Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannattaako aloittaa kolesterolilääkitys?

Pelottaa
10.03.2023 |

Mulla on seurailtu kolesteroliarvoja muutama vuosi, ja olen yrittänyt elämäntavoilla parantaa lukuja. Nyt kokonaisarvo on kuitenkin kohonnut 6,7 kaikesta huolimatta, ja tiedän jo että lääkäri ehdottaa seuraavaksi lääkitystä. Aloittaisitko sinä statiinilääkityksen näillä lukemilla?

Entä löytyykö muita kuin kauhutarinoita kolesterolilääkkeen vaikutuksista? Ainakin netti on näitä tarinoita pullollaan.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

o

Voi 5g =10mg kolesterolia                  (kerma/voi)

kasvisöljyt = 0 kolesterolia

KAtoppa juustot! Olen enimmäkseen kasvis-kala linjalla. Tuossa innostuin juustosta, en ollut aikoihin syönyt. Niinpä vaan kohosi kolesterolit! Ostin pikku pakkauksia, en edes paljoa syönyt omasta mielestäni.

Joo, lukekaa maksan toiminnasta vastaanvänkääjät!

Vierailija
42/56 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraan. Miehellä sama homma, että muutti kokonaan elämäntavat terveelliseksi, jätti sokerit, alkoholin jne. Lisäsi liikuntaa, mutta silti kolesteroli jopa aiempaa enemmän koholla.

Jättikö myös voit ja kermat (eläinrasvat) ja siirtyi oliiviöljyn (kasvirasvat) käyttäjäksi? Jotenkin unohdit sen tärkeimmän pointin listasta, ravintorasvat.

Tuo voi se on monelle suomalaiselle kompastuskivi. Eräskin vanhus kirkui naama punaisena, minä paistan jatkossakin kaiken voilla!!!

Voi ja kerma ei kolesterolia nosta.  Rypsiöljyt ja muut siemenöljyt sen tekevät samoin kuin margariinit.

Nyt pistit kyllä omiasi, et ole yhtäkään vanhusta nähnyt kiljuvan naama punaisena. Kyllä he hiljaisina ymmärtävät vielä oikean ravinnon päälle, toisin kuin nämä kasvisrasvavouhkaajat.

Mitä yrität kertoa tällä?

Jos joku saa ravinnolla hyvät arvot, niin on ravintoaineista sisällöt laskettu.

Ai riippumatta siitä, miten elimistö minkäkin käsittelee?  Meinaatko, että ravinnossa oleva kolesteroli hyökkää suoraan suoneen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolesteroli on välttämätön ,jos on liian matala on enennän riski.

Ihmisen rasvakudos on kolesterolia. Ruoasta saatu kolesteroli on miljardisosia siitä, mitä ihminen tarvitsee. Jotkut idiootit kuvittelevat edelleen rasvojen laadulla olevan jotain merkitystä kolesterolisynteesin ongelmiin.

Monet ovat ruokavaliolla saaneet hyvät arvot.

On toki, mutta hoidetaanko siinä arvoja vai alkuperäistä ongelmaa? Hyviä esimerkkejä siitä miten pahasti kolesteroliin keskittyminen on vienyt metsään on kananmunat. Kananmunien oletettiin olevat erittäin haitallisia, mutta kas kummaa, kananmunia syömällä voi ehkäistä mm. muistisairauksia ja diebetestä.

Vierailija
44/56 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

o

KAtoppa juustot! Olen enimmäkseen kasvis-kala linjalla. Tuossa innostuin juustosta, en ollut aikoihin syönyt. Niinpä vaan kohosi kolesterolit! Ostin pikku pakkauksia, en edes paljoa syönyt omasta mielestäni.

Joo, lukekaa maksan toiminnasta vastaanvänkääjät!

Sulla itsellä taitaa olla maksan toiminta hukassa :)

Vierailija
45/56 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

juustoleipä 30g =15mg kolesterolia

fetajuusto 30g =19mg kolesterolia

Vierailija
46/56 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on sairaiden paratiisi.

47/56 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraan. Miehellä sama homma, että muutti kokonaan elämäntavat terveelliseksi, jätti sokerit, alkoholin jne. Lisäsi liikuntaa, mutta silti kolesteroli jopa aiempaa enemmän koholla.

Sokeri ja alkoholi on juuri ne valinnat, jotka ei kolesterolia huononna, vaikka muuten ovatkin huonoja elintapoja. :)

48/56 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokonaiskolesteriarvo ei kerro yhtään mitään. Tärkein arvo on trigly.

Vanhemmiten arvot nousee ja ihan tarkoituksella.

Tärkein on LDL. Kokonaisarvo ei tosiaan ole yhtä hyvä.

Vierailija
49/56 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin vähän siinä ja siinä asian suhteen. 

Perheessä sepelvaltimotautia, omat arvot olleet koholla jo teininä (muuten terveillä elämäntavoilla ja normaalissa painossa). 6,5 oli vuosia, nyt viime mittauksessa alkoikin jo seiskalla. Naisilla tuo kutosella alkava ei käsittääkseni ole vielä paha arvo, vanhemmiten voisi jopa suojata joltain, muistan lukeneeni? Mutta nyt ollaan tosiaan seiskassa, vaikka olen syönyt kalaa kolmesti viikossa jo pitkään sekä vähentänyt kovan rasvan määrää entisestään. Ikää vajaa 40 vuotta, verenpainelääkitys löytyy jo (suvussa sekin). 

Epäröin lääkitystä, koska en haluaisi päätyä popsimaan pillereitä, joilla voi olla ikäviä sivuvaikutuksia. Lisäksi olen huono muistamaan edes verenpainelääkkeeni. Saan myös helposti oireita lääkkeistä (ns. erityisherkkä monelle lääkeaineelle), enkä usko jaksavani rampata verikokeissa kovin usein. 

Vierailija
50/56 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin vähän siinä ja siinä asian suhteen. 

Perheessä sepelvaltimotautia, omat arvot olleet koholla jo teininä (muuten terveillä elämäntavoilla ja normaalissa painossa). 6,5 oli vuosia, nyt viime mittauksessa alkoikin jo seiskalla. Naisilla tuo kutosella alkava ei käsittääkseni ole vielä paha arvo, vanhemmiten voisi jopa suojata joltain, muistan lukeneeni? Mutta nyt ollaan tosiaan seiskassa, vaikka olen syönyt kalaa kolmesti viikossa jo pitkään sekä vähentänyt kovan rasvan määrää entisestään. Ikää vajaa 40 vuotta, verenpainelääkitys löytyy jo (suvussa sekin). 

Epäröin lääkitystä, koska en haluaisi päätyä popsimaan pillereitä, joilla voi olla ikäviä sivuvaikutuksia. Lisäksi olen huono muistamaan edes verenpainelääkkeeni. Saan myös helposti oireita lääkkeistä (ns. erityisherkkä monelle lääkeaineelle), enkä usko jaksavani rampata verikokeissa kovin usein. 

Niin ja sekä triglyt että huono kolesteroli koholla, hyvää on todella vähän. 

Vierailija
51/56 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

cgunner kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Tärkeintä lienee oxLDL eli hapettunut  ja pienipartikkelinen sdLDL. Näitä ei meillä rasvahegenmonian vuoksi mitata, koska totuus voisi paljastaa millaiset ruokatottumukset näitä nostavat. Lisäksi kannattaa muistaa laskennallinen trigly, joka säätyy aika pitkälle sokereiden ja viinan käytöllä, ei niinkään sillä syökö voita vai margariinia, joka ennen oli puhtaasti transrasvaa.

Vierailija
52/56 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

cgunner kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tärkein on trigly.

Vierailija
53/56 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kokonaiskolesteroli yli 7 eikä laskenut ruokavaliolla .Otin statiinit-ei sivuvaikutuksia ja jo kuukauden käytön jälkeen kolesteroli 4,5.

Vierailija
54/56 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli kokonaiskolesteroli yli 7 eikä laskenut ruokavaliolla .Otin statiinit-ei sivuvaikutuksia ja jo kuukauden käytön jälkeen kolesteroli 4,5.

Sehän riippuu ruokavaliosta. Et maininnut munkälaisella ruokavaliolla yritit.

Kolesteroli ei muuten pidä olla liian alhainen, varsinkaan vanhemmiten.

Vierailija
55/56 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstapuoskarit taas vauhdissa.

Vierailija
56/56 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän riippuu ruokavaliosta. Et maininnut munkälaisella ruokavaliolla yritit.

Kolesteroli ei muuten pidä olla liian alhainen, varsinkaan vanhemmiten.

Ruokavalio ei laske perinnöllistä kolesterolia juurikaan.