Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen ihminen kehuskelee kirpparilta halvalla tekemiään design-löytöjä iltapäivälehdissä?

Vierailija
09.03.2023 |

Tätä ilmiötä en ole ikinä ymmärtänyt. Ei tulisi mieleenkään itselle retostella julkisuudessa, vaikka löytäisin jotain reilulla alihinnalla kirpputorilta tms. Somessa saattaisin korkeintaan mainita, jos jotain somepalvelua vielä käyttäisin.
Ajatuksia?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et itse kerro millainen se ihminen on? Miksi muiden pitäisi se sinulle selittää?

??? Jos tietäisin, en varmaan kysyisi muilta. Heittäydytkö nyt ihan tahallasi typeräksi?

Mitä väliä sillä on millainen se ihminen on? Mitä sinä sillä tiedolla teet? Ihmisiä on monenlaisia ja kuka mitäkin tekee. Siksi kysymyksesi ja aloituksesi on perin kummallinen.

Vierailija
22/35 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On iloinen kun on tehnyt hyviä löytöjä halvalla. Minusta ne jutut on kivoja ja antaa fiiliksen että tarpeeksi etsimällä kirppareilta löytää oikeasti hyvää tavaraa.

Mikä tässäkin voi jotakuta ärsyttää?

Minua niissä jutuissa ärsyttää se toinen puoli. Henkilö, joka myy sen tavaran, ei saa tavarasta sitä korkeaa hintaa, johon ostaja viittaa kehuissaan. Eli ostaja on ikäänkuin varastanut tai petkuttanut itselleen sen tavaran. Tiedän, ettei laillisesti näin ole, mutta minulle tulee se tunne. Toisen voitto on toisen tappio.

Minulle tulee näistä samanlainen fiilis. Totta kai kirppiksellä tekee välillä todellisia löytöjä. Mutta kun joku hehkuttaa löytäneensä eurolla jonkin 1000 euron arvoisen design-harvinaisuuden, tulee lähinnä paha mieli sen tietämättömän myyjän puolesta, jolla tuo 1000 euroa tai edes murto-osa siitä olisi voinut olla hyvinkin tarpeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On iloinen kun on tehnyt hyviä löytöjä halvalla. Minusta ne jutut on kivoja ja antaa fiiliksen että tarpeeksi etsimällä kirppareilta löytää oikeasti hyvää tavaraa.

No, luulen että ne joita asia ärsyttää, se ärsyttää siksi että kun joku fiksu ja asioista perillä oleva ihminen joka tietää tavaroiden arvon teki hyvät kaupat, jonkun sellaisen tyhjäpään kustannuksella joka vaan roudaa kasan kamaa myytäväksi vaivautumatta ns. tekemään kotiläksyjään sen suhteen että olisko niissä jotain arvokkaampaa kamaa mukana.

Näistä kertomisella on kaksi puolta.

Jos tuollaisen suitsuttamisen jättää vähemmälle, niin se mahdollistaisi tavarat tunteville loistodiilejä tulevaisuudessakin kun tietämättömät ei tiedä...

Toisaalta taas yleinen tietoisuus että joillakin retro tavaroilla on arvoa, pelastaa ne joutumasta roskikseen - tuhottavaksi.

Ei se välttämättä ole merkki tyhjäpäisyydestä, ettei tunnista jotain esinettä arvokkaaksi. Esimerkiksi lasitavaroissa ei useinkaan edes lue mitään, mistä voisi lähteä tutkimaan asiaa. Jos tavara on hyvinkin harvinainen, ei hyvällä yleissivistykselläkään tee mitään.

Toinen ääripää on sitten ihmiset, joiden mielestä kaikki vähänkin "design-lasin" näköiset maljakot ovat ihan varmana superarvokkaita.

Vierailija
24/35 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellinen aloitus. Mitä väliä sillä on millainen ihminen on tällaisessa asiassa? Eikä siihen taida kukaan vastatakaan.

Vierailija
25/35 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luin sen iltasanomista :

En toooodellakaan kokenut artikkelia kuin Ap

Päinvastoin:

iloinen tyttö esitteli kotiaan ja artekin kirpparilöytöjä pienellä Rahalla.

Tulin iloiseksi tytöstä 😀 itsekin harrastamme samaa, käytettyä kotiin.

Kaikki pitää kääntää negatiiviseksi god luck!

Vierailija
26/35 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iltapäivälehdet bongaa näitä juttuja just somesta.

Sitten nämä lehdet suurentelevat juttua ikäänkuin nämä olisivat isonkin aarteen kirppikseltä löytäneet. Tynellin kynttilänjalka tänään, jota en olisi edes vitosella ostanut, rumahan se on. 

Vierailija
27/35 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noissa nyt ole tainnut mitään elämää muuttavia löytöjä olla. Tuskin kukaan pystyy eläkkeelle jäämään jonkun kirppislöydön ansiosta.

Ja monesti se todellinen hinta sitten ei olekaan niin huima, kuin mitä jossain siitä pyydetään.

Vierailija
28/35 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et itse kerro millainen se ihminen on? Miksi muiden pitäisi se sinulle selittää?

??? Jos tietäisin, en varmaan kysyisi muilta. Heittäydytkö nyt ihan tahallasi typeräksi?

Mitä väliä sillä on millainen se ihminen on? Mitä sinä sillä tiedolla teet? Ihmisiä on monenlaisia ja kuka mitäkin tekee. Siksi kysymyksesi ja aloituksesi on perin kummallinen.

Minusta samaa sarjaa kuin "mita minun pitaisi ajatella"-kysymykset. Taitaa olla ihan vain suomalainen ilmio etta kysellaan muilta mita pitaisi jostain asiasta ajatella. En ole muualla siihen tormanyt.

Vierailija
29/35 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät löydöt tyttö teki

Kateelliset tahvot itkee heti palstalla

Vierailija
30/35 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kirppislöytöni on Britanniasta poistokorista löydetty antiikkivaasi. Sen toisella puolella on halkeama ja rahallista arvoa sillä ei siksi ole. Mutta kun käännän sen ehjän puolen hyllyssäni näkyville, voin ihailla sen kauneutta.

Vierailija
31/35 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei noissa nyt ole tainnut mitään elämää muuttavia löytöjä olla. Tuskin kukaan pystyy eläkkeelle jäämään jonkun kirppislöydön ansiosta.

Ja monesti se todellinen hinta sitten ei olekaan niin huima, kuin mitä jossain siitä pyydetään.

Ei yhtäään katkera ihminen, eipä 🥱

Varsinainen antiikin asiantuntija heti.

Vierailija
32/35 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua niissä jutuissa ärsyttää se toinen puoli. Henkilö, joka myy sen tavaran, ei saa tavarasta sitä korkeaa hintaa, johon ostaja viittaa kehuissaan. Eli ostaja on ikäänkuin varastanut tai petkuttanut itselleen sen tavaran. Tiedän, ettei laillisesti näin ole, mutta minulle tulee se tunne. Toisen voitto on toisen tappio.

Minulle tulee näistä samanlainen fiilis. Totta kai kirppiksellä tekee välillä todellisia löytöjä. Mutta kun joku hehkuttaa löytäneensä eurolla jonkin 1000 euron arvoisen design-harvinaisuuden, tulee lähinnä paha mieli sen tietämättömän myyjän puolesta, jolla tuo 1000 euroa tai edes murto-osa siitä olisi voinut olla hyvinkin tarpeen.

Myyjä hinnoittelee kirpparilla ja ostaja ostaa. Miksi mahtaa jollekin tulla paha mieli kaupankäynnistä? Myyjä olisi voinut ottaa vähän enemmän selvää siitä esineestä, mutta oli luokitellut sen romuksi ja myi halvalla, eli myyjälle esine ei ollut arvokas.  

Vierailija
33/35 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen.

Vierailija
34/35 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomiohuora.

Aikuinen ei käytä tällaista kieltä.

Vierailija
35/35 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomiohuorat saavat palkkion yhdentekevästä jutustaan. Minusta ei ole mitään kehuttavaa siinä että on huijannut myyjää. Varmasti myyjäkin lukee sen jutun, jossa ostaja kehuskeli että osti viidelläkymmenellä sentillä satojen arvoisen Paavo Tynellin kynttilän jalan.