Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kuka hoitaa lapsia kun perhe norovituksessa?

Vierailija
15.03.2023 |

Muutama vuosi sitten minä ja mieheni saimme noroviruksen ja emme pystyneet hoitamaan lastamme. Lapsi oli kaksi vuotias ja jotain soppaa saimme hänelle annettua purkista, kun muuhun emme kyenneet. Meillä ei ole muuta perhettä taikka läheisiä joita voisi pyytää apuun. Tilanne oli sen verran pelottava, että olen yrittänyt saada selvyyttä mistä saamme hoitoapua vastaavassa tilanteessa nyt kun perheessä on lisäksi vauva.

- neuvolasta ohjattiin kääntymään yksityisen palvelutarjoajan apuun.
- Yksityinen palvelun tarjoaja "sairaan lapsen hoitoapua" ei hoida tarttuvia tauteja, kuten norovirus tapauksia
- Kysyin ylipäätään apua myös kunnan lapsiperheiden kotiavusta, jossa periaate on ettei kotiapua saa sairastapauksiin muutenkaan.

Mistä voisi saada siis apua? Olen valmis maksamaan palvelusta reilusti, kunhan apu on nopeasti saatavilla.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt olla 80-luvulla, ei ole kodinhoitajia. Ennen oli kunnalla, jotka tuli näihin tilanteisiin auttamaan perheitä mm. lastenhoidossa, siivouksessa jne. Nykyään ihan itse hoidetaan. On kurjaa, että "kylä kasvattaa" ei enää päde ja kellään ei ole turvaverkkoja, mutta niin se vaan on. Miksiköhän ei niitä lapsia synny..

Vierailija
42/64 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni lapsi voi istua vauvojen kylpyammeessa katsomassa lastenohjelmia, helppo huuhdella ripulit ja oksut pois. Itse voit kykkiä vessassa kun lapsi katsoo telkkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä olisi kannattanut miettiä ennen porsimista

Vierailija
44/64 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet lapset sairastelee tosi paljon ja itse tietysti siinä mukana. Eron jälkeen tuntui ihan älyttömältä luksukselta, kun sai sairastaa yksin omassa rauhassa leväten, kun lapset sattui olemaan exän luona. Siinä rauhassa sairastaessani satuin lukemaan tällä palstalla ketjua, jossa sinkut itkivät, kun joutuvat yksin kotona ilman apua sairastamaan, poloiset :D

Vierailija
45/64 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieni lapsi voi istua vauvojen kylpyammeessa katsomassa lastenohjelmia, helppo huuhdella ripulit ja oksut pois. Itse voit kykkiä vessassa kun lapsi katsoo telkkua.

Oi. Olisinpa saanut tällaisen vinkin aikanaan! :D ihan mahtava.. lapset nyt jo 5, 7 ja 9. Mutta joskus 4 vuotta sitten olis ollut todella hyvä meille 😃

Vierailija
46/64 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se hoitaa, joka on paremmassa kunnossa. Tilaatte kaupasta tai ravintolasta lapselle ruokaa. Monilla aikuisilla noron pahin vaihe kestää vaan muutaman tunnin ja sen jälkeen ei välttämättä lennä tavaraa enää mistään päästä.

Vierailija
47/64 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemmat ei kykene syystä tai toisesta lasta hoitamaan vastuun lapsesta ottaa sosiaaliviranomainen ja/tai lastensuojelu.

Vierailija
48/64 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vaan. Kuka haluaa tulla ehdoin tahdoin saamaan itselleen tautia?

Kurjaahan se on. Itse olen hoitanut useampaa yhtä aikaa oksennustaudissa olevaa lasta ja itse siinä samalla oksentanut. Jotenkin niistä on vain selvinnyt. Pahin taisi olla influenssa joskus aikoinaan. Itselläni 41 kuumetta, sylissä parkuva 8kk vauva liki 40 kuumeessa ja vielä 3 vanhempaa lasta yhtä kipeänä hekin. Jotenkin vain siitäkin selvittiin.

Vierailija
49/64 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienet lapset sairastelee tosi paljon ja itse tietysti siinä mukana. Eron jälkeen tuntui ihan älyttömältä luksukselta, kun sai sairastaa yksin omassa rauhassa leväten, kun lapset sattui olemaan exän luona. Siinä rauhassa sairastaessani satuin lukemaan tällä palstalla ketjua, jossa sinkut itkivät, kun joutuvat yksin kotona ilman apua sairastamaan, poloiset :D

Siis tämä...

Aikanaan eräs sinkku työkaverini laitteli minulle viestiä kun olin sairaana , että "on se ihan erilaista sairastaa kun sulla on siellä sentään mies joka hoitaa ja käy kaupassa. Mä kun sairastin niin ihan itse pitää kaikki hakea kaupasta ja laittaa"

Mietin , että mitä h... Olin silloin sairaana ihan itse käynyt lääkärissä, apteekissa ja kaupassa. Mainitsin, että en saa tuollaista erityiskohtelua vaikka olen parisuhteessa. On se elämä joillain rankkaa.

Vierailija
50/64 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt olla 80-luvulla, ei ole kodinhoitajia. Ennen oli kunnalla, jotka tuli näihin tilanteisiin auttamaan perheitä mm. lastenhoidossa, siivouksessa jne. Nykyään ihan itse hoidetaan. On kurjaa, että "kylä kasvattaa" ei enää päde ja kellään ei ole turvaverkkoja, mutta niin se vaan on. Miksiköhän ei niitä lapsia synny..

Ei niitä turvaverkkoja ole ennenkään kukaan tarjonnut. Turvaverkot on muodostuneet siitä että ihmiset ovat tekemisissä toistensa kanssa ja kyllä niitä turvaverkkoja on edelleen kun pidetään yllä ihmissuhteita.

Vierailija
51/64 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hoidettiin ipana kun oltiin yksi pää pytyssä ja toinen ämpärissä. Ei kukaan tullut tautitaloon. Kyllä siitä selvittiin vaikkei kivaa ja helppoa ollutkaan.

Vierailija
52/64 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä turvaverkkoja ole ennenkään kukaan tarjonnut. Turvaverkot on muodostuneet siitä että ihmiset ovat tekemisissä toistensa kanssa ja kyllä niitä turvaverkkoja on edelleen kun pidetään yllä ihmissuhteita.

Ne, joiden omat ja/tai puolison vanhemmat hoitaa lapsia paljon ovat niitä, jotka useimmin tuomitsee muita turvaverkottomuudesta ihan kuin rakastavat ja huolehtivat vanhemmat olisivat joku itse ansaittu saavutus.

Kylmien vanhempien lasten on myös selvästi hankalampaa kehittää sosiaaliset taitonsa sille tasolle, että aina apuun tulevia ystäviä olisi monta.

Vierailija
53/64 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin niin eli oma valinta kun vanhemmat ilmoittaa, että ovat oman osansa hoitaneet ja itse kasvoit mummon hoivissa? Just.

Vierailija
54/64 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden noron vielä selättää, mutta mulle tuli useampi vatsatauti putkeen ja olin vessassa 5 viikkoa, sairaalassa neljä päivää. Olen 2-vuotiaan yh. Sairaalareissun ajaksi mummo haki lapsen 300 km päähän. Oli hirveää.

Vierailija
55/64 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aineenopettaja ja yksinhuoltaja. Koulu ja paikkakunta vaihtunut vuosittain. Siinä on vähän hommaa luoda joka vuosi uudestaan turvaverkot. Lapsi aloittaa syksyllä koulun ja minä sain luojan kiitos vakityön.

Vierailija
56/64 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tietysti hoidatte, kuka id***tti yrittää levittää noroa tahallaan muihin? Hohhoi.

Vierailija
57/64 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osmosal ja Floridral aina lääkekaapissa varalta, pienille lapsille lääkeruiskulla suuhun vähän kerrallaan jos eivät suostu juomaan. Aikuisen ei kannata päästää itseäänkään kuivumaan kun sitten alkaa huimata eikä voi esim kantaa vauvaa. Kosteuspyyhkeillä hoituu vaipanvaihto lattiatasollakin.

Imetys on hankalaa jos on itsellä nestehukka, joten vauvan äiti ei saa päästä kuivumaan. Tärkeää pysyä itse toimintakykyisenä vaikka oksennus ja rapa lentäisikin, Osmosal heti aloittaa kun huomaa että Norosta kyse. Kuumelääkkeellä kuumeen lasku.

Usein lapset laittaa silmät kiinni juuri ennen kuin oksentavat, leivontakulhoon on hyvä ottaa vastaan pienemmän lapsen oksennus, ämpäriin isomman.

Oikeaa saippuaa käsipesuun ja muutenkin peseytymiseen, vaikka muuten ei käyttäisi niin noron aikana muusta ei ole hyötyä. Käsidesit voi unohtaa.

Joku jo mainitsi patjat lattialle ja pyyhkeillä vuoraus lakanan alle. Pistää sävy sävyyn niin voi pestä samassa satsissa heti eikä tule sotkettua niillä paikkoja, kun laittaa suoraan koneeseen. Jos kone pyörii jo, niin kasa koneen eteen.

Kloriitilla pesee mahdollisimman nopeasti kaikki sotkut ettei ne saastuta koko kotia, esimerkiksi konttaava vauva oksennuksen yli kuljettuaan voi levittää viruksen kaikkialle mennessään. Astiat suoraan koneeseen, korkeat lämpötilat pyykeille ja astioille. Kumihanskat ja viileää vettä kloriitin kanssa touhutessa, lapset vaikka lukitaan toiseen huoneeseen pesun ajaksi.

Kyllä siitä selviää kun on pakko. Yh:na taaperon kanssa, vauvan kanssa kun mies oli työmatkalla. Mulle tulee noro aina kovana, nestehukka ja kuume. Mutta oon äiti, niin kukaan ei tule mua hoitamaan.

Vierailija
58/64 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älytöntä ap:n lyttäämistä! Jos kumpikin aikuinen pas koo vettä ja oksentaa suunnilleen sisuskaluja ulos + päälle korkea kuume jonka noro nostaa niin miten he lämmittävät lapsen ruuat,vaihtavat vaipan ym?

Koettakaapa itse vaihtaa vaippaa samalla kun oksennatte! Ja tulkaa sitten pullistelemaan miten hoidatte itse oman lapsenne .

Vierailija
59/64 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älytöntä ap:n lyttäämistä! Jos kumpikin aikuinen pas koo vettä ja oksentaa suunnilleen sisuskaluja ulos + päälle korkea kuume jonka noro nostaa niin miten he lämmittävät lapsen ruuat,vaihtavat vaipan ym?

Koettakaapa itse vaihtaa vaippaa samalla kun oksennatte! Ja tulkaa sitten pullistelemaan miten hoidatte itse oman lapsenne .

Jos tulee tuntikausia oksennusta ilman pienintäkään taukoa niin osoite on sairaala. Ei se noin yleensä mene, joten vaipat saa ihan hyvin vaihdeltua ja mitään ruokia ei tarvitse alkaa kokkailemaan, muutaman päivän pärjää välipaloillakin.

Vierailija
60/64 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan äiti. Mies tekee lapset, vaimo hoitaa ne. Yksinkertainen tosiasia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi