Imuroiminen ja pyykinpesu kerrostalossa sunnuntaina, onko kiellettyä?
Kommentit (40)
Imuroiminen ja pyykinpeseminen sunnuntaina ei voi olla kiellettyä taloyhtiöissäkään, mutta jos ei ole erityistä pakkoa jättää noita toimenpiteitä sunnuntaille, ne voi varmaan tehdä muulloin, jotta naapureillakin on mahdollisuus nauttia pyhäpäivästä mahdollisimman rauhassa. Ei ole pakko tehdä kaikkea sellaista, mikä ei ole erikseen kiellettyä. Varmaan myös ap itse nauttii lepopäivästä enemmän, jos ei tarvitse puurtaa arkiaskareissa.
Sillä ei ole neuvostokuutiossa mitään merkitystä. Yläkerran piriluukku on auki 24/7 eikä kukaan asukkaista käy töissä, joten anna mennä hyvällä omallatunnolla vaan.
Vierailija kirjoitti:
Joissain taloyhtiöissä mummot kyllä yrittää nämä kieltää. Olin kerran katsomassa asuntoa, jonka talossa oli pyykinpesu säännöissä kielletty sunnuntaina. Skippasin sen ihan kokonaan, kun tuli sellainen fiilis, että siellä varmaan valitetaan sitten aivan kaikesta muustakin.
Meillä edellisessä talonyhtiössä oli yhteisten parvekkeiden ovissa ohjeet, mitä siellä sai tuulettaa ja tampata minäkin päivänä..En nyt muista tarkkaan, mutta tyyliä "Ma-to klo 8-18: Peitot ja tyynyt. Pe-La klo 8-16: Matot." :DD Ja joo, oli kunnon Ulla Taalasmaa talonyhtiön emäntänä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Muita tyhmiä kysymyksiä?
-
Mielestäni kysymykset eivät koskaan ole tyhmiä.
Sitävastoin tyhmiä vastauksia näkee tuhkatiheään.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin järjestyssäännöilläkään voidaan mitään raamatun oppeja pyhitetystä lepopäivästä ajaa..
Mutta kuten normaalistikin hiljaisuus on jollain välillä millon ois hyvä olla turhia metelöimättä. Pyykinpesukoneen käyttöä tuskin silläkään voidaan kieltää koska ihmiset nyt ei vaan voi aina valita mihin aikaan päivästä ovat kotona/töissä/hereillä?
Imurista ny en tiä et jos sen kanssa touhutes pitää hirveetä meteliä, niin voitasko olettaa että sitä ei ole niin pakottavaa tarvetta kuin ehkä pyykinpesu, hoitaa ihan mikä päivä tahansa
Minä ajoitan kaikki siivoukset pyykinpesusta imurointiin sunnuntaihin, muulloin ei ennätä. Talohtiön aikarajojen puitteissa toki. Joku joskus hakkaa patteriin, mutta mä pistän lisää volyymia ja vauhtia siivoukseen. Joudutaanhan meilläkin kuuntelemaan, kun monessa asunnossa kailotetaan jumalanpalveluksia aamusta iltaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kerrostalossa saa tehdä yhtään mitään. Töissäkään ei saa käydä kun naapurit valittaa kun tulin vasta 23 jälkeen kotiin.
Voisit tulla töistä niin ettet herätä koko taloa. Useimmilta muilta se onnistuu.
Sähkö on yleensä halvinta sunnuntaisin siinä puolen päivän jälkeen, jos on pörssisähkö siis.
Vierailija kirjoitti:
Ap, jospa tutustuisit sen taloyhtiön järjestyssääntöihin. Pirustako me niitä tiedetään????
Ja btw, sulla on sanajärjestys päin honkia
Sulla on asenne päin honkia. Mitä sinunlaisesi hyypiö tekee av.llä. *irvistys* 😆
Mies lähtee usein töihin kolmen-neljän maissa aamulla. Joskus sitä edeltää päivystyspuhelurumba. Pitänee mainita naapureille, että häiriö ei tosiaan ole itsetarkoitus mutta päivystää on pakko. Eikä ihan pieneen soittoääneen yleensä herää siihen aikaan. Itsekukin voi kokeilla. Viime viikolla mies käveli päin seinää ja telkkua unenpöpperössään. Mä en kuullut mitään korvatulppieni läpi.
Jotkut kolistelee vahingossa ja välttämättömyyttään, toiset ilkivaltaisesti ja tahallaan. Arvatkaa, kumpaan suhtaudutaan kielteisemmin.
Juu ei saa. Noin jos teet poliisit tulee ja vie putkaan. Samalla asunto lähtee alta.
Se ärsyttää uskovaisia. Siksi imuroin joka sunnuntai ja kopistelen matot. :) M27
Suomessa on olemassa järjestyslaki. Kaikki lain kanssa ristiriidassa olevat järjestyssääntöjen pykälät ovat mitättömiä.
Viikonloppuremontointia ei järjestyssäännöllä voi kieltää, puhumattakaan siivoamisesta ja pyykinpesusta!
Alkuviikosta joku oli valittanut sunnuntaisesta pyykinpesusta Keskisuomalaisen lyhyet-palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse siivoan/remontoin vain viikonloppuisin eikä ole koskaan tullut kerrostalossa sanomista. Arkena olen töissä, joten silloin en ehdi tehdä noita asioita.
-
Asumassani asunto-osakeyhtiössä remontointi on kielletty sunnuntaisin. Sama asia siinä, hankala olisi kuitenkin varoitusta antaa tavallisen työssäkäyjän elämänrytmiä ajatellen! Normaalia elämää...
Remontin nyt ymmärtää, on aika raskasta jos useampi tekee taloyhtiössä remonttia yhtä aikaa ja päivittäin saa kuunnella piikkaamista ja poraamita ja asukkailla ei ole yhtään päivää viikossa jolloin saisi rauhoittua kotonaan. Ihan eri asia kuin pyykkikone tai imurointi.
Just vähän aika sitten imuroin ja nyt pyykkikone linkoaa. Minusta näitä askareita voi tehdä kyllä sunnuntainakin, kunhan lopettaa klo 22 mennessä.
Kyllä voi sunnuntaina tehdä kodinhoidon töitä. Olen aamuihminen, työhön lähdöt usein jo aamuyöstä, joten viikonloppuisinkin haluaisin jo aikaisin touhuta. Kuitenkin pinnistelen" että varon kovia ääniä klo 10 asti, jotta on sellainen pyhäaamun rauha.
Yläkerran nuoripari kyllä pitää metelistä huolen joko raivoisilla riidoilla tai uskomattoman äänekkäällä parittelulla ihan vuorokauden ajasta riippumatta. Koko rappukäytävä kuulee... No, jos siellä lapsia koitetaan saada alulle, koitan kestää. Tosin lapsenlapsiani pelottavat nuo äänet, kun ovat kylässä mummulla.
Onhan tämä erilaista näin maalta tulleelle.
Ei o. Mistä oot saanu päähäs että se voisi olla kiellettyä.
Ei ole kiellettyä. Sunnuntaina saa juoda viinaa ja tanssia, olemme moderni yhteiskunta. Kaupat ovat sunnuntaisin auki, tehtaissa tehdään sunnuntaisin töitä, joten kotityöt ovat yhtä lailla sallittuja.
Vierailija kirjoitti:
Alkuviikosta joku oli valittanut sunnuntaisesta pyykinpesusta Keskisuomalaisen lyhyet-palstalla.
Saahan sitä valittaa mistä tahtoo. Toki itsensä tekee vain typeräksi jos valittaa normaaleista kotitöistä päiväaikaan. Sunnuntai ei ole ikuisuuksiin ollut mikään erikospäivä.
Eiku sunnuntaisin pitää istua hipihiljaa sohvalla kädet ristissä... :)
--------------------------------------------------------------------------------------
Anna mennä, imuroi klo 7-22 välillä, mieluiten klo 10-20, niin menee tosi hyvin.
Itse saatan pestä pyykkiä vaikka yölläkin.
14 vuotta asunut tässä nykyisessä kodissa 5/8 kerroksessa eikä kukaan ikinä valittanut.