kuka hoitaa lapsia kun perhe norovituksessa?
Muutama vuosi sitten minä ja mieheni saimme noroviruksen ja emme pystyneet hoitamaan lastamme. Lapsi oli kaksi vuotias ja jotain soppaa saimme hänelle annettua purkista, kun muuhun emme kyenneet. Meillä ei ole muuta perhettä taikka läheisiä joita voisi pyytää apuun. Tilanne oli sen verran pelottava, että olen yrittänyt saada selvyyttä mistä saamme hoitoapua vastaavassa tilanteessa nyt kun perheessä on lisäksi vauva.
- neuvolasta ohjattiin kääntymään yksityisen palvelutarjoajan apuun.
- Yksityinen palvelun tarjoaja "sairaan lapsen hoitoapua" ei hoida tarttuvia tauteja, kuten norovirus tapauksia
- Kysyin ylipäätään apua myös kunnan lapsiperheiden kotiavusta, jossa periaate on ettei kotiapua saa sairastapauksiin muutenkaan.
Mistä voisi saada siis apua? Olen valmis maksamaan palvelusta reilusti, kunhan apu on nopeasti saatavilla.
Kommentit (64)
Pakko itse jotenkin. Meillä oli tilanne, jossa lapsi norossa ja itsekin makasin kylppärinlattialla jaksamatta nousta. Lapsi oli sairaalassa monta päivää ja tauti oli sillä jo menossa ohi, mutta oli kotihoidossa. Lopulta mieheni joutui valehtelemaan töissä, että hänkin on sairas, koska ei olisi saanut muuten vapaata. Hoiti sitten minua ja lasta. Olin itsekin varmaan lähellä joutua sairaalaan. Oksensin yli viikon lopulta.
Itse hoidin yhoona ihan itse. En edes ajatellut että joku muu hoitaa.
Vanhemmat toi ruokakasseja ovelle, kaikki muu jäi itselle.
Sitä vaan oksensi ja ripuloi ja yritti selvitä
Aika paljon saisi ainakin mulle maksaa, että lähtisin hoitamaan jonkun noroisia lapsia ja hankkimaan sen itselleni. Tällainen tavallisen myyntijohtajan liksa ei riittäisi alkuunkaan.
No tauti kuin tauti, vanhemmat hoitavat, se kumpi sattuu pysymään tolpillaan. Muistan kyllä ne hetket, kun kaikki yrjösivät ja paskansivat kilpaa, siinä vaan pitää panna lapsen etu edelle ja olla itse tavarat housussa hetken.
Jos olisi tilanne, että molemmat vanhemmat olisivat sairaalakunnossa (kuten vaikka korona-aikaan olisi voinut olla), sossu ottaa lapsen tilapäismajoitukseen, ellei tämäkin ole sairaalakunnossa. Onneksi tuohon asti ei koskaan jouduttu.
Kyllä se parivuotias jo näkee ja tajuaa että olette sairaita eikä vaadi silloin niin paljoa ja odottamaan joutuminen ei ole paha . Minä olin yh ja taaperolla myös noro yhtä aikaa . Pari kertaa hän oksensi tukkaani. Sitten vain yhdessä suihkuun . Kyllä näistä selviää ei noro montaa päivää kestä .
Noronen hoitaa kaikki vitutuksesta kärsivät.
Joo kyllä samaa ajatusta pyörittelin pari viikkoa sitten kun mies oli influenssassa. Minä ja penska pysyttiin terveinä onneksi, mutta kyllä siinä mietti että jos molemmat meistä vanhemmista makaisi reporankana sängyn pohjalla niin miten sitä selviäisi. Eihän se tietysti muu auta kun selvitä, ei taida mitään hoitokeijua olla joka tulee pelastamaan. Mutta hatunnosto yksinhuoltajille, jotka nämäkin tilanteet hoitaa yksin!
norossa oltiin minä ja mies ja kyllä kaksi 3 ja 5 vuotiasta selvisi ihan hyvin, eivät edes sairastaneet sitä.
ruokavalio oli vähän nihkeä, taisi jätskiäkin mennä jonkun verran...
Vanhemmat on vastuussa omista lapsistaan
Mulla on aina pieni selviytymispaketti kaapissa sen varalta, että vatsatauti iskee perheeseen. Mustikkakeittoa pillimehutyylisessä paketissa, sipsiä/suolakeksejä, pillimehua ja pakkasessa mehujäitä.
Totta kai pitää itse pärjätä. Mun vanha äitikin (75 v.) on nyt norossa, en mene paikan päälle etten vahingossakaan saa tautia. Toivottavasti hänellä on siellä jotain vararuokaa, tai ehkä sossu auttaa, en tiedä eikä kiinnosta. Ei ikääntyminen tule kenellekään yllätyksenä eikä ole sairaus.
Äiti hoitaa. Vaikka pää kainalossa.
Jos et halua noroa perheeseen niin luepa huolellisesti miten siltä välttyy.
Itse olen hoitanut influenssassa kun vaimo oli työmatkalla. Ihan hirveää oli mut pakko oli pärjätä
Ihan itse piti hoitaa. Muumit pyörimään ja taaperot sohvalle. Itse maattiin miehen ja ämpäreiden kanssa sohvalla niin, että herättiin jos lapset yritti kiivetä yli. Välillä koitettiin lämmittää lapsille jotain mikronakkia. Kauheeta oli,mutta henkiin jäätiin ja näin 10 vuotta myöhemmin voi jo nauraa asialle
Isomman opettaa laittamaan esim muroja, voitelemaan leipää, kaappiin pilttejä ym. Lapsi ei kuole vaikka on päivän tai kaksi huonommalla ruualla. Elokuvia pyörimään jne. Se joka kykenee kävelemään, hoitaa vaipanvaihdot jne.
YLE Areenan lastenohjelmat ja Kids YouTube.
Itse ollaan hoidettu, välillä istuin pytyllä ämpäri sylissä, sitten taas lapsille lakanoita vaihtamaan. Kuka hullu tulisi ehdoin tahdoin hakemaan noin kauhean taudin itselleen?
Vierailija kirjoitti:
Äiti hoitaa. Vaikka pää kainalossa.
Jos et halua noroa perheeseen niin luepa huolellisesti miten siltä välttyy.
Norolta ei välty muuten kuin tuurilla. Se on äärimmäisen herkästi tartuttava, mutta osalla ihmisistä on vastustuskykyä sillä hetkellä kun pöpö käy kiinni.
Iät ja ajat nämä on itse hoidettu. Miten nykyään ollaan niin avuttomia? Avuttomuuden vuoksi ei varmaan lapsia enää nykyään uskalletakaan tehdä.