Vuokravakuus perustoimeentulotuessa
Hei!
Olen opiskelija, ja tuloni koostuvat tällä hetkellä toimeentulo- ja asumistuesta. Olen muuttamassa. Kun haen vuokravakuutta, meneekö se ihan sillä tavalla, että Kela maksaa minulle ja minä asunnon omistajalle? Luin netistä, että tulisi joku maksusitoumus. Mutta eihän se välttämättä sovi asunnon omistajalle, kun ei ole rahana?
Toiseksi, Kelan pitäisi saada selvitys miksi muutan. Muutan oikeasti naapurin tupakoinnin ja meluamisen takia. Savut tulevat minun asuntoon. Katsotaankohan tämä tarpeeksi hyväksi syyksi muuttaa?
Kiitos!
Kommentit (23)
En osaa ottaa kantaa onko tuo Kelalle riittävä peruste muuttoon. Soita heidän asiakspalveluunsa ja kysy.
Maksu annetaan maksusitoumuksella koska rahaa on vaikea periä takaisin.
Kela ei hyväksy tuota syytä, joten valmistaudu taisteluun. Jos ei ole liikuntarajoitteinen tms. niin Kelalle riittävä peruste muuttoon on uusi opiskelupaikka tai työpaikka (ja niistä pitää toimittaa todisteet)
Kaikille vuokranantajille ei käy Kelan maksusitoumus-eivät halua sossupummeja nurkkiinsa pyörimään. Kysy asiasta asunnon vuokraajalta kun tiedustelet asuntoa. Lain mukaan maksusitoumus tulisi voida saada myös omalle tililleen rahana, mistä sen sitten voi itse maksaa vuokranantajalle kunhan on esittää Kelalle asiasta kuitit ja todisteet, mutta käytännössä Kela maksaa vakuuden aina jollain ihme maksusitoumuslappusysteemillä. Kysy asiasta tarkemmin Kelasta. Vuokralaisen tulonlähteet (esim.tuet) eivät lain mukaan myöskään oikeasti kuulu vuokranantajalle, mutta niinpä noita vain kysellään, eikä työttömille yksityiseltä juurikaan enää vuokrata. Opiskelijoilla on helpompi tilanne-he saavat yleensä myös yksityiseltä kämpän.
Mitä muuton perusteisiin tulee, niin älä nyt ainakaan mitään naapurin tupakansavua syyksi laita-se ei ole tässä järjestelmässä mikään syy muuttaa, häiriökäyttäytymisen takia muuttaminen on Kelan kriteereissä ns. "mukavuussyy" eli sillä perusteella turha edes kysyä vakuutta. Ainoat "hyväksyttävät" perusteet perusterveen ihmisen muutolle ovat taloudelliset tekijät, eli jos tuleva kämppä on halvempi kuin edellinen tai sitten vuokran pysyttävä samassa kuin edellisessäkin.
Laitat kysymyksesi vaikka Kela-kertulle, saat jotain vastauksia ainakin sieltä, millä perusteilla muuttoapuja/vuokravakuuksia myönnetään.
Eikös sen uuden asunnon pidä olla myös halvempi kuin vanhan, jotta hyväksytään? Voi olla että muistan väärinkin.
Miksi sinun pitää muuttaa yksityiselle vuokranantajalle? Eikö paikkakunnalla ole opiskelija-asuntoja?
Just.. Kuulostaa erittäin hankalalta. Minä kun luulin, että vuokravakuuden hakeminen on vaivatonta, jos voi osoittaa, että on käytännössä varaton.
Ehkä sitten pyydän vanhempien apua ja säästän ensi kuun toimeentulotuesta osan tähän vakuuteen. Paljon helpompaa.
Ap
Vuokravakuus voidaan myöntää esimerkiksi seuraavissa tilanteissa:
avo- tai avioero
terveydelliset syyt
perhekoon muutos
asunnottomuus
asunnottomuuden uhka
työpaikan saaminen toiselta paikkakunnalta
tutkintoon johtavan opiskelupaikan saaminen toiselta paikkakunnalta
asunnon vaihtaminen edullisempaan.
Vuokravakuutta ei myönnetä, jos muutat
mukavuussyistä (esim. sauna, oma piha, kaupunginosan vaihto)
kalliimpaan asuntoon
paikkakunnan vaihdon vuoksi, jos muutolle ei ole perusteltua syytä
vanhempien luota ilman erityisiä perusteita
muusta vastaavasta syystä.
Asunto ei saa olla myöskään kalliimpi kuin kuntakohtainen hyväksytty asumiskulut.
Vierailija kirjoitti:
Just.. Kuulostaa erittäin hankalalta. Minä kun luulin, että vuokravakuuden hakeminen on vaivatonta, jos voi osoittaa, että on käytännössä varaton.
Ehkä sitten pyydän vanhempien apua ja säästän ensi kuun toimeentulotuesta osan tähän vakuuteen. Paljon helpompaa.
Ap
Miten nyt asut? - Itse sain aikanaan vain asumistukea ja opintotukea ja tällöinkin varmaa paremmin sain tukija kuin 99 maassa sadasta. Selväksi tehtiin, ettei tämä riitä, niin ottaa sitten lainaa. Ja toimeentulotuki päätös oltaisiin evätty sillä perusteella, että olen opiskelija.
Ei Kela aina maksa vuoravakuusta, jos muuttaa "mukavuussyistä". Painavat syyt on että asunnossa on jokin suuri ongelma, esim home tai sitten olet asunnoton, asut vanhemman luona joka käyttää päihteitä yms. Tai ilian kallis asunto. Minä en saanut Kelalta vuokravakuutta jouduin lainaa.
No ymmärrätte varmaan, että ei tuo nyt ihan puhtaasti ole "mukavuussyy", vaan myös terveydellinen syy. Mutta voin kuvitella, ettei se kelpaisi Kelalle.
Ap
Se vuokravakuus on nykyisin sähköpostiin vuokranantajalle tuleva jonkinlainen takuu. Muuttokustannuksiin ei saa edes täydentävää tukea ellei ole joku hyvä syy muuttoon,sekään ei riitä että on halvempi asunto. Siis jossei kela vaadi muuttoa.
Vuokravakuutta haetaan kunnalta, täydentävänä toimeentulotukena. Ei kelalta.
Kela ei maksa vuokravakuutta tuosta sinun syystäsi.
Nimim Kelan kanssa tapellut vuokravakuudesta, no onneksi sossut lopulta maksoivat vakuuden.
Se, että naapurin röökit pukkaa omaan asuntoon, pitäisi ensisijaisesti yrittää hoitaa pois päiväjärjestyksestä. Sun asutosi tulisi olla terveellinen ja savuton. Ymmärrän että tuo ei ole mukavaa eikä terveellistä. Jos päätät säästää itse vuokravakuuteen, niin vähintä mitä voisit tehdä on silti ilmoittaa isännöintiin että naapuri sauhuttaa niin että olet jatkuvasti migreenissä ja kipeänä (aina voi vähän liioitella).
Ei Kelaa ikävä kyllä kiinnosta joku tupakansavu.
Varmaan tiesitkin, mutta toimeentulotuen saajana älä vastaanota vanhempien apua äläkä säästä rahaa tilillesi vaan ainoastaan käteisenä.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tiesitkin, mutta toimeentulotuen saajana älä vastaanota vanhempien apua äläkä säästä rahaa tilillesi vaan ainoastaan käteisenä.
Kaikki ymmärtävät, että se vuokravakuus, jonka vuokranantaja haluaa, on mahdollista maksaa vain tilisiirtona ja kertasuorituksena, joten ko. vakuussumma on joka tapauksessa tililtä löydyttävä-siinä ei patjan alle säästäminenkään auta mitään.
Jos apn tulot eivät riitä vuokravakuuteen, ainoa vaihtoehto on hakea sitä vuokravakuutta sossusta, mutta kuten todettu, perusteet uudelle asunnolle eivät tässä tapauksessa todennäköisesti täyty.
Yksi vaihtoehto tuossa tilanteessa olisi se, että apn vanhemmat maksavat vakuuden, eli lainaavat aplle vakuussumman tilille, jota ap lyhentää sitten sovitusti takaisin tietyn summan kk:ssa. Näiden lyhennystenkin tulee tietysti näkyä tiliotteessa. Silloin asiasta on tehtävä virallinen velkakirja jotta Kela ei eväisi apn toimeentulotukea.
Toki jos toimeentulotuen menetys velkarahan vuoksi pelottaa (Kelan tietäen, on hyvin mahdollista, että vuokravakuusvelka hänen tililleen laitettuna katsottaisiin aplle tuloksi, vaikka se ei sitä todellisuudessa olisi, eikä niin saisi lain mukaan tehdä, kun on kyse välttämättömistä asumiseen kuuluvista menoista), on helpointa varmaankin niin, että vanhemmat maksavat vakuuden suoraan vuokranantajalle, mutta tällöinkin on oltava velkakirja, josta käy ilmi velkasumman, velan käyttötarkoituksen lisäksi se, minkä verran ap kuukausittain velkaansa mahdollisesti vanhemmilleen lyhentää, mihin mennessä velan on oltava suoritettuna ja että asia voidaan todentaa tiliotteista. Toinen vaihtoehto on, että ap sopii vuokranantajansa ja vanhempiensa kanssa, että vakuus palautetaan suoraan vanhemmille vuokrasopimuksen päätyttyä, jolloin ap ei lyhennä velkaa vanhemmilleen vuokralla olonsa aikana lainkaan.
Edellä mainitulla tavalla olen toiminut itse ja asiassa ei ole ollut ongelmaa, sillä tällöin olen hoitanut vuokravakuuden itse ottamallani lainalla, eikä se asia kuulu Kelalle mitenkään. Huomioitavaa tosiaan on että vuokravakuuden tilille palautuksen kanssa voi tulla Kelan kanssa ongelmaa, jos tuossa kohtaa Kela katsoo jo kertaalleen maksetun velkarahan "tuloksi"-sehän on vastoin lakia, mutta näin toimii Kela.
Tervetuloa todellisuuteen, ap-opiskele vain mahdollisimman nopeasti ja hae mieluummin keikkatöitä, kuin toimeentulotukea niin pian kuin voit.
Kiitos viesteistä! Tiedän, että en saisi ottaa suuria summia rahaa vastaan. Mutta minulle on myönnetty toimeentulotuki koko vuodeksi kerrallaan, joten ei tarvitse lähettää tiliotteita. Kenties voinkin sitten ottaa apua vastaan?
Ap
Ei varsinaisesti liity aiheeseen, mutta osaisiko joku vastata myös tähän;
Aloitan kesätyöt toukokuun puolivälissä. Voinko hakea toukokuulle toimeentulotukea ja asumistukea. Saan palkan toukokuusta tietenkin vasta kuun lopussa, joten millä muuten elän? Palkka on 1200e - verot. Vai haenko tt-tukea?
Up