Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvisten kotiviljely/kasvatus. Markkinoiden hintojen ajamana

Vierailija
16.03.2023 |

Aloituspakettia/tietoutta kotona kasvatukseen ? Mitä tarvii,työ,tuotto jne ?

Tavoite lisätä omavaraisuutta ja leikata kustannuksia,koska kasvisten hinnat on noussu pilviin. Toki ostan kaupast jos hinta on siedettävä. Ylikalliitt en osta

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksesta olen huomannut että kotiviljely usein on kalliimpaa, ei sillä säästä, se on harrastus.

Vierailija
2/21 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain perunaa tai muuta halpaa ei missään nimessä kannata viljellä kotona. Valitse kalliita kasviksia joita syöt. Esim. mansikan viljely voi jo olla taloudellisesti järkevää, tai salaatin ja yrttien viljely.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä verran sinulla on viljelyyn maa-alaa käytössä? Onko peräti pelto käytettävissä, jokin viljelytilkku tai onko vain parveke, jossa voit kasvattaa jotain vain ruukuissa tai muutamassa laatikossa?

Vierailija
4/21 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras tuotto on ehkä salaatilla.

Suurin tuotto tulee siitä, jos onistuu rajoittamaan kaupassa käyntejä.

Metsämarjoilla ja sienillä on huipputuotto.

Vierailija
5/21 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parveke,talvel olohuone. Kerrostalossa asun.

Puhutaa siis melko pienestä plantaasista🙂.

Jotain tomaattia yms vois harkita

Vierailija
6/21 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapuri huikkasi että kannattaaako tuo?

Huikkasin takaisin että ei, älä vaan sinä ala (=pistä vaan Hiace täyteen työkaluja ja mene ansioon ennen auringon nousua, rapaa aiton ikkunasi, minulla on varaa harrastaa)

Vierailija
7/21 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on se, että ne juurekset, jotka kestävät yli talven jossain kellarissa, ovat kaupassakin edullisimpia. Jos onnistuisi itse viljelemään salaattia ja tomaattia talvella, niin johan kannattaisi. Kesällä kaupassakin esim. juuri nuo ovat paljon edullisempia kuin talvella. No, viljelen kyllä itse mm. perunaa ja porkkanaa, joita yritän saada kellariinkin ja lisäksi kesällä syötäviä, mutta ei se taloudellisesti mikään pelastus ole.

Vierailija
8/21 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kasviksia syöt? Voit ostaa ruukkusalaattia kaupasta ja tökätä sen suoraan multaan kasvamaan isoon parvekeruukkuun. Minä olen tehnyt niin nyt parina kesänä, olen ostanut toukokuun lopulla kolmisen erilaista ruukkusalaattia ja saanut niistä sitten koko kesän salaatit. Salaattia voi kasvattaa siemenistäkin helposti, mutta tämä on minusta vielä helpompaa. Herneen kasvattaminen on helppoa ja kivaa, mutta herneet eivät ole kovin kalliita kaupassakaan.

Vierailija
9/21 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viljelee juuri niitä kalliita. Esim nyt talvel tomaattia.

Kesäl nyt on halpaa,ni ei silloin kannata.

Vierailija
10/21 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kasviksia syöt? Voit ostaa ruukkusalaattia kaupasta ja tökätä sen suoraan multaan kasvamaan isoon parvekeruukkuun. Minä olen tehnyt niin nyt parina kesänä, olen ostanut toukokuun lopulla kolmisen erilaista ruukkusalaattia ja saanut niistä sitten koko kesän salaatit. Salaattia voi kasvattaa siemenistäkin helposti, mutta tämä on minusta vielä helpompaa. Herneen kasvattaminen on helppoa ja kivaa, mutta herneet eivät ole kovin kalliita kaupassakaan.

Kaikenlaisia. Nyt olen vaa kovien hintoje takii jättäny kalleimmat ostamatta. Niit kalliit ajattelin kokeilla. Laskelmie jälkee,et mahtaako kannattaa

Vierailija
11/21 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkähän mahtaa pystyä kasvattamaan tomaattia talvella kerrostaloasunnossa sisätiloissa. Se vaatii paljon valoa ja lämmintä. Jos ostaa kasvivalaisimia niin sitten tuleekin tomaateille hintaa.

Vierailija
12/21 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on omat perunat, omat porkkanat, tomaatit, kurkut, kurpitsat, lehtikaalit, pavut jne. 

En tiedä kannattaako, mutta kivaa on.

Vierailija
13/21 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkähän mahtaa pystyä kasvattamaan tomaattia talvella kerrostaloasunnossa sisätiloissa. Se vaatii paljon valoa ja lämmintä. Jos ostaa kasvivalaisimia niin sitten tuleekin tomaateille hintaa.

Mitä kokeiluja niin tomaatille helposti liian kuiva ilma ja kukat varisee pois. Ennemmin kannattaisi kokeilla kurkkua. Jos hukan perehtyisi enemmän, niin saisi kyllä kurkkunsa sisäkasvatuksista.

Vierailija
14/21 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkään, millä on mitään ravintoarvoa, kotikasvattaminen ei tule halvemmaksi, kuin kaupasta ostaminen. Joitakin ylellisyystuotteita, kuten yrttejä kasvattamalla voi saada säästöä, jos niitä käyttää joka tapauksessa, mutta niissä on aika helppoa säästää ihan vain jättämällä ostamattakin. 

Vierailija
15/21 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta,kustannuksia kyl tulee. Joku kasvihuone laatikko,hyllykköön et hyödyntää myös korkeus suunnas tilan. Pien viljelyä siis. Vain kalliimmille tuotteille.

Pärjäiskö noi iha päivän valolla ? Ei niit varte mitää exstra valaisimia kyl kannata ostaa.

Vierailija
16/21 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurkulle lisävalo. Juuripaakun lämmittäjä. Ehkä joku muovihuppu, ettei kovin kuiva. Etelä ikkuna. 

Basilika yrteistä helpoin ja kasvaa sisällä helposti.

Vierailija
17/21 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkään, millä on mitään ravintoarvoa, kotikasvattaminen ei tule halvemmaksi, kuin kaupasta ostaminen. Joitakin ylellisyystuotteita, kuten yrttejä kasvattamalla voi saada säästöä, jos niitä käyttää joka tapauksessa, mutta niissä on aika helppoa säästää ihan vain jättämällä ostamattakin. 

Niinpä.  Monesti korvaan ruokaohjeiden tuoreet yrtit kuivatuilla, on edullisempaa. Ja jos nyt puhutaan omavaraisuudesta vähän siltä kantilta, että yritetään pysyä hengissä itse ruokaa kasvattamalla, niin eipä niissä yrteissä mainittavasti energiaa ole. Toki muuten kivoja, kesällä niitä jossain määrin kasvatan.

Vierailija
18/21 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parvekeviljelyssä ei kannata panostaa kovin paljoa juureksiin tai marjapensaisiin. Ruukuissa partsilla kasvaa hyvin yleensä chilit, paprikat, tomaatit - kurkku on hieman vaativa, joten se ei aina pärjää. Sen tilalle voi testata esimerkiksi ananaskirsikkaa, munakoisoa, viidakkokurkkua (cucamelon) jne. Lisäksi parvekelaatikoissa pystyy hyvin kasvattamaan erilaisia salaatteja ja yrttejä sekä esimerkiksi erilaisia versoja (herneenversot, auringonkukanversot) - versoja voi kasvattaa sisätiloissakin talvella. Ja sitten esimerkiksi köynnöskrassi on viehättävä kukka, jossa kaikki (lehdet, kukat, siemenet) ovat syötäviä. Lehdet käyvät hyvin pestoon, ja siemenet kerään ja säilön etikkaliemeen ja käytän kapriksen tavoin esimerkiksi salaateissa jne.

Myös mansikka usein menestyy ihan hyvin parvekkeella kesäisin.

Mitään hirveän suurta vihannesmäärää parvekeviljelystä ei yleensä ole mahdollista saada (eri asia on, jos käytössä on 40m2 jättiparveke/terassi), mutta sieltä saa piristystä ja makua ruokiin.

Vierailija
19/21 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä.  Monesti korvaan ruokaohjeiden tuoreet yrtit kuivatuilla, on edullisempaa. Ja jos nyt puhutaan omavaraisuudesta vähän siltä kantilta, että yritetään pysyä hengissä itse ruokaa kasvattamalla, niin eipä niissä yrteissä mainittavasti energiaa ole. Toki muuten kivoja, kesällä niitä jossain määrin kasvatan.

Yrtit, valkosipuli ja chilit ovat kasviksia, joista ei tosiaan ihan hirveästi ravinnoksi ole, MUTTA: ne tekevät muista raaka-aineista herkullisia aterioita! Papupata on ihan jees, mutta lisääpä sekaan chiliä ja valkosipulia, niin se on herkkua! Tai patonki, johon lorauttaa päälle yrtti-oliiviöljyä... Nam.

Vierailija
20/21 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomaatinviljelystä tulee sit melkoset hajuhaitat parvekkeelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä