Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä vuoksi alkoholismia sairastava ystävä, ei tue omaa päätöstäni hakeutua avun piiriin lopettaa juominen?

Vierailija
07.03.2023 |

Mietin, että mistä tuo johtuu?
Olen itse aina tukenut häntä, tsempannut, auttanut ja kuunnellut. Kun oli sairaalassa, se olin minä joka hänet ensin sai lääkäriin ja sitten häntä kävin siellä katsomassa ja tavaroita viemässä. Olen muutenkin auttanut.
Meidän suhdettamme on varjostanut kyllä alkoholin liikakäyttö. Olemme siitä avoimesti puhuneet mutta emme ole tehneet mitään oikeastaan sen eteen, että asia muuttuisi.
Hän on mies ja meillä on ollut todella läheinen suhde, emme kuitenkaan seurustele mutta olemme jääneet suhteeseen, joka ei ilmeisesti ole hyväksi ainakaan minulle.
Nyt kun sanoin, että haen apua ja aion lopettaa juomisen tyystin, pyysin hieman apua asiaan liittyen, niin hän torppasi täysin. Ei ole auttamassa minua, se tuli selväksi. Myös syyllisti minua tästä asiasta ja sanoi, että minun pitäisi oikeasti nyt miettiä, että mitä olen tekemässä, että "herää nyt".
Loukkaantui tai suuttui, en osaa sanoa mutta täydellinen selänkääntö tuli heti enkä ajatellut enää olla lainkaan yhteydessä tähän ihmiseen.

Mitä tällaisen ajatuksen taustalla oikein on, että avun hakemista pidetään jopa heikkoutena ja halveksuttavana.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska alkoholi on se helpotus. Apu. Turva. Taivas. 

Vierailija
2/15 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuohan on päivänselvää: ei halua sinun raitistuvan, koska

a) joutuu silloin katsomaan omaakin juomistaan totuudenmukaisesti

b) joutuu tunnustamaan sinut paremmaksi, kun pystyt/yrität lopettaa

c) menettää ryyppykaverin ja mahdollistajan

d) pelkää, että käännytät häntäkin lopettamaan.

Ei alkoholistit halua raitistuneita ihmisiä ympärilleen. He haluavat niitä, jotka ovat edelleen samassa jamassa kuin itsekin ovat, sillä se helpottaa oman juomisen jatkamista ja itselleen valehtelua siitä, että juominen on ok. Ystävän raittius on liian kivulias asia, ainakin siihen asti, että on itsekin valmis lopettamaan. Kaverisi ei ole tähän valmis.

Jos meinaat selviytyä jaloillesi, sinun on katkaistava KAIKKI siteet tuohon ihmiseen. Hänen ainoa tavoitteensa tulee jatkossa olemaan se, että myös sinä ratkeat uudelleen ja jatkan hänen kanssaan juomista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meinaat tosissasi lopettaa, niin pakko irtautua tuosta entisestä kaveripiiristä, joka vetää takaisin juomaan.

Vierailija
4/15 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis. Oletteko molemmat alkoholisteja?

Vierailija
5/15 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin itse en juo, mutta kaveri meni alkoholiin - minä olen paha karkkinarkki ja vertasin hänen kansaan tuntemuksia , kun minä haen jätskipaketin kaupasta on se hänelle sama kuin alkoholipullo ALKOsta. Pelkkä SEN olemassaolo helpottaa ja antaa mielenrauhan. Huippuhetki on se kun jätskipaketin kansi nirskahtaa auki ... ei kun siis se pullon korkki nirskahtaa auki. Miten te voitte sanoa, että jätä alkoholi? 

Vierailija
6/15 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei alkoholistit halua raitistuneita ihmisiä ympärilleen. He haluavat niitä, jotka ovat edelleen samassa jamassa kuin itsekin ovat, sillä se helpottaa oman juomisen jatkamista ja itselleen valehtelua siitä, että juominen on ok. Ystävän raittius on liian kivulias asia, ainakin siihen asti, että on itsekin valmis lopettamaan. Kaverisi ei ole tähän valmis.

Jos meinaat selviytyä jaloillesi, sinun on katkaistava KAIKKI siteet tuohon ihmiseen. Hänen ainoa tavoitteensa tulee jatkossa olemaan se, että myös sinä ratkeat uudelleen ja jatkan hänen kanssaan juomista.

Näinhän se menee juurikin. Yksi tuttu juoppo, sittemmin raitistunut, kertoili yhdessä vaiheessa itsepetoksellisesti, että rahattomalle kaverille muut juovat tarjosivat juotavaa. Siinäkään ei mielestäni haluttu päästää juoppoa raitistumaan hetkeksikään.

Alkoholisti joka haluaa raitistua, kestää kyllä raitistuneita ihmisiä ympärillään, tosin voi vielä yrittää piilottaa oman juomisensa raitistuneilta.

Vierailija
7/15 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta sinä ohitat perusyyn ja listaat SIVUperusteluja. Se henkinen kipu lienee hyvin monella se syy. Yhdellä kaverilla oma poiika paloi hengiltä kauniina kesäpäivänä sytyttäessään grilliä. Toisen kaverin poika hukkui KIiimajärveen nuorten ryyppyreisulla. Kolmas kaveri oli hiljainen kiva pikku tisutelija eli alkomaholi maistui pitkin päivää .....sisus korkkasi. Pystyn luetteleman nimet ja kasvot ja jopa äänen. Kait me näemme tuonpuoleisessa kaverit? Ja Anja K - mitä Sinulle kuuluu? Mitä Sinulle tapahtui? Luin merkit. 

Vierailija
8/15 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppupeleissä hänen reaktiossaan ei ole kyse sinun päätöksestä, vaan siitä mitä hän toisena alkoholistina tuntee sitä kohtaan.

Vierailija
9/15 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkiksen ainoa ja paras kaveri on se päihde. Jos ilmoitat alkkikselle että aiot eroon viinasta se on sama kuin sanoisit kristitylle että haluat eroon jumalasta. Alkoholi missä muodossa vaan on alkoholistin jumala.

Vierailija
10/15 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hän haluaa jatkaa juomista ja ymmärtää ettei hän näin voi sinua tukea. 

Vierailija
11/15 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vain kaksi vaihtoehtoa, jatkaa niin kuin ennenkin tai tehdä oikein.

Vierailija
12/15 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

But i need a woman understanding!!!

Vierailija
13/15 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten alkoholisti nyt pystyy tukemaan, jos ei itse halua lopettaa? 

Vierailija
14/15 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miten alkoholisti nyt pystyy tukemaan, jos ei itse halua lopettaa? 

Niin no, en ehkä mitään suurempaa tukea häneltä olisi kaivannutkaan mutta olisi edes sanonut, että hieno juttu ja toivottaisi tsemppiä. Itse olisin ainakin aivan täysillä tukenut häntä. Sen sijaan se olikin ihan täysin typerä ajatus hänen mielestään eikä minulla ole "ongelmaa" vaan pitäisi vain ottaa itseään niskasta kiinni ja ryhdistäytyä. Avun hakeminen oli hänelle suorastaan halveksuntaa aiheuttavaa. -ap 

Vierailija
15/15 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut alkoholistit ovat narsisteja. Eli ota omaa tilaa jos vie sinun enegiasi mutta ei anna mitään itse.