Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisitko aikuisena valmis elämään opintotuella?

Vierailija
14.03.2023 |

ja asumaan halvassa yksiössä tai jopa soluasunnossa itseäsi 10-20 vuotta nuorempien kanssa, ja venyttämään joka euroa ja senttiä, kun rahat eivät riitä opiskellessa enää mihinkään.

(Tämä ei tietenkään koske heitä, joilla on tarpeeksi säästöjä, tai kumppani, joka on valmis tukemaan taloudellisesti)

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Koska minun on halvempaa asua nykyisessä talossani.

Vierailija
2/8 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään tapauksessa, kaikkein viimeiseksi suostuisin siihen että pitäisi ottaa lainaa ennen kuin olisi oikeus toimeentulotukeen. Ikää on jo sen verran paljon etten halua loppuelämää viettää velkaisena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mihin minä mun teinit lykkäisin?

Soluasunnossa mulla olisi oma huone -nyt punkkaan säästösyistä olohuoneessa.

Nytkin venytän joka senttiä: pyrin saamaan hävikkilaatikoita, odotan kaupassa tunnin 60 prosentin ilta-alea, kerään ja kuivaan marjat, sienet, nokkoset, parsin sukat...

Vierailija
4/8 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halunnut edes nuorena asua solussa, ja en nyt aikuisenakaan. Sinänsä opintotuella voisin elää, jos siihen saisi ilman lainavelvoitetta lisäksi toimeentulotukea. Opiskelu on kivaa ja antoisaa - voisihan sitä olla kiva tehdä vielä toinen yliopistotutkinto. Mutta en kyllä suostuisi muuttamaan sen takia.

Vierailija
5/8 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä aikuisuus mielestäsi alkaa? 

Vierailija
6/8 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Vierailija
7/8 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harva opiskelee opintotuella. Aikuiskoulutustuen määrä perustuu tuloihin. Työtön voi omaehtoisesti opiskella työttömyysturvalla. Kyllä aikuisena kannattaa opiskella! Kaverini opiskeli sosionomiksi ja kävi vaihdossakin. Hänellä olisi sillä reissulla omat kouluikäiset mukana. Jotenkin sekin vaan onnistui.

Vierailija
8/8 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiitos enää. Opitotukeen kuuluu yhtenä osana opintolaina enkä suostu elämään lainalla. En suostunut ennenkään.

Ja kyllä suuri osa edelleen opiskelee opintotuella. Todella moni. Teen etuuskäsittelytyötä, joten jonkinlainen tuntuma on siitä, että vähemmän työmarkkinatuella tai aikuiskoulutustuella sittenkään. Niihin on tarkemmat kriteerit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan viisi