Onko ihan laillista, että vaalivalvojana toimiva kaveri yrittää vaikuttaa siihen ketä äänestän?
Jos tämä tapahtuu työajan ulkopuolella? Tuntuu vain omituiselta, kun painostus on aika aggressiivista. Pitäisi siis äänestää erästä hänen kaveriaan tai vähintään ainakin hänen puoluettaan.
Kommentit (43)
Ketään ei ole oikeutettua painostaa äänestämään jotain tiettyä ehdokasta yhtään missään tilanteessa vaan jokainen äänioikeuden omaava tekee päätöksensä itse, minkä numeron raapustaa siihen äänestyslipukkeeseen äänestyskopissa.
Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos moiset painostukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysytkö asiaa oikeasti av-mammoilta?
Minä olen nainen, olen nyt palstalla ja olen ollut töissä useammat vaalit.
Tiedän todellakin, mistä puhun.
Terve kollega! Minäkin olen ollut 15 vuotta samoissa hommissa. Eduskunta-, kunta-, presidentin-, europarlamentti-, aluevaalit, srk-vaalit, kaikki on nähty 😃
Mitä tämä "aggressiivinen painostus" sitten oikein on? Luuletko että kaverisi näkee jostain ketä äänestit? Äänestät ketä tahdot, mistä hän sen tietää ketä äänestit. Vaikea keksiä millä joku voisi oikeasti painostaa toista nykyaikaisissa sivistysvaltion vaaleissa.
Äänestyspaikalle meno tuntuu aina ahdistavalta, kun näitä ns. vaalivalvojia istuu kymmenittäin siinä kyttäämässä ja supisemassa. Voisi mennä välillä sen takia ennakkoäänestämään, mutta tietääkö joku, onko niitä sielläkin samalla tavalla hengailemassa?
Vierailija kirjoitti:
Äänestyspaikalle meno tuntuu aina ahdistavalta, kun näitä ns. vaalivalvojia istuu kymmenittäin siinä kyttäämässä ja supisemassa. Voisi mennä välillä sen takia ennakkoäänestämään, mutta tietääkö joku, onko niitä sielläkin samalla tavalla hengailemassa?
Laki vaatii että pitää olla useita, sori. Ei nyt kymmeniä mutta muutama pitää olla.
Vaalivirkailija
Vierailija kirjoitti:
Ennakkovaaleissa äänestyspaikoilla on vähemmän henkilökuntaa, mutta heilläkin on velvollisuus tarkkailla että kaikki menee hyvin ja oikein.
Mutta voin kertoa että äänestäjiä lappaa ovista aamusta iltaan, eikä siinä jaksa ajatella kenestäkään yhtään mitään.
Hiljaisella äänellä kollegalle puhuminen on äänestäjän äänestysrauhan kunnioittamista. Usko pois, kaikki on tosiaan nähty ja kuultu! Mieleen on jääneet lähinnä ne muutamat, jotka on olleet jostain syystä todella epäkunnioittavia ja ilkeitä meitä toimitsijoita kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laki vaatii että pitää olla useita, sori. Ei nyt kymmeniä mutta muutama pitää olla.
Vaalivirkailija
Taitaa siellä olla niiden kavereitakin pieremässä.
En tiedä laillisuudesta mutta sanoisin tälle henkilölle, että "Kiitos mielipiteestäsi, olen siitä nyt tietoinen. Äänestän ketä itse haluan ja toivon, että et puhu minulle tästä vaaliasiasta enää, minusta se on epämukavaa, koska teet sen niin painokkaasti. Pyydän, että kunnioitat toivettani."
voi kumpa minuakin yrittäisi painostaa äänestämään jotain, mitä en tee mistään hinnasta. nousisi saatanallinen älämölö uurnilla, ja toimitsijan häpäisy olisi hienoa seurattavaa. ja jos kyseessä olisi oma kaveri, niin turpiin saisi heti ensi yrittämällään. ilmoitus heti johonkin vaalilautakuntaan, koska todennäköisesti aikoo väärentää vaalitulosta myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennakkovaaleissa äänestyspaikoilla on vähemmän henkilökuntaa, mutta heilläkin on velvollisuus tarkkailla että kaikki menee hyvin ja oikein.
Mutta voin kertoa että äänestäjiä lappaa ovista aamusta iltaan, eikä siinä jaksa ajatella kenestäkään yhtään mitään.
Hiljaisella äänellä kollegalle puhuminen on äänestäjän äänestysrauhan kunnioittamista. Usko pois, kaikki on tosiaan nähty ja kuultu! Mieleen on jääneet lähinnä ne muutamat, jotka on olleet jostain syystä todella epäkunnioittavia ja ilkeitä meitä toimitsijoita kohtaan.
Teitä kohtaan kuuluu olla ilkeä.
Vierailija kirjoitti:
voi kumpa minuakin yrittäisi painostaa äänestämään jotain, mitä en tee mistään hinnasta. nousisi saatanallinen älämölö uurnilla, ja toimitsijan häpäisy olisi hienoa seurattavaa. ja jos kyseessä olisi oma kaveri, niin turpiin saisi heti ensi yrittämällään. ilmoitus heti johonkin vaalilautakuntaan, koska todennäköisesti aikoo väärentää vaalitulosta myös.
Tämmöisiäkin ihmisiä vissiin on, joitten (ainakin puheissa) ratkaisut asioihin on aina turpaan vetäminen.
ainahan ihmiset yrittävät vaikuttaa toisiin, kun mielipiteitä vaikuttavat.
Minulla on ystävä, joka koittaa saad aminut äänestämään kristallipuoluetta, en kuitenkaan sitä puoluetta äänestä, koska puolueohjelmassa on paljon ei-faktatietoa. Mutta ei minua häiritse, että ystäväni yrittää saada minut äänestämään tuota puoluetta: minä aloitan siitä keskustelun miksi en ko. puoluetta aio äänestää (jos vaikka ystäväni tulisi järkiinsä ja vaihtaisi itse puoluetta). Että vähän kuin vuoroin vieraissa. Tee sinäkin niin ystävällesi. Kun hän haluaa, että äänestät jotain puoluetta, niin kerro mikset aio äänestää ja anna ystävällesi joku toinen puolue pohdittavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista tietää, miten sinä ajattelet että sitä äänestystulosta pystyy väärentämään?
Ollaan kuitenkin Suomessa.
Jos sinua kaihertaa vaalitulos ja olet ollut ehdolla, sinulla on oikeus hallintovalitusteitse vaatia äänten uudelleen laskua. Ääniä säilytetään vuosia paikassa x.
Vaalipaikalla tai sen välittömässä läheisyydessä ei saa agitoida. Ei tavisäänestäjä, mutta varsinkaan ei vaalivirkailija. Muualla saa yrittää vaikuttaa ihan vapaasti. Myös vaaleissa virkailijana toimiva henkilö.
Käsket kaveriasi lopettamaan puheensa ja ihan vain siksi, ettei sinua kiinnosta kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teitä kohtaan kuuluu olla ilkeä.
Ai miksi? Siellähän ollaan huolehtimassa siitä, että juuri sinä saat käyttää äänioikeuttasi.
Ei ole jos yrittää vaalipaikalla vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä vaalivalvoja?
Tarkoitatko vaalipäivän virkailijaa?
Kyllä ne omalla ajallaan saa agitoida niin paljon kuin lystää. Puolueet ne yleensä hommiin rekrytoikin.
No mikä hitto se on jos ei vaalivalvoja :-D On ennakkoäänestyspaikassa töissä.
Mistä me se voidaan tietää?
Ennakkoäänestyspaikkoja ovat esimerkiksi monet sairaalat, hoivakodit, varuskunnat ja vankilat. Kyllä niissä voi olla töissä jos jonkinmoisella tittelillä.
Saahan sitä paasata, mutta onko sun pakko kuunnella? Ite potkasen Facesta kaverilistalta jos alkaa tulvia liikaa vaalibaskua.
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi ennakkoäänestäessäni taisi olla kolme kpl.
Kohtahan pääset tutkimaan tilannetta, kun ennakkoäänestysaikat taas avataan. Voit siis tarkkailla asiaa kaikessa rauhassa, jos ennakkoäänestyspaikka sijaitsee esim. kirjastossa tai kauppakeskuksen aulassa.
Tosiaan kuten ketjussa on jo sanottukin, siellä pitää olla useita toimitsijoita, ja heidän olla sinne eri poliittisten ryhmittymien rekrytoimia. Tämä on ihan vaalivilpin estämiseksi.
Minä olen nainen, olen nyt palstalla ja olen ollut töissä useammat vaalit.
Tiedän todellakin, mistä puhun.