Kauanko teillä menee aamuisin, että saavutatte olotilan jossa ei nukuta?
Siis jos nukutte sen tarpeellisen 8-9 tuntia yössä ja heräätte, niin kauanko menee että tulee sellainen olo ettei meinaa nukahtaa uudelleen? Itsellä menee monta tuntia. Välillä koko päivä.
Kommentit (52)
Ei yhtään. Kello soi arkena 5.28 ja oon töissä 6.15. Olen aamuihminen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla meni aikuisikään asti tosi kauan. Nykyisin yksi koiristani tarvitsee lääkitystä ja olen oppinut skarpimmaksi. Yritän rynnätä ensimmäiseksi keittiöön antamaan lääkkeen ja olen sen jälkeen vielä hetken makuullaan ennen varsinaista ylösnousemusta.
Odotan kyllä innolla sitä että iän myötä unentarve vähenee ja herää itsekseen. Alan olla jo keski-iässä, mutta vielä ei ole unentarve vähentynyt. No ehkä sitten joskus vaihdevuosien myötä viimein.
ap
Sitä en tiedä sanoo, mutta usein tuntuu, että ku on ollu pari tuntia ylhällä, niin tulee jo väsy, ja haluais mennä nukkumaan
Kadehdin aamuihmisiä. Todella. Pää tuntuu heräävän yleensä kello 10:n maissa aamupäivällä, vaikka nousisin viideltä, kuudelta tai kahdeksalta.
Kilpirauhasessa ei ole syytä. Olen vaan tämmöinen. Aamutunnit ovat piinaa töissä, kun ajatus ei vaan kulje kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Kadehdin aamuihmisiä. Todella. Pää tuntuu heräävän yleensä kello 10:n maissa aamupäivällä, vaikka nousisin viideltä, kuudelta tai kahdeksalta.
Kilpirauhasessa ei ole syytä. Olen vaan tämmöinen. Aamutunnit ovat piinaa töissä, kun ajatus ei vaan kulje kunnolla.
Olen jo yli 60-vuotias eikä tämä ole muuttunut mihinkään.
Olen täysin on-off, herään heti ja nousen välittömästi.
Yleensä 4-5 aikoihin enkä saa enää unta. Viimeyönäkin 4.30
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä olisi kiva olla aamuihminen ja herätä aina aikaisin itsekseen ja täysin pirteänä. Elämä ois varmasti ihan erilaista, kun ei tarvitsisi taistella joka aamu tuntikausia nukahtamista vastaan ja sen jälkeen olla vielä loppupäiväkin muuten vain väsynyt. Aamuihmisenä ois varmasti energiaa kuin joskus lapsena.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla meni aikuisikään asti tosi kauan. Nykyisin yksi koiristani tarvitsee lääkitystä ja olen oppinut skarpimmaksi. Yritän rynnätä ensimmäiseksi keittiöön antamaan lääkkeen ja olen sen jälkeen vielä hetken makuullaan ennen varsinaista ylösnousemusta.
Odotan kyllä innolla sitä että iän myötä unentarve vähenee ja herää itsekseen. Alan olla jo keski-iässä, mutta vielä ei ole unentarve vähentynyt. No ehkä sitten joskus vaihdevuosien myötä viimein.
ap
Hiilarit sen aiheuttaa. Onko ylipainoa?
Muutama minuutti, kun oon noussut ylös. Oon kyllä vähän sellainen "makaan tässä ja mietiskelen mukavia" ( ja nukahdan uudelleen) ihminen pimeän aikaan
Valoisalla olen 8 tunnin yöunien jälkeen ihan virkeä. Nyt on ihanaa, kun puoli seiskalta jo on valoisaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei oo ylipainoa. Oon kokeillut joskus karppaamistakin. Oli vain jatkuvasti migreeni enkä piristynyt yhtään. Oon myös kokeillut paastoa. Eli aamulla vain teetä tai kahvia eikä mitään syömistä 16 tuntiin. Migreeninhän se iski aina 14 tunnin kohdalla. Molempien vaikutukset oli vain negatiivisia, vaikka pari kuukautta koitin kestää. Lisätyn sokerin välttämistä ja gluteenitonta ruokavaliota kokeilin kans, ei mitään vaikutusta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei oo ylipainoa. Oon kokeillut joskus karppaamistakin. Oli vain jatkuvasti migreeni enkä piristynyt yhtään. Oon myös kokeillut paastoa. Eli aamulla vain teetä tai kahvia eikä mitään syömistä 16 tuntiin. Migreeninhän se iski aina 14 tunnin kohdalla. Molempien vaikutukset oli vain negatiivisia, vaikka pari kuukautta koitin kestää. Lisätyn sokerin välttämistä ja gluteenitonta ruokavaliota kokeilin kans, ei mitään vaikutusta.
Vhh toimii myös, varsinkin migreenikoille. Kärsin itsekin migreenistä mutta ketoilen . Alkuun oli kyllä tuskaa. Mutta kun nostaa hiilarit sopivalle tasolle ( lisää vaikka banaanin, omenan tai kaurapuuron päivän aterioihin) niin ei ongelmaa.. Ainainen väsymys ja varsinkin tuo aamuväsymys hävisi.
Yli kaksi kuukautta siihen kyllä meni, että keho tottui ja vierottautui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Minulla mennyt vaan pahemmaksi viimeisen vuoden aikana, täytän 45. En tiedä liittyykö sitten siihen, että uni on heikkolaatuisempaa, kun vaihdevuodet lähestyvät. Ei kai vanhemmat ihmiset vähemmän unta tarvitse, mutta eivät enää pysty nukkumaan ja torkahtelevat sitten pitkin päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Vhh toimii myös, varsinkin migreenikoille. Kärsin itsekin migreenistä mutta ketoilen . Alkuun oli kyllä tuskaa. Mutta kun nostaa hiilarit sopivalle tasolle ( lisää vaikka banaanin, omenan tai kaurapuuron päivän aterioihin) niin ei ongelmaa.. Ainainen väsymys ja varsinkin tuo aamuväsymys hävisi.
Yli kaksi kuukautta siihen kyllä meni, että keho tottui ja vierottautui.
Aurallisessa migreenissä on vaan paha se aivosumu ja näköhäiriöt. Saa varmaan potkut töistä, kun ei edes kirjoittaminen suju, ennen kuin se karppaus alkaa toimimaan.
ap
Riippuu onko työaamu vai vapaa. Jos menen töihin herään heti aamukahvin jälkeen eli aikaa menee noin 15 minuuttia mutta jos vapaa saatan virkistyä hetkeksi mutta sen jälkeen alkaa väsyttää. Ja sitä saattaa kestää iltapäivään saakka. Ikä on tuonut mukanaan sen ettei enää nukuta pitkään, herään 7 maissa.
Pää alkaa kirkastua ja ymmärrän mitä minulle puhutaan kun olen juonut kupin kahvia ja saanut vaikka yhden paahtoleivän sen kanssa. Ilman kahvia en lähde käyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Minulla mennyt vaan pahemmaksi viimeisen vuoden aikana, täytän 45. En tiedä liittyykö sitten siihen, että uni on heikkolaatuisempaa, kun vaihdevuodet lähestyvät. Ei kai vanhemmat ihmiset vähemmän unta tarvitse, mutta eivät enää pysty nukkumaan ja torkahtelevat sitten pitkin päivää.
Jaa. No eipä sitten taida olla odotettavissa piristystä koko loppuelämänkään aikana.
ap
Monta tuntia. Joskus olen "zombi" koko päivän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Miten pitkään hiilarien väsyttävä vaikutus kestää? Olen ollut useamman viikon kerrallaan niin ketolla kuin vhh:lla, mutta virkeämpää minusta ei tullut. Päinvastoin, nukuin niin huonosti, että olin koko ajan väsynyt.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin ei hälvennyt koko päivänä väsymys, nyt sain lääkkeen kilpirauhasen vajaatoimintaan sekä rautainfuusion, niin alkaa olo paranemaan. Jos jään sänkyyn jumittamaan puhelimella, niin menee monta tuntia, että alkaa edes vähän virkistyä. Tää on sellainen virhe, että kostautuu mulla kyllä koko päivän olotilassa. Pitäis olla koskematta puhelimeen aamun ekat pari tuntia. Jos taas nousen heti, menee tunti tai kaksi. Ehkä mun vireydessä olis vielä parantamisen varaa, mutta vuosi kun meni sillain, että en jaksanu nousta sängystä edes kauppaan mennäkseni, niin oon jo tästäkin olotilasta aika onnellinen.
Mulla on kans tuo kilpirauhasen vajaatoiminta. On ollut lääkityksin siihen 15 vuotta. Silti väsyttää. Kokeilin syödä tuota rautaakin ja sen maagisen ferritiininkin kävin mittauttamassa, mutta se oli hyvä, 76. Crp:kin oli niinkin hyvä kuin alle 1 eli kroonista tulehdustakaan ei pitäis elimistössä olla.
Itse koitan myös välttää sänkyyn jumittamista, eli nousen heti ylös kun kello soi, mutta se ei auta. Vähintään pari tuntia tekee kauheasti mieli mennä takaisin nukkumaan. Tuntuu että voisi nukahtaa samantien, vaikka olisi kuin jalkeilla ja aktiivinen ja syönyt aamupalankin ja kaikkea.
ap
Joo mulla on samaa ongelmaa. Oon kyllä ollut aina enemmän iltaihminen, eli aamut on ollu tahmeita. Ehkä tuota omaa sisäistä kelloa ei saa käännettyä aamuihmisten rytmiin, sen kanssa pitää vaan elää. Mutta...jos on aiemmin ollu aamuihminen, niin on juttuja, jotka voi auttaa. Esim. liikunta aamulla laittaa aineenvaihdunnan käyntiin. Ite joudun pakottamaan itteni hirveellä ruoskinnalla tähän, mutta virkistää! Avanto on kans tehokas, mutta musta ei oo siihen. Sitten luin jostain, että tyroksiiniannoksen ottaminen illalla ennen nukkumaanmenoa on vähentäny tuota aamuväsymystä. Mutta ei sovi kaikille, toisilta menee yöunet tuosta. Oon silti miettinyt, että voisin ite testata tätä. T: edellinen kommentoija
Nousen heti ylös ja olen reipas.