Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen huolissani suolistoni toiminnasta

Vierailija
17.03.2023 |

Olen paskantanut tänäänkin jo 3 x. Äsken heti ruoan syömisen jälkeen kova hätä ja pakko juosta vessaan. Vähän ripulilla. Suoli on yli aktiivinen.
Mikä tähän auttaa? Tuntuu että mitä kevyemmin syön niin sitä enemmän tulee tavaraa pihalle..

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tullut isokin keko ripulia?

Vierailija
22/47 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi tuohon maitohappobakteerit. Gefilus- ja ab-piimää sekä jogurttia, hapankaalia yms. päivittäiseen käyttöön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No huolissani siitä kun tuntuu että tavara ei kerkeä imeytyä kun vedän joku 3-4 krt paskat per päivä.

Vedät???.? Ongelma lienee juuri tässä: normaalit ihmiset eivät "vedä" ulostetta vaan suolisto työntää ulosteen pois ja pönttöön.

Vierailija
24/47 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hapolliset juomat pois. Varsinkin light colat jne. Ne tuhoaa hyvää bakteerikantaa.

Vierailija
25/47 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä tuliki mieleen, pitää muistaa ottaa laxoberonia illalla, jos vaikka vatsa aamulla toimis

Vierailija
26/47 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vältä leseitä sisältävää.  Käytä öljyä vaikka jogurttiin sekoitettuna, auttoi juuri tuohon ylikierroksiin. 

Vierailija
27/47 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syötkö ruisleipää? Vähennä viljojen syöntiä. Ala syödä epäterveellisemmin. Valkoista leipää ja vähemmän kuituja.

Liika viljojen syönti voi aiheuttaa vatsavaivoja. Vähennä myös maitotuotteita. Juotko paljon kahvia? Saa suolen toimimaan nopeasti. Vähennä siis kahvia myös.

Miksi alapeukut? Itellä ollut samaa ongelmaa. Ei kannata syödä liian kuitupitoisesti ja kevyesti jos ei halua ripulia. Ei tietenkään ole hyvä syödä pizzaa koko ajan, mutta kannattaa lisätä rasvaa ruokavalioon. Rasva ja valkoinen leipä aiheuttaa ummetusta, joten toimii ihmisellä jolla on AP n ongelma. Sen lisänä voi syödä salaattia ja marjoja. Puhun omasta kokemuksesta. Koin ahaa-elåmyksen kun olin kerran lomalla etelässä ja totesin, että maha voi paremmin verrattuna siihen kun olen Suomessa. Ulkomailla ollessani en syönyt puuroa, maitoa, enkä ruisleipää vaan sämpylää ja hedelmiä aamupalaksi. Ei myöskään makaronia eikä spagettia, vaan lihaa ja perunoita. Ei ollut ripulia eikä ummetusta! Kun palasin Suomeen aloin taas syödä puuroa, ruisleipää jne... Vatsaoireet palasi parissa viikossa.

Suomessa on todella paljon suolistosairaita ihmisiä vaikka kaikki syö puuroa, viljoja jne... Itse epäilen että nämä nimenomaan aiheuttaa vatsavaivoja liikaa syötynä. Aamupalalla puuroa, lounaalla pastaa, ruokajuomaksi maitoa... Kaikki nämä kuplii suolistossa aiheuttaen ilmavaivoja ja ripulia. Jos kärsii ummetuksesta niin toki silloin näistä on apua. Ongelma on se, että Jos ruokavalio koostuu liikaa näistä, niin lopputulos on ripuli.

Kokeile viikko AP näillä ohjein. Aamupala vehnäsämpylä lisukkein, hedelmiä. Lounas lihaa ja perunaa. Välipala vaikka pulla tai kroisantti, ehkä banaani tai hapanta jogurttia.

Illallinen vaikka kanafileetä ja bataattia. Iltapala sämpylä. Ruuan kanssa voi syödä salaattia, mutta ei isoja määriä, muuten taas mahan toiminta tehostuu.

Vierailija
28/47 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpottaa kun pysyt vain kotona niin mitä se haittaa rampata vessassa. Istu vessassa vaan ihan rauhassa. 

Jos menee muualle niin pitää alkaa tutkailemaan mitä syö ja mikä aiheuttaa oireita. 

Vierailija
29/47 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää juoda vettä myös maustamaton kivennäisvesi on Erittäin hyvä kyllä tuo ripulilääke on hyvä .

Vierailija
30/47 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli asiallinen! Juo vettä maustamaton kivennäisvesi on hyvä ja se ripulilääke Immodeum.

Vierailija
31/47 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö gefilus pillereitä.

https://www.gefiluskapselit.fi

Vierailija
32/47 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gefilus Basic kapselit

Laktoositon ja gluteeniton maitohappobakteerikapseli, joka sopii päivittäiseen käyttöön koko perheelle. Pakkauskoot: 20, 50 ja 100 kapselia.

https://www.gefiluskapselit.fi

Vierailija
33/47 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiarvo säilyy. Kävin eilen viimeksi paskalla. En kyllä olisi aiemmin huomannut juttua nostaa esiin.

Vierailija
34/47 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyt suoli. Olet siis läpipasko.

Vierailija
35/47 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ottanut montakin koronapiikkiä?

Niistä tulee paljon suolistosyöpiä, oireet sopivat niihin.

En ole! 0 kpl otettuna joten ei siitä.

Ap

Vierailija
36/47 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syötkö ruisleipää? Vähennä viljojen syöntiä. Ala syödä epäterveellisemmin. Valkoista leipää ja vähemmän kuituja.

Liika viljojen syönti voi aiheuttaa vatsavaivoja. Vähennä myös maitotuotteita. Juotko paljon kahvia? Saa suolen toimimaan nopeasti. Vähennä siis kahvia myös.

Miksi alapeukut? Itellä ollut samaa ongelmaa. Ei kannata syödä liian kuitupitoisesti ja kevyesti jos ei halua ripulia. Ei tietenkään ole hyvä syödä pizzaa koko ajan, mutta kannattaa lisätä rasvaa ruokavalioon. Rasva ja valkoinen leipä aiheuttaa ummetusta, joten toimii ihmisellä jolla on AP n ongelma. Sen lisänä voi syödä salaattia ja marjoja. Puhun omasta kokemuksesta. Koin ahaa-elåmyksen kun olin kerran lomalla etelässä ja totesin, että maha voi paremmin verrattuna siihen kun olen Suomessa. Ulkomailla ollessani en syönyt puuroa, maitoa, enkä ruisleipää vaan sämpylää ja hedelmiä aamupalaksi. Ei myöskään makaronia eikä spagettia, vaan lihaa ja perunoita. Ei ollut ripulia eikä ummetusta! Kun palasin Suomeen aloin taas syödä puuroa, ruisleipää jne... Vatsaoireet palasi parissa viikossa.

Suomessa on todella paljon suolistosairaita ihmisiä vaikka kaikki syö puuroa, viljoja jne... Itse epäilen että nämä nimenomaan aiheuttaa vatsavaivoja liikaa syötynä. Aamupalalla puuroa, lounaalla pastaa, ruokajuomaksi maitoa... Kaikki nämä kuplii suolistossa aiheuttaen ilmavaivoja ja ripulia. Jos kärsii ummetuksesta niin toki silloin näistä on apua. Ongelma on se, että Jos ruokavalio koostuu liikaa näistä, niin lopputulos on ripuli.

Kokeile viikko AP näillä ohjein. Aamupala vehnäsämpylä lisukkein, hedelmiä. Lounas lihaa ja perunaa. Välipala vaikka pulla tai kroisantti, ehkä banaani tai hapanta jogurttia.

Illallinen vaikka kanafileetä ja bataattia. Iltapala sämpylä. Ruuan kanssa voi syödä salaattia, mutta ei isoja määriä, muuten taas mahan toiminta tehostuu.

Siis kuule kun, nuo ohjeet kyllä silleen kolahtaa koska tänään oikeasti mulla meni hermo tohon paskantamiseen niin päätin että vedän pitsan et mä saan suolen vähän jumiin ja nyt on pitsa pysyny sisällä ainakin vielä :D vähän hidastaa tota suolen nopeutta kun paljon rasvaa.. tarkoitus ei siis ole syödä pitsaa kokoajan enkä yleensä syö mutta mulla oli intuitio että mä tarviin jotain raskaampaa syötävää. Ap

Nyt ei oo enää vatsa toiminu ja toivon että ei tänään enää paskalle tarvis mennä mutta saa nyt nähdä/ap

Vierailija
37/47 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No huolissani siitä kun tuntuu että tavara ei kerkeä imeytyä kun vedän joku 3-4 krt paskat per päivä.

Vedät???.? Ongelma lienee juuri tässä: normaalit ihmiset eivät "vedä" ulostetta vaan suolisto työntää ulosteen pois ja pönttöön.

😃😃😃😃 No väärä sanavalinta. Paska tulee 3-4 krt päivässä. Mun kroppa vetää paskat ulos perseeestä 3-4x päiväs. Ap

Vierailija
38/47 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tullut isokin keko ripulia?

Kuule on 💩 vähempikin olis vallan mainiosti riittänyt Ap

Vierailija
39/47 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä elimistö tuntuu toimivan noin. Se putsaa ulos itsestään joko kiinteät tai nesteet.

Usein keskushermosto reagoi syömiseen poistamalla kuonaa toisesta päästä.

Olen ottanut sen terveyden edistämisenä, mutta onhan nyt myös noroa ja jotain muutakin liikkeellä.

Oma vatsa on ollut samalla tavalla yliaktiivinen, ihan niin kuin olisi lievää lievempi mahatauti. Ehkä onkin.

Joo mulla just tämmönen fiilis, aivanku se kroppa puhdistaisi sieltä jotain. Onnvaan helvetin rasittavaa juosta paskalla monta kertaa päivässä ap

Vierailija
40/47 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama ongelma tosi kauan. Nykyään ei enää. Yleisesti mitä enemmän olen syönyt kasviksia raakana tai keitettynä, on ollut ripulikohtauksia. Olen kokeilemalla havainnut että ainakin seuraavat ruoat saivat aikaan ripulikohtauksen:

-puuro

-leipä

-keksit

-sipsit

-muut sokeri-vehnä-yhdistelmät

-paprika

-sipuli

-linssit

-jotkin jogurtit, rahkat ja vastaavat maitotuotteet

-kevytmaito

Joskus ei voinut tietää mikä erityisesti oli syynä löysyyteen, veikkasin että jotkin ruokien yhdistelmät eivät toimineet. Stressin määrällä on selvästi vaikutusta siihen että suolen toiminta on jatkuvasti liiallista. En usko että ihmisen kuuluu ripuloida tai muutoin ulostaa jatkuvasti. En tiedä mikä suolistosairauteni olisi ICD10:ssä.