Oletko pelkästään liikuntaa reilusti lisäämällä onnistunut laihtumaan?
Aina sanotaan että vain syömällä vähemmän voi laihtua, mutta eikö loogisesti voi laihtua jos lisää liikuntaa kunnolla, liikkuu päivittäin ja syömisiä ei muuta ollenkaan vaan syö edelleen saman verran kuin ennen liikunnan aloittamista (jolloin söi saman verran kuin kulutti)?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En onnistunut.
Tein joka aamu parin tunnin reippaan kävelylenkin tuplarattaita työntäen. Aloitin myös kuntosalin. Salilla kövin 1-3 kertaa viikossa.
Puoli vuotta eikä mitään tuloksia. Paino nousikin pari kiloa ja ei, ei johtunut lihaksista.
Vasta kun vähensin syömisiä eli katsoin mitä suuhuni laitoin niin paino lähti laskuun.
Jossain vaiheessa lisäsin myös toisen lenkin päivääni eli illasta kävin vielä max tunnin lenkillä.
Heti jos vähänkään lipsuin syömisistä niin painossa huomasi eli pelkkä liikunta ei pitänyt edes painoa kurissa. Kyllä se oli se mitä suusta alas laittoi.
Lisään vielä että lähtötilanne liikunnan suhteen oli se että olin ihan sohvaperuna eli lisäsin liikuntaa ihan älyttömästi.
Kunto kyllä kasvoi ja jaksoin kävellä monta tuntiakin reippaasti jos halusin. Jaksoin myös hölkätä mutta tykkäsin enemmän kävelystä.Pari kävelylenkkiä viikossa EI laihduta.
Kuka niin on väittänytkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen todellinen arjen aktiivisuus vaikuttaa jonkin verran. Siis että oikeasti kävelee tai pyöräilee joka paikkaan, tai koiran kanssa käy monta kertaa päivässä kunnon lenkillä. Esim. yksi päivittäinen lenkki ja joku liikuntaharrastus viikossa ei paljon vaikuta.
Tietenkin vaikuttaa. Jos kuluttaa 200 kcal päivässä enemmän kuin ennen, on vuoden kuluttua lähes 10 kiloa hoikempi. Toki ihmiset ovat monimutkaisia otuksia eikä "kalorit sisään, kalorit ulos" pidä ihan sellaisena paikkaansa, mutta pelkistettynä esimerkkinä se päivittäinen lenkki tekee suuren eron.
Tässäkin saa aika lailla seurata ruokavaliotaan jos ajattelee että liikunnalla saa 200 kalorin vajeen ja sitten laihtuu.
Se 200 kaloria tulee jo tyyliin yhdestä nakista. En ole kovin tarkkaan kaloreihin perehtynyt mutta käsittääkseni 200 kalorilla ei paljoa syödä ja kuinka moni oikeasti pysyy laskematta jossain tietyssä kalorimäärässä per päivä? Varsinkaan jos tarkoitus on saada liikunnasta se 200 kalorin vaje?
Mutta perusajatus toki on niin että JOS se vaje syntyy niin laihtuu. Käytännössä ei tapahdu ellet laske kaloreita.
Tietääkseni se menisi niin, että jos liikkuu kohtuullisen paljon liikunnan osuus painon pudotuksesta on noin 30 % ja loppu on hoidettava ruokavaliomuutoksilla. Liikunta kuitenkin kiinteyttää vartaloa vaikka ei paino putoaisikaan ja ihminen näyttää hoikemmalta jos vartalo on timmissä kunnossa. Jotkut ovat saaneet vyötäröltä senttejä pois pyörittämällä ahkerasti päivittäin hulavannetta painoilla.
Minä laihduin neljässä kuukaudessa 3 kg, kun harjoittelin puolimaratonille. Määrä ei ole suuri, mutta en erityisesti yrittänyt laihduttaa ja olin nornaalipainoinen (tosin sen ylärajoilla) jo ennen lenkkeilyn aloittamista. Tein kolme lenkkiä viikossa ja juoksin yhteensä tuona aikana noin 340 km.
Laihtumani kilot vastasivat aika tarkkaan tuon kilometrimäärän energiankulutusta.
Liikunnalla turha yrittää laihtua. Se tukee uutta elämäntapaa. Itse laihduin 120 kilosta 75 kiloon ihan vaan kun söin vähemmän. Liikunta oli sit kiva lisä ja voin hyvin.
Aina kun alan pyöräillä keväisin työmatkat (7-8km suuntaansa), laihdun nopeasti. Liikun muutenkin ihan suht paljon kyllä, mutta tuo extrapotku kyllä auttaa. Tietenkin syön samalla tavalla kuin aiemmin.
Kyllä olen, paino tippui 20 kg pelkällä liikunnalla.
Mutta en siis ensin harrastanut liikuntaa lainkaan ja sitten hurahdin jumppaan, saliin, kamppailulajeihin ja hölkkään kaikkiin yhtäaikaa ja treenasin pari kertaa päivässä. Olin parikymppinen tuolloin enkä enää edes jaksaisi tuota tahtia. Nyt en liiku laihtumisen vaan terveyden ja toimintakyvyn ylläpitämisen takia.
Laihduin pyöräilemällä 5kg viime kesänä. 87->82kg. Ei ole tullut yhtään takaisin. Pitää kyllä ajaa tosissaan. 1200 km /kk kolmen kk ajan. Nälkähän siinä tulee mutta kulutus oli myös reilusti enemmän kuin 200 cal/ vrk. Työttömänä oli aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen. Tarkoitus ei alkujaan edes ollut toivettakaan laihtumisesta, mitä olin yrittänyt vaikka millä keinoin. Huono kunto ahdisti. Aloin käymään öisin hölkkäämässä, kun en päiväsaikaan kehdannut. Lenkit vaan pitenivät sitä mukaa kun paino alkoi pudota. Söin tosi hyvin ja aika reiluja annoksia. Olo oli mahtava.
Kun oli kulunut muutamia kuukausia, vedin jo yli kymmentä kilsaa tuosta noin vain. Olisin vielä hyvin jaksanut paljon enemmänkin, mutta miksi rehkiä ylikuntoon, ja nivelet ja polvetkin vaarassa.
Tämän periodin päätteeksi juoksin liikkatunnilla yli 3000 Cooperissa. Opettaja oli suu auki, kun entinen laiska lihava possu lähti tempomaan ja lujaa. Ihan hyvin lähti loppujen lopuksi läskiä. Syömisistä jäi pois suklaat ja sipsit, ei enää tehnyt mielikään.
Oot kyllä ollut nuori, varmaan vielä koulussa, kun olet laihtunut liikunnalla, koska olet ollut vielä liikkatunneilla :) kyllä itsekin laihduin liikunnalla, kun aloitin uimaan uintiseurassa ja kun lenkkeilyn. Tämä oli teini-iässä. Ei silloin tosiaan tarvinut miettiä ruokavaliota tarkemmin. Söin päivittäin herkkuja jne, mutta olin lopulta alipainoinen.
Aikuisiällä paino on pudonnut vain ruokavalion muutoksella. Harrastan paljon liikuntaa ja hyötyliikuntaa, mutta paino ei tipu ilman ruokavalion tarkkailua. Ikää +30.
Tietenkin siinä voi laihtua, ihan vain liikunnallakin, jos se liikunta ajallisesti vie tilaa syömiseltä ja kulutus kasvaa.
Ei sitä kukaan varmaan vedä mättöä suuhun samalla kun on lenkillä tai harrastaa jotain muuta.
Mikä tahansa liikunta ja liikkuminen on ihan kaikille hyvästä, laihdutti se tai ei.
Ja jos liikkuu siten että kasvattaa lihasmassaa niin peruskulutuskin kasvaa ja laihtua saattaa jopa huomaamattaan.
Joten itse väitän että ne ketkä sanoo ettei liikunnalla voi laihtua, on laiskoja joska tosiaan kuvittelee että kävelemällä kerran viikossa pitäisi laihtua.
Jos liikut päivittäin ja paljon, ihan varmasti laihdut jollet aiemmin ole liikkunut paljoakaan. Piste.
Aloin pyöräillä joka paikkaan ja pyöräilyä tuli yli 100km viikossa + pari lyhyttä treeniä hyppynarulla ja kehonpainolla, ruokahalu kasvoi kyllä ja söin enemmän mutta painoa lähti silti parissa kuukaudessa 5kg.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkseni se menisi niin, että jos liikkuu kohtuullisen paljon liikunnan osuus painon pudotuksesta on noin 30 % ja loppu on hoidettava ruokavaliomuutoksilla. Liikunta kuitenkin kiinteyttää vartaloa vaikka ei paino putoaisikaan ja ihminen näyttää hoikemmalta jos vartalo on timmissä kunnossa. Jotkut ovat saaneet vyötäröltä senttejä pois pyörittämällä ahkerasti päivittäin hulavannetta painoilla.
Liikunnan osuus on noin 6 prosenttia laihtumisesta. Tietysti jos koko elämänsä panee peliin ja käyttää tunteja päivässä liikuntaan, niin kyllähän se laihduttaa.
Mutta harva luonnostaan paljon liikkuva onkaan kovin lihava.
Paljon helpompaa on vähentää syömistä, mitä sekin paljon liikkuva tietenkin tekee, kun on lenkillä poissa jääkaapin ääreltä.
Eli voi laihtua liikkumallakin, mutta yleensä ruokavaliolla on enemmän merkitystä ja kun paino putoaa, voi sitten innostua liikuntaakin, kun se on helpompaa laihtuneena.
Ja jos ylipainoa on paljon, juoksu ja muut hyppelyt eivät tee hyvää nivelille.
Liiasta rehkimisestä liikunnalla voi tulla
suuri nälkä ja tulla kiusaus syödä höttöhiilareita ja herkkuja. Näin ainakin itselläni, mutta
tätä ei voi tietenkään yleistää. Maltillinen
liikunta ja oikea ruokavalio on ainakin
minulla pudottanut painoa.
Et voi juosta karkuun huonoa ruokavaliota. Liikunta sinällään on suositeltavaa, mutta se ei kompensoi huonon ruuan vaikutuksia.