Minkälainen olisi unelmiesi talo tai asunto?
Itse asun 50-luvun omakotitalossa ja tämä on kyllä ihana talo. On kuitenkin asioita, jotka voisivat olla toisin, mutta niitä vaikea toteuttaa tähän tai vaatisivat paljon rahaa.
Tuossa lattiatasolla olevan lieden uunia puhdistaessa mietin, että olisi niin ihanaa kun uuni olisi ylempänä. No ei tuota pystynyt tähän toteuttamaan järkevästi ilman, että olisi syönyt tarpeettomasti kaappitilaa. Tässä kohtaa kaappitila oli se mikä painoi puntarissa enemmän.
Omassa unelmatalossa olisi nämä:
- Iso keittiö jossa se uuni tosiaan ylempänä. Reilusti kaappi- ja laskutilaa. Iso saareke jonka ääressä voisi myös syödä. Keittiö pitäisi ehdottomasti olla erillinen huone eikä mikään avokeittiö.
- Ei yhtäkään makuuhuonetta keittiön vieressä. Nykyisessä talossa keittiön vieressä meidän makkari ja se on oikeasti joskus hankalaa.
- Makkarit tilavia ja meille aikuisille erillinen vaatehuone johon kulku muualta kuin makkarin kautta. Vuorotyötä tekeviä kun ollaan niin olisi helppo kun vaatteet ei olisi makkarissa. Muihin makuuhuoneisiin sitten tarpeeksi kiinteitä vaatekaappeja.
- Mulle huone askarteluille, villalangoille, ompelukoneelle yms.
- Kirjastohuone missä kunnolliset kiinteät kirjahyllyt. Siellä sitten tietysti ihanat laiskanlinnat missä löhötä lukemassa omassa rauhassa.
- Iso olohuone missä tilaa isommallekin porukalle viettää aikaa. Telkkari pitää luonnollisesti olla. Mitään erillistä telkkarihuonetta ei tarvitse olla.
- Iso kylppäri johon mahtuu pyykinpesukone ja kuivuri. Sauna totta kai myös.
- Kodinhoitohuone jossa voi kääriä ja silittää pyykit. Siellä myös kaapit petivaatteille ja pyyhkeille.
- Iso katettu terassi minkä yhteydessä kesäkeittiö ja palju.
- Pihasauna ja uima-allas
- Kaunis puutarha jossa mm. kirsikkapuita, vaahteria, alppiruusuja. Joku sitten kävisi tästä huolehtimassa mun puolesta. :D
- Varastotilaa tarpeeksi
- Vähintään autokatos kahdelle, ehkä jopa autotalli. Lämmitetty autotalli olisi toki hyvä kun pitää autoille jotakin tehdä kylmällä ilmalla.
- Värimaailma talossa ei todellakaan olisi valkoinen. En pidä valkoisena hohtavasta kodista. Pidän tummemmista sävyistä.
up