Toimin viisi kuukautta freelancerina laskuttaen 4500€/kk asiakkaalta. Jäin miinukselle maksujen takia
Liikevaihto viiden kuukauden ajalta oli siis 22,500€. Paperilla ihan hyvät tulot. Tein täyttä työviikkoa. Sitten alettiin napsia erinäisiä maksuja. Alv 24% = 17,100€ jäljellä. Verovähennetty tulovero 16% = 14,364€ jäljellä, 2800€/kk, josta vähenettiin muut ansionhankintamenot kuten autoilu asiakkaan luokse (hyvin kallista bensan hinnan takia) ja työvälineet (kameralaitteisto, kuvankäsittelyohjelmisto, tietokone jne.). Käteen jäi n. 2200€/kk noiden kulujen jälkeen. Noh, huonomminkin voisi olla, kyllä minä tällä itseni ja lapset elätän, säästöön tosin jäi vain hiluja
Freelancer-jakso loppui, ajattelin että oli kiva kokemus mutten kyllä halua jatkaa, koska tulot eivät ole kaiken tuon stressin arvoisia. Sitten eläkeskus ilmoitti, että minun pitää takautuvasti maksaa YEL-vakuutus freelancer-ajaltani, vaikka kyseinen maksu ei oikeuta minua työttömyysturvaan koska freelancer-jakso oli liian lyhyt. Kuulemma sairastumisen varalta. Kysyin, että siis siltä varalta, että menneisyyden minä sairastuu? Ei väliä, pitää maksaa silti, ja kuulemma eläkettäkin kertyy. Paljonko, kysyin. 1.5% vuodessa, eli minun tuloillani 17€/kk. Mikä tarjous! Noh, pakko kai se on maksaa sitten. Otin yhdessä erässä koska oli halvin sitä kautta. 3180€, ja sain vielä alennusta ikäni ja ensiyrittäjyyden takia. Meni kaikki säästöt freelancer-ajalta ja jouduin syömään aikaisempia säästöjä myös
Ja sitten päättäjät miettii että miksi täällä ei porukka yritä tarpeeksi :D Ei koskaan enää
Kommentit (28)
M49 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alvit saat takaisin, jos tuossa on kaikki liikevaihtosi. Eli muista hakea alarajahuojennus.
Ei saa kuin osan jos liikevaihto on yli 15 000 euroa /tilikausi.
Entäpä toi laskelmasekoilu muuten?
Siis liikevaihto oli 22 500 euroa jonka päälle! hän laskutti asiakkaaltaan tietysti arvonlisäveron 4 354,84 euroa. Kassassa rahaa tarinan alussa siis 26 854,84 euroa.
Huomion arvoista on että hän ei siis tehnyt lainkaan alv vähennystä mistään ostoista? Jos hänellä oli ohjelmisto-, tietokone-, nettiyhteyskuluja niin olisi noista voinut arvonlisäverot vähentää, henkilökohtaisen auton (henkilöauto) osalta ei, koska 100% alv käyttö vähennysoikeuden vaatimuksena. Jos polttoaineiden lisäksi tavara- ja palveluostojen arvonlisäveroja olikin vaikka 1 500 euroa, niin maksettava alv olisikin ollut 2 854,84 euroa. Tuloverotuksessa toki pienempi vähennys kuluista ja loppuvaraston vero jos toiminta päättyi alv:ssa ja alarajahuojennusta pienentäisi vähennettävä alv... ehkäpä toi alv meni riittävän oikein, eli maksettavaa alarajahuojennuksen 2 177,42 euroa (lv 22 500, huojennus on 50% maksettavaksi muodostuvasta alv:sta), jälkeen jäisi maksettavaa 2 177,42 euroa.
ALV:n jälkeen kassassa siis olisi 26 854,84 - 2 177,42 = 24 677,42 euroa, ja saatu alarajahuojennus nostaa tuloverotuksessa verotettavaa liikevaihtoa, mikä on juurikin tämä 24 677,42 euroa.
Paljonko niitä ostoja oli? 10 000 euroa? Jos niistä sai vähennyksen tuloverotukseen niin liikevoitoksi jäisi 14 677,42 euroa josta sitten verot.
Jos toi 4 500 euroa/kk on laskutus, eli sisältää arvonlisäveron, niin tämä laskelma menee uusiksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen ahtaaja ja tienaan 5000€ / kk + ylityöt, ja kohta 5600€, kiitos AKT
Vietän kesät Thaimaassa, koska mulla on rahaa
PS ylitöitä saan painaa tuplapalkalla koko kevään :D
Ja mitään et ole itse kehittänyt, mitään riskiä et ole ottanut, mitään sellaista et tee, jota kuka hyvänsä apina ei oppisi tekemään kahden tunnin perehdytyksen jälkeen. Suomessa on outo demarimafia, joka palkitsee ihmiset siitä, että eivät yritä.
Minusta voisi palkansaajille tehdä ihan samanlaisen ennakkoperintäsysteemin kuin yrittäjilläkin on. Saisivat itse maksaa hullut lisämaksut ja verot, kuten normaalit yrittävät ihmiset tekee.
Eli et laskenut oikeita kulujasi tuntipalkkaasi ja alilaskutit asiakkaita. Ylipäätään et selvittänyt mitä kaikkea pitää maksaa kerta YEL:kin tuli yllätyksenä.
Pyydä kirjanpitäjääsi selittämään sinulle ALV.
Erehdyin perustamaan yhden naisen osakeyhtiön. Tuntui siinä vaiheessa hyvältä ratkaisulta. Kaksi vuotta jaksoin esimerkiksi kokoontua keskenäni pitämään hallituksen kokouksia (siis kirjoitin pöytäkirjoja, ei ollut iso vaiva sinänsä, mutta tuntui turhalta puuhalta, kun minähän ne päätökset joka tapauksessa tein) ja täyttelemään erinäisiä kuponkeja. Olen saanut perusopit kirjanpitoa varten opinnoissani, mutta ostin kyllä palvelun, jonka avulla tein tilikartan ja sain valistusta muutamissa asioissa, joita en olisi muuten hoksannut.
Vähiin jäivät ansiot, mutta onneksi oli työpaikka, jossa tein silloin osa-aikatyötä. Olin surkea markkinoija ja yritysideaakin olisi pitänyt hioa. Oli niitä asiakkaita en minä sillä, mutta tuntuu että sen vähäisen liikevaihdon olisi saanut aikaan vähemmälläkin puuhastelulla.
Esimerkiksi vuokratyössä vuokratyöntekijästä laskutettava hinta on yleensä noin 1,75-2,0 x työntekijän palkka. Halvalla on ap omaa osaamistaan myynyt, varsinkin jos on nuo kuukaudet oikeasti tehnyt täysipäiväisesti töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ahtaaja ja tienaan 5000€ / kk + ylityöt, ja kohta 5600€, kiitos AKT
Vietän kesät Thaimaassa, koska mulla on rahaa
PS ylitöitä saan painaa tuplapalkalla koko kevään :D
Ja mitään et ole itse kehittänyt, mitään riskiä et ole ottanut, mitään sellaista et tee, jota kuka hyvänsä apina ei oppisi tekemään kahden tunnin perehdytyksen jälkeen. Suomessa on outo demarimafia, joka palkitsee ihmiset siitä, että eivät yritä.
Minusta voisi palkansaajille tehdä ihan samanlaisen ennakkoperintäsysteemin kuin yrittäjilläkin on. Saisivat itse maksaa hullut lisämaksut ja verot, kuten normaalit yrittävät ihmiset tekee.
En ole väittänytkään.
Itse nillität, korkeakouluja tms , käyneenä etkä saa palkkaa paljon p*skaakaan
Tyhmyydestä sakotetaan
Ei saa kuin osan jos liikevaihto on yli 15 000 euroa /tilikausi.
Entäpä toi laskelmasekoilu muuten?
Siis liikevaihto oli 22 500 euroa jonka päälle! hän laskutti asiakkaaltaan tietysti arvonlisäveron 4 354,84 euroa. Kassassa rahaa tarinan alussa siis 26 854,84 euroa.
Huomion arvoista on että hän ei siis tehnyt lainkaan alv vähennystä mistään ostoista? Jos hänellä oli ohjelmisto-, tietokone-, nettiyhteyskuluja niin olisi noista voinut arvonlisäverot vähentää, henkilökohtaisen auton (henkilöauto) osalta ei, koska 100% alv käyttö vähennysoikeuden vaatimuksena. Jos polttoaineiden lisäksi tavara- ja palveluostojen arvonlisäveroja olikin vaikka 1 500 euroa, niin maksettava alv olisikin ollut 2 854,84 euroa. Tuloverotuksessa toki pienempi vähennys kuluista ja loppuvaraston vero jos toiminta päättyi alv:ssa ja alarajahuojennusta pienentäisi vähennettävä alv... ehkäpä toi alv meni riittävän oikein, eli maksettavaa alarajahuojennuksen 2 177,42 euroa (lv 22 500, huojennus on 50% maksettavaksi muodostuvasta alv:sta), jälkeen jäisi maksettavaa 2 177,42 euroa.
ALV:n jälkeen kassassa siis olisi 26 854,84 - 2 177,42 = 24 677,42 euroa, ja saatu alarajahuojennus nostaa tuloverotuksessa verotettavaa liikevaihtoa, mikä on juurikin tämä 24 677,42 euroa.
Paljonko niitä ostoja oli? 10 000 euroa? Jos niistä sai vähennyksen tuloverotukseen niin liikevoitoksi jäisi 14 677,42 euroa josta sitten verot.