Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jokaisessa nykyajan ruokareseptissä on joko maitotuotteita tai tomaattisäilykkeitä

Vierailija
17.03.2023 |

Meillä sovelletaan vahvasti ruuanlaitossa allergioiden vuoksi ja välillä on ideapula. Luulisi, että netistä löytyisi ideoita, mutta aina on pääosassa jokin sellainen aines, jota ei voi syödä. Onko muut huomanneet samaa? Ollaankin päädytty ruuanlaitossa yksinkertaiseen: lautasella on proteiini ja kasvikset tai peruskeittoja, mutta alkaa jo tulee korvista ulos.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juustoa on hyvin usein resepteissä. Meillä on perheessä yksi maidolle allerginen ja välillä on tosi hankalaa keksiä nopeaa, herkullista ja kaikille maistuvaa arkiruokaa. Ymmärrän ap:tä oikein hyvin. Ratkaisua en ole vielä keksinyt. Aasialainen makumaailma ei iske, mistään kauhean tulisesta ruuasta eivät kaikki perheessä pidä. Mutta juu, saman olen huomannut. Kaikessa on maitoproteiinia.

Ihan mikä tahansa keitto, kaaliruoka, pataruoka, kastike+peruna, riisi, juurekset ym. ovat sellaisia, joihin ei tavallisesti laiteta juustoa, kermaa eikä tomaattia. Eikä maitoproteiinia, kun valmistaa itse perusaineksista. Perunaruokia voi vallan hyvin valmistaa ilman maitoa, ja muusissa sen voi korvata keitinliemellä. Mausteita kannattaa käyttää reilummin, jos maitoallergian vuoksi ei voi käyttää edes voita.

Herkullista makua saat mausteista ja ruskistamalla aineksia.

Ei siinä mitään kamalaa satu, jos ruuasta jättää pois sen pari lusikallista tomaattisosetta, joka on reseptissä eikä sitä tarvitse millään korvata. Vain sellaiset ruuat ovat kokonaan pois suljettuja, joissa maito tai tomaatti on hyvin olennainen osa, kuten lasagne.

Vierailija
22/30 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlettamalla löydät helposti ja yhtään liioittelematta tuhansia reseptejä ilman tomaattia tai maitotuotteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juustoa on hyvin usein resepteissä. Meillä on perheessä yksi maidolle allerginen ja välillä on tosi hankalaa keksiä nopeaa, herkullista ja kaikille maistuvaa arkiruokaa. Ymmärrän ap:tä oikein hyvin. Ratkaisua en ole vielä keksinyt. Aasialainen makumaailma ei iske, mistään kauhean tulisesta ruuasta eivät kaikki perheessä pidä. Mutta juu, saman olen huomannut. Kaikessa on maitoproteiinia.

Ihan tosi?

Meillä juustoa on vain munakkaassa (jos laitan), kalakeitossa (jos laitan) ja kesäkeitossa (jos laitan)

Eli nuokin voi oikein hyvin tehdä täysin ilman juustoa.

No flammkucheniin kyllä laitan smetanaa ja munsterjuustoa mutta jos juusto ei kävisi tekisin vaikka kasvispizzan ilman juustoa.

Hassua ettei yhtään ole luovuutta eikä mielikuvitusta korvata asioita toisella ja jokin ei sovi/maistu

Vierailija
24/30 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tosi?

Meillä juustoa on vain munakkaassa (jos laitan), kalakeitossa (jos laitan) ja kesäkeitossa (jos laitan)

Eli nuokin voi oikein hyvin tehdä täysin ilman juustoa.

No flammkucheniin kyllä laitan smetanaa ja munsterjuustoa mutta jos juusto ei kävisi tekisin vaikka kasvispizzan ilman juustoa.

Hassua ettei yhtään ole luovuutta eikä mielikuvitusta korvata asioita toisella ja jokin ei sovi/maistu

Tosi harvassa reseptissä juusto on varsinaisesti pakkollinen osa. Pizzaa voi paistaa ilman juustoa jos haluaa. Makoronilaatikon voi kuorruttaa korppujauhoilla jos ei halua juustoraastetta käyttää. Äkkiseltään ei tule mitään ruokaa mieleen mitä ei voisi soveltaa juustottomaksi. Poislukien sellaiset mitkä on nimenomaan juustoruokia kuten juustokakku. Juustovoileipäkin on vaikea tehdä ilman juustoa ilman, että siitä tulee esimerkiksi kinkkuvoileipä.

Vierailija
25/30 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on allerginen tomaatille. Usein käytän patojen ja kastikkeiden saostamiseen linssejä. Ne kypsyvät melko nopeasti ja saostavat ruokaa hieman. Myös kesäkurpitsaa käytän silloin, kun se on halpaa. 

Juustolle ja maitotuotteille on vaikeampi keksiä maistuvia vaihtoehtoja, kun monesti ne juuri tuovat sitä makua ruokiin. Vegaanisia tuotteita kannattaa kokeilla, ehkä ne ovat parempia kuin ei mitään. 

Vierailija
26/30 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tässä sinulle meidän tämän päivän ruoka: keitetyt perunat ja porkkanat, höyrytetty parsakaali ja pannulla paistetut pienet kuhafileet. Ei ole tomaattia eikä maitoa,

Annan ihan ilmaiseksi myös lauantain reseptin: kuullota pannulla silputtua kaalia ja sipulia, toisella pannulla joko jauhelihaa tai jauhista. Keitä hiukan riisiä kevyesti suolatussa vedessä, ei ylikypsäksi vaan napakaksi. Lado uunivuokaan kerroksittain kaali, jauheliha tai vege-jauhis ja hiukan riisiä. Riisi on siinä rakenteen vuoksi, koska muutoin tulee liian vetistä. Liemeen tulee hiukan vettä, siirappia pari ruokalusikkaq, mustapippuria, meiramia ja suolaa. Sekoita liemi kiehuvaksi, kaada pataan ainesten päälle ja  laita uunin alaosaan 200 astetta noin 45 minuuttia. Jos kaali kuivuu liikaa pinnalta, laita päälle folio kesken kypsennyksen.

Vierailija
27/30 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä meillä kyllä juurikaan tomaattia käytetä. Silloin jos teen pitsan tai lasagnen, on tomaattikastike, mutta muutoin ei. Mä tein iltaruuhkan hampurilaiset linssipihvilöå. Linssipihvien ohjeita löytyy ihan netistä eikä niihin tule tomaattia tai maitoa. Burgerit täytettiin kukin miten itse halusi. Minulla oli chili-majoneesia, vihreää salaattia, ruohosipulia, pikkelöityä punasipulia ja suolakurkkuja. Lapsella (12 v) oli ketsuppi, juustosiivu ja salaatti. Minun miehellä oli samoin kuin minulla lunssipihvin lisäksi se chilimajoneesi, suolakurkku ja vihreä salaatti. Katsoin onko majoneesissa maitoa, ei ole. Joissain kaupan tuotteissa saattaa olla, mutta yleensä ei pitäisi olla.

Vierailija
28/30 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee oma reseptikirja.

Vierailija
29/30 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenkieliset reseptit on monesti kopioitu jenkkiläisistä versioista. Siellä työnnetään juustoa joka paikkaan. Makeiden reseptien puolella taas pitäisi laittaa valtavat määrät sokeria ja voita. Vähemmälläkin maistuu. Oreo-keksin murujen hyödyntäminen on samaa perua.

Vierailija
30/30 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän maidon ja kerman tilalla kauramaito ja -kerma tuotteita kun poikani tulee joka on maidoton. Esim pirkan pippuri kaurakerma käy hyvin kastikkeena lihapullille , maksalle ja kantarelleille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi