Mistä voi johtua, että viisivuotias lapsi muuttuu yhtäkkiä takertuvaksi?
Lapsi on ennen ollut sellainen, että on ihan normaalilla tavalla välillä viihtynyt itsekseen leikkimässä kun olen eri huoneessa ja jäänyt ihan tyytyväisenä hoitoon. Mutta nyt yhtäkkiä muuttunut sellaiseksi, että ei halua päästää minua eli äitiä silmistään ja itkee aina kun on tilanne, että pitäisi olla vaikka vain minuutti eri huoneessa tai jäädä hoitoon. Mitään erityistä ei ole tapahtunut, joka selittäisi tämän eikä lapsi osaa itsekään sanoa mikä on hätänä. Onko tämä joku ikään liittyvä vaihe vai mihinhän tällainen voisi liittyä?
Kommentit (8)
Vaikea sanoa, mutta ole empaattinen ja anna sitä läheisyyttä. Eiköhän tuo mene pian ohi.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan joku vaihe, kun päänuppi kehittyy ja ottaa välillä harppauksia eteenpäin. Tai sitten on tapahtunut jotain mitä lapsi ei osaa artikuloida.
Mikä se joku voisi sitten olla? Lapsi on hoidossa paikassa, jossa hoitaja on läsnä aivan koko ajan ja tunnen hänet ja luotan häneen ja siksi voin olla käytännössä varma, että siellä ei ole tapahtunut mitään. Ja muun ajan lapsi on ollut seurassani eikä kotonakaan ole ollut mitään poikkeavaa. Ap
Minulla itselläni oli kuusivuotiaana tuollainen vaihe. Muuten reipas. Meni itsestään ohi.
Mun tytöllä samanlaista viisivuotiaana. Meni sitten ohi.
On iso ja pieni yhtäaikaa
https://www.mll.fi/vanhemmille/lapsen-kasvu-ja-kehitys/5-6-v/5-6-vuotia…
Ihan normaali kehitysvaihe. Miten ihmiset ei oikeasi yhtään osaa tutkia miten lapsi kasvaa ja kehittyy?
Se on todennäköisesti vaihe eli vastaa lapsen tarpeeseen.
Varmaan joku vaihe, kun päänuppi kehittyy ja ottaa välillä harppauksia eteenpäin. Tai sitten on tapahtunut jotain mitä lapsi ei osaa artikuloida.