Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työhaastattelu huomenna, miten valmistautua?

Vierailija
16.03.2023 |

Kuukauden päästä loppuu työt yt-neuvottelujen tuloksena.
En ole käynyt työhaastattelussa 10 vuoteen, jännittää kyllä hirveesti. Miten voisi valmistautua vai voiko?
Mitä siellä mahdollisesti voitaisiin kysyä?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet vaan oma itsesi ja vastaat kaikkeen rehellisesti ja reippaasti. Siistit vaatteet. Työ- ja koulutodistukset mukaan. Tsemppiä, Hyvin se menee!

Multa ei ole kysytty työ- ja koulutodistuksia 23 vuoteen työhaastatteluissa. Ja olen sinä aikana saanut neljä työpaikkaa. Kantaako joku oikeasti jotain paperinivaskaa mukana vielä vuonna 2023?

Olin puoli vuotta sitten työhaastattelussa ja multa ainakin kysyttiin koulu- ja työtodistukset. Onneksi oli mukana haastattelussa. Sain paikan. Kyllä todistukset kannattaa ottaa mukaan. Riippuu haastattelijasta haluaako hän katsoa ne.

Kannan omani mukana haastatteluissa, mutta siitä on jo muutamia vuosia kun niitä on viimeksi kukaan halunnut katsoa.

Vierailija
22/38 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä etukäteen tietoa työnantajasta, jolle haet. Mieti myös noiden tietojen pohjalta mitä työtehtäviisi voisi kuulua.

Usein nykyisin joutuu työhaastattelussa joihinkin testeihin tai ideoimaan joitain työtehtäviin liittyvää. Kun et kertonut mikä on tehtävä ja ala, johon haet niin on vaikea kertoa tarkemmin.

Aika tyypillisiä kysymyksiä on sellaiset kuin:

1. Miksi haet juuri tähän yritykseen/alalle/työtehtävään? (Voi olla muodossa "Miksi meidän pitäisi palkat sinut?) Vastauksessa voi osoittaa tietoja yrityksestä/alasta sekä tuoda esiin osaamistaan ko. työtehtävissä. Kiinnostuksen ja motivaation osoittaminen olisi hyvä pointti, ja jos on vaikituinen paikka, anna vihje siitä miten ja mihin suuntan haluat kehittää osaamistasi (= antaa työnantajalle käsityksen kunnianhimostasi) eli miten haluat kehittää itseäsi työntekijänä ja ideoita siitä, miten tulet olemaan tulevaisuudessakin arvokas työntekijä heille.

2. Usein kysytään myös klassinen "missä näet itsesi 5 tao 10 vuoden kuluttua?" Vastauksesi voisi sitten nivoutua edellisen kysymykseen osaan kehittymisestä ja kunnianhimosta.

3. Sitten ovat nämä "Vahvuutesi tai parhaat saavutuksesi?" ja "Mitkä ovat heikoimmat puolesi?" Vahvuuksiin voi vastata jollain taidolla, joka ei suoraan koske työtehtäviin vaan ehkä sosiaalisiin taitoihin yms. Heikompiin puoliin pitää vastata niin että on tunnistanut itsessään jonkun puutteen, joten vastaa vaikka rehellisesti, että en ole kovin hyvä asiassa X, mutta olen tehnyt jo sitä sun tätä parantaakseni itseäni..." Sä olet esim. ollut 10 vuotta samassa paikassa, niin voisit sanoa että "olen tuntenut urautuneeni, joten toivon saavani nyt uusia haasteita, oppimaan uutta, ..." (huomaatkos, taas pääsit mainostamaan sitä että kunnianhimoinen ja olet halukas kehittymään).

4. Kysymys joka on monille aika vaikea on se "Kerro jotain itsestäsi". Älä missään nimessä ala kertomaan lapsistasi (kuten useimmat suomalaiset naiset) eiväthän he hae sitä työpaikkaa eikä työnantajat pidä lastenhoitoa osaamisalueena (vaikka se oikeasti on varsinaista johtamistaitoa, organisointia ja koordinoita sekä stressinsietokykyä vaativa homma). Lisäksi monilla on lapsia, se ei tee sinusta uniikkia. Vastaa niin että tuot esiin sellaista, joka kuvastaa persoonaasi (ja korostaa jotain luonteenpiirteitäsi tai taitojasi tai vaikka yhteiskunnallisia toimia). Voit kertoa myös jotain pienellä huumorilla, jossa on kuitenkin hyvää infoa sinusta, vaikkapa voit kertoa että rentoudut kutomalla villasukkia Ukrainaan tai että olet lintubongari ja matkustat joka vuosi Utöhön bongaamaan kettusirkkua.

5. Yleinen on myös kysymys jossa joudut kertomaan jostain vaikeasta tilanteesta ja kuinka ratkaisit sen tai annetaan joku kuvitteellinen tilanne, jolle joudut ideoimaan ratkaisun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea haastatteluun!

Mäkin olen menossa huomenna työhaastatteluun😊

Ajattelin miettiä tänään mun vahvuudet ja keskeinen osaaminen tehtävän kannalta. Mitä haluan tietää yrityksestä oon kirjoittanut ylös. Muuten huomenna laitan kivat vaatteet ylle, ja hymyä naamaan miettimällä kivoja juttuja ennen haastattelua.

Vierailija
24/38 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä tuosta, että mitä vastataan kysymykseen "kerro jotain itsestäsi". Tähän ei aleta jaarittelemaan mitään perhe/lapsiasioita.

Vierailija
25/38 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 90-luvulla hain työpaikkaa kaupungilta. Menin sinne takki auki (kirjaimellisesti) - olin muuten hyvin pukeutunut. Ei ollut paljoa hajua, mitä hain, kun olin ollut niin monessa haastattelussa.

Olin iloinen ja kerroin, että eipä minulla juurikaan ole nyt tietoa, mitä olen hakemassa em. syistä. Sitten lopulta kun keskusteltiin kolmen haastattelijan kanssa niin tuli tieto, että sain paikan.

Vierailija
26/38 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapasin syksyllä tutun tytön bussissa ja oli menossa työhaastatteluun vanhat mustat, repaleiset kynsilakan jämät kynsissään. Sanoin että putsaa nuo, ennen kuin menet, ei ymmärtänyt ollenkaan, vaan ihmetellen kysyi, että miksi ihmeessä. Ihan perusjutut monilla hukassa.

Käy suihkussa, pese hiukset, laita normaalit, siistit ja neutraalit vaatteet, hyvä ryhti ja suora katsekontakti kun tervehdit. Vanhojen mummojen ohjeita, mutta aina toimii. Kannattaa olla itsevarma mutta ei ylimielinen. Usein valinta tapahtuu olemuksen, esiintymisen ja yleisvaikutelman perusteella, ne haastattelijatkin ovat vain ihmisiä ja alitajuisesti kiinnittävät tietämättäänkin huomiota sanattomiin pikkuasioihin.

Vierailija
27/38 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten haastattelu meni?

Vierailija
28/38 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole kiinnostunut. Yritä kysyä jotain mitä ei heidän nettisivuiltaan löydy. Kysy vaikka ihan työntekijänäkökulmasta onko työntekijöiden autoille parkkitilaa ym olennaista työntekijän kannalta.

Vierailija
29/38 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako kertaa työttömät olette tänä vuonna käyneet työhaastattelussa?

Itsellä tulee huomenna toinen kerta.

Vierailija
30/38 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työpaikkaa, mutta opettajankoulutukseen hain - ja pääsin.

Vedin kuusi keppanaa ensin rantsussa, teki rennoksi aika pirullisessa haastattelussa.

Pastilli huuleen ja menoksi. Näytti toimivan eikä portinvartija-kuulustelija-naudat hoksanneet mitään!

Naurattaa vieläkin ...

Vierailija
31/38 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimenkuva eli mitä siinä työssä työntekijän odotetaan tekevän, onko joku uusi tehtävä vai tuleeko jonkun poislähtijän tilalle kannattaisi kysyä niiltä haastattelijoilta, jos ei ole tullut siinä haastattelussa esille. Työntekijältä kysellään ummet ja lammet, mutta itse tehtävästä harvoin kerrotaan kovin tarkasti. Olisin ainakin itse jättänyt menemättä joihinkin paikkoihin, kun olisi tarkemmin käynyt ilmi, mitä se työ tulee olemaan. Eli vaikka on joku paikka auki, niin ei se ole niin sanottua, että juuri siihen työhön kannattaisi mennä.

Vierailija
32/38 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimenkuva eli mitä siinä työssä työntekijän odotetaan tekevän, onko joku uusi tehtävä vai tuleeko jonkun poislähtijän tilalle kannattaisi kysyä niiltä haastattelijoilta, jos ei ole tullut siinä haastattelussa esille. Työntekijältä kysellään ummet ja lammet, mutta itse tehtävästä harvoin kerrotaan kovin tarkasti. Olisin ainakin itse jättänyt menemättä joihinkin paikkoihin, kun olisi tarkemmin käynyt ilmi, mitä se työ tulee olemaan. Eli vaikka on joku paikka auki, niin ei se ole niin sanottua, että juuri siihen työhön kannattaisi mennä.

Tai sitten työpaikkaa markkinoidaan sellaisella tehtävällä, jota on koko työajasta ehkä joku 1%, 99% työajasta onkin pelkkää paskaa.

Vierailija
33/38 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon on pelkkiä valetyöpaikkailmoituksia, haet niihin mutta et tule valituksi, kohta sama työpaikkailmoitus on uudelleen esillä. Ei niihin valita ketään, kunhan huvikseen ilmoittelevat kun se istuu siihen "työvoimapula" narraukseen...

Vierailija
34/38 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se vaan perkeleen stressaava tilanne työhaastattelu :/

Vierailija
35/38 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet vaan oma itsesi ja vastaat kaikkeen rehellisesti ja reippaasti. Siistit vaatteet. Työ- ja koulutodistukset mukaan. Tsemppiä, Hyvin se menee!

En ole 15 vuoteen kantanut todistuksia mukanani. Eikä niitä ole kukaan kysynyt IT- alalla. Linkkarin profiili kun on kunnossa, se riittää ja tietty hakemus+cv. 

Vierailija
36/38 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ryypätä rankasti edellisenä päivänä niin sitten mukavasti karmeassa krapulassa saapuu vapisevana rauniona työhaastatteluun xD

Vierailija
37/38 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista että ensimmäiset sekunnit ratkaisee kaiken, eli tee sisääntulo vaikka tähän tyyliin:

https://youtube.com/shorts/sfhl0CddWhc?si=qZ7a2V9d-WrQhoLi

Vierailija
38/38 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista että ensimmäiset sekunnit ratkaisee kaiken, eli tee sisääntulo vaikka tähän tyyliin:

https://youtube.com/shorts/sfhl0CddWhc?si=qZ7a2V9d-WrQhoLi

Tässäkin varsin erikoinen ja mieleenpainuva sisääntulo xD

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän