Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistisairas mummu ja aikuisten lasten huolet

Vierailija
15.03.2023 |

Onko teistä eettisesti oikein ja reilua kertoa muistisairaalle vanhukselle kaikenlaisia huolia ja murheitaan?

Muistisairas mummu pärjäilee vielä kotonaan kotiavun ja sukulaisten turvin. Lähimuisti on ihan mennyt, kyselee samoja asioita kymmenen kertaa puolen tunnin aikana, ei enää osaa hoitaa pankkiasioitaan tms, ei kumminkaan ole mitenkään aggressiivinen tai harhainen. Itse pääsen käymään harvoin, mutta pari lähistöllä asuvaa sukulaista käyvät siellä joka viikko ja hoitavat paljon asioita, mikä tietysti on ihanaa ja iso apu kaikille.

Minua ihmetyttää, kun nämä sukulaiset kertovat muistisairaalle mummulle kaikenlaisia huoliaan: Riitaiset avioerot, omat ja lasten vakavat sairastumiset, taloushuolet... milloin mitäkin, kun "täytyyhän tämä mummullekin kertoa kuitenkin". Mummu sitten soittelee minulle huolestuneita puheluita, murehtii ja sekoittaa asioita, valvoo öitä - Hyvä puoli tietysti se, että hän useinkaan ei enää seuraavana päivänä muista, vaikka mitä kauheita uutisia olisi eilen saanut.

En ymmärrä tuota käytöstä. Olenko ainoa? Itselleni ei tulisi mieleenkään muistisairaalle hauraalle vanhukselle avautua jostain avioliittoni huolista.

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se oikein ole. Muistisairaudessa on se ongelma, että omaiset eivät opi ymmärtämään sitä, ennen kuin se on taas pahentunut seuraavalle tasolle. Sinun asiasi on keskustella muiden omaisten kanssa tilanteesta, jos ymmärrät enemmän kuin he. 

Muisti siraan omasiet eivät edes tutustu muistisairaan liiton sivustot.Ymärtäisi kenties kukaan ei muistisairalle siellä käyvä puhu yhtän mitään oma elämä.Muisti sairas sotkee menen ajan ja reali ajan.Kuin sotkee ihmiset,asiayhteydet ja nimet.Jos vähän itse otaisitte asioista selkoa muisti litosta,tietäisitte enemän ettekä lähtisi sytelee muita,Kuten teki aloiteen tekijä.Usein muistisairaan omaiset jotka oikeasti ei läsnä ovat matkan takana tai uraputkessa ,Kire estä käynit. Uskoo sitten muisti sairaan lulot,kuvitelmat ja harhat.Niihin tulee myöhemin varastaminen.Väitävät se ja se varastettu ja taas voi sylistä ne ihmiset jotka siellä muistisairaan luona käy.Kun ei etsitä tietoa muistisairaudesta.

Vierailija
22/22 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistisairaan omainen on itse hyvin pian henkisesti lopussa, ja silloin pitäisi etsiä muistisairaalle hoitopaikka eikä vastuuttaa loputtomiin rättiväsyneitä omaisia, joilla ei ehkä edes ole hoitoalan koulutusta.

Omaishoitajuudesta ei ilmeisesti ole mitenkään helppoa irtisanoutua?

Seurataanko heidän kuntoaan ja kykyään suoriutua omaishoitajan velvollisuuksista? 

Omaishoitajaksihan ei ole pakko suostua, vaikka asuisi muistisairaan vanhuksen kanssa samassa taloudessa. Jokaisella on oikeus miettiä omia voimavarojaan, mitkä ne on nyt ja tulevaisuudessa, ennen kuin allekirjoittaa sopimuksen, joihin liittyy velvollisuuksia.

Ei seurata mitenkään ja useimmat ovat itsekin sairaita vanhuksia. Lomitan omaa äitiäni, joka hoitaa isääni eli sen puolesta tiedän miten kuormittavaa hoitaminen on, kokopäivätyötä. 

Vanhusten hoitaminen on aika vaativaa minusta, koska monet esimerkiksi peittelevät vaivojaan kuten isänikin tekee. Hän ei kuule mitään, mutta väittää kuulevansa jne. Sitten ovat nämä tapaukset, joissa hoidettava ei ole koskaan ollutkaan mukava ihminen, jolloin omaishoitaja joutuu kokemaan väkivaltaa, henkistä ja fyysistä. Omat vanhempani ovat onneksi mukavia ja järkeviä olleet aina ja ovat sitä vanhanakin.

Kirjoitin ketjuun viestin, missä peräänkuulutin sitä, ettei aina kannattaisi uskoa vain sitä mitä vanhus sanoo. Se herttainen vanhus on voinut vaikka pahoinpidellä läheisiään vuosikausia, jolloin häntä ei tulla kovin mielellään hoitokotiinkaan katsomaan. Toki kiukuttelu on turhaa, itse en varmaankaan vastaavassa tilanteessa menisi katsomaan ollenkaan. Saa kertoilla omia valheellisia tarinoitaan loppuun asti kuten on aina tehnyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi