Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä johtuu syntipukki-ilmiö?

Vierailija
16.03.2023 |

Täällä vauva-foorumilla liikkuu yllättävän paljon ihmisiä jotka osaavat asiantuntevasti heti kertoa faktoja mistä milloinkin on kysymys. Siitä kiitos tälle foorumille.

Kiinnostaa tuo syntipukki-ilmiö?

Mistä on kyse, että joku ihminen joutuu syntipukiksi?

Johtuuko se ongelmista joita on jossakin joukossa/yhteisössä?

Että jokun syytön yksilö joutuu vastoin tahtoaan ikään kuin ukkosenjohdattimeksi?

Mistä siinä oikein on kyse?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuuko se jonkun yksilön erilaisuudesta? On niin erilainen, ettei suostu muokattavaksi?

Että ihmiset purkavat johonkin kohteeseen luontaista  r a s i s m i a a n?

Vierailija
2/27 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan tuo ukkosenjohdatin-juttu. Uhrataan aina yksi niin koko lauma ei hajoa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

YLE Areenasta löytyy tuonniminen vanha kotimainen elokuva. Kannattaa katsoa, vaikka loppua kohden vitsi väljähtyy.

Vierailija
4/27 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntipukki-ilmiö on politiikkaa. Syntipukin avulla pestään jokin yhteisö kollektiivisesta vastuusta. Joskus itse pukkikin hyötyy pääsemällä vaikkapa eläkkeelle tai saamalla kultaisen kädenpuristuksen.

Syntipukki harvoin saa sankarin viittaa eikä aina ymmärrä itsekään toiminnan luonnetta. Etenkään jos maine menee tulevaisuuden romuttaen.

Vierailija
5/27 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

YLE Areenasta löytyy tuonniminen vanha kotimainen elokuva. Kannattaa katsoa, vaikka loppua kohden vitsi väljähtyy.

Millä hakusanalla se löytyy?

Vierailija
6/27 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerberoksen veli kirjoitti:

Syntipukki-ilmiö on politiikkaa. Syntipukin avulla pestään jokin yhteisö kollektiivisesta vastuusta. Joskus itse pukkikin hyötyy pääsemällä vaikkapa eläkkeelle tai saamalla kultaisen kädenpuristuksen.

Syntipukki harvoin saa sankarin viittaa eikä aina ymmärrä itsekään toiminnan luonnetta. Etenkään jos maine menee tulevaisuuden romuttaen.

Karsea kohtalo ihmiselle.

Vierailija
7/27 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan tuo ukkosenjohdatin-juttu. Uhrataan aina yksi niin koko lauma ei hajoa...

Mitä yhteisölle tapahtuu, jos syntipukki katoaa?

Joko häipyy yhteisöstä tai kuolee?

Otetaanko tilalle uusi syntipukki?

Vierailija
8/27 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googletin jos löytyisi tietoa ilmiöstä.

Syynä on ilmeisesti kateus :O

Vierailija
9/27 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion velkaan uusi ratkaisu. Seppo ottaa ne nimiinsä. Hyi sinua seppo kun olet noin tuhlannut.

Vierailija
10/27 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen usein joutunut siihen rooliin. Olen kohtelias ja ystävällinen. Mutta ne ihmiset olen heivannut elämästä jotka on tätä harrastaneet.

Ei onnistu enää.

Vierailija
11/27 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sanoa?

Vierailija
12/27 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tämän syntipukkisyndrooman.

Itsellä ollut koko elämäni se rooli, että syytetään millon mistäkin, jopa asioista joihin ei ole osaa eikä arpaa. Olen joutunut jopa puhutteluun muutamastakin sellaisesta asiasta joiden kanssa minulla ei varsinaisesti ole mitään tekemistä. Ne on tapahtunut vasastuualueellani mutta vastuussa olisi ollut ko henkilö tai hänen esihenkilönsä, en minä. Mutta minä olen jotenkin sellainen henkilö että minuun voi kohdistaa kaiken paskamyrskyn kun ei kehdata sanoa niille joille moite oikeasti kuuluisi. Tätä huomaan usein.

Juuri äskettäin oli töissäkin sellainen tilanne että eräässä hallinnon yksikössä oltiin tehty asiassa xxx iso ja toistuva virhe. Kun tämä tuli ilmi, pomoni tuli minulle äyskimään että te olette tehneet VÄÄÄÄÄÄÄRIN. Teidän pitää tarkastaa asiat jne.... meuhkasi oikein. Johon minä alan taas puolustautumaan että kun  meidän asiantuntijat  !!! huom asiantuntijat joiden ammattitaitoon me luotetaan, niin eihän meidän tehtävä / aika riitä enää tarkistella joka lukemaa mitä nämä "asiantuntijat / alansa ammattilaiset" ensin ovat järjestelmään syöttäneet. Tilanne jatkuu "niin niin mutta kyllä teidän pitää osata ja tarkastaa jne"  ..... wtf???

Eli saatiin syyt niskoillemme tästäkin asiasta. 

Vierailija
13/27 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä ja eräässä harrastusporukassakin miehet tekee mitä lystää ja käyttäytyy miten sattuu. Heille ei kukaan sano mitään, katsotaan läpi sormien ja hyssytellään, ymmärretään, korjataan jälkiä ja painetaan villaisella. Heitä ei kukaan ojenna!

Minä kun tein kerran jotain mikä oli ohjeistettu tekemään toisin (ei edes paha juttu, halusin vähän oikaista) niin jopas minulle rynnätään nillittämään, että eikö ole ohje tullut perille kun meillähän on tämmönen xxxx ohjeistus. ---> niin siis näinhän muutkin tekee täällä. Miksi minulla ei ole samoja oikeuksia kuin muilla. Huomautitko "Seppoa ja Villeä" äsken kun tekivät ihan samalla tavalla kuin minä teen nyt?? 

Vierailija
14/27 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä minäkään tätä. Jokin meissä tietyissä / tietyn tyyppisissä ihmisissä on sellaista että meille sysätään enemmän kuin toisille. Ehkä meissä on jokin ärsyttävä piirre tai meille ollaan kateellisia jostain (syy voi olla ihan mikä tahansa) ja siksi meitä tölvitään enemmän kuin muita ja niskaamme kaadetaan muillekin kuuluvat moitteet, ilkeilyt ja huomautukset. 

Vierailija
15/27 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietteeni ei liity nyt varsinaisesti syntipukkina oloon, vaan toisenlaiseen outoon ja varsin yleiseen ilmiöön esim työpaikalla tai harradtusporukoissa.

Joku /jotkut käyttäytyy ei toivotulla tavalla, ovat ilkei, tiuksivat jopa huutavst muille tai vaikka vain päsmäröivät, määräilevät ja puhuvat jatkuvasti toisten päälle.

Se joka tästä huomauttaa esim esihenkilölle tai jollekin joka voisi asiaan vaikuttaa, saa vain tilanteen vähättelyä "noo, älä anna asian ärsyttää, viittaat vaan kintaalla, eihän he pahaa tarkota.... ".

"Lissulla on vähän erilainen tyyli johtaa hänelläkin on ollu kovat paineet" jne.

Pahimmassa tapauksessa itse saat seläntakana toisista puhuvan nillittäjän maineen tai joudut vielä enemmän noiden ikävien ihmisten silmätikuksi jos sana kiirii tai he tajuavat että heidän toiminnastaan on kanneltu.

Meillä oli aikoinaan työtiimissä ihan sairaspersoonainen tuöilmapiirin mytkyttäjä josta valitettiin joka sektorille esimiehestä työterveyteen luottamushenkilöistä työsuojeluun asti.

Jopa työsuojeluvaltuutettu (mies) vähätteli tilannetta (me muut osalliset oltiin naisia) eikä niistä keskusteluista seurannut yhtikäs mitään.

Eli huonosti käyttäytyvää puolustellaan ja se joka kehtaa suunsa avata asiasta huomaakin kohta olevansa se ikuinen kriitikkoja ehkä muista pahaa puhuva ikävä ihminen.

Hyvin vyvin harvoin työelämässä puututaan huonostikäyttäytyvien ihmisten sanomisiin ja tekoihin.

Kuulostaako tutulta?

Vierailija
16/27 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä yhteisölle tapahtuu, jos syntipukki katoaa?

Joko häipyy yhteisöstä tai kuolee?

Otetaanko tilalle uusi syntipukki?

Havaittu että ihmisten on vaikea hellittää, sekään ei auta jos taistelee omasta edustaan.  Narsisti löytää aina uuden perusteen.

Yhteisöllisyyttä se kyllä lisää, harva uskalsi esittää poikkeavaa mielipidettä, vaikka sakki ei edes tiennyt vihan syytä.  Ajan mittaan aletaan ihmetellä.

Vierailija
17/27 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesti niin kauan kun itse otin puheeksi.  Vain yksi ihminen edes vastasi.

Vierailija
18/27 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen mieli hakee selityksiä ja mieluiten selityksiä, jotka vapauttavat vastuusta suhteessa ongelmiin. Sivistyneet ihmiset hakevat syntipukkia ilmiöistä tai vieraista ihmisistä, sivistymättömät läheltä. Kukaan ei ole tämän ulkopuolella kuitenkaan.

Vierailija
19/27 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perseideistä.

Vierailija
20/27 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ihmisen mieli hakee selityksiä ja mieluiten selityksiä, jotka vapauttavat vastuusta suhteessa ongelmiin. Sivistyneet ihmiset hakevat syntipukkia ilmiöistä tai vieraista ihmisistä, sivistymättömät läheltä. Kukaan ei ole tämän ulkopuolella kuitenkaan.

Tämä oli hyvä kirjoitus ja näinhän asia on, olemme taipuvaisia etsimään syitä muualta, harva tajuaa ja vieläpä myöntää syyn olevan itsessä. Tosin, aika harvoin konfliktitilanteessa syy on vain toisessa, usein kummankin kannattaisi katsoa peiliin. Ja jos jostain pitää sanoa /huomauttaa / antaa palautetta niin pitäisi hetki miettiä missä suhteessa sen volyymi on aiheeseen nähden. Eteenkin voimakaspersoonaiset ja suorapuheiset antavat negatiivisen palautteen potenssiin 100, eli se tulee täysin ylimitoitettuna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi