Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko Suomi ainoa maa missä juodaan niin jumalattomasti maitoa? Ei Ruotsissakaan juoda.

Vierailija
09.03.2023 |

Onko jotain toista maata missä juodaan maitoa ja aikuisetkin juo?

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on Aasiasta ja asutaan lähi-idässä. Mies ja sukulaisensa juovat paljon maitoa. Ostetaan joka toinen tai kolmas päivä 2.5 litran pönikkä. Itse käytän lähinnä kahvimaitona. 

Ai niin, jatkan omaan viestiini. Täällä missä asutaan (lähi-idän kansainvälisessä miljoonakaupungissa) kauppojen hyllyt notkuu maitoa!! Ja nimenomaan noita yli 2 litran pakkausia on paljon! Lisäksi on ainakin suklaan, vaniljan ja mansikan makuista maitoa myynnissä, erilaisista proteiinimaidoista puhumattakaan. Eli vähän huvittaa ketjun aloittajan käsitys siitä, että "vain Suomessa juodaan maitoa, koska minä en Riccionen aurinkomatkojen lomallani Italiassa nähnyt ihmisten juovan niin paljon maitoa mitä Suomessa". Juu ei. 

Eikö ne maitokanisterit ole juuri lapsia varten? Vai meinaatko, että aikuiset juo ruokajuomaksi mansikan makuista maitoa.

Vierailija
62/98 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ihan sama, juoko joku maitoa vai ei, ja mistä syistä juo tai on juomatta, mutta on jotenkin hassua, että maidon juontia paheksuvat ihmiset todennäköisesti itse käyttävät kermaa, jäätelöä, juustoja, rahkaa, jugurttia jne. Missä kohtaa prosessointia häviää se maidon ällöttävyys? 

Mä en juuri tuosta syystä pystykään syömään kermavaahtoa, jäätelöä, rahkaa tai jogurttia. En syö niitä oikein koskaan. Juustoa voin vähän, koska se on eri muodossa, ei ällötä niin pahasti ja ruoanlaitossa voin käyttää maitoa. En tosin paheksu maidon juontia, en vain itse ole pystynyt sitä juomaan lapsuusvuosien jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin 80-luvulla perheissä jenkeissä ja hämmästyin, kuinka he joivat maitoa. Länsirannikolla. Enemmän kuin me kotona. Meillä ei maito ollut ruokajuomana.

Vierailija
64/98 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhut ihan roskaa. Maitoa juodaan paljon muun muassa Aasian ja Latinalaisen Amerikan maissa.

No ei todellakaan juoda Aasiassa maitoa! Ainakaan lehmänmaitoa. Menepä katsomaan Aasiassa maitohyllyä, siellä on jogurttia. Edes juustoja ei siellä käytetä.

Lapsille on sellaisia maitomehuja joissa on siis mehun joukkoon lisätty maitojauhetta. Ne ovat siis vähän kuin äidinmaidonkorvikkeesta seuraava porras, eikä kukaan aikuinen niitä juo.

Aasiassa toki kookosmaitoa käytetään mutt ketju käsittelee lehmänmaitoa, ei kasvimaitoja.

Idiootti.

"

Aasian maissa on omat ruokakulttuurinsa. Toisin kuin yleensä luullaan, siellä juodaan myös maitoa. Koulumaito kuuluu lasten päivittäiseen ruokavalioon esimerkiksi Japanissa, Malesiassa ja Thaimaassa.

Koululaiset juovat maitoa myös mm. Argentiinassa, Meksikossa ja Iranissa. Maidon sisältämä sokeri, laktoosi, ei haittaa kohtuullista kulutusta. Kun maitoa juodaan noin 3 dl päivässä aterioiden yhteydessä, näissä maissa yleinen laktoosi-intoleranssi ei ole maidon juonnin este."

Ja lähteesi on Maitotieto eli Valion ja maidontuottajien mainoslafka, alkuperäiseltä nimeltään Suomen Maitopropagandatoimisto. Noh, koulumaidon saivat lobattua Suomeen ja Valiolle maksetaan edelleen vuosittain 1,8 miljoonaa koulumaitotukea.

Koulumaito on toki tukien kynyttäjälle kova juttu, mutta ei se Aasiassa tai muissa mainituissa maissa ole mikään kulttuurikysymys vaan sillä on torjuttu aliravitsemusta YK:n tuella. Eli sori, maidon litkiminen rajoittuu noissakin maissa siihen lasilliseen koulussa.

Ens kerralla sitten pätevämmät lähteet ennen pätemistä.

Vierailija
65/98 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa ulkomaanreissuillanne ruokakaupoissa, minkä verran siellä maitoa myydään. Siitä näkee, juodaanko sitä vai ei. Useimmissa maissa ei juoda ollenkaan, Suomen määriin ei päästä missään muualla.

Vierailija
66/98 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsokaa ulkomaanreissuillanne ruokakaupoissa, minkä verran siellä maitoa myydään. Siitä näkee, juodaanko sitä vai ei. Useimmissa maissa ei juoda ollenkaan, Suomen määriin ei päästä missään muualla.

Ei sitä maitoa Suomessakaan ole kauheasti, siis rullakoita vaihdetaan koko ajan. Se maidon määärä tulee erilaisista vaihtoehdoista. Sitä ihmettelen, miksi meillä on miljoona erilaista maitoa? Miksi ei riitä rasvainen, keskirasvainen ja rasvaton, ja laktoositon, vaan on montakymmenta erilaista. Ostaako niitä joku? En ole koskaan nähnyt. Luulisi, ettei ole kannattavaa.

Vierailija
67/98 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa juodaan maitoa ja piimää eniten maailmassa. Irlanti on kakkonen, Viro kolmas.

Ei ole irlanti kakkonen.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_milk_consumption_per…

Vierailija
68/98 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa juodaan maitoa ja piimää eniten maailmassa. Irlanti on kakkonen, Viro kolmas.

Ei ole irlanti kakkonen.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_milk_consumption_per…

Eikä Viro kolmonen. Tässä tilastossa ei tosin ole kyse vain maidon juomisesta vaan kaikesta maidon käytöstä, voita lukuunottamatta. Näinollen esim. juuston valmistus lienee mukana, siitä esim. Sveitsin, Ranskan ja Italian korkeahko sijoitus vaikkei siellä juodakaan.

Vierailija
69/98 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä juodaan maitoo tai piimää iso tuoppi joka päivä. Vapaan lehmän tuotokset ovat parhaimman makuisia. 

Vierailija
70/98 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä juo. En sen jälkeen kun tuli laktoosi-intoleranssi. Juustoa syön ja jugurtteja.

Vierailija
71/98 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu Ruotsissa menee hummusta ja baba ghanoushia enemmän nykyään. Ja kebabia.

Vierailija
72/98 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole koskaan oikein tykänny juoda maitoa. Joskus ihan pienenä lapsena join muistaakseni. Aikuisena en ole koskaan juonut. Kahviin käytän. Maito sellaisenaan maistuu minun suuhuni hieman pahalta. Siitä jää myös sellainen omituinen limaisuus nieluun. Juustoja, voita ja hapanmaitotuotteita käytän. Jäätelöstä tykkäisin mutta siitä tulee maha kipeäksi ja se turvottaa. En juo maitoa koska en siitä pidä. Janoon juon vain ja ainoastaan vettä. Limsat ja mehut on sitten herkutteluun.

Vierailija
73/98 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole koskaan oikein tykänny juoda maitoa. Joskus ihan pienenä lapsena join muistaakseni. Aikuisena en ole koskaan juonut. Kahviin käytän. Maito sellaisenaan maistuu minun suuhuni hieman pahalta. Siitä jää myös sellainen omituinen limaisuus nieluun. Juustoja, voita ja hapanmaitotuotteita käytän. Jäätelöstä tykkäisin mutta siitä tulee maha kipeäksi ja se turvottaa. En juo maitoa koska en siitä pidä. Janoon juon vain ja ainoastaan vettä. Limsat ja mehut on sitten herkutteluun.

Et kai sinä oikeasti luule, että tämä kiinnostaa jotakuta? Juo vaikka kusta, aivan yks hailee.

Vierailija
74/98 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei maito ole aikuisten juoma! Kivennäisvesi on paras juoma aikuisille!

Vierailija
75/98 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sillä jotain väliä mitä muissa maissa syödään?

Vierailija
76/98 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maidonjuonti aiheuttaa osteoporoosia ja tulehdustilaa elimistössä. Hapatettuna voi olla suolistolle hyväksi, mut juomana kyllä paskinta mitä voi kropalleen tehdä. Kyllä ysärillä valion Selänne kampanjat vissiin uponnu hyvin, jos joku luulee et se on terveellistä. Muutenkin näillä hinnoilla kannattaa vaihtaa veteen. Eläinperäiset tuotteet kallistuu eniten ja oikeestaan hyvä niin,koska silloin niiden käyttö vähenee.

Vierailija
77/98 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika.

Vierailija
78/98 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö, että maito on luokiteltu ympäristömyrkyksi? Jos sitä kaatuu maahan, niin se luokitellaan ympäristöuhaksi, samoin kun kemikaalit. Sitä sitten kaadatte naamaan onnellisena.

Vierailija
79/98 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmillaan esimerkiksi maitoauton kaatuminen pilaa pohjavedet, aiheuttaa kalakuolemia tai ainakin merkittäviä hajuhaittoja.

Tuhat litraa maitoa vastaa maahan tai vesistöihin joutuessaan 3 000 litraa puhdistamatonta jätevettä. Vesistöihin joutuessaan maito kuluttaa vedestä hapen. Maastosta kerätty maito toimitetaan jätevedenpuhdistamolle.

Vierailija
80/98 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä sillä on, mitä muissa maissa tehdään? Arvostakaamme omaa kulttuuriamme.