Läpsivä vajaa 3-vuotias. Apua.
Meillä asustelevat varsin itsepäinen helmikuussa asuva pikkupoika ja syyskuussa vuoden täyttänyt miniprinsessa. Pienempi vaatii enemmän silmälläpitoa, mutta isoin ongelma kotona on tuon poitsun harrastama läpsiminen. Hän saattaa huitaista äitiä, siskoa, isiä, kaveria tai pappaa liki tilanteessa kuin tilanteessa. Ja kuten ehkä arvaatte, pikkusisko apinoi tätä mahtavaa tapaa.
Kaipaisin keinoja lyömisen ja läpsimisen kitkemiseksi. Jäähyä on kokeiltu, samoin selittämistä. Lapsen käsien amputoiminen auttaisi varmasti, mutta juu - siihen ei aleta ;-).
-maire
Kommentit (4)
Uups. Äidin ajatus taisi hieman karata kirjoittaessa tuohon helmikuussa 3 vuotta täyttävään pikkupoikaan, joka ruinaa vieressä keksiä.
ja ajoittain ollut läpsimistä/lyömistä, erityisesti minua kohtaan. Meillä liittynyt aina uhmaan tai muuten kiukkutilanteeseen, eli ei huvikseen läpsi. Joka lyönnistä olen ottanut kädestä kiinni ja sanonut että meillä ei lyödä ja lyöminen sattuu. Sanon tämän totisella naamalla ja silmiin tiukka katsekontakti, niin lapsi tietää olevani tosissani. Saatan myös mainita (jos riuhtoo kättä irti tms, että äiti pitää lyövästä kädestä kiinni kunnes loppuu. Jos on ollut oikein kunnon lämäri (kerran olen saanut kunnon lyönnin..) niin sitten halitaan ja pyydetään anteeksi, vähän tilanteesta riippuen!
Mielestäni tuon ikäiselle tehoaa parhaiten kielto, tekemisen pysäyttäminen ja lyhyt selitys, lyöminen on rumaa ja tulee pipi. Sen sijaan en käyttäisi edellisen vastaajan konstia, sormille näpsäyttämistä, sillä samallahan siinä on kasvatuksellinen tilanne päällä: lyömistä ei sallita, eikä silloinkaan vastata väärän tekemiseen samantapaisella eleellä,. Ei ihme jos lapsi hämmentyy vanhemman antamasta viestistä ja läpsiminen palaa aina uudelleen
Olet varmasti oikeassa,ettei sormille näpäytys ole oikea keino...No pitää yrittää toteuttaa tuo sinun neuvosi meilläkin jos tehois vaikka paremmin..Kiitos..
Meillä vajaa kaksivuotias poika tekee samaa.Ei onneksi siskoa 1kk läpsi,mutta muita aina välillä...tai useasti,riippuu päivästä.
Ollaan vaan hanakasti kielletty ja jos se ei auta ollaan näpäytetty sormille(ei satu,mutta tuntuu).On sillä saatu tilanne helpottamaan jonkin verran.Se vaan tuntuu aina tulevan takaisin ja sitten kaikki alkaa alusta..