kun se aina hymyilee niin kivasti".
On paljon helpompaa leimata toinen osapuoli narsistiksi, kuin myöntää että kyseinen henkilö on vain erittäin itsekäs ja aito ku$ipää joka ajattelee vain ja ainoastaan itseään.
Kyllä kaikki sukupuolet kärsivät narsismista.
Jos tarkoitat nyt PELKÄSTÄÄN narsismi-läheisriippuva -dynamiikkaa, siis sitä, että miksi mies on yleensä se narsisti ja nainen se läheisriippuva osapuoli, niin se on eri kysymys.
Koska jos mies kertoo tuollaisista asioista julkisesti hän leimautuu uhriksi, heikoksi, valittajaksi. Olen nainen joka vaikuttaa miesten mielestä kiltiltä ja luotettavalta ja minulle avaudutaan usein ongelmista joita miehillä ei kuulemma ole.
Nötkötti kirjoitti:
On paljon helpompaa leimata toinen osapuoli narsistiksi, kuin myöntää että kyseinen henkilö on vain erittäin itsekäs ja aito ku$ipää joka ajattelee vain ja ainoastaan itseään.
Ja miten tuo eroaa narsistista? Siis erittäin itsekäs kusipää, joka ajattelee vain ja ainostaan itseään? Näytä mulle narsisti, joka ei olisi äärimmäisen itsekäs kusipää, ja joka ei ajattelisi vain ja ainoastaan itseään.
Vierailija kirjoitti:
Epäilisin, että miehet eivät kovin helposti tunnista naispuolista narsistia, pitävät vain mukavana ihmisenä "kun se aina hymyilee niin kivasti".
Tarkoitan henkilöä, johon läheinen suhde, esim vanhempi, sisarus, kumppani, pitkäaikainen kollega, jonka osalta kokenut narsistista henkistä väkivaltaa. Näiden osalta kyllä tuntee vähän enemmänkin kuin pelkkää hymyilyä kivasti, miehenäkin. Ap
Narsismi ON HUOMATTAVASTI YLEISEMPÄÄ MIEHILLÄ, ETTÄ ÄLÄ NYT AP PUHU P A S K A A
Vierailija kirjoitti:
Narsismi ON HUOMATTAVASTI YLEISEMPÄÄ MIEHILLÄ, ETTÄ ÄLÄ NYT AP PUHU P A S K A A
Tämä on muuten totta. Johtuu siitä, että miehet ovat itsekkäämpiä ja itsekeskeisempiä, kuin miehet ja taipuvaisempia hyväksikäyttämään ihmisiä. Kaikki nuo ovat narsistin tunnusnetkkejä.
Olen mies ja olen kokenut narsismia molemmilta sukupuolilta. Naisten narsismi on enemmän suunniteltua ja kylmempää kun taas miesten erittäin suoramaista joka helpompi tunnistaa. Molemmat heti käyttävät hyväksi jos kokevat heikkoutta jostain tai vähintään yrittävät. Loppu tulos kaikki ovat alkaneet pelätä minua koska olen väkivaltainen suuttuessa.
Olen elänyt vaikeissa ja väkivaltaisissakin suhteissa enkä siltikään koe että kukaan mieheni olisi ollut sellainen narsisti mitä narsismilla tarkoitetaan.
Riippuu varmasti myös kokemuksesta. Itselleni tuo aihe on sillä tavalla vieras, etten tunne juurikaan ihmisiä jotka olisivat kokeneet narsisteja elämässään eikä narsisteista puhu oikein kukaan ikinä missään.
Ainoastaan yhden kaverin isä on laajasti narsistiksi epäilty (omien lasten, perhetuttujen jne. osalta), mutta ei siitäkään sillä tavalla kauheasti puhuta, joskus tietysti jos tulee puheeksi. Enempi se on sellainen asia, että no se ihminen nyt vaan on sellainen ja kannattaa muistaa se seikka kun on tekemisissä.
Toinen tietämäni tapaus on naispuolinen kaverini, jolla on paljon narsistisia piirteitä ja hänen ex-miehensä tuosta joskus puhui, että onkohan tuo nainen oikeasti narsisti.
Nuista tapauksista ei ole tehty sellaista draamaa, mitä tällä palstalla aiheen piiristä näkee.
Naisten narsismi on vain voimakastahtoisuutta ja itsevarmuutta.
Vierailija kirjoitti:
Tulee heti mieleen kolme narsistia:
Kaikki miehiä.
Minä tunnen 2 naista, mutta myös miehen joka lienee psykopaatti.
Miten niin? Intiimisuhteissa ehkä väitteesi voi pitää paikkansa, mutta muuten miehet kyllä ovat varsin valmiita seuraamaan narsistia ja jopa kuolemaan hänen puolestaan. Narsisti toki kääntää asian niin, että hän taistelee tavallisen miehen "puolesta".
Vierailija kirjoitti:
Olen elänyt vaikeissa ja väkivaltaisissakin suhteissa enkä siltikään koe että kukaan mieheni olisi ollut sellainen narsisti mitä narsismilla tarkoitetaan.
Narsismiin kytkeytyy erittäin vahvasti manipulatiivisuus, syyllistäminen, gaslightning (kaasuvalotus), häpäisy, toisen alentaminen ja jopa murtaminen henkisesti, kyvyttömyys katsoa peiliin, olla vastavuoroinen, pyytää anteeksi ja myöntää virheensä. Ei itsetuntoa, ja on tietoinen satuttamisesta, mutta oikeuttaa sen. Narsisti on tietyllä psyykkisellä tasolla myös henkisesti lapsi. Näitä eri tasoja on aikuisilla monia, kuten rooleja.
Kyllä tuosta itärajan takaisesta narskusta kärsii koko maailma. Ukrainalaisista 120 000 hengellään, suurin osa miehiä.