Mitä työkkäri oikein sanoo niissä puheluissaan, kun soittelevat työttyömälle?
Siis nämä puhelut kun jonkun aktiivimallin tms vuoksi soittavat parin viikon välein työttömälle. Mitä ne virkailijat niissä puheluissa oikein sanoo? Kysyy varmaan että onko löytynyt töitä, mutta siihen on sekunnissa vastattu kyllä tai ei. Kiinnostaisi noiden puheluiden sisältö. Ja miten virkailijan kysymykset puhelun aikana palvelee puheluiden tavoitetta.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Minun alalla on paljon sellaista, että koska avoimiin paikkoihin ei oikein saada hakijoita eikä tekijöitä, niin niistä ei edes ilmoitella missään. Niitä ei jakseta laittaa molliin näkyviin, kun ei uskota, että kukaan edes hakisi. Eli eräänlaisia piilotyöpaikkoja. Soitin kerran työkkäriin ja kysyin heiltä vinkkiä missä paikoissa tällä hetkellä on tällaisia piilossa olevia avoimia paikkoja, eli että etsivät tekijää, mutta nyt ei ole ilmoitusta missään, koska niin pitkään on jo ollut eikä yhtään hakijaa ole ollut. Työkkäri sanoi, että ei heillä ole aavistustakaan, ei he tiedä mistään työvoimatarpeista mitään. Ja minä kun luulin, että se on paikka, jossa juurikin tiedettäisiin missä etsitään tekijöitä.
No sinä varmaan osaat etsiä ihan itse niitä oman alasi firmoja ja laittaa avoimia hakemuksia menemään.
Tai luulisi ainakin keneltä tahansa onnistuvan tällainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyselee mitä hommia oot hakenu. Onko kiinnostusta opiskeluun tai valmennuksiin. Tarviiko apua työhakemusten tekoon jne. Tai haluaako osallistua muihin te-toimiston aktivointeihin. Kertovat jos on jotain uusia projekteja menossa. Muistuttaa että käy kuittaamassa työnhakusuunnitelman omilla sivuilla ja että muistaa kirjata sinne ne 4 pakkohakua ajoissa. Sitten ne yleensä toivottaa tsemppiä työnhakuun ja vakuuttaa että kyllä se työpaikka vielä löytyy.
Entä jos sanoo että ei kiinnosta opiskelu (koska on jo maisteritutkinto), ei kiinnosta valmennukset, ei tarvitse apua hakemuksiin, ei halua aktivointeihin eikä pupukurssille. Niin mitä sitten käy? Lätkäiseekö ne jonkun rangaistuksen, jos kieltäytyy (kohteliaasti mutta tiukasti) kaikesta? Ap
Ei ne mua oo rangaisseet mitenkään vaikken ole valmennuksiin enää halunnut. Muutama vuosi sitten olin parissa valmennuksessa, silloin sen Sipilän aktiivimalli 1:n aikana. Oon sanonu, että osaan tehdä hakemukset enkä tarvi apuja. Eipä ne niitä pahemmin tyrkytäkään, sanovat aina että kato sieltä netistä ja hae jos kiinnostaa. Nyt ne oli pistäneet mut johonkin työ-sib infotilaisuuteen, pakko mennä vaikka olen aloittamassa työt toukokuussa. Samoin on pakko hakea ne 4 paikkaa/kk vaikka mulla on jo työsopimus. Kiva hakea tavallaan "turhaan" kun ei mua kukaan töihin ota reiluksi kuukaudeksi. Mut mennään nyt sinne infoon, näänpä ihmisiä ja käyn keskustassa. Eipä sinne muuten oikein tuu lähdettyäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyselee mitä hommia oot hakenu. Onko kiinnostusta opiskeluun tai valmennuksiin. Tarviiko apua työhakemusten tekoon jne. Tai haluaako osallistua muihin te-toimiston aktivointeihin. Kertovat jos on jotain uusia projekteja menossa. Muistuttaa että käy kuittaamassa työnhakusuunnitelman omilla sivuilla ja että muistaa kirjata sinne ne 4 pakkohakua ajoissa. Sitten ne yleensä toivottaa tsemppiä työnhakuun ja vakuuttaa että kyllä se työpaikka vielä löytyy.
Entä jos sanoo että ei kiinnosta opiskelu (koska on jo maisteritutkinto), ei kiinnosta valmennukset, ei tarvitse apua hakemuksiin, ei halua aktivointeihin eikä pupukurssille. Niin mitä sitten käy? Lätkäiseekö ne jonkun rangaistuksen, jos kieltäytyy (kohteliaasti mutta tiukasti) kaikesta? Ap
Ei ne mua oo rangaisseet mitenkään vaikken ole valmennuksiin enää halunnut. Muutama vuosi sitten olin parissa valmennuksessa, silloin sen Sipilän aktiivimalli 1:n aikana. Oon sanonu, että osaan tehdä hakemukset enkä tarvi apuja. Eipä ne niitä pahemmin tyrkytäkään, sanovat aina että kato sieltä netistä ja hae jos kiinnostaa. Nyt ne oli pistäneet mut johonkin työ-sib infotilaisuuteen, pakko mennä vaikka olen aloittamassa työt toukokuussa. Samoin on pakko hakea ne 4 paikkaa/kk vaikka mulla on jo työsopimus. Kiva hakea tavallaan "turhaan" kun ei mua kukaan töihin ota reiluksi kuukaudeksi. Mut mennään nyt sinne infoon, näänpä ihmisiä ja käyn keskustassa. Eipä sinne muuten oikein tuu lähdettyäkään.
Onko pysyvä työ vai joku kesätyö? Tarvitsetko välttämättä työttömyysturvaa sinne toukokuulle asti vai pärjäisitkö säästöillä ensimmäiseen palkkapäivään asti? Tällöin voisit vapautua koko työkkärin velvoitteista vaikka heti.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisellä kerralla kyselee hieman miten työnhaku on sujunut jne.
Seuraavilla kerroilla kysyy olenko hakenut paikkoja ja mitä niistä paikoista on vastattu. Sitten kysyy onko minulla kysyttävää ja lopettaa sen jälkeen puhelun.
No mua testataan ja syyllistetään tunnin ajan joka kerta.
Eivätkä millään tajua ettei vajaakuntoista halua kukaan palkata.
Itselläni oli paljon kysymyksiä lähinnä yrittäjyyteen ja työkkärin omiin yrittäjä-projekteihin liittyen? Eivät osaa näihin vastata lainkaan, kun heillä on ilmeisesti jokin kapea kaava puheluille. En saanut koskaan vastauksia. Kävimme myös vääntöä siitä, saako palkkatukea käyttää muualla Euroopassa... jne.
Silti kannustaisin miettimään paljon kysymyksiä soittajalle ja haastamaan heitä. Sinähän olet palvelun saaja.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli paljon kysymyksiä lähinnä yrittäjyyteen ja työkkärin omiin yrittäjä-projekteihin liittyen? Eivät osaa näihin vastata lainkaan, kun heillä on ilmeisesti jokin kapea kaava puheluille. En saanut koskaan vastauksia. Kävimme myös vääntöä siitä, saako palkkatukea käyttää muualla Euroopassa... jne.
Silti kannustaisin miettimään paljon kysymyksiä soittajalle ja haastamaan heitä. Sinähän olet palvelun saaja.
Minä kyllä käyttäisin mieluummin sen ajan ja vaivan oikeiden töiden etsimiseen. Virkapirkkojen jututtaminen on täyttä ajanhaaskausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaat puhelimeen niin saat tietää. Ei ne kaikille samoja juttuja sano. Meille kanta-asiakkaille on eri jutut kuin muille.
Oletko ihan Platinum Exclusive -asiakas?
Sen tason jätin jo parikymmentä vuotta sitten. Nykyisin olen Jumalasta seuraava. Ylöspäin.
Ammattityötön :D
Nimenomaan. Olen edennyt alallani jo ylimpään johtoon. Tänne ei ihan joka tyyppi pääsekään.
Minä olen vasta ammattimainen sänkyilijä ja toinen ydinosaamiseni on ämpyily :D
Mulle kerrottiin työnhakuvelvoitteesta ja sanottiin, että joku heiltä soittaa 3 kuukauden päästä jos en ole työllistynyt siihen mennessä. Mitään alkuhaastattelua paikan päällä ei tehty työttömäksi ilmoittautumisen jälkeen. Ehkä ne tehdään vain vasta valmistuneille työttömille.
Mitä sitten tapahtuu, jos ei ole työllistynyt "3kk:n päästä". Joutuuko sitten niillä ihme kursseille?
Minulle työkkärin täti sanoi että olen ollut liian kauan työtön että en luultavasti saa enää töitä ja kysyi olenko miettinut eläkkeelle hakemista.