Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gluteiiniton ruokavalio

Vierailija
11.03.2023 |

Aloitin gluteiinittoman ruokavalion viikko sitten.

Olen sairastanut masennusta 25 vuotta. Nyt lääkitys. Lääkkeen kanssakin oli vaikeuksia jaksaa. Heräilin yöllä joka yö. Iho-oireita, joita luulin ruusufinneiksi. Väsynyt olo, nukahtelin päivisin. Vaikea saada aikaiseksi. Mielikuvitus huono. Sosiaaliset suhteet vaikeita. Ja paljon muita oireita.

Nyt aloitin gluteiinittoman ruokavalion b-vitamiinilisällä.
Muutos on huomattava ihan viikossa.
Nukuin viime yön putkeen 7,5 tuntia. Jaksaminen on noussut. Jaksan siis ihan fyysisesti, kaupassa käyminen tai seisominen ei väsytä. Iho-oireet (märkivät rakkulat) paranevat. (Olen käynyt näyttämässä ihoa pari kertaa ihotautilääkärille ja useita kertoja digiklinikan lääkärille. Antibiootti poistaa rakkulat hetkeksi. Ovat olleet samassa paikassa kasvoissa.
Olen sosiaalisempi, ihmisten kanssa juttelu ei ahdista.
Olen alkanut meikkaamaan. (Aikaisemmin ei kiinnostanut, en välittänyt / jaksanut. )
Mielikuvitus ja yleinen kiinnostus elämään on noussut. Eilen lähdin autolla ja otin kahvin mukissa mukaan autoon, mitä en ole tehnyt ikinä.
Olo on hyvä. Iho tuntuu hyvältä. Tunnen itseni terveeksi. Tämä on outoa.

Minulta on otettu nuorena suolesta koepala, ei keliakiaa. Testeissä ei näy. Viimeksi noin vuosi sitten tutkittiin.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gluteiini koostuu gliadiinista ja gluteenista, joten keliakiassa siis ihan sama kumpaa sanaa käyttää.

Harva tietää tätä.

Laita linkki josta selviää että ovat sama asia,minä en löytänyt vaikka kuinka etsin.

En saanut linkitettyä, mutta googlaa gliadiini ja gluteeni, ainakin minun koneeni antaa tietoa🤡

T.kemisti

Vierailija
22/24 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitin gluteenittoman muutama vuosi sitten. Ensimmäinen yllättävähkö seuraus oli että vaikku muuttui rasvamaisesta vahamaiseksi, millaista sen kai tulisi olla.

Huomasin myös sen oudon jutun että teki mieli mennä pyöräilemään kaupungille kun aiemmin olin tavattoman ihmisarkana pyöräillyt mahdollisimman vähän ihmisten ilmoilla ja sen sijaan mieluiten metsän keskellä olevilla ulkoilureiteillä!

Hiljan päätin kokeilla täysrukiista leipää kun näin huippuasiantuntijan(?) olevan tuubissa sitä mieltä että gluteeniherkkyys on itse asiassa vehnäallergiaa.

Eilen söin sitten kolme reilunkokoista palaa hundraprosenttista Uotilan ruiskänttyä.

Nyt  korvat taas tuntuvat vähän tukkoisilta ja litisevät kun korvakäytävää sormeilee. Sinänsä harmi kun tykkään aika mekosta ruisleivän mausta! 🤢

Toisaalta on pitkästä aikaa aamulla hyvä ruokahalu! Suo siellä, vetelä täällä?

draSTaa dRshi-maatraH, shuddho 'pi (shuddhaH + api) pratyaya-anupashyaH?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on gluteeni eikä gluteiini

Mumpikin on oikein,mutta tarkoittavat eri asiaa. Gluteiini sisältää gluteenin ja glatiinin.

Googlaamalla löytyy oikea tieto.

Vierailija
24/24 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on gluteeni eikä gluteiini

Mumpikin on oikein,mutta tarkoittavat eri asiaa. Gluteiini sisältää gluteenin ja glatiinin.

Googlaamalla löytyy oikea tieto.

Korjaan -gliadiini-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi