Minkälaisia oireita liiallinen alipaine aiheuttaa asunnossa?
Kommentit (26)
Kerrostalossa röökinhaju pujahtaa raoista sisään .
Korvausilma tulee viemäreistä.. mieti sitä bakteerien määrää..
Nenän tukkoisuus, aivastelu, yskä, päänsärky..
Minulla tuntuu painetta korvissa. Kun aukaisee ikkunan niin heti helpottaa.
Väliovea tai ulko-ovea on vaikea saada auki. Asunnossa saattaa olla myös tunkkainen ilma.
Asunnoissa, joissa ilmanvaihto tapahtuu ikkunoiden yläpuolisista raoista/luukuista, kannattaa katsoa, että nuo luukut on auki tai ainakin riitävän auki, jotta korvausilmaa tulee.
Sisään tulee likaista ilmaa, eristevillapölyä jne. hallitsemattomasti julkisivun raoista ja villojen läpi.
Jos sinulla on liian kova alipaine siellä niin katso korvausilmaventtiilit kuntoon ja säädätä poistoilmamäärät kohdalleen.
Kiitos aloittaja ketjusta! Sekä vastauksista!
Meinaan olenkohan saanut vastauksen ongelmaani?
Olen ihmetellyt, että miksi ihmeessä niiskuttaa, aivastuttaa ja yskittää etenkin aamuisin joka ikinen aamu. Vaikka en ole kipeä.
Olen asunut tässä pari vuotta, uusi kämppä.
Olen myös pohtinut, että miksi tämä kämppä kerää pölyä niin perhanasti. On yksiö, ylin kerros.
Nyt avasin nuo ikkunan ilma-aukot.
Voisiko kyse olla tuosta alipaineesta? Väsyttääkin niin pirusti.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos aloittaja ketjusta! Sekä vastauksista!
Meinaan olenkohan saanut vastauksen ongelmaani?
Olen ihmetellyt, että miksi ihmeessä niiskuttaa, aivastuttaa ja yskittää etenkin aamuisin joka ikinen aamu. Vaikka en ole kipeä.
Olen asunut tässä pari vuotta, uusi kämppä.
Olen myös pohtinut, että miksi tämä kämppä kerää pölyä niin perhanasti. On yksiö, ylin kerros.
Nyt avasin nuo ikkunan ilma-aukot.Voisiko kyse olla tuosta alipaineesta? Väsyttääkin niin pirusti.
Uusissa kämpissä on rakennusvirheitä joka sormelle ja varpaalle. Ei olisi ihme jos siellä olisi sisäilmaongelmaa yms.
Nykytaloissa on juurikin tuo ongelma, koska talot ovat kuin muovipullo, mitään ei pääse sisään, eikä ulos ilman ilmanvaihtoa, jos se on säädetty huonosti, vaikutukset ovat sen mukaiset. Suosittelen ottamaan yhteyttä isännöitsijään ja pyytämään ilmamäärien mittausta.
Mulla tuntui yhdessä kämpässä ihan korvissa. Ai että, kun laittoi matalapaineella vielä liesituulettimen päälle oli hieno olo. Toi liesituuletin ollut virhe (olisi pitänyt olla huuva), väliovet oli liian tiiviit ja korvausilmaa tuli huonosti. Hajut myös seilasi asunnossa miten sattui.
Me asutaan vanhassa kerrostalossa ja joka aamu herään siihen, että nenä ja kurkku ovat ihan tukossa. Yskittää myös kovasti sekä minua että miestä, mietittiin että kuiva huoneilma syynä vai mikä?
Alipaine saattaa myös takasta vetää ilmaa sisään, ja sen haistaa kyllä.
Alipaine imaisi pitsalähetin postiluukkuun. Tarkemmissa tutkimuksissa selvisi että syyllinen olikin ali baine.
Nykyään asunnoissa tulee olla tasapainotus, eli jos huuvan päräyttää tulille, niin korvausilma on jostain tultava (tuloilma).
Asuin muinoin vanhassa kerrostaloasunnossa, jossa oli vaihtelevan tunkkainen ilma, keittiössä etenkin. Asiaa riittävästi tutkittuani syyksi paljastui alakaapiston alla oleva putkikanaalin läpivienti, jota ei oltu tukittu, vaan asunnon korvausilma tuli sitä kautta muista asunnoista ja ties mistä. Ruiskutin pullollisen uretaanivaahtoa reikään ja haju lakkasi samalla ikkunoissa olevien korvausilmaventtiilien alkaessa toimia oikein. Asunnossa oli koneellinen ilmanvaihto/-poisto.
Vierailija kirjoitti:
Pytyssä vesiraja laskee.
Alipaine voi imaista istujan pönttöön. Siinä olet sitten jumissa ja palokunnalla on hauskaa.
Alipaine saa veden kiehumaan jo 20C eli myös veren, se on hengenvaarallista.
-1bar
Kapeat posket?