Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimin viisi kuukautta freelancerina laskuttaen 4500€/kk asiakkaalta. Jäin miinukselle maksujen takia

Vierailija
08.03.2023 |

Liikevaihto viiden kuukauden ajalta oli siis 22,500€. Paperilla ihan hyvät tulot. Tein täyttä työviikkoa. Sitten alettiin napsia erinäisiä maksuja. Alv 24% = 17,100€ jäljellä. Verovähennetty tulovero 16% = 14,364€ jäljellä, 2800€/kk, josta vähenettiin muut ansionhankintamenot kuten autoilu asiakkaan luokse (hyvin kallista bensan hinnan takia) ja työvälineet (kameralaitteisto, kuvankäsittelyohjelmisto, tietokone jne.). Käteen jäi n. 2200€/kk noiden kulujen jälkeen. Noh, huonomminkin voisi olla, kyllä minä tällä itseni ja lapset elätän, säästöön tosin jäi vain hiluja

Freelancer-jakso loppui, ajattelin että oli kiva kokemus mutten kyllä halua jatkaa, koska tulot eivät ole kaiken tuon stressin arvoisia. Sitten eläkeskus ilmoitti, että minun pitää takautuvasti maksaa YEL-vakuutus freelancer-ajaltani, vaikka kyseinen maksu ei oikeuta minua työttömyysturvaan koska freelancer-jakso oli liian lyhyt. Kuulemma sairastumisen varalta. Kysyin, että siis siltä varalta, että menneisyyden minä sairastuu? Ei väliä, pitää maksaa silti, ja kuulemma eläkettäkin kertyy. Paljonko, kysyin. 1.5% vuodessa, eli minun tuloillani 17€/kk. Mikä tarjous! Noh, pakko kai se on maksaa sitten. Otin yhdessä erässä koska oli halvin sitä kautta. 3180€, ja sain vielä alennusta ikäni ja ensiyrittäjyyden takia. Meni kaikki säästöt freelancer-ajalta ja jouduin syömään aikaisempia säästöjä myös

Ja sitten päättäjät miettii että miksi täällä ei porukka yritä tarpeeksi :D Ei koskaan enää

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi et ruvennut täysyrittäjäksi, kulut ovat vielä kovemmat. Käteen jäävä summa on miinusmerkkinen. Ex-yrittäjä.

Tämän takia täältä kaikki työpaikat hiipuvat pois. Mikään ei kannata kun pakolliset maksut ovat liian suuret.

Vierailija
2/28 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan nyt alveja tulokseen laske? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä sitä vaan rikas yrittäjä rahakasansa päällä istuu...

Vierailija
4/28 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on oikea tilanne, niin oletko nyt ihan varmasti vähentänyt verotuksesta kaikki kulut, joihin sinulla olisi oikeus? Tilakulut, välinekulut, matkakulut, alv-vähennys? Miksi et laskuttanut alvia asiakkaalta? Eihän tuloveroa makseta kuin käteen jäävästä summasta?

Osaava kirjanpitäjä säästää aina hintansa takaisin.

Vierailija
5/28 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eih. Tuo ei ole hyvä liikevaihto eikä siihen alveja lasketa. Ei kannata ryhtyä yrittäjäksi jos ei tiedä mitä on tekemässä. 

Vierailija
6/28 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kuvittelit, että sinun ei tarvitse maksaa ns. yrittäjämaksuja lainkaan? Kai tämän jälkeen ymmärrät, mitä kaikkea työnantajakin sinusta joutuu maksamaan, YEL on muuten eläkemaksu, työttömyysvakuutusmaksu on erikseen.

Vierailija
7/28 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankintakulut ja työvälinekulut vähennetään verotuksesta. Alv kuuluu laskea palkan päälle. 

Vierailija
8/28 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli työnantaja sai 4500 e/kk sellaisen työpanoksen, josta olisi palkkaamalla joutunut maksamaan vähän yli 6000 e/kk? Ei huono diili.

Vierailija
9/28 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oletan, että moni yrittäjä tekee niin paljon kuin pystyy ns. pimeästi, että käteen jäisi edes jotain joskus. Jos yrittää rehellisesti alle 7000 euron kk-laskutuksella, käteen jää kaikkien maksujen ja verojen jälkeen vähemmän kuin toimeentulotuki. Laskin tuon joskus, ja todella ihme, että tässä maassa kukaan viitsii yrittää.

Vierailija
10/28 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Freelancer-jakso loppui, ajattelin että oli kiva kokemus mutten kyllä halua jatkaa, koska tulot eivät ole kaiken tuon stressin arvoisia. Sitten eläkeskus ilmoitti, että minun pitää takautuvasti maksaa YEL-vakuutus freelancer-ajaltani, vaikka kyseinen maksu ei oikeuta minua työttömyysturvaan koska freelancer-jakso oli liian lyhyt. Kuulemma sairastumisen varalta. Kysyin, että siis siltä varalta, että menneisyyden minä sairastuu? Ei väliä, pitää maksaa silti, ja kuulemma eläkettäkin kertyy. Paljonko, kysyin. 1.5% vuodessa, eli minun tuloillani 17€/kk. Mikä tarjous! Noh, pakko kai se on maksaa sitten. Otin yhdessä erässä koska oli halvin sitä kautta. 3180€, ja sain vielä alennusta ikäni ja ensiyrittäjyyden takia.

3180€ / 17€/kk = 187 kk.

Oliko jokin pakko maksaa yli viidentoista vuoden vakuutusmaksut kerralla?

Vierailija
11/28 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ahtaaja ja tienaan 5000€ / kk + ylityöt, ja kohta 5600€, kiitos AKT

Vietän kesät Thaimaassa, koska mulla on rahaa

PS ylitöitä saan painaa tuplapalkalla koko kevään :D

Vierailija
12/28 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta mieti, miten arvokkaan oppitunnin sait siitä, miten maailma pyörii. 4500 € sis. alv on aivan naurettavan pieni summa kuukauden täyspäiväisestä työstä. Vielä ilmeisesti jossain määrin ammattitaitoa vaativaa hommaa. Ei kannattaisi lähteä polkemaan hintoja markkinoille. Siinä kusee paitsi omiin, myös kaikkien muiden alalla toimivien muroihin. 

Vierailija
13/28 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi et ruvennut täysyrittäjäksi, kulut ovat vielä kovemmat. Käteen jäävä summa on miinusmerkkinen. Ex-yrittäjä.

Tämän takia täältä kaikki työpaikat hiipuvat pois. Mikään ei kannata kun pakolliset maksut ovat liian suuret.

Lakkaa jauhamasta paksaa. Suomessa on 13,5 prosenttia kaikista työllisistä on yrittäjiä. Kaikki nämä suus miinuksella tekevät...

Kaikki ei vaan osaa olla yrittäjiä. Kuten sinä.

Vierailija
14/28 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alvit saat takaisin, jos tuossa on kaikki liikevaihtosi. Eli muista hakea alarajahuojennus.

Vierailija
15/28 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista hakea alv: n alarajahuojennus.

Vierailija
16/28 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan nyt alveja tulokseen laske? 

Ap kyllä sanoo aloituksessa, että on laksuttanut eli siinä mielessä meni ihan oikein. 

Mutta nämä laskelmat auttaa ehkä perus av- änkyrää, joka kuvittelee, että eri palveluiden tarjoajan tuntilaskutus = ko. ammattilaisen tuntipalkka. Keskivertopalstalainen ei ymmärrä vähentää edes alv;tä puhumattakaan muista kuluista. 

Vierailija
17/28 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen talousmatematiikkaa sinä ap oikein harrastat?

"josta vähenettiin muut ansionhankintamenot kuten autoilu asiakkaan luokse (hyvin kallista bensan hinnan takia) ja työvälineet (kameralaitteisto, kuvankäsittelyohjelmisto, tietokone jne.)."

Tuota... jos sinä autoilet ilmaiseksi asiakkaalle niin se on sinun 100% oma ratkaisu.

Siltä varalta, että saat vielä sen toisenkin keikan niin oikea yrittäjä tarkastelee toimintaansa omien kulujensa näkökulmasta. Tuo veloitus asiakkaalta määräytyy sen mukaan mitä haluat tulosta ja mitkä ne sun kulut on. Jos tuo yhtälö ei ole kannattava ei sun "liiketoiminta" ole kannattavaa.

Työkalujen hankintakustannus puolestaan _laskee_ sun verotusta..

Vierailija
18/28 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin? Kenelle tulee yllätyksenä, että ARVONLISÄVEROLLINEN laskutuksesta pitää vähentää aika paljon, ennen kuin päästään yrittäjälle käteenjäävään tuloon?

Vierailija
19/28 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän toi mikään huono kokemus ollut. Sait elätettyä itsesi ja perheesi. Se on enemmän kuin mihin puolet uusista perustetuista yrityksistä kykenee. Vielä jos ne alvit saisi asiakkaalta laskutettua. Stressi syntyy tietysti toiminnan kannattavuuden epävarmuudesta mutta toisaalta on myös vapautta valita asioita.

Vierailija
20/28 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä asiakas pääsi halvalla. Minä teen yhdelle asiakkaalle kiinteästi 1 tpv/vko ja laskutan kuukaudessa tuon saman kuin ap + alv. Muut 4 tpv jää muille asiakkaille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan