Miten kasvisruokapäivä voi suututtaa niin paljon?
Ei kukaan kuole siihen, ettei saa yhtenä päivänä verorahalla lihaa.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihaa syövät syövät myös kasviksia, joten he voivat mainiosti syödä sen kasvisruoankin. Jos kerran syöt porkkanaa ja perunaa muutenkin, voinet varmaan syödä kasvissosekeiton, mikä on tehty porkkanoista ja perunoista.
Et siis ole kuullut meistä karnivoreista, joille ei tulisi mieleenkään päästää elimistöömme vaikkapa perunan kaltaista s*ntaa.
Se on ihan lihansyöjä suomeksi.
Varmasti voit saada ruokalasta ruokavaliosi mukaista ruokaa, kunhan ilmoitat erityisruokavaliostasi.
Vierailija kirjoitti:
Kohta tulee myös pakollinen homopäivä, kaikkien pitää olla homoja yks päivä viikosta!
Ja pakollinen transsupäivä. Pitää kulkea päivä viikossa muijan vaatteissa.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää koko kasvisruokapäivä. Mun lapsuudessani koulussa oli puuroja, kesäkeittoa, pinaattikeittoa jne. Mutta ei silloin puhuttu, että on puuropäivä, kasvisruokapäivä jne. Ei tarvinnut erikseen mainostaa näitä vaan ruokana oli sitä mitä oli. Joskus lihaa, joskus kalaa ja joskus ihan vaan kasvisruokaa.
Tämä oli ihan arkipäivää jo 80-luvulla. Kukaan ei vinkunut pinaattilättypäivänä, että pitäisi lihaa saada.
No näinpä. Kuten joku ketjussa totesikin, vastustus johtunee siitä, että taustalla uskotaan olevan ideologia. Eikä ajatella, että kasvisruokia oli kouluissa jo 1950-luvulla.
Mä olen käynyt koulua jo 1970-luvulla. Silloin ruokalista oli joka viikko niin, että kaksi liha-ja yksi kalaruoka. Ja kaksi päivää kasvisruokaa, mikä silloin kyllä usein oli velliä tai puuroa.
Mä menin kansakouluun 1960-luvulla ja mulla on serkkuja, jotka olivat kansakoulussa jo 1950-luvulla. Ei tosiaan silloin ollut joka päivä koulussa lihaa tai kalaa.
Minun vanhemmat ovat syntyneet 30-luvulla ja heillä ihan tavallinen kouluruoka oli perunavelli tai ohrapuuro. Sillä jaksettiin koko päivä ja koulumatkat kävellen 11 km suuntaansa. Maalaistalojen lapsia olivat ja ovat kertoneet että voita ja lihaa oli vain sunnuntaisin. Ja silti jaksettiin raskaita maalaistalon töitä klo 5 aamusta lähtien.
Mutta kyllä sohvalla ja autonratissa rentoutuvaa nykyihmistä raivostuttaa jos joka aterialla ei ole lihaa. Kas kun tulee muuten niin nälkä että ei sit jaksa tietsikan ääressä enää tehdä mitään!
Tuosta surkeudesta ollaan tultu eteenpäin eikä siihen haluta enää palata.
Miksi aina tulee olla tarjolla juuri lihaa?
Ennen aikuiset yrittivät opettaa lapset syömään sitä, mitä tarjotaan.
Nyt aikuiset kiukuttelevat julkisesti, kun jokaiselle lapselle ei ole juuri hänen lempiruokaansa tarjolla joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netistä voi googlettamalla löytää monia kouluruokailuja koskevia uutisia eri kaupungeista, joissa tosiaan kerrotaan, että puuro on suosituin ruokalaji koululaisten keskuudessa.
Tutkimusten tekijät eivät ymmärrä mitä on ns läppä. Se on juurikin puuroa lempiruokana.
Näkee sen ihan koulun ruokalassakin. Oppilaat syövät puuroa aivan tajuttomia määriä.
Mitä höpiset? Jossain listassa on mannaryynipuuro eli todellakin erittäin paljon maitoa.
Mistä ihmeestä puhut? Kyllä, tarkoitin ohrapuuroa, mitä uppoaa mehukeiton kanssa aivan tajuttomia määriä ainakin yläkouluikäisiin.
Sekin on keitetty MAITOON!
Miksi täällä joku koko ajan vouhkaa jotain maidosta? Kyllä- maitoon keitettyä puuroa- eli kasvisruokaan kuuluvaa
Joo onko se niin kamalaa tehdä mitä MÄ HALUAN? Varsinkin kun nämä samat ihmiset tukkii kadut heti jos pitäis tehdä jotain mitä joku muu haluaa. Toimii vain toiseen suuntaan tämä pakottaminen ja tuputtaminen näillä ihmisillä. Odotas vaan jos olis lihapäivä että KAIKKI syö lihaa, mikä mekkala alkaisi.
Liharuokapäivänä on myös lisäksi kasvisvaihtoehto että että kasvissyöjä saa valita itselleen mieluisan vaihtoehdon mutta kasvisruoka päivänä ei ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin kasvisruokaa niin liha- tai sekasyöjä on pakotettu syömään pelkästään kasvisruokaa vaikka haluaisi valita liha- tai sekaruuan[/quote]
Voihan vanhempi antaa lapselle pari lihapullaa mukaan, että lapsi voi lisätä ne itse pinaattikeittoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ihmiset eivät pidä siitä, että heille kerrotaan mitä saavat syödä tai ajatella. Viherfasistille tämä lienee yllätys.
Ai koulun ruokalista on fassismia, kun kerrotaan mitä saa syödä? Heh heh...
Kyllä se lopulta sitä on kun hyvin pieni promillen murto-osa ihmisryhmä yrittää päättää ja pakottaa mitä suuri enemmistökin haluaa
Lopputulos on silmällä nähtävissä, kun suuri enemmistö saa päättää, mitä haluaa. Valtaosa väestöstä on ylipainoista ja sairasta. Valtaosa kun haluaa karkkia, sipsiä, limpparia, kaljaa, makkaraa, einesroskaa, pizzaa, hampparia ja lihaa, paljon lihaa joka päivä. Jo lapset ovat ylipainoisia, koska suuri enemmistö saa mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Se on siinä miten se ilmaistaan. Mielikuva "kasvisruoka" -päivä voi aiheuttaa joillekin epämiellyttäviä tunteita kun taas jos sanotaan että "tiistaina on pinaattikeittoa" tai se pinaattikeitto lukee vaan ruokalistassa tai muu kasvisruoka niin se asia voi joillekkin olla helpompi käsitellä.
Jotkut on vain niin epäluuloisia, "pitää" olla kokoajan sitä lihaa. Paitsi jälkiruuassa. Pitäisiköhän lettujenkin päälle pistää vähän metukkaa. Ja laskiaispullan väliin. Ehkäpä.
Jos sanan "kasvisruoka" mielikuva aiheuttaa epämiellyttäviä tunteita ja mielipahaa, kyseessä on akuutti lapsellisuuskohtaus. Tällaisia aikuisvauvojen reaktioita ei tarvitse kouluruoan suunnittelijoiden ottaa huomioon, harmi vain että siirtävät asenteensa lapsilleenkin.
Miten olisi, jos kaikki kouluruokailujen liha olisi kotimaista järvikalanlihaa? Sopisi ainakin minulle, ja olisi taatusti ekologisempaa.
Niin maksavat muutkin. Miksi siis joukkoruokailujen ateriakokonaisuudet tulisi räätälöidä juuri sinun toiveidesi mukaan?