Vauva ei viihdy rattaissa. Kannattaako rattaita vielä vaihtaa?
Hei! Meillä vauva 9 kk ei viihdy Britax Smile 3 rattaissa lainkaan. Tuntuu, että valjalta on todella vaikea säätää sopivaan kireyteen. Välillä on toppavaatteet ja toppapussi ja välillä vain toppahaalari ja valjaita täytyisi usein olla säätämässä, jotta olisivat tarpeeksi napakasti kiinni. Tuntuu, että istuimen malli myös sellainen että vauvan vaikea saada hyvää asentoa.
Mietin vain että kohta ei enää tarvitse toppavaatteita ja vauva kasvaa ja pystyy itse tukemaan todennäköisesti paremmin itseään rattaissa, jolloin valjaista ei tarvitse saada enää tukea. Kannattaako enää siis vaihtaa rattaita sellaisiin joissa olisi helpompi säätää valjaita ja istuinasento olisi erilainen? Onko kellään ollut Britax Smilen kanssa samanlaisia ongelmia?
Kiitos paljon asiallisista vastauksista.
Kommentit (14)
Ei kannata vaihtaa ellei vauvasi ole tosi kummallisen muotoinen. Noista vaunuista ei kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Istuuko kasvot eteenpäin nyt?
Meillä oli reissussa kasvot eteenpäin-rattaat ja lapsi ei viihtynyt niissä yhtään. Tykkäsi olla kasvot vastatusten ja höpöteltiin samalla. Itselläkin oli outo, orpo olo, kun lapsi oli "kaukana piilossa", saati mikä lapsella oli.
Ei istu kasvot eteenpäin.
T. ap
Jääkö selkänoja liian takakenoon ja lapsi joutuu tavallaan katseleen yläviistoon, jos nojaa siihen?
Auttaisiko joku tyyny selän taakse?
Osta niin monet, että alkaa viihtymään. Hyvä, että jo tuossa iässä lapsi saa määrätä missä viihtyy....
Eikö 9 kk ikäinen ole liian pieni istumaan rattaissa?
Se on vaihe. Menee ohi. Uudet rattaat ostamalla pääset vain rahoistasi.
Vierailija kirjoitti:
Jääkö selkänoja liian takakenoon ja lapsi joutuu tavallaan katseleen yläviistoon, jos nojaa siihen?
Auttaisiko joku tyyny selän taakse?
Kiitos vastauksesta. Tuntuu, että jää tosiaan liian takakenoon. Ja sitten pystyimmässä asennossa on puolestaan jo etukenossa. Täytyykin kokeilla keksisikö sinne väliin vielä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Se on vaihe. Menee ohi. Uudet rattaat ostamalla pääset vain rahoistasi.
Tätä minä mietenkin. Vaikuttaa kuitenkin aika paljon elämäämme kun joka päivä vähintään kahdesti käydään ulkona.
Mulla on 4 lasta, eikä yhdelläkään ole ollut käytössä rattaiden kiinteät valjaat. Asento oli todella huono jos ne halusi kiinnittää. Yhden lapsen joutui ajoittain köyttämään valjailla, mutta meillä oli semmoset marketista hankitut pikkupiia merkkiset yleismallin valjaat. Muut lapset eivät koskaan olleet millään valjailla yhtään kertaa kiinni rattaissa. Yksi tykkäsi olla vain kasvot menosuuntaan, kaksi halusi olla selkä menosuuntaan ja yhdelle ei ollut väliä miten päin istui. Meillä oli käytössä neljät erilaiset rattaat yhteensä.
Mä kokeilisin ensin luopua niistä valjaista, sitten kääntäisin kasvot menosuuntaan, antaisin lapsen istua lähempänä turvakaarta jalat roikkuen ja sitten toppaisin tyynyillä parempaa asentoa ja sitten voisin vasta harkita rattaiden vaihtoa. Ostaisin sellaiset joiden kyydissä pystyy ilman sitomista ja missä lapsi saisi itse valita istuma-asennon, ei siis mitään kuppipenkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 4 lasta, eikä yhdelläkään ole ollut käytössä rattaiden kiinteät valjaat. Asento oli todella huono jos ne halusi kiinnittää. Yhden lapsen joutui ajoittain köyttämään valjailla, mutta meillä oli semmoset marketista hankitut pikkupiia merkkiset yleismallin valjaat. Muut lapset eivät koskaan olleet millään valjailla yhtään kertaa kiinni rattaissa. Yksi tykkäsi olla vain kasvot menosuuntaan, kaksi halusi olla selkä menosuuntaan ja yhdelle ei ollut väliä miten päin istui. Meillä oli käytössä neljät erilaiset rattaat yhteensä.
Mä kokeilisin ensin luopua niistä valjaista, sitten kääntäisin kasvot menosuuntaan, antaisin lapsen istua lähempänä turvakaarta jalat roikkuen ja sitten toppaisin tyynyillä parempaa asentoa ja sitten voisin vasta harkita rattaiden vaihtoa. Ostaisin sellaiset joiden kyydissä pystyy ilman sitomista ja missä lapsi saisi itse valita istuma-asennon, ei siis mitään kuppipenkkiä.
Kiitos paljon asiallisesta vastauksesta. Tuntuu että ilman valjaita on vielä huonompi asento. Täytyy kokeilla tuota kasvot menosuuntaan menemistä ja tosiaan tyynyillä tms jos saisi parempaan asentoon. Tuon huomasin myös että viihtyy paremmin kun jalat roikkuu.
Onko tämä viihtmisongelma alkanut milloin?
Jos on muuten viihtynyt vaunussa, mutta viihtyminen loppui kun nostit vauvan istumaan niin se varmasti johtuu siitä, että asento on huono ja siinä selkä väsyy /sattuu.
Hei. Meillä on myös samat rattaat ja nyt 1,5 vuotiasta on vaikea saada viihtymään niissä. Mietin myös tyynyn käyttöä auttaisiko se.. Tuntuu että selkänojan säädöt on vajaat. Täysin istuma-asennossa on todella edessä ja muissa ei viihdy sitäkään.
Möö86 kirjoitti:
Hei. Meillä on myös samat rattaat ja nyt 1,5 vuotiasta on vaikea saada viihtymään niissä. Mietin myös tyynyn käyttöä auttaisiko se.. Tuntuu että selkänojan säädöt on vajaat. Täysin istuma-asennossa on todella edessä ja muissa ei viihdy sitäkään.
Kannattaa vaihtaa rattaiden omat valjaat tosiaan noihin yleiskäyttöisiin irtovaljaisiin mitä saa marketista. Ne antavat enemmän liikkumavapautta (ei tarvitse istua selkä kiinni selkänojassa) ja lasta voi myös kävelyttää niissä eli kaikissa tilanteissa ei välttämättä tarvitse rattaita ollenkaan.
Istuuko kasvot eteenpäin nyt?
Meillä oli reissussa kasvot eteenpäin-rattaat ja lapsi ei viihtynyt niissä yhtään. Tykkäsi olla kasvot vastatusten ja höpöteltiin samalla. Itselläkin oli outo, orpo olo, kun lapsi oli "kaukana piilossa", saati mikä lapsella oli.