Mistä saa apua, jos ei enää meinaa jaksaa lapsensa kanssa?
Tukiverkostoja ei ole (mikä varmaan selittää ainakin osittain sitä miksi olen näin uupunut), lapsen isää ei juurikaan kiinnosta osallistua eli ei apua hänestäkään. Rahaa ulkopuolisten hoitajien palkkaamiseen ei ole. Lapsella kova uhma päällä, hoitopäivät kuormittaa, nukkuu yöt huonosti ja siihen lisättynä minun uupumus tilanteeseen ja minunkin liian vähäinen uni saa aikaan sen, että arki ei meinaa enää sujua.
En saa mistään apua. Neuvola on ihan hyödytön paikka. Kunnalta ei saa mitään kotiapua lasta hoitamaan. Eli ideoita kellään mistä oikeasti saisi apua?
Kommentit (63)
Siskollani oli sama ongelma. Hän ratkaisi asian niin, että muutti lähelle mummolaa.Ei saanut apua muualta lapsensa hoitamiseen.
Vierailija kirjoitti:
lastensuojelu
No mitä apua sieltä saa? Siis konkreettisesti?
Lapsellani on perusasiat hyvin. Siisti kaunis koti, jossa kaikki tarpeellinen. Laadukasta ruokaa viisi ateriaa päivässä. Ulkoilua muutama tunti päivässä. Asianmukainen hoitopaikka. Koulutettu äiti, jolla ei muita ongelmia kuin uupumus, ja siitä uupumuksesta huolimatta äiti tekee lapsen kanssa paljon lapsen tykkäämiä asioita. Lukee iltasadut, puhaltaa pipit.
Mitä ihmeen apua lastensuojelusta saisin, kun lapsen asiat on ihan kunnossa kuitenkin?
Ap
Ota yhteyttä Pelastakaa Lapset ry. Heillä on tukiperheitä tarjota uupuneille vanhemmille.
Kokeile pitää lapselle ihan perinteinen kuri. Lastensuojelu, varhaiskasvatus, neuvolat ja perheneuvolat eivät sitä suosittele, mutta se toimii oikeasti. Lapsen tunteita sanoittamalla hakkaat vain päätäsi seinään.
Jos olet töissä, jää burnout saikulle. Jaksamisesi on tärkeää, koska olet yh- äiti.
jos olet nainen niin saat kyllä mutta jos oletkin mies niin unohda koko asia ja koeta kestää joudut hoitaan asian yksin,näin se meillä suomessa vaan on.
Vierailija kirjoitti:
lastensuojelu
Se sohvannurkassa pönöttävä perhetyöntekijä ei varsinaisesti vähennä äitien stressiä.
Kiinnittää huomion tuo, että sinä suoritat täysillä ja mies ei ollenkaan. Miksi näin, ja onko mahdollista, että mies vapaamatkustaa passiivis-aggressiivisesti, koska sinä olet ottanut hankkeen liiankin vakavasti?
Eikö sinulla ole ystäviä, sukulaisia, ketään joka jeesaisi hiukan? Itse kerran nukuin tuttavien matolla, sillä aikaa kun nämä tutustuivat ihanaan muksuun. Tarkoitus oli mennä jonnekin käymään sillä välin ja jättää lapsi hoitoon muutamaksi tunniksi, mutta ajattelin levätä ensin hetken...
Katso peiliin mihinkä kulutat aikaasi jos lapsi on noin pahoinvoiva. Se lapsi kokee turvattomuutta ja aikuisten ihmisten läsnäoloa.
Mitään muuta en keksi kuin että anna lapsi huostaan niin kauaksi aikaa kun saat oman elämäsi kuntoon.
Lapsen ongelmat johtuvat vanhemmista 100%.
Miksi teit lapsen sellaiselle miehelle jota lapsi ei kiinnosta pätkääkään. Oliko vain oma itsekkyys syynä saada kun minä nyt haluan jotain ja olen jumalattoman itsekäs, viis veisaten siitä kuka kärsii.
En ehdottaisi tilanteeseesi ensimmäiseksi lastensuojeluun ilmoittautumista, mutta sivuhuomiona että lastensuojelu auttaa myös silloin, jos vanhempi itse kokee ettei selviä yksin tilanteesta oman uupumuksensa takia tai tukiverkkojen puuttuessa kokonaan. Lastensuojelun kautta saa nopeammin apua ja tilanteen ratkomista kuin esim neuvolasta.
Ainakin aloituksesi perusteella neuvolan pitäisi nyt ottaa asiasta koppi, koska muita vaihtoehtoja ei ole. Omasta kokemuksesta tiedän kyllä, että riippuu aivan työntekijästä kuka kohdalle sattuu saako apua vai ei. Jos jaksat niin vaadi joku toinen työntekijä kuin teille nimetty, tai ota yhteyttä neuvolapsykologiin suoraan.
Kuulostaa siltä että auttaisi jos saisit edes muutaman tunnin omaa aikaa, onko ketään ystäviä tai pystyisikö isä hoitamaan lasta edes vähän aikaa?
Ihan hurjasti voimia sinne, toivottavasti tilanne ratkeaa. Muista ettet ole tehnyt mitään väärin ja ettei kaikkea voi eikä pidä jaksaa yksin!
Vierailija kirjoitti:
Kiinnittää huomion tuo, että sinä suoritat täysillä ja mies ei ollenkaan. Miksi näin, ja onko mahdollista, että mies vapaamatkustaa passiivis-aggressiivisesti, koska sinä olet ottanut hankkeen liiankin vakavasti?
Eikö sinulla ole ystäviä, sukulaisia, ketään joka jeesaisi hiukan? Itse kerran nukuin tuttavien matolla, sillä aikaa kun nämä tutustuivat ihanaan muksuun. Tarkoitus oli mennä jonnekin käymään sillä välin ja jättää lapsi hoitoon muutamaksi tunniksi, mutta ajattelin levätä ensin hetken...
En jaksa enää miettiä syitä miehen vapaamatkustamiseen. Kun ei se miettimiseni miehen käytöstä muuta. Kuten ei yritykseni puhua asiasta hänen kanssaan. Mutta pakkohan jonkun on ottaa lapsen hoito vakavasti.
On minulla sukulaisia ja ystäviä, joista moni tietää tilanteeni. Silti minulla ei ole ketään joka auttaisi käytännön tasolla tai hoitaisi lasta joskus.
Ap
Saikulle ja palkkaat apua. Säästät sitten jossain muussa. Vai kenen tehtävä mielestäsi olisi hoitaa sinun lastasi?
Ja ihan sama kiinnostaako miestä lastenhoito, jos nyt ei ole mikään väkivaltainen huumehörhö, niin saa hoitaa lastaan kiinnosti tai ei.
Muista ottaa mahdollisimman rennosti. Unohda siisti koti ym turhat rasitteet tässä tilanteessa. Tärkeintä on nyt, että jaksat olla riittävän hyvä äiti lapsellesi. Tarvitset iloa elämääsi, se antaa voimia jaksaa. Keksi jokin helppo iloa tuottava asia arkeesi. Muista, että mikään ei kestä ikuisesti. Lapsuus on lyhyt hetki elämästä. Elämäsi helpottuu pian.
Äläkä ainakaan tee lisää lapsia. Yhden kanssa on se hyvä puoli, että se kasvaa nopeasti ja raskas pikkulapsisekoiluvaihe jää lyhyeksi.
Isän pitää ottaa oma osuutensa vastuusta vaikka ei huvittaisi. Jos olet lapsen isän kanssa parisuhteessa, on vakavan keskustelun paikka. Jos olette eronneet ja isä on kumminkin ihan normaali ihminen, vaadi viikko-viikko- systeemiä tai jos tämä ei jostain syystä mitenkään onnistu, vähintään joka toinen viikonloppu lapsi isälleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa enää miettiä syitä miehen vapaamatkustamiseen. Kun ei se miettimiseni miehen käytöstä muuta. Kuten ei yritykseni puhua asiasta hänen kanssaan. Mutta pakkohan jonkun on ottaa lapsen hoito vakavasti.
On minulla sukulaisia ja ystäviä, joista moni tietää tilanteeni. Silti minulla ei ole ketään joka auttaisi käytännön tasolla tai hoitaisi lasta joskus.
Ap
Jos "yritys puhua" ei riitä, niin sitten sen tason rähinä päälle, että menee perille. Tai sitten vaan lähdet iltaisin lenkille ja viikonlopuksi hotelliin. Varmaankin saa pidettyä lapsensa hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lastensuojelu
Lapsellani on perusasiat hyvin. Siisti kaunis koti, jossa kaikki tarpeellinen. Laadukasta ruokaa viisi ateriaa päivässä. Ulkoilua muutama tunti päivässä. Asianmukainen hoitopaikka. Koulutettu äiti, jolla ei muita ongelmia kuin uupumus, ja siitä uupumuksesta huolimatta äiti tekee lapsen kanssa paljon lapsen tykkäämiä asioita. Lukee iltasadut, puhaltaa pipit.
Mitä ihmeen apua lastensuojelusta saisin, kun lapsen asiat on ihan kunnossa kuitenkin?
Ap
Tukiperhe, jossa lapsi voi käydä sovitun suunnitelman mukaisesti. Esimerkiksi joka toinen viikonloppu, kuten eroperheiden lapset usein käyvät toisen vanhemman luona. Ennaltaehkäisevää lastensuojelutyötä, jotta sinä saat levätä välillä, tehdä aikuisten juttuja, ja jaksat sen myötä paremmin huolehtia lapsesta. Nyt olet niin uupunut, että on olemassa vaara, että vointisi romahtaa täysin, etkä enää pysty huolehtimaan lapsesta, vaikka tällä hetkellä sen hyvin teetkin.
No. Lakkaa passaamasta sitä miestä! Osaa kyllä pyykätä ja siivota ja laittaa ruokaa.
Jos ei sua huvita, anna olla. Jos rupeaa haastamaan riitaa, älä mene mukaan, anna olla!
Voisitko saada 80pros työpäivän, ois lapsellekin parempi. Jos teidän lähellä ois joku koulu jossa opiskelee lähihoitajiksi haluavia, kysy tekisikö joku sen pitkän harjoittelun teillä, lapsi olisi vaikka puoli päivää päiväkodissa ja tää opiskewlija hakisi tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lastensuojelu
Ap
Esimerkiksi:
Varataan kotikäynti missä kysytään mitä tarvitset. Käynnillä voidaan sopia esim. lapselle maksuton hoitaja kaksi kertaa viikossa pari tuntia kerrallaan. Sen ajan saat vapaata.
lastensuojelu