Miksi minun velvollisuuteni on olla aina ystävällinen?
Vaikka jokin virastohenkilö (Suomessa on monia eri virastoja) piilov##tuilisi minulle? Aina, jos kerron tällaisesta kokemuksesta, on syy kuulemma minun ja minä teen aina väärin. Eli miksi minun velvollisuuteni on sietää mitä tahansa kohtelua?
Kommentit (39)
Uskokaa pois, näitä kokemuksia tulee, kun pitää puolensa. Kuulen ihan äänensävystä sen veemäisyyden. Joskus jotkut virastohenkilöt aukovat päätä esim. siitä, että minua ei ole saanut kiinni. Minulla ei ole velvollisuutta selitellä tekemisiäni, mutta kun kerron että on ollut muita velvollisuuksia samaan aikaan, niin tätä ei noteerata mitenkään, vaan jatketaan juttua niin kuin en olisi sanonut yhtään mitään.
Jos tiedät jo, ettei kuulija ole ystäväsi tai ei ymmärrä, miksi kerrot?
Tai sitten kuulija yrittää auttaa. Mikset toimi toisin?
Ylipäätään minulle tehdään usein tätä, että vastaan johonkin asiaan pitämällä puoleni ja virkailija/virastotyyppi mikä lie sanoo korkeintaan "joo..." todella nuivalla äänensävyllä ja jatkaa juttua. Minut myös usein keskeytetään, kun yritän sanoa jotain. Selkeästi ottaa egon päälle, kun kaikki eivät olekaan hiljaa ja siedä mitä tahansa virastoilta.
Vierailija kirjoitti:
Jos minua syyllistetään esimerkiksi siitä, että minua ei ole saanut kiinni, ja sanon että joo, on ollut samaan aikaan muita velvollisuuksia, niin mitä pahaa siinä on? En minä ala vastailemaan, että voi anteeksi anteeksi anteeksi, tein suuren virheen, olen pahoillani.
On ihmisiä, jotka näkevät ja kuulevat piilov*tt**lua sielläkin, missä sitä ei ole.
Huomaan, että valtaosa virastotyöntekijöistä kuvittelee ihmisten pitävän heitä pelottavina, korkeampiarvoisina auktoriteetteina ja sitten oikein tyrmistyvät, kun joku ei matelekaan heidän edessään. Mitään muuta selitystä en keksi tuolle tympeän veemäiselle kohtelulle.
Vierailija kirjoitti:
On ihmisiä, jotka näkevät ja kuulevat piilov*tt**lua sielläkin, missä sitä ei ole.
Sitten on sellaisia ihmisiä, jotka huomaavat sen harvinaisen hyvin.
Kuka ihme näitä "sääntöjä" sulle latoo? Miksi kuuntelet?
Missään ei ole mainittu kansalaisvelvollisuudeksi sietää vittumaista kohtelua.
Vastaa samalla mitalla tai ole piruuttasi hyperimelän ystävällinen. Se hämmentää kokenuttakin virkailijaa. Eikä kannata ainakaan mistään vauva-foorumilta kysellä, täällä kysyjä on aina syyllinen.
(Voit kokeilla toisin päin: esitä virkailijaa, ja kysy, miksi asiakkaat ihmettelevät, jos olet tyly vaikka itsestään selvää on, että työsi on puuduttavaa ja sinä et jaksa mielistellä ketään. Silloin virkailija lynkataan, koska hänhän on itse työnsä valinnut ja hänen pitäisi vaihtaa alaa.)
Yleensä sitä saa mitä tilaa. Eipä ole tullut vittuilua vastaan kun itse suhtautuu optimistisesti ja hymyssä suin näihin.
Miksi juokset jossain virastoissa?
Hankkiudu eroon virastoriippuvuudesta. Homma ratkaistu.
Neutraalisti. Soittaja sanoo että sua ei ole saanut kiinni- vastaat että selvä. Ei turhia selittelyjä tai muutakaan.
Yleensä viranomaisten kanssa asioidessa kaikki muuttuu tosi vaikeaksi tai jopa vaaralliseksi jos et kunnioita auktoriteettiä. Syy on 100% inhimillinen. Näin se vaan menee.
Ymmärrän tilanteen.
Minulla on ollut pitkään työpaikalla, nyt jo toisessa firmassa sama tilanne.
Minä olen aina lähtökohtaisesti ystävällinen jos minulle ollaan ystävällisiä. Jotkut käyttäytyvät hyvinkin ylimielisesti niin minua kuin muitakin kohtaan, yritän siitä huolimatta käyttäytyä perus asiallisesti. Minulle jotkut tuskin ja nokittelee. Edelleen olen joko vaiti tai käyttäydyn asiallisesti vaikka puren takahampaita yhteen ja tekisi mieli tirvasta.
Sitten kun tulee se kerta että avaan suuni ja sanon mielipiteeni napakasti, pidän puoleni, en anna kävellä ylitseni, niin minä saan huomautuksen käyttäytymisestäni.
Siis what? Mitä vit.... a.
He jotka harrastavat ilkeilyä tai arroganttia käytöstä ja jopa korottavat ääntään minulle eivät saa mitään moitetta.
Eikä ole yksi eikä kaksikaan kertaa kun törmään tähän.
Aktivoit heidän huonon puolensa. Ei kyse ole sinusta, vaan heidän huonosta itsetunnosta ja mielenterveysongelmista.
Voi se tosin olla niinkin että tulkitset neutraalitkin asiat automaattisesti pään aukomisena. Tosin tiedän omastakin kokemuksesta ettei sillä asemalla ole mitään merkitystä siltä osin että jos ihminen käyttäytyy huonosti muita kohtaan, ei se virka kenestäkään ystävällistä tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minua syyllistetään esimerkiksi siitä, että minua ei ole saanut kiinni, ja sanon että joo, on ollut samaan aikaan muita velvollisuuksia, niin mitä pahaa siinä on? En minä ala vastailemaan, että voi anteeksi anteeksi anteeksi, tein suuren virheen, olen pahoillani.
Onko tässä kyse siitä, ettei Ap tiedä, että jossain säännöissä kerrotaan, että pitäisi olla tavoitettavissa? Siihenkö muut reagoivat?
Sentään vähän parempi tapaus kuin toisella, joka ei ymmärtänyt, mikseivät muut suhtautuneet ystävällisesti, vaikka hän yritti pyydellä tylyiltä anteeksi tilan viemistä kassajonossa.
Niin, se on kumma asia että kaikilta ei odoteta samaa hyvää käyttäytymistä.
Hoitoalalla jotkut on ihan piruja toisilleen töissä vaikka kuinka vannotetaan että haastavissakin tilanteissa pitää jaksaa kommunikoida asiallisesti.
Minä suutuin kerran väsyksissä työkaverille joka menee aina sieltä mistä rima on matalin, luikertelee aina jos vaan mahdollista pois vastuutehtävistä ja ylipäätään pois paikalta. Vatvoo kotiasioitaan suu vaahdossa pitkin työvuoroa eikä anna muidenkaan keskittyä työhön. Hän kyllä voi sanoa pahastikin muille kun on kiukkunen ja tympääntynyt, muut joutuu vaan sietämään. Mutta minäpä jouduin puhutteluun siitä että olin nyt sanonut asiattomasti työkaverille.
Mikä siinä on että toisten odotetaan olevan näille v mäisille muille ilkeileville ihmisille alati ystävällisiä? Miksi minun on oltava ystävällinen jollekin joka ei ole minulle ystävällinen? En ymmärrä.
Neutraalina pysymällä saat sen toisen repimään pelihousut. Itselläni muistuu puhelinmyyjä joka kauppasi ilmaista kalsarinäytettä johon tietysti seuraisi maksullista jatkoa (moni kai muistaa nämä) ja myyjä tosiaan alkoi jankkaamaan että kumma kun ilmaiset kalsarit eivät kelpaa. Totesin siihen että joo, onhan se kumma.
Mitäpä siihen voi?
Minulle virkailija ei lähtökohtaisesti ole oma persoonansa, vaan viraston x edustaja, joka vastaa kuten muutkin samaa työtä tekevät. En ole yrittänyt tulkita viraston työntekijän äänensävyä tai piilomerkityksiä. Olen vain kuunnellut mitä sanoo, asiaan keskittyen.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tilanteen.
Minulla on ollut pitkään työpaikalla, nyt jo toisessa firmassa sama tilanne.
Minä olen aina lähtökohtaisesti ystävällinen jos minulle ollaan ystävällisiä. Jotkut käyttäytyvät hyvinkin ylimielisesti niin minua kuin muitakin kohtaan, yritän siitä huolimatta käyttäytyä perus asiallisesti. Minulle jotkut tuskin ja nokittelee. Edelleen olen joko vaiti tai käyttäydyn asiallisesti vaikka puren takahampaita yhteen ja tekisi mieli tirvasta.Sitten kun tulee se kerta että avaan suuni ja sanon mielipiteeni napakasti, pidän puoleni, en anna kävellä ylitseni, niin minä saan huomautuksen käyttäytymisestäni.
Siis what? Mitä vit.... a.
He jotka harrastavat ilkeilyä tai arroganttia käytöstä ja jopa korottavat ääntään minulle eivät saa mitään moitetta.Eikä ole yksi eikä kaksikaan kertaa kun törmään tähän.
Ovatko ääntään korottavat jossain asemassa tai ystäväpiirissä? Myös naisellinen ulkonäkö ja manipuloivuus voi liittyä siihen, että silloin muka on lupa tiuskia muille.
Oot lapane