Endometrioosi ja sairasloma
Onko täällä ketään, joka olisi ollut sairaslomalla endon takia? Olen aivan loppu henkisesti ja fyysisesti päivittäisiin kipuihin ja myös lääkkeiden aiheuttamaan väsymykseen. Hormonit aiheuttaa myös masennuksen ja jatkuvaa itkemistä.. nyt viimeisin hoito on keinotekoiset vaihdevuodet lääkeyhdistelmällä, josta saan voimakkaita nivel- ja raajakipuja.
Opiskelen yliopistossa alaa, jossa on paljon lähiopetusta ja poissaolo ei saa käytännössä olla ollenkaan. Olen sinnittellyt kevääseen, mutta tällä hetkellä minulla on tunne , että en jaksa enää. Mulla ei siis kipulääkkeet auta kohtauksiin. Voisinko ihan soittaa YTHS:lle ja hakea sairaslomaa? Vaikka viikoksi..
Vertaistukea kaipaan.. kiitos :)
Kommentit (32)
Minulla toimii ainoastaan Ibuxin rapid kipuun ja tarpeeksi suurilla annoksilla heti, sitä pitää ottaa etupainotteisesti vaikka ei olisi vielä kipuja. Piikkimatto on toinen joka auttaa. Pahimmassa kivussa makaan vatsallani sen päällä, niin että piikit painaa nimenomaan alavatsan aluetta. Toimii, koska piikkimatto rentouttaa lihaksistoa.
Kannattaa kokeilla myös TENS-laitetta - tehokas lääkketön kivunlievittäjä!
Niin on! Mulla Beurerin Menstrual Relax -laite ja se auttaa! Silikonilätkiä pitäisi vain olla ostamassa uusia tämän tästä :D
Ap
Hei Ap! Kannattaa varata aika lääkäriin, ja pyytää pidempi saikku.
Minun endo alkoi todella nuorena ja jäin työkyvyttömäksi sen vuoksi kun sitä ei otettu vakavasti moneen vuoteen. Lopulta raahuduin yksityiselle tehtyäni itse diagnoosin sairaudestani ja vaadin laparoskopiaa.. Sieltähän se endo löytyi ja selitys hirvittäville kivuille. Tuntui kun joku olisi repinyt sisuskaluja!! Olin työkyvytön vuosia.
Nykyään olen kuntoutustyössä ja endoon auttanut parhaiten visanne 2mg. Kipuun triptyl, sirdalud, litalgin (mutta sitä ei suositella pitkiä aikoja käytettäväksi). Kannattaa välttää repivää liikuntaa ja kuumahauteita kannattaa kokeilla vatsalle.
Minulla ehti kehittyä krooninen kipuoireyhtymä, eli aivot viestittää kipua vaikka kipua olisi vähemmän.
Eli kaikki hoito mitä voidaan tehdä kannattaa tehdä. Mutta älä poistata kohtua jos haluat saada lasta. Vaan vaadi aikaa endoon erikoistuneelle lääkärille ja kerro tilanteesi tarkasti.
Voimia sulle ja ajattele itseäsi ensin.<3 Olet ollut jo tarpeeksi vahva. Minäkin tein töitä kunnes jalat petti ja kadun sitä, etten vaatinut apua aiemmin tehokkaammin. Et ole yksin asiasi kanssa. Meitä on paljon.
Ja rohkaisuksi ystäväni ovat saaneet apua kipuihin, sekä lapsia vaikean endonkin kanssa. Eli toivoa on.
Vierailija kirjoitti:
Hei Ap! Kannattaa varata aika lääkäriin, ja pyytää pidempi saikku.
Minun endo alkoi todella nuorena ja jäin työkyvyttömäksi sen vuoksi kun sitä ei otettu vakavasti moneen vuoteen. Lopulta raahuduin yksityiselle tehtyäni itse diagnoosin sairaudestani ja vaadin laparoskopiaa.. Sieltähän se endo löytyi ja selitys hirvittäville kivuille. Tuntui kun joku olisi repinyt sisuskaluja!! Olin työkyvytön vuosia.
Nykyään olen kuntoutustyössä ja endoon auttanut parhaiten visanne 2mg. Kipuun triptyl, sirdalud, litalgin (mutta sitä ei suositella pitkiä aikoja käytettäväksi). Kannattaa välttää repivää liikuntaa ja kuumahauteita kannattaa kokeilla vatsalle.
Minulla ehti kehittyä krooninen kipuoireyhtymä, eli aivot viestittää kipua vaikka kipua olisi vähemmän.
Eli kaikki hoito mitä voidaan tehdä kannattaa tehdä. Mutta älä poistata kohtua jos haluat saada lasta. Vaan vaadi aikaa endoon erikoistuneelle lääkärille ja kerro tilanteesi tarkasti.
Voimia sulle ja ajattele itseäsi ensin.<3 Olet ollut jo tarpeeksi vahva. Minäkin tein töitä kunnes jalat petti ja kadun sitä, etten vaatinut apua aiemmin tehokkaammin. Et ole yksin asiasi kanssa. Meitä on paljon.
Ja rohkaisuksi ystäväni ovat saaneet apua kipuihin, sekä lapsia vaikean endonkin kanssa. Eli toivoa on.
Kiitos ihanan kannustavasta viestistäsi :) Pidetään itsestämme huolta! Välillä muuten tuntuu, että läheisetkään ei ihan ymmärrä mistä tässä taudissa on kyse. Ja se on ihan ok, mutta ainakin mulle vertaistuki on ollut siksi todella tärkeää.
Ap
Olin maksimi päivät sairaslomalla, mutta sitä kipua pitää kuvata B todistuksessa sitten hyvin, että menee läpi. Nyt jatkona kuntoutustuella 6/23 asti ja en tiedä selviänkö senkään jälkeen opiskelemaan takaisin.
Kolmen vuoden kipuhelvetti, kipuklinikankin läpi kävin ja en ainakaan paremmassa kunnossa sieltä ulos tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on sentään edes diagnoosi. Minulla oli ns stressivatsa 15 vuotta ennen kuin yksikään lääkäri edes kuunteli.
Mikä kumma siinä on, että lääkärit vähättelee tätä sairautta. Olen saanut vähättelevää kohtelua osakseni, vaikka mulla diagnoosi onkin. Viimeksi muun muassa miesgynekologi katsoi ruutuaan ja totesi, että ei munasarjan endometrioosi aiheuta kipuja.
Ap
Mieslääkäreillä ei pitäisi olla mitään asiaa hoitamaan näitä asioita. 🤬
Se pitää leikata. Turha kärsiä hoidettavissa olevasta sairaudesta.
Jos sulla on diagnoosikin.
Leikkaus ei ole nykyaikana enään paras hoitomuoto. Se ei lähde kokonaan koskaan leikkaamalla. Lievissä tapauksissa voi auttaa, mutta jos pahana endo se voi leikkauksen jälkeen vain pahentua ja levitä vielä enemmän. Syy miksi endopotilaita ei leikata enään 1 kertaa enempää. T: yli 14v sairastanut ja leikattu pahan endon sairastaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on sentään edes diagnoosi. Minulla oli ns stressivatsa 15 vuotta ennen kuin yksikään lääkäri edes kuunteli.
Mä valitin ikävuodet 15-35 lääkäreille että pyörryn kuukautiskivuista. Kuulemma normaalia, ja pitää ottaa buranaa. Vasta sitten kohtasin lääkärin joka välitti ja diagnosoi minut saman tien. Olin 8 viikon päästä leikkauspöydällä ja diagnoosi varmistui. Jäin myös lapsettomaksi koska endo oli saanut rauhassa tuhota sisuskalujani 20 vuoden ajan.
Kohtalotoveri täällä, lapseton, katkera ja kivulias. Lääkäreiltä "ota Burana ", no kuukautiset on "hetken" kerrallaan... ym.
Hetki on suhteellista siinä kun vuodat sen 3- 4 viikkoa ja ehkä viikon et. Vahva ehkä sillekin.
Ultralla katsottiin kerran, ei näy mitään... siitä sitten muutama vuosi selän vuoksi kuvattiin ja sulla on aika vahvat peitteet... ohjaus gyne puolelle. Ensimmäinen leikkaus, joo leikkauksessa selvisi levinnyt laajemmin, mutta vaatii uudet kuvat. Toinen leikkaus sama laulu + levinnyt suolistoon. Kolmas leikkaus avoleikkaus suolesta osa pois. Niiteillä karsittiin kasaan. Useamman eri hormoonivalmisteen jälkeen löytyi siedettävä ja jatkuva lääkitys, ilmeisesti leikkauksesta muistona kiinnikkeet.
Toisaalta olen kuullut, ettei edes tarpeettoman kohdun poistaminen kaan ei poista kipuja. Että silleen. Kyllä meidän naisten terveys on "tärkeää". Ei terveyshuollossa.
Mulla on myös diagnosoitu endo. Kerran olen käynyt tähystyksessä. Silloin poistettiin ainakin isohko kysta yms. sekä avattiin toisen munasarjan haituvia. Tämä tehtiin muistaakseni -98 tai -99. Raskaaksi tulin 2005, parin (yritys)kierron jälkeen ja mielestäni yllättävän helposti ottaen huomioon taustat.
Vuosien mittaan menkkojen aikana kivut ovat vaihdelleet. Välillä helpottaa, mutta sitten välillä on todella rajut. Nykyään mulla säteilee kivut jalkoihin, eli tuntuu siltä, että jokapaikasta särkee vyötäröstä alaspäin. Väsymys on myös välillä todella lamaannuttavaa. Joskus tuntuu, että voisin maata ja nukkua pari ekaa menkkapäivää, tai ainakin maata sängyssä peiton alla. Tämä silloin, kun joka paikkaa särkee ja väsymys on suuri.
Kipuihin olen löytänyt apua mm. jumppapallosta. Jalat ylös pallon päälle ja lattialle pitkälleen. Pallon/jalkojen heijaaminen "sivuille" auttaa särkyihin.
Myös Burana 800 on auttanut.
Tsemppiä!