Miten OIKEASTI pystyy säästämään ruoassa?
Ollaan jo aiemminkin koitettu elää säästeliäästi, ostaa tarjouksesta, hevi-osastolta ostettu kausituotteita jne.
Vielä vuoden vaihteessa hyödynsin ilta-alet -60%, tuotteita riitti silloin ihan hyvin, nyt niitä ei ole enää jäljellä tuohon aikaan tai sitten joku käy hamstraamassa ne etukäteen.
Missä ihan oikeasti voi säästää vielä? Vinkkejä? Olemme 5-henkinen perhe ja asumme pk-seudulla omistusasunnossa (ei mikään ökytalo, vaan vanhempi ja vaatimattomampi) ja jokainen kymppi on kyllä kotiinpäin tällä hetkellä kuussa, kun lainan korot, kaikki eläminen, lasten harrastukset, ihan kaikki hinnat nousee aina vaan...
Ei ole oikein mitään missä voisi enää säästää, paitsi ehkä ruoka. Lasten harrastuksista en mielelläni tinkisi, ellei ole aivan pakko.
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paastoamalla
Aikuisille tuota voi suositellakin rahatilanteeseen katsomatta. Mutta lapsien on syytä syödä kunnolla ja toki ravitsevasti eikä vaan halpaa hiilaria. Itsestä tuntuu pahalta lukea tämmöisiä ketjua ja katsella muutenkin tätä nykymenoa. Moni ongelma on tarkoituksella luotu tähänkin maahan ja ihmisten pitäisi ymmärtää laittaa telkkari kiinni, polttaa sanomalehdet, miettiä hetki ja valaistua. Siten ja vain siten meno muuttuu. Nyt mennään täysillä kohti pimeyttä.
Oih, ihanaa puhetta. Olen media-ja somepaastoa suositellut täällä silloin tällöin kaikille. Jos ihmiset eivät katsoisi telkkua, lukisi lehtiä ja aivopesisi itseään sillä sisällöllä, niin moni ongelma olisi poissa.
Paasto on hyvä vinkki. Kaikki ylipainoiset ja monet sairaat rasahatilanteeseen katsomatta hyötyvät paastosta. Lastenkaan ei tarvitse syödä kellon ympäri 2 tunnin välein. Kun ruoka on täyttävää ja ravitsevaa, ateriavälit voi olla pidempi.
Maksa on halpaa ja ravinteikasta.
Jos köyhyys jatkuu vielä kesällä ja syksyllä niin menkää metsään. Marjat, yrtit ja sienet talteen.
- jauhelihaa voi aina jatkaa sienillä, esim kolmasosa sieniä, soseena ei nirsotkaan lapset huomaa
- sieniruokia
- nokkoskeittoa eikä kaupan pinaateista/valmista pinaattikeittoa
- sämpylätaikinaan viherjauhetta
- puuroon/jugurttiin marjoja, paljon marjoja tai vaikka pelkkiä marjoja välipalaksi
- mehut ja hillot itse tehden, arkeen herkkujakin
Tonnikala ja kalapuikot ei ole halpoja. Kananmunatkaan ei ole enää halpoja mutta ovat lähinnä proteiinia.
Perunoita, porkkanoita ja montaa muutakaan juuresta ei tarvitse kuoria, pesu, huonot kohdat pois ja syö myös kuoret.
Käyttäkää kaikki (paitsi makaronien keitinvesi), jos on luullista lihaa niin luista vielä "bone broth", ravinto talteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tehnyt niin, että kaupassa katson ettei yhden ruoan ainekset saa maksaa yli 10€.
Aika monta ruokaa tuolla summalla jo saa ja edellistä ruokaa pyrin aina jatkamaan. Esim. keitettyä perunaa ja jauhelihakastiketta - keitän paljon perunaa ja seuraavana päivän kanapyttipannua tms.Laitamme mieheni kanssa molemmat 300 e taloustilille, eli päiväbudjetti sisältäen kaikki leivät, leikkeleet, maidot hygieniatuotteet yms. on 20€.
Ja tuoko on sinun mielestäsi halpaa? Vai onko teillä kuusihenkinen perhe?
Neljä henkeä, joista kaksi teiniä. Tuossa on mm. meidän molempien työeväät. Ja koko kuun kauppalasku. Mikä teidän muiden 4 hengen perheiden kuukauden kauppalasku on?
Meillä ennen ollut yli 900e, mutta nyt 20 e päiväbudjetilla saatu laskettua 600e.
Luovu salikortista, älkää antako lasten harrastaa, lopettaakaan nautintoa tuovien asioiden tekeminen, tinkikää kaikesta rentouttavasta ja mukavasta, älkää käykö missään, älkää ostako mitään, miksi käytte vielä parturissa, sammuttakaa valot ja peskää nurkkipyykkiä yöllä pimeässä ulkona, onko pakko nähdä ystäviä jos siihen ei ole varaa...
Tajuatteko nyt yhtään mitä teidän ympärillä tapahtuu? Mä en voi uskoa, että jengi on saatu lähtemään tähän mukaan. Me eletään hyvinvointivaltiossa nimeltä Suomi! Vuosi on 2023!
Onneksi nyt on eduskuntavaalit ja voimme yhdessä porukalla keikauttaa koko eduskunnan uusiksi. Äänestäkää muutosta, se on helppoa. Laitetaan puolueet uuteen suuruusjärjestykseen. Samperi!
Kaikki hintojen kallistumiset ja energiapula sun muut on keksittyjä vain sen vuoksi, että pelolla on hyvä ohjailla isoja ihmismassoja.
Koko syksy peloteltiinbsähkökatkoilla, mutta mitään ei tapahtunut. Kun kunnon kansalaiset oli saatu sähköllä sekaisin ja riittävästi pelkoa ilmoille, uutisointi sähkökatkoista ja sähköpulasta loppuivat kuin seinään.
Kauppiaat juhlii paisuvanntilipussinsa kanssa. Ostakaa ruoka mahdollisuuksien mukaan suoraan tuottajilta.
Minä olen OIKEASTI pystynyt säästämään ruoan hinnassa. Aiemmin en ostanut laputettuja tuotteita koska en kehdannut. Nyt olen kuitenkin ostanut juuri näitä keltaisilla ja punaisilla lapuilla laputettuja ruokia. Olen seurannut kassakuiteista säästämääni rahaa ja tekee kuukausitasolla aika paljon kun jokaisella kauppakerralla olen säästänyt +- 10 €. Meidän kaupassa on varsinkin aamuisin noita laputettuja tuotteita mutta myös päivällä olen niitä löytänyt.
Jauhoja, kaalta porkkanaa, perunoita, lanttua, makaronia, kaurahiutaleita......
Vierailija kirjoitti:
Maksa on halpaa ja ravinteikasta.
Maksasta saa tosiaan monenkinlaista hyvää.
Tuore maksa hyvän chiantin kera oli kuulemma myös Hannibal Lecterin mieliruoka.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 1 vinkki kyllä. Ravinnon on hyvä olla terveellistä, mutta skandinaviassa valistunut nykyihminen on syönyt koko elämänsä erittäin terveellistä ruokaa. Nyt jos esim. 2 pv viikossa ruoka ei ole ravintoarvoilla täyteen ladattu, kenenkään perusterveyden ei pitäisi sen vuoksi muuttua millään lailla. Makaronivellit ja perunat ruskealla kastikkeella (ihan vaan esimerkkinä) täyttää oikein hyvin vatsan ja ne voi maustaa nykytietämyksellä herkullisiksi. Kauko-idässä on tavallista syödä jokin päivän aterioista maustettua riisiä. Riisiä soijakastikkeella, riisiä jonka joukkoon kypsennetty kananmuna ja maustettu jne. Jokaisella aterialla ei tarvita "proteiininlähdettä". Joka ainoa päivä ei tarvitse syödä 500g hedelmiä ja vihanneksia.
Suomi ei kuulu Skandinaviaan. Ihan btw.
lasten ja omista harrastuksista säästäisin väliaikaisesti ja tietysti ruuan kulutusta vähentäisin,mutta yrittäisin pitää ruuan laadukkaana ja monipuolisena,hyvä ruoka on kuitenkin halpa henkivakuutus,harrastaa voi väliaikaisesti vaikka ilmaisia harrastuksia. Itse olen ruuan kulutuksen vähentämisen lisäksi vaihtanut halvempiin merkkeihin,juusto välillä saksalaista jne.
Vierailija kirjoitti:
lasten ja omista harrastuksista säästäisin väliaikaisesti ja tietysti ruuan kulutusta vähentäisin,mutta yrittäisin pitää ruuan laadukkaana ja monipuolisena,hyvä ruoka on kuitenkin halpa henkivakuutus,harrastaa voi väliaikaisesti vaikka ilmaisia harrastuksia. Itse olen ruuan kulutuksen vähentämisen lisäksi vaihtanut halvempiin merkkeihin,juusto välillä saksalaista jne.
lisään: kannattaa kävellä ta pyöräillä kaikkiin mahdollisiin paikkoihin,alkuun laiskotti,mutta lisänä siitä vielä kunto kohoaa,itsellä laihdutuskuuri on onnistunut,kun jouduin vähentämään syömistä
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä, että mitä syötte nyt.
Onko liharuokia: vähennä edes yksi ateria ja tee linssikeitto
Jep. Juureksen, kaalit, palkokasvit ovat halpoja. Syömme paljon erilaisia keittoja tai kasvismuhennoksia, joissa on just linssejä. Sekaan intialaisia makuja, niin tulee tosi hyvää ja ravitsevaa kasvisruokaa.
Että mieluummin kuolette nälkään kuin tingitte lasten harrastuksista? Siitä vaan. Pian on jollakin asiaa lasuun tuolla menolla. Maksatte tuhansien eurojen harrastusmaksut ja sitten itkette nälkää. Ei helv..tti voi ymmärtää.
Perusteluja tähän? Mulla on salijäsenyys mutta en jaksa käydä oikein, mietin riittäisikö perus lenkkeilyt ja vähän kotijumppaa
Vierailija kirjoitti:
Luovu salikortista. Totuushan on se, että ei sitä kuntosaliharjoittelua kukaan aikuinen tarvitse yhtään mihinkään. Se on vain mielikuva ja ilmeisen hyvin perille mennyt onkin, kun niin moni ostaa turhan salikortin. Opettele tekemään ruokaa. Se vie aikaa, mutta itsehän sinä kysyit, miten säästää.
Tähän siis kaipaisin perusteluja, tuo salijuttu
Syö vähemmän, näläntunteeseen ei kukaan kuole. 2-3 syöntikertaa päivässä aikuisella riittää hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä, että mitä syötte nyt.
Onko liharuokia: vähennä edes yksi ateria ja tee linssikeitto
Mikä helkkarin linssivimma joka paikassa? Liha ja peruna ovat halvimpia ruoka-aineita.
Säästöä ei synny jos ruoka ei pidä nälkää.