Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jätin jo alkoholin ja sokerin pois, antakaa vinkkejä, mihin vielä kiinnittää huomiota?

Vierailija
14.03.2023 |

Alkupaino 82, tavoitepaino 68. En syö enää roskaruokaa, olen luopunut alkoholista ja sokerista. En halua laihtua äkkiä, vaan pysyvällä elämäntaparempalla. Mutta millainen sen rempan kuuluisi olla?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rasvaiset tuotteet pois, kevyttuotteita tilalle. Pitkäkestoista liikuntaa ja myös lihaskuntoa. Iltapaastoilu eli syö riittävästi ja kunnolla päivällä, niin illalla ei tarvitse enää syödä.

Mulle olisi helpompaa jättää aamupala ja kaikki syöminen ennen klo 12 pois, mutta ei ole ehkä sitten sama? Herään klo 6, eli ei nukkuminen ole siis syy. ap

Ei ole sama, koska aamulla/päivällä syödyt kalorit saa kulutettua helpommin. Illalla syödyt kalorit jäävät elimistöön. Minä syön välillä 10-18 ja paino on tippunut huomattavasti, vaikka en varsinaisesti ole mitään ruokavaliossa muuttanut. Viikonloppuisin en pätkäpaastoa noudata, koska silloin mennään paljon ulkona tai muuten vaan nautitaan, mutta sillä ei ole ollut merkitystä, kun arkisin pysyy pätkäpaastossa.

Vierailija
22/36 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun jättää vilä piilosokerit, ne jotka muuttuu elimistössö sokeriksi,

Hetelmät, jauhotuoteet, rasvat, hiilihydraalit ja syö vain proteeneita, tosin nekin muuttuu sokereiksi osittain, eiköhän nuo läskit häviä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laihtunut 2 vuoden aikana 20 kiloa.

Jätin pois kaikki einekset ja noutoruuan. Siis KAIKKI. Teen kaiken ruuan itse, jotta tiedän mitä se sisältää, ja miehen kanssa käydään ehkä kerran tai kaksi kuukaudessa ravintolassa syömässä. Ennen syötiin siis valmisruokia monta kertaa viikossa. Kaikki mehut ja limut jätin myös pois, nykyisin juomana on vettä, kahvia (1 kuppi päivässä) ja vihreää teetä maustettuna pienellä määrällä hunajaa ja sitruunaa.

Aamupalalla tuorepuuroa kaurahiutaleista, maustamatonta jogurttia, siemeniä (kurpista, pellava, auringonkukka) sekä marjoja (tuore tai pakaste). Jokaisen päivän ruokaan sisällytän tummanvihreitä kasviksia (parsakaali, pinaatti, ruusukaali tms.), porkkanaa, tomaattia (tuore tai säilyke), hyvää lihaa tai muuta proteiinia (linssit/pavut jne.), hiilihydraattia sekä fermentoituja ruokia (luonnonjogurtti, hapankaali, kimchi - nämä ovat tärkeitä, sillä ne hellivät suolistoflooraa). Ruoka kannattaa maustaa hyvin, jotta se maistuu itselle. Minä käytän paljon chiliä, valkosipulia, currya, savupaprikaa, kurkumaa, jeeraa... Seesamiöljy ja misotahna ovat myös hyviä maustamiseen, niitä löytää markettien Aasia-hyllyiltä. Tärkeää on, että löydät itseäsi miellyttävän, monipuolisen makumaailman.

Hiilareita ei kannata ruveta pelkäämään, ne ovat tärkeä energianlähde. Samoin rasvat on tärkeitä, sillä hormonit rakentuu rasvasta. Kovia rasvoja ei vaan kannata syödä isoja määriä.

Aloitin liikuntaharrastuksen ensin kevyesti, eli kävin pitkillä kävelyillä, joiden aikana kuuntelin musiikkia ja äänikirjoja, pikku hiljaa lisäsin juoksuspurtteja varovasti kokeillen, että miltä tuntuu. Jälkeenpäin aina kiitin itseäni. Ei kannata asettaa itselleen kohtuuttomia tavoitteita, koska sitten vain masentuu, kun niissä ei pysy. Edes 10 minuutin liikunta on 100% enemmän liikuntaa kuin ei yhtään :)

On tärkeää, että liikunnan pariin on mukava ryhtyä, omalle kropalle sopiva laji ja ennen kaikkea sopiva tahti kannattaa siis hakea. Ikinä en hampaat irvessä lähde lenkille, jos ei huvita niin ei huvita - mutta useimmiten kyllä huvittaa, nykyisellään käyn 3-4 kertaa viikossa juoksulenkillä (30min-1h, fiiliksen mukaan) ja YouTube-joogaa teen pari-kolme kertaa. Olen nykyään hirmu hyvässä kunnossa, ja aloitin siis ihan rapakunnosta.

Vierailija
24/36 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun jättää vilä piilosokerit, ne jotka muuttuu elimistössö sokeriksi,

Hetelmät, jauhotuoteet, rasvat, hiilihydraalit ja syö vain proteeneita, tosin nekin muuttuu sokereiksi osittain, eiköhän nuo läskit häviä.

Suksi nyt kuuseen! Rasva on elimistölle välttämätöntä.

Vierailija
25/36 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosi kanaa/kalaa (joskus punaista lihaa) lämpimien kasvisten kanssa. Älä syö leipää ruoan kanssa. Ja jos syöt leipää esim välipalalla syö vähän. Kuulostele itseäsi joko olet syönyt tarpeeksi nälän lähtemiseksi, ettet syö turhaan liikaa. Ikinä ei kuulu syödä itseään ähkyiseksi. Tärkeintä on syödä sen mukaan kuin kuluttaa. Jos ei liiku paljon, ei kuulu syödäkään paljon.

Vierailija
26/36 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätin pois kaikki einekset ja noutoruuan. Siis KAIKKI. Teen kaiken ruuan itse, jotta tiedän mitä se sisältää, ja miehen kanssa käydään ehkä kerran tai kaksi kuukaudessa ravintolassa syömässä. Ennen syötiin siis valmisruokia monta kertaa viikossa. Kaikki mehut ja limut jätin myös pois, nykyisin juomana on vettä, kahvia (1 kuppi päivässä) ja vihreää teetä maustettuna pienellä määrällä hunajaa ja sitruunaa.

Aamupalalla tuorepuuroa kaurahiutaleista, maustamatonta jogurttia, siemeniä (kurpista, pellava, auringonkukka) sekä marjoja (tuore tai pakaste). Jokaisen päivän ruokaan sisällytän tummanvihreitä kasviksia (parsakaali, pinaatti, ruusukaali tms.), porkkanaa, tomaattia (tuore tai säilyke), hyvää lihaa tai muuta proteiinia (linssit/pavut jne.), hiilihydraattia sekä fermentoituja ruokia (luonnonjogurtti, hapankaali, kimchi - nämä ovat tärkeitä, sillä ne hellivät suolistoflooraa). Ruoka kannattaa maustaa hyvin, jotta se maistuu itselle. Minä käytän paljon chiliä, valkosipulia, currya, savupaprikaa, kurkumaa, jeeraa... Seesamiöljy ja misotahna ovat myös hyviä maustamiseen, niitä löytää markettien Aasia-hyllyiltä. Tärkeää on, että löydät itseäsi miellyttävän, monipuolisen makumaailman.

Hiilareita ei kannata ruveta pelkäämään, ne ovat tärkeä energianlähde. Samoin rasvat on tärkeitä, sillä hormonit rakentuu rasvasta. Kovia rasvoja ei vaan kannata syödä isoja määriä.

Aloitin liikuntaharrastuksen ensin kevyesti, eli kävin pitkillä kävelyillä, joiden aikana kuuntelin musiikkia ja äänikirjoja, pikku hiljaa lisäsin juoksuspurtteja varovasti kokeillen, että miltä tuntuu. Jälkeenpäin aina kiitin itseäni. Ei kannata asettaa itselleen kohtuuttomia tavoitteita, koska sitten vain masentuu, kun niissä ei pysy. Edes 10 minuutin liikunta on 100% enemmän liikuntaa kuin ei yhtään :)

On tärkeää, että liikunnan pariin on mukava ryhtyä, omalle kropalle sopiva laji ja ennen kaikkea sopiva tahti kannattaa siis hakea. Ikinä en hampaat irvessä lähde lenkille, jos ei huvita niin ei huvita - mutta useimmiten kyllä huvittaa, nykyisellään käyn 3-4 kertaa viikossa juoksulenkillä (30min-1h, fiiliksen mukaan) ja YouTube-joogaa teen pari-kolme kertaa. Olen nykyään hirmu hyvässä kunnossa, ja aloitin siis ihan rapakunnosta.

Pitkä sepustus ilman järjen häivää.

Vierailija
27/36 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohje ap:lle syö juureksia raasteina tai uunijuureksia, ruispuikulaa vain 2mv , raejuustoa, munia, kanaa ja kalaa ,jos mahdollista. Ei kahvileipää,muuta kuin 1-2 pullavasiivua superohuella hillolla pv.

3-5 km lenkkejä 3x vk ja kotona syväkyykkyjä, askelkyykkyjä ym 20-40 min lihaskuntojumppia 1-2 x vk.

Varmasti paino tippuu. Ei mitään einesruokia ,kuten pizzoja.

Vierailija
28/36 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanan innostava kirjoitus, kiitos tästä. Upeasti olet laihtunut. Veriarvosi ovat varmaan hyvät myös. ap

Vierailija
29/36 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maltillinen liikunta ja kuitupitoinen ruokavalio

suoliston hyvinvoinnin takaamiseksi.

Laihduta maltilla. Tärkeämpää kuin painon

nopea pudottaminen on kokonaisvaltaisen

hyvinvoinnin ylläpitäminen ja säännölliset ja terveelliset elämäntavat. Tsemppiä!

Vierailija
30/36 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkä sepustus ilman järjen häivää.

Kannattaa opetella lukemaan! Kirjasto on hyvä paikka aloittaa :)

Vierailija
31/36 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota kaikkea suosittelen itsekin. Kaikkea ei tarvitse tehdä tietenkään ,mutta tuosta aika ajoin valikoiden. Itse olen 166 cm ja painan 60kg. Paino pysyy hyvin noilla eväillä vaikka ikää tulee. HYVÄ!

Vierailija
32/36 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä syöt?

Olen pahoillani, mutta tähän ansaan en retkahda. Siitä tulisi av:n tuntien vain pilkallinen keskustelu, miten väärin teen kaiken.

Siksi kysyn teiltä, miten kannattaisi elää, että laihtuisin 14 kg ja pysyisin tavoitteessani. Alkoholin, sokerin ja roskaruuan jätin jo pois. ap

Itse ainakin aloitin tietyn ruokavalion, jota noudatan tarkasti. Maalaisjärjellä pähkinät voin joskus vaihtaa joihinkin toisiin pähkinöihin ja hedelmän vastaavantyyppiseen hedelmään. Löysin sen lehdestä, johon ravitsemusterapeutti oli malliruokavalion laatinut. Nyt on jo lähtenyt nesteet liikkeelle, näkyy vaa'lla ja tuntuu vaatteissa. Mulla lähtöpaino vähän enemmän kuin sulla, 84,6 kg ja 168 cm. 

Jos olet epävarma miten aloitat, niin suosittelen kokeilemaan jotain valmiiksi laadittua, sen jälkeen osaat jo ehkä paremmin itsekin arvioida syömisiäsi. 

Vierailija
33/36 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä syöt?

Olen pahoillani, mutta tähän ansaan en retkahda. Siitä tulisi av:n tuntien vain pilkallinen keskustelu, miten väärin teen kaiken.

Siksi kysyn teiltä, miten kannattaisi elää, että laihtuisin 14 kg ja pysyisin tavoitteessani. Alkoholin, sokerin ja roskaruuan jätin jo pois. ap

Itse ainakin aloitin tietyn ruokavalion, jota noudatan tarkasti. Maalaisjärjellä pähkinät voin joskus vaihtaa joihinkin toisiin pähkinöihin ja hedelmän vastaavantyyppiseen hedelmään. Löysin sen lehdestä, johon ravitsemusterapeutti oli malliruokavalion laatinut. Nyt on jo lähtenyt nesteet liikkeelle, näkyy vaa'lla ja tuntuu vaatteissa. Mulla lähtöpaino vähän enemmän kuin sulla, 84,6 kg ja 168 cm. 

Jos olet epävarma miten aloitat, niin suosittelen kokeilemaan jotain valmiiksi laadittua, sen jälkeen osaat jo ehkä paremmin itsekin arvioida syömisiäsi. 

Olen 166/82 eli aika samoissa ollaan. Tuo valmiin ruokavalion noudattaminen ainakin alkuun voisi olla hyvä idea. ap

Vierailija
34/36 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita löytää mieleisiä liikuntamuotoja ja pysytellä yleisesti aktiivisena päivisin.

Vierailija
35/36 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä! Melkein kaikkea muuta kokeillut, eikä ole jäänyt toimivaksi elämäntavaksi. Nyt vasta alkanut paino vähenemään kun aloitin pätkäpaaston pari kuukautta sitten. Ensin tyylillä 16:8 joka on se suositelluin, sitten pikkuhiljaa huomannut, että helposti pystyn 18:6 tai jopa 20:4 paastoon eli 20 tunnin ajan juon vettä/mustaa kahvia ja syön koko vuorokauden ruuat neljän tunnin aikaikkunassa. Kuulosti hurjalta minunkin korviin alussa, mutta kun syö tarpeeksi ja terveellisesti niin ei ole nälkä muulloin. 

Vierailija
36/36 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile nyt muutama kuukausi noilla muutoksilla mitä olet jo tehnyt. Ne voi riittää kun kyse on "lopullisesta" muutoksesta.

Yllättävät asiat voi myös vaikuttaa, tuttavani söi kyllä terveellisesti, mutta "puoli kiloa päivässä" koostui vain hedelmistä. Kun vaihtoi marjoihin ja kasviksiin niin lihominen lakkasi.

Itsellä vaikuttaa parhaiten kun lisää vihanneksia, juureksia, marjoja, muulle ei jää sitten niin paljon tilaa.