Onko ihan laillista, että vaalivalvojana toimiva kaveri yrittää vaikuttaa siihen ketä äänestän?
Jos tämä tapahtuu työajan ulkopuolella? Tuntuu vain omituiselta, kun painostus on aika aggressiivista. Pitäisi siis äänestää erästä hänen kaveriaan tai vähintään ainakin hänen puoluettaan.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äänestyspaikalle meno tuntuu aina ahdistavalta, kun näitä ns. vaalivalvojia istuu kymmenittäin siinä kyttäämässä ja supisemassa. Voisi mennä välillä sen takia ennakkoäänestämään, mutta tietääkö joku, onko niitä sielläkin samalla tavalla hengailemassa?
Viimeksi ennakkoäänestäessäni taisi olla kolme kpl.
Kohtahan pääset tutkimaan tilannetta, kun ennakkoäänestysaikat taas avataan. Voit siis tarkkailla asiaa kaikessa rauhassa, jos ennakkoäänestyspaikka sijaitsee esim. kirjastossa tai kauppakeskuksen aulassa.
Tosiaan kuten ketjussa on jo sanottukin, siellä pitää olla useita toimitsijoita, ja heidän olla sinne eri poliittisten ryhmittymien rekrytoimia. Tämä on ihan vaalivilpin estämiseksi.
Olen vaalitoimitsija.
Sain paikan, koska olin oikeaan aikaan liikenteessä. En kuulu mihinkään puolueeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äänestyspaikalle meno tuntuu aina ahdistavalta, kun näitä ns. vaalivalvojia istuu kymmenittäin siinä kyttäämässä ja supisemassa. Voisi mennä välillä sen takia ennakkoäänestämään, mutta tietääkö joku, onko niitä sielläkin samalla tavalla hengailemassa?
Viimeksi ennakkoäänestäessäni taisi olla kolme kpl.
Kohtahan pääset tutkimaan tilannetta, kun ennakkoäänestysaikat taas avataan. Voit siis tarkkailla asiaa kaikessa rauhassa, jos ennakkoäänestyspaikka sijaitsee esim. kirjastossa tai kauppakeskuksen aulassa.
Tosiaan kuten ketjussa on jo sanottukin, siellä pitää olla useita toimitsijoita, ja heidän olla sinne eri poliittisten ryhmittymien rekrytoimia. Tämä on ihan vaalivilpin estämiseksi.
Olen vaalitoimitsija.
Sain paikan, koska olin oikeaan aikaan liikenteessä. En kuulu mihinkään puolueeseen.
Olen kanssa ollut, vaikka en silloin kuulunut mihinkään puolueeseen. Kaveri pyysi minua tehtävään. Olin siellä sitten erään puolueen mandaatilla, vaikka en ko. puolueen jäsen ollut enkä edes heidän ehdokastaan äänestänyt. Tosiaan jäsenyyttä ei vaadita, mutta silti systeemi on tuo, että periaatteessa siellä on eri ryhmien edustajat.
Mulle jäi epäselväksi, mitä aloittaja tarkoittaa työajalla. Vaalitoimitsijat eivät ole mitään palkkatyöläisiä, vaikka heille tehtävästä palkkio maksetaankin. Moni heistä käy kyllä normaalisi palkkatöissä. Tarkoittiko aloittaja siis, että joku hänen tuttunsa käyttää omaa työaikaansa painostaakseen äänestämään jotain tiettyä ehdokasta? Työaika pitäisi tietenkin käyttää työn tekemiseen. Jos työ on muuta kuin jonkin puolueen palkkalistoilla toimimista niin onhan tuo työajan väärinkäyttöä. Se ei asiaan vaikuta, toimiiko henkilö työaikansa ulkopuolella ehkä vaalitoimitsijana.