Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauanko teillä menee aamuisin, että saavutatte olotilan jossa ei nukuta?

Vierailija
07.03.2023 |

Siis jos nukutte sen tarpeellisen 8-9 tuntia yössä ja heräätte, niin kauanko menee että tulee sellainen olo ettei meinaa nukahtaa uudelleen? Itsellä menee monta tuntia. Välillä koko päivä.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukun arkiviikkoina noin 3-6h yössä. Herätys aamulla noin klo 5.30. Olen heti ihan pirteä, todella harvoin käynyt niin, että olisi väsyttänyt. Sitä paitsi lähden noin vartti heräämisen jälkeen liikkeelle ja automatka kestää n 30min eli parempi ollakin hereillä.

Vierailija
42/52 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla meni aikuisikään asti tosi kauan. Nykyisin yksi koiristani tarvitsee lääkitystä ja olen oppinut skarpimmaksi. Yritän rynnätä ensimmäiseksi keittiöön antamaan lääkkeen ja olen sen jälkeen vielä hetken makuullaan ennen varsinaista ylösnousemusta.

Odotan kyllä innolla sitä että iän myötä unentarve vähenee ja herää itsekseen. Alan olla jo keski-iässä, mutta vielä ei ole unentarve vähentynyt. No ehkä sitten joskus vaihdevuosien myötä viimein. 

ap

Hiilarit sen aiheuttaa. Onko ylipainoa?

Miten pitkään hiilarien väsyttävä vaikutus kestää? Olen ollut useamman viikon kerrallaan niin ketolla kuin vhh:lla, mutta virkeämpää minusta ei tullut. Päinvastoin, nukuin niin huonosti, että olin koko ajan väsynyt.

-ohis

Itellä oli sama homma vhh:lla. Nukahtamisesta tuli hemmetin vaikeaa ja se univelkainen olo oli sitten päivisin kamala.  Ihan kuin jossain kuumeessa, sydän hakkaa, päätä särkee, mitään ei jaksa. Melkein ajoin jonkun päälle kun tarkkaavaisuus kärsi. Siihen loppui vhh:t

eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nukun arkiviikkoina noin 3-6h yössä. Herätys aamulla noin klo 5.30. Olen heti ihan pirteä, todella harvoin käynyt niin, että olisi väsyttänyt. Sitä paitsi lähden noin vartti heräämisen jälkeen liikkeelle ja automatka kestää n 30min eli parempi ollakin hereillä.

Ootko aina pärjännyt noin vähillä unilla?

Vierailija
44/52 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla meni aikuisikään asti tosi kauan. Nykyisin yksi koiristani tarvitsee lääkitystä ja olen oppinut skarpimmaksi. Yritän rynnätä ensimmäiseksi keittiöön antamaan lääkkeen ja olen sen jälkeen vielä hetken makuullaan ennen varsinaista ylösnousemusta.

Kiitos päivän nauruista 😂 ylösnousemus on kyllä hieno sana kuvaamaan mun heräämistä. Oon niin ilta ja yöeläin kuin olla saattaa ja aamulla on monesti just sellainen olo, että nousee haudastaan elämään.

Vierailija
45/52 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen iltaihminen. Nyt siitä voi nauttia täysillä kun jäin vähän aikaa sitten eläkkeelle. Tykkään valvoa myöhään. Aamulla on kiva kun ei tarvitse lähteä tukka putkella duuniin vaan voi juoda kahvia ja notkua aamu-tv:n äärellä tai netissä. Vaatii kyllä kahvia ja vähän aikaa että piristyn. En ole koskaan nukkunut 9 tunnin unia vaan joku 6 h riittää. Voin myös nukkua päivällä jos huvittaa. En sovi mitään menoja aamuyölle jos vaan mahdollista.

Vierailija
46/52 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin ei hälvennyt koko päivänä väsymys, nyt sain lääkkeen kilpirauhasen vajaatoimintaan sekä rautainfuusion, niin alkaa olo paranemaan. Jos jään sänkyyn jumittamaan puhelimella, niin menee monta tuntia, että alkaa edes vähän virkistyä. Tää on sellainen virhe, että kostautuu mulla kyllä koko päivän olotilassa. Pitäis olla koskematta puhelimeen aamun ekat pari tuntia. Jos taas nousen heti, menee tunti tai kaksi. Ehkä mun vireydessä olis vielä parantamisen varaa, mutta vuosi kun meni sillain, että en jaksanu nousta sängystä edes kauppaan mennäkseni, niin oon jo tästäkin olotilasta aika onnellinen.

Mulla on kans tuo kilpirauhasen vajaatoiminta. On ollut lääkityksin siihen 15 vuotta. Silti väsyttää. Kokeilin syödä tuota rautaakin ja sen maagisen ferritiininkin kävin mittauttamassa, mutta se oli hyvä, 76. Crp:kin oli niinkin hyvä kuin alle 1 eli kroonista tulehdustakaan ei pitäis elimistössä olla.

Itse koitan myös välttää sänkyyn jumittamista, eli nousen heti ylös kun kello soi, mutta se ei auta. Vähintään pari tuntia tekee kauheasti mieli mennä takaisin nukkumaan. Tuntuu että voisi nukahtaa samantien, vaikka olisi kuin jalkeilla ja aktiivinen ja syönyt aamupalankin ja kaikkea. 

ap

Joo mulla on samaa ongelmaa. Oon kyllä ollut aina enemmän iltaihminen, eli aamut on ollu tahmeita. Ehkä tuota omaa sisäistä kelloa ei saa käännettyä aamuihmisten rytmiin, sen kanssa pitää vaan elää. Mutta...jos on aiemmin ollu aamuihminen, niin on juttuja, jotka voi auttaa. Esim. liikunta aamulla laittaa aineenvaihdunnan käyntiin. Ite joudun pakottamaan itteni hirveellä ruoskinnalla tähän, mutta virkistää! Avanto on kans tehokas, mutta musta ei oo siihen. Sitten luin jostain, että tyroksiiniannoksen ottaminen illalla ennen nukkumaanmenoa on vähentäny tuota aamuväsymystä. Mutta ei sovi kaikille, toisilta menee yöunet tuosta. Oon silti miettinyt, että voisin ite testata tätä. T: edellinen kommentoija

Pitääpä kyllä koittaa tuota tyroksiinia ennen nukkumaanmenoa. En oo koskaan aiemmin kuullut.  Liikuntaa aamulla on tullut kokeiltua. Lenkin ajan on vähän virkeämpi, mutta heti sen jälkeen tekee mieli rojahtaa sohvalle ja nukahtaa. Eli ei sekään toimi. 

ap

Vierailija
47/52 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotan kyllä innolla sitä että iän myötä unentarve vähenee ja herää itsekseen. Alan olla jo keski-iässä, mutta vielä ei ole unentarve vähentynyt. No ehkä sitten joskus vaihdevuosien myötä viimein. 

ap

Miten pitkään hiilarien väsyttävä vaikutus kestää? Olen ollut useamman viikon kerrallaan niin ketolla kuin vhh:lla, mutta virkeämpää minusta ei tullut. Päinvastoin, nukuin niin huonosti, että olin koko ajan väsynyt.

-ohis

Itellä oli sama homma vhh:lla. Nukahtamisesta tuli hemmetin vaikeaa ja se univelkainen olo oli sitten päivisin kamala.  Ihan kuin jossain kuumeessa, sydän hakkaa, päätä särkee, mitään ei jaksa. Melkein ajoin jonkun päälle kun tarkkaavaisuus kärsi. Siihen loppui vhh:t

eri

Ihmisillä on erilaiset kropat. Toiset pärjää ilman hiilareita paremmin kuin toiset. Mutta noin yleisesti ottaen hiilarit kyllä väsyttää, eli niiden syönti kannattais ajoittaa iltaan ja syödä päivällä sekä aamulla kevyemmin. Illalla sitten raskaampi ja hiilaripitoisempi ateria. Tulee unikin paremmin.

Vierailija
48/52 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

-ohis

eri

Luovutit liian aikaisin. Alku on just tuota. Vhh voi siirtyä pikkuhiljaa, jolloin siirtyminen on helpompaa. Mutta vaatii tietysti enemmän kärsivällisyyttä ja aikaa.

Se kyllä palkitaan. Olo on todella hyvä ja virkeä aamusta iltaan ja uni on syvää.

Vierailija
49/52 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi kylmä suihku aamulla? Tai vähemmän radikaali kasvojenpesu/käsivarsien tai jalkojen huuhtelu kylmällä vedellä? Saa hermoston hereille. 

Suosittelen myös harrastamaan raskasta liikuntaa 2-3 kertaa viikossa. Luulen, että useimpien väsymys johtuu fyysisten virikkeiden puutteesta. Ihminen on luotu liikkumaan. 

Toisaalta, jos on perussairauksia, niin pitäisikö niiden hoitovastetta tarkastella kriittisemmin? Toisen lääkärin mielipide yms?

Vierailija
50/52 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herään ilman herätyskelloa 6-7 aikoihin. 

Vierailija
51/52 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen, kun olen itsetyydyttänyt. Sitten sen jälkeen on virkeä olo. Miesten seksuaalisuus on kaunis asia. :) M25

Vierailija
52/52 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmiten ei yhtään, pomppaan 6.20. tikkana ylös ja alan minuuttiaikataululla valmistautua töihin. Joskus menee noin 5min, kunnes saan muutaman hörpyn kahvia suuhun.

En ole yhtään aamuihminen, mutta hyvin motivoitunut töistäni, mulla on aina hoppu joutua sinne, ja siellä ei todellakaan enää nukuta.

Viikonloppuisin nukun 3-4h pidempään, tai makoilen puoliunessa sängyssä jonnekin kymmeneen saakka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän