Miten OIKEASTI pystyy säästämään ruoassa?
Ollaan jo aiemminkin koitettu elää säästeliäästi, ostaa tarjouksesta, hevi-osastolta ostettu kausituotteita jne.
Vielä vuoden vaihteessa hyödynsin ilta-alet -60%, tuotteita riitti silloin ihan hyvin, nyt niitä ei ole enää jäljellä tuohon aikaan tai sitten joku käy hamstraamassa ne etukäteen.
Missä ihan oikeasti voi säästää vielä? Vinkkejä? Olemme 5-henkinen perhe ja asumme pk-seudulla omistusasunnossa (ei mikään ökytalo, vaan vanhempi ja vaatimattomampi) ja jokainen kymppi on kyllä kotiinpäin tällä hetkellä kuussa, kun lainan korot, kaikki eläminen, lasten harrastukset, ihan kaikki hinnat nousee aina vaan...
Ei ole oikein mitään missä voisi enää säästää, paitsi ehkä ruoka. Lasten harrastuksista en mielelläni tinkisi, ellei ole aivan pakko.
Kommentit (142)
Säästää voi käyttämällä aina vain tarjouksessa olevia tuotteita, tekemällä itse ruoat ja käyttämällä pakastinta. Vaatii kyllä suunnittelua ja yhtä mittaa täytyy olla tekemässä jotain asian hyväksi. Säästämisestä tulee ikään kuin toinen ammatti. Heti kun siitä lipsuu huomaa, että rahaa kuluu enemmän. Esimerkki: kauraryynihyllyssä, jossa on valinnanvaraa, on lähes aina yhden tuotteen kohdalla tarjouslappu. Sitä sitten kärryyn tällä kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luovu salikortista. Totuushan on se, että ei sitä kuntosaliharjoittelua kukaan aikuinen tarvitse yhtään mihinkään. Se on vain mielikuva ja ilmeisen hyvin perille mennyt onkin, kun niin moni ostaa turhan salikortin. Opettele tekemään ruokaa. Se vie aikaa, mutta itsehän sinä kysyit, miten säästää.
Niin, kyllähän erilaista voimaharjoittelua voi tehdä myös kotona ja eri tavoin. Jostain syystä vain nykyään oletetaan, että on pakko käydä salilla. Siitä on tullut sellainen omanlaisensa temppeli, jonne tietyllä tavalla uskovien pitää kokoontua "uskontoaan" harjoittamaan.
Juuri meille töissä fysioterapeutti painotti, miten tärkeää on työn vastapainoksi huolehtia omasta lihaskunnostaan. Kuntosalilla tämä onnistuu monipuolisesti, tulee kalliiksi ostaa kotiin erilaisia välineitä. Kuntosaleilla käy monenlaisia ihmisiä erilaisista taustoista, osa kuntouttamassa itseään ja ehkäisemässä tulevia ongelmia. Onko tämä muka turhaa?
Ihminen ei tarvitse mitään välineitä kohentaakseen lihaskuntoaan.
Itse en voi säästää ruuassa enää mitenkään. Olen tähänkin asti ostanut aina halvinta ja tehnyt ruuan itse. Jotenkin ärsyttää tuo ainainen papujen linssien ja kaalin tuputus, ei ne kaikille sovi. Ja samaten perunan porkkanan ja muiden kausijuuresten ehdottelu, eikö se nyt ole ihan itsestään selvää! Mulla on ollut ainoa ratkaisu vähentää yksinkertaisesti syömistä, syön ainoastaan aamulla vähän maustamatonta jugurttia ja yhden aterian päivässä. En syö hedelmiä, en marjoja. Terveys menee entisestään huonommaksi, mutta kaipa minut joku täältä hautaan kippaa.
Meillä on suurperhe ja säästetään ostamalla oikeasti isoja määriä kerralla tuottajilta suoraan tai esim valion meijerin myymälöistä. Just sain 2e kilo tattarisuurimoa( keliakian takia) ja perunat kasvaa omassa maassa. Naudan luomujauhelihaa saatu kans 10e kilo suoraan tilalta ja omat kanat tekee munia. Nyt on kalkunan munia) nämäkin saatiin edullisesti kun soitteli kasvattajille suoraan) koneessa hautumassa jos saataisiin syksyllä pakkanen täyteen lihaa. Näille taas saadaan kaurat jymäjemmarilta suoraan ja kakkoslaatuisena eli hinta on taas alhaisempi jos hakisi kaupasta. Sikamaisen kallistahan kaikki on ja joutuu oikeasti miettimään mitä sitä kokkaisi.
Minun vinkki on siis autoilevalle kansalaiselle että kaivele paikkakuntasi tuottajien numeroita, soittele ristiin rastiin rohkeasti ja kerro ettet tarte esim lihaan leimoja tai muita hörseitä. Ja tuo samalla reissulla myös sille autotomalle naapurille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luovu salikortista. Totuushan on se, että ei sitä kuntosaliharjoittelua kukaan aikuinen tarvitse yhtään mihinkään. Se on vain mielikuva ja ilmeisen hyvin perille mennyt onkin, kun niin moni ostaa turhan salikortin. Opettele tekemään ruokaa. Se vie aikaa, mutta itsehän sinä kysyit, miten säästää.
Niin, kyllähän erilaista voimaharjoittelua voi tehdä myös kotona ja eri tavoin. Jostain syystä vain nykyään oletetaan, että on pakko käydä salilla. Siitä on tullut sellainen omanlaisensa temppeli, jonne tietyllä tavalla uskovien pitää kokoontua "uskontoaan" harjoittamaan.
Juuri meille töissä fysioterapeutti painotti, miten tärkeää on työn vastapainoksi huolehtia omasta lihaskunnostaan. Kuntosalilla tämä onnistuu monipuolisesti, tulee kalliiksi ostaa kotiin erilaisia välineitä. Kuntosaleilla käy monenlaisia ihmisiä erilaisista taustoista, osa kuntouttamassa itseään ja ehkäisemässä tulevia ongelmia. Onko tämä muka turhaa?
Vieläkö tästä salillakäymisestä joku jaksaa jankata? Jos se on AP:lle mielekäs harrastus, niin ei siitä kannata luopua. Osa tietysti pihistelee kaikesta elämässä, ei vain pelkästä ruuasta.
Täysin ilman välineitä voi tehdä lihaksille lähinnä kyykkyä ja punnerruksia omalla painolla, joten melko yksipuoliseksi menee. Kävely kehittää lihaksia ainoastaan jos lihaskunto on sänkypotilaan tasolla.
En suosittele säästämään kasviksissa. Ihan laiskuuttani lautasellani ei ole pariin viikkoon paljoa salaattia näkynyt ja tämän viikon olen voinut huonosti. Olo ihan järkyn turvonnut ja vatsaa nipistää. Johtuu osittain myös siitä että olen istunut paljon. Täytyy taas kytätä tarkemmin mitä syö.
Täysrasvaiset tuotteet. Rasvaton on usein kalliimpi tuote. Esimerkiksi lihoissa.
Kannattaa myös hyödyntää raaka-aineet kokonaisuudessaan.
Itse en missään nimessä luopuisi salikortista.
Salilla käyminen kohottaa kuntoa, parantaa ulkonäköä ja ryhtiä, saa jaksamaan enemmän, mutta kaikista tärkein... parantaa mielenterveyttä ja itsetuntoa. 30e salikortista kuussa antaa mulle enemmän voimaa jaksaa, kuin 5 kertaa terapiassa käynti, mikä maksaa 400e kuussa ilman kelakorvausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö tästä salillakäymisestä joku jaksaa jankata? Jos se on AP:lle mielekäs harrastus, niin ei siitä kannata luopua. Osa tietysti pihistelee kaikesta elämässä, ei vain pelkästä ruuasta.
Täysin ilman välineitä voi tehdä lihaksille lähinnä kyykkyä ja punnerruksia omalla painolla, joten melko yksipuoliseksi menee. Kävely kehittää lihaksia ainoastaan jos lihaskunto on sänkypotilaan tasolla.
Kokeile joskus sekä kävellä esim. 20km joka päivä ja sitten tehdä toimistotöitä kotona joka päivä ilman arkiliikuntaa. Pari viikkoa niin näet jo eron.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sillä lihaskunnolla tehdään? Ajetaan autoa, ansaitaan rahaa vai ihan vain huvitellaan syöden peilin edessä?
Vierailija kirjoitti:
Salilla käyminen kohottaa kuntoa, parantaa ulkonäköä ja ryhtiä, saa jaksamaan enemmän, mutta kaikista tärkein... parantaa mielenterveyttä ja itsetuntoa. 30e salikortista kuussa antaa mulle enemmän voimaa jaksaa, kuin 5 kertaa terapiassa käynti, mikä maksaa 400e kuussa ilman kelakorvausta.
minun kuntosalini on metsä. Sieltä löytyy samat laitteet kuin kotikuntosaliltamme. Toki hiukan eri materiaaleista, mutta on ainakin ekologista, saa raitista ilmaa ja löytää kuntoiluvälineet joka kerta hiukan eri paikasta. Oma kekseliäisyys vain on rajana. Eilen kiivettiin lapsen kanssa puuhun. Lapsi oli perillä paljon minua ennen ja huuteli sitten korkeuksista miten käsittämättömän hidas olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile joskus sekä kävellä esim. 20km joka päivä ja sitten tehdä toimistotöitä kotona joka päivä ilman arkiliikuntaa. Pari viikkoa niin näet jo eron.
Moni kävelee jo töissä 10 000-20 000 askelta työpäivän aikana, pitäisikö tälläistenkin tyytyväisenä kävellä vapaa-ajalla lisää?
Mikä tämä leivänsyöntivimma on? Toistuu monissa ketjuissa. Ei leipä olemikää peruselintarvike. Keittkää vaikka kaurapuuroa senkin tilalla. Kaikki välipalat pois ainakin aikuisilta. 2-3 ateriaa päivässä riittää kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minun kuntosalini on metsä. Sieltä löytyy samat laitteet kuin kotikuntosaliltamme. Toki hiukan eri materiaaleista, mutta on ainakin ekologista, saa raitista ilmaa ja löytää kuntoiluvälineet joka kerta hiukan eri paikasta. Oma kekseliäisyys vain on rajana. Eilen kiivettiin lapsen kanssa puuhun. Lapsi oli perillä paljon minua ennen ja huuteli sitten korkeuksista miten käsittämättömän hidas olet.
Ei kyllä varmasti löydy niitä laitteita ja niitä painoja, joita omalla kuntosalillani on.
Kyllä jonkun "peruskunnon" saa metsässä, mutta ei sellaista mistä itse haaveilen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin juuri. Lihaakuntoa voi kohentaa alkamalla vaikka jossain lähiapu-ryhmässä tarjota apua yksinäisille vanhuksille. Lumen kolausta, puun kantoa jne.
Syökää perunoita ne ei maksa paljon mitään! Ostin 10 nyrkinkokoista irtoperunaa niin noin 1€ tuli hintaa 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sillä lihaskunnolla tehdään? Ajetaan autoa, ansaitaan rahaa vai ihan vain huvitellaan syöden peilin edessä?
Huono lihaskunto aiheuttaa työikäisille paljon sairauspoissaoloja ja vanhuksilla lihasmassaa häviää iän myötä, jolloin liikuntakyky heikkenee. Vahva keho jaksaa paremmin terveenä arjessa. Ei tarvitse kuin kerran nostaa painava taakka ja jos keskivartalossa ei ole tarpeeksi tukevia lihaksia, niin selän kanssa voi tulla huonolla tuurilla loppuelämän kestävä ongelma. Sellaista turhaa huvittelua se.
Vierailija kirjoitti:
Halpoja ruokia noin 5hengelle:
- tonnikalapasta (2prk tonnikalaa, pussi rakettispagettia, tomaattimurska)
- jauhelihakastike ja perunat (halvin j-liha, kilo perunaa, vähän vehnäjauhoja)
- jauhelihakiusaus (halvin j-liha, kilo peruna-sipulisekoitusta, lihaliemikuutio)
- jauheliharisotto (halvin j-liha, riisiä, lihaliemikuutio, hernemaissiporkkana-pussi)
-perunavelli (perunaa, maitoa)
- makkarakastike ja perunat (noin euron lenkki, vähän vehnäjauhoja, kilo perunaa)
- uunimakkara ja muusi (noin euron lenkki, kilo perunaa ja vähän maitoa)
- riisipuuro (riisihiutaleita, maitoa, kanelia+sokeria vähän)
- kinkkumunakas (munia ja kinkkusuikaleita - näitä on tosi usein -30%)Lisukkeeksi porkkanaa, kaalisuikaleita ja omenaa, appelsiinia. Näillä meillä mennään suuri osa viikonpäivistä, välillä sitten kalliimpaa, kuten kanaa.
Terveenä ollaan pysytty, itseasiassa kun työkavereiden saikkuja katsoo, ollaan erittäin huomattavasti keskivertoa terveempi lapsiperhe.
Miksi halpaa lihaa joka aterialla? Itse en edes pysty huonoja lihoja syömään. Kun harvoin ostan niin ostan laadukasta. Muuten voi käyttää kasviksiakin. Liha on kyllä tärkeää mutta ei sitä joka päivä tarvita. Tai voi syödä vaikka luomukanmunan aamiaisella.
Mulla on ihan päinvastainen taktiikka kuin monella muulla. Olen lisännyt lihan määrää ruokavalioon. Silloin mahdollistuu pidemmät ateriavälit ja jopa koko päivä syömättä.
Leipää meillä ei syödä ollenkaan, eikä mitään erillistä välipala/aamupalatarvikkeita. Kun on nälkä, niin kunnon ruoka naamaan. Lapsetkin syö halvemmin kun ei saa mielitekoon muroja/sämpylää/jukurttia. Miettivät kaksi kertaa alkavatko pyytämään syömistä kun vaihtoehtoina on lihapullat tai kanakastike, eikä suinkaan makuviili ja suklaamurot.
Ja tuoko on sinun mielestäsi halpaa? Vai onko teillä kuusihenkinen perhe?