Miten suhtautuisit jos työpaikallesi keikkalaiseksi tulisi 20 vuotta kotiäitinä
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Todella harva nyt on 20 vuotta kotiäitinä, 10 vuottakin on aika paljon. Itse neljän lapsen äitinä olin 10 vuotta, ja kyllähän siinä pieni sisäänajovaihe oli aluksi.
Mutta on minusta aika hankala ajattelutapa, että pitempään kotiäitinä ollutta ei enää saisi laskea takaisin työelämään. Tarvitsemmeko me tosiaan lisää elätettäviä työkykyisistä ihmisistä?
Niinpä. Samaa voisi sanoa muistakin työttömistä. Yhtäkkiä koulutettu, vuosikymmeniä töissä ollut muuttuu yhdessä yössä avuttomaksi luuseriksi ja yhteiskunnan elätiksi joka pitää laittaa 9euron höpöhommiin.
50v+ pidetään automaattisesti työkyvyttöminä ja sitten itketään työvoimapulaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän heitä on tuolla työelämässä. En mitenkään. Kuinka niin?
Kuka niillä meriiteillä töihin ottaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä edes tietäisin hänen taustansa ellei itse kerro? Ei se minulle kuulu, niin kauan kun työt tulee tehtyä. Hienoa, jos keikkalaisia tulee
Siitä millä tasolla osaaminen ja kokemus on.
Meinaat siis, että sijaisia ei perehdytetä? Oli sitten millainen kokemus tahansa.
Asiantuntijatyössä osaaminen rakentuu pikkuhiljaa opiskeluaikana ja työvuosien karttuessa. Parikymmentä vuotta kotona ollut jolla todennäköisesti opiskeluistakin aikaa on todennäköisesti myös osaamisensa kanssa siellä parinkymmenen vuoden takana. Ei kaikissa töissä riittävää osaamista voi saavuttaa pelkällä perehdytyksellä töissä.
Ihan samahan se on, minä keikkalaisen tausta on. Samanlaista ylenkatsetta se vakinaisilta tärkeiltä ammattilaisilta saa. Ja huokailuja, jos jotakin pitäisi neuvoa. En suosittele työelämää.
Aikanaan syöpikselle tuli 15 vuotta kotiäitinä ollut ja oli aidosti yhtä hyvä tekijä kuin kuka tahansa muukin. Ei erottunut porukasta mitenkään. Rauhallinen, fiksu ja kivakin oli sekä oikeasti kypsä aikuinen ihminen. Yksi parhaista työkavereista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä edes tietäisin hänen taustansa ellei itse kerro? Ei se minulle kuulu, niin kauan kun työt tulee tehtyä. Hienoa, jos keikkalaisia tulee
Meinaat siis, että sijaisia ei perehdytetä? Oli sitten millainen kokemus tahansa.
Asiantuntijatyössä osaaminen rakentuu pikkuhiljaa opiskeluaikana ja työvuosien karttuessa. Parikymmentä vuotta kotona ollut jolla todennäköisesti opiskeluistakin aikaa on todennäköisesti myös osaamisensa kanssa siellä parinkymmenen vuoden takana. Ei kaikissa töissä riittävää osaamista voi saavuttaa pelkällä perehdytyksellä töissä.
Kyllä siellä yleensä on pohja, jolle rakentaa. Perusasiat lienee kuitenkin vielä mielessä eikä asioita ole vaikea lähteä kertaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että joku on hankkinut useamman lapsen. Ihailisin.
Eihän se välttämättä ole hankkinut kuin yhden lapsen. On vain ollut kotiäitinä ja hyysännyt lapsensa aikuiseksi asti.
Itse olin kotiäitinä liki 18v. 6 lasta.
Työllistyin 6 kuukauden jälkeen, kun hoitovapaa loppui. Tein kahta työtä ja opiskelin alalle iltaopiskelijana.
Vakipaikan sain toisesta työpaikasta vuotta, kahta myöhemmin. Ja siellä olen edelleen, liki 10v myöhemmin. Ikää nyt yli 50 ja tänä aikana en ole ollut esim.flunssan takia saikulla kuin kerran (korona) ja lasten takia en ole ollut kertaakaan pois.
Että kyllä kaikki on mahdollista. Ja väitän vielä, että ikäisilläni on melko luja työmoraali, esim.sairaslomilla ei olla joka pikkunuhan takia tai siksi, kun vähän väsyttää.
No ihan ensin pitäisi häntä opettaa käyttämään Wilmaa, älytaulua ja dokukameraa. Siihen menee jo useampi tunti. Sitten pitää opastaa häntä siinä, miten oppiaineen sisältö on muuttunut kahdessakymmenessä vuodessa. Enää ei ole edes oppikirjoja vaan materiaali tempaistaan hihasta. Oppilasaines on muuttunut katastrofaaliseksi. En usko, että kyseinen keikkalainen enää ensimmäisen keikkapäivän jälkeen tulee töihin ainakaan peruskouluun.
Voisi ihan hyvin tullakin, kotiäidit ovat yksi ryhmä jota olemme työllistäneet, tosin ei kukaan noin pitkään ole kotona ollut. Tarjoamme 24h/vko työn niin pitkäksi aikaa kun työntekijästä maksetaan 100 % palkkatuki. Maksimi terveellä ihmisellä on yksi vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mahtavia :D Kunnon hassuja. Kertovat olevansa projektinjohdon ammattilaisia, kun kotona on pitänyt hoitaa niiiin paljon projekteja. Todellisuudessahan niiltä tippuu kynä heti kädestä kun pitäisi piirtää :D Sitten kun asiasta joku kehtaa huomauttaa, niin nämä hattivatit on herkkiä sähköistymään. Heti on vika toimittajassa, asiakkaassa, Tonissa tai Markuksessa, tai sitten ihan vaan perehdytys on ollut surkeaa. Ja jotain exceliäkin nämä käyttää yhtä näppärästi kuin venäläinen sirkustaiteilija teslaa. Jos sanoo tiedon olevan toisella välilehdellä, niin näiltä täyden paketin full stackereiltä menee viikko aikaa löytää se.
Tämä - valitettavasti. Minulla on 5 lasta, mutta ei kotiäitivuosia (en laske vanhempainvapaata kotiäitiydeksi) eikä mielessä käy selittää, että lasten takia olen joustava ja pitkäpinnainen, otan kaikki tasapuolisesti huomioon ja kykenen hoitamaan monta projektia samanaikaisesti. Aikuisten oikeasti lasten kanssa aika menee lapsiin (minulla ainakin) ja siinä jää tiedollajohtaminen aika vähälle ellei sitten ajattele, että hajunmukainen vaipanvaihtovälin tihentäminen liittyy tietoon ja johtamiseen.
Eikä ihmeesti ilahduta sekään, että nämä istuvat kahvilla tuntitolkulla, koska "kotona ei ole tähän ylellisyyteen koskaan aikaa". No ei ole töissäkään, me muut olemme täällä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sehän riippuu täysin, mitä työ vaatii. Esim päiväkodissa olisi kokenut työntekijä.
Vaatisi varmaan aikamoista perehdytystä jotta pärjäisi. Niin moni asia meidän hommissa tehdään tänä päivänä toisin kuin 20 vuotta sitten.
Aivan sama. Se olisi semmoinen joka olisi varmaan kohta äitiyslomalla. Kyllähän ne poikii vielä vanhoinakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä liioittelit ap reippaasti. Harva nykyään on 20 vuotta kotiäitinä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mahtavia :D Kunnon hassuja. Kertovat olevansa projektinjohdon ammattilaisia, kun kotona on pitänyt hoitaa niiiin paljon projekteja. Todellisuudessahan niiltä tippuu kynä heti kädestä kun pitäisi piirtää :D Sitten kun asiasta joku kehtaa huomauttaa, niin nämä hattivatit on herkkiä sähköistymään. Heti on vika toimittajassa, asiakkaassa, Tonissa tai Markuksessa, tai sitten ihan vaan perehdytys on ollut surkeaa. Ja jotain exceliäkin nämä käyttää yhtä näppärästi kuin venäläinen sirkustaiteilija teslaa. Jos sanoo tiedon olevan toisella välilehdellä, niin näiltä täyden paketin full stackereiltä menee viikko aikaa löytää se.
Kuulostat todella ilkeältä ja epämiellyttävältä ihmiseltä.
Itse olin melkein 18 vuotta kotona lasten kanssa. Kaksi lasta, vajaan kahden vuoden ikäerolla.
Ihan hyvin pääsin takaisin työelämään.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua varmaan lukee jokunen kotiäitikin, eikä tunnu varmaan kovin kannustavalta yrittää mennä työelämään, vaikka motivaatiota löytyisi työntekoon, kun pelkää saavansa tuollaisen vastaanoton.
Sujuuko Canva? Entä Trello ja Prezi? Webropol? Perus-IT-taidot varmaan ovat kunnossa (Microsoftin ja Googlen ohjelmat, Zoom). Koska työskentelemme lähes täysin etänä niin enqimmäisen päivän jälkeen myös perehdytys tapahtuu etänä eli ilman it-taitoja meille on ihan mahdotonta tulla töihin.
Seuraavaksi tarvitaan tiedonhaku- ja viestintätaitoja. Kuvaamista, kuvankäsittelyä ja some-taitoja. Ja tuloksista raportoidaan mm. Prezillä, kunhan ne on kerätty mm Webropolilla.
Vaikea uskoa, että 20 vuotta työelämästä pois olleella olisi kovin vakuuttava CV ja portfolio.
Ei kiinnosta kenenkään taustat, tervetuloa.