Onko sinulla ruoka-aineita joita et syö (muut kuin todetut allergiat ja intoleranssit)?
Otsikossa olikin jo kysymys, eli onko ruoka-aineita, joista kieltäydyt kokonaan tai syöt äärimmäisen harvoin, ja syynä on jokin muu kuin lääkärin toteama allergia tai muu sairaus. Eli mukaan kuuluvat myös ruoat, joiden arvelet olevan terveydellesi pahasta, mutta joiden sopimattomuutta itsellesi ei ole pystytty esim allergia- tai muilla tutkimuksilla vahvistamaan.
Kommentit (61)
Olen lakto-ovo kasvissyöjä eli en syö lihaa, kanaa, kalaa enkä äyriäisiä.
Simpukat, etanat tms.
Kerran maistoin keittoa, jossa lillui pieniä simpukoita.
Pelkkä liemi sai voimaan pahoin.
Sammakonreidet ainakin jätän väliin .
Minulla on monia ruoka-aineita, jotka ovat vastenmielisiä maultaan, suutuntumaltaan tai aiheuttavat vatsakipuja mm. sipuli ja sienet.
Johtuu varmaan nämä herkut/ inhotukset ihmisten makuaistien eroista.
Voihan niitä ihmetellä, mutta ei pitäisi tuomita niin herkästi.
Joillakin myös aistit erityisen herkkiä ja siksi kokevat asiat voimakkaammin, kuin toiset.
Esim. mausteinen ruoka maistuu toisten suussa paljon voimakkaampana, kuin toisten.
Siinä ei siis ole mitään väärää, jos sitä ei halua syödä.
Lisäksi joidenkin vatsa ei vaan kestä tulisuutta tms.
En syö sieniä missään muodossa , enkä ostereita, ne ovat viemärissä kasvaneita. Kova sienestäjä ja sieniasiantuntija heräsi yllättäen Tampereella teholta ja ihmetteli miksi oli sairaalassa. Jännitettiin jääkö mummi henkiin ja päätettiin ettei ikinä syödä sieniä.... Hänellä oli vakava sienimyrkytys. Sienet osaavat muut
tua ja näyttää erilaisilta. Kerran sain vuosia sitten Helsingissä ensi luokan ravintolassa merenelävistä ruokamyrkytyksen, Etelä-Rannassa. Oli menossa !´"Italian viikko".
Karrageeni. Pilaa suoliston ja se on yksi syy miksi puoli Suomea on pjjaskavammaisia täynnä.
Makeutusaineet. Keinotekoisia ja tarpeettomia, pilaavat suoliston bakteeriflooraa.
Ja monet muutkin lisäaineet ja aromit, mitkä ovat vain huonon laadun merkki eikä elimistö tarvitse niitä mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Samoin!
Jotkut sanovat, että maistuu hieman kanalta.
Mutta pelkkä otus sellaisenaan on iljettävä, saati jos pitäisi syödä🥴.
Samoin etanat yms.
En syö lihaa, enkä kanaa jne. Syön kyllä kalaa, äyriäisiä ja munia sekä maitoa. Olen miettinyt monesti onko järkeä olla syömättä vaikka kanaa, jos syö kuitenkin munia. No ei varmaan ole, mutta en vaan tykkää.
Toisaalta tilasin ulkomailla tofuruokaa ja ei siinä mitään tofua ollut, vaan kanaa, söin silti. Olen joskus syönyt myös esimerkiksi hernekeittoa missä oli lihaa ja siirtänyt isoimmat lihaköntit lautasen reunalle.
Muuten en keksi mitä en söisi. En kylläkään pidä monesta, esimerkiksi erilaiset makeiset jne. eivät oikein ole mieleeni. En pidä kekseistä, enkä pikkuleivistä jne. Mieluummin syön ruisleipää, kuin pullaa. Banaaniletut olivat ihan hirveitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin!
Jotkut sanovat, että maistuu hieman kanalta.
Mutta pelkkä otus sellaisenaan on iljettävä, saati jos pitäisi syödä🥴.
Samoin etanat yms.
Sammakonreisiä ei kannata syödä eläinsuojelullisista syistä. Sammakoilta leikataan elävänä tajuissaan ne jalat irti, kun ne eivät puolustaudu mitenkään ja niiden tappaminen ensin lisäisi yhden työvaiheen ja hidastaisi touhua.
Samasta syystä ei kannata syödä vaikka hanhen maksaa, kun niitä hanhia pakkosyötetään tratilla, että niille tulee rasvamaksa.
Sienet. Niiden suutuntuma on inhottavan limainen.
Pyrin välttämään keinotekoisia makeutusaineita. Ennemmin valitsen reilusti sokerisen tuotteen kuin muka-dieetti tuotteen.
Juu, kyllä saa sammakot jäädä minulta rauhaan (* nekin saa jättää minut rauhaan, inhottavat...).
Yhdessä ohjelmassa mies vei naisystävänsä sammakonpyyntiin, pimeässä vielä menivät veneellä.
Sitten nuotiolle "herkuttelemaan".
Jossain Amerikan vuoristossa kuvattu, missä mies asui.
Itse olisin kieltäytynyt jo pelkästä pyyntiretkestä.
Kyllä se nainen sitten nylki ja maistoikin.
Todella inhan oloista hommaa kokonaisuudessaan.
Etanat ja sinisimpukat, kieli myös. Nämä eivät mene suuhun, vaikka päätän yrittää maistaa.
Vierailija kirjoitti:
Sienet. Niiden suutuntuma on inhottavan limainen.
Pyrin välttämään keinotekoisia makeutusaineita. Ennemmin valitsen reilusti sokerisen tuotteen kuin muka-dieetti tuotteen.
Minulla jo sienten haju ruuanlaitossa inhottaa, saati just se koostumus ja maku.
Siskon mies on syntyjään Pohjois- Afrikasta, hän syötti minulle teiniikäiselle punaista Harissaa, meinasin kuolla. Sitä voi pitää jopa pahoinpitelynä. Kesät asuin naapuriperheen huvilalla Sipoon Saaristossa. Kerran pyhäpäivän kunniaksi kalastajan vaimo Tant-Ida ja hoitoäitini Tant-Karin antoivat minulle " hyvää juotavaa, joka olikin raakaa pontikkaa. Se oli jo 8 vuotiaan tytön kaltoin kohtelua. En osannut varoa kun minun kotona ei käytetty lainkaan alkoholia. Meni luotto aikuisiin sinä kesänä. Ja minä kun erikoisesti tykkäsin Tant-Karinista.
Tässäkin koostumus;
Sipuli.
Raakana, esim. leivän päällä.
Mutta ei sitten taas makaroonilaatikossa, johon äitini sitä laittaa.
Tulee semmoiseksi limaiseksi ja jää "liukastelemaan" suuhun...
Itse en edes laita ko. ruokaan, koska minusta ei kuulu siihen.
Siskonmakkara.
Olen maistanut, mutta se koostumus ja makukaan eivät "sovi" suuhuni.
Ja tavallisesta makkarakeitosta yleensä tykkään.
Nakkikeitto ei taas maistu, vaikka nakin voin sellaisenaan syödä.
En syö mereneläviä, kuten osterit, simpukat, mustekala jne., mutta rakastan kalaa yli kaiken. Joskus saatan maistella hummeria tai isoja katkarapuja. En syö myöskään purkkitonnikalaa.
Keitetyt vihannekset.
Inhosin jo lapsena sitä koostumusta.
Aikuisena olen hieman opetellut syömään, mutta eivät ne vieläkään mitään herkkua ole.
Esim. porkkana on raakana parempaa.