Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis mikä on tukihenkilön rooli ja tehtävä?

Vierailija
05.03.2023 |

Mitä hänen toimenkuvaansa kuuluu?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On olemassa ammatillinen tukihenkilö, joka saa palkkaa. Näitä on lastensuojelun puolella yksityisten firmojen kautta.

Okei. Mitenköhän aikuinen ihminen sitten saa tukihenkilön

Vierailija
22/42 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voin hakea tukihenkilöä sillä tavoin ettei minun tarvitse maksaa siitä mitään? Voisin ottaa hänet tänne siivoamaan kun olen muuten todella kiireinen.

Noilla lähtökohdilla et mitenkään. Toki oletkin vain lapsi, joka provoaa aivottomasti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tietämässä tapauksessa tukihenkilö auttaa tuettavaa pärjäämään arjessa. Auttaa siivoamisessa ja ruoanlaitossa, käyvät yhdessä kaupassa, hoitavat virastoasioita, joskus käyvät ihan vain kahvilla tai leffassa. Tukihenkilön tehtävä on auttaa asiakasta elämään tavallista elämää, mitä se sitten kenenkin kohdalla tarkoittaa

Tää on sellanen kotiin linnottautunut laiskimus. Häneltä onnistuu siivoamiset ja muut mutta tukeutuu liikaa muihin. Saako tukihenkilö palkkaa?

Lähtökohtaisesti tukihenkilötoiminta on vapaaehtoistyötä. En ole ainakaan itse ikinä kuullut palkatusta tukihenkilöstä. Palkatut avustajat ovat eri asia. Sellaisen saa kunnalta lähinnä vammainen ihminen ja nimikkeenä on silloin henkilökohtainen avustaja. Toki yksityisesti voi palkata itselleen myös tukihenkilön jos haluaa esim. siivoojaa kutsua sillä nimikkeellä. 

Hyvinvointialueelta voi saada ihan tukihenkilönkin, jolle hva maksaa palkan (ei siis ole työsuhteessa asiakkaaseen, kuten henkilökohtaiset avustajat usein ovat). Hva:n tukihenkilön tehtävät ovat rajatumpia kuin henkilökohtaisen avustajan, eivät saa esimerkiksi kuljettaa asiasta omalla tai asiakkaan autolla, eikä tarkoitus ole tehdä asiakkaan puolesta asioita, vaan tukea asiakasta itse toimimaan

Vierailija
24/42 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On olemassa ammatillinen tukihenkilö, joka saa palkkaa. Näitä on lastensuojelun puolella yksityisten firmojen kautta.

Erilaisten järjestöjen kautta. Ei siis ole mikään automaatio, vaan tuelle pitää olla selkeä tarve. Tukihenkilö ei ole ilmainen siivouspalvelu tms. 

Vierailija
25/42 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi sairastumalla vakavasti pitkäaikaissairauteen. Olethan kateellinen tällaisesta avusta!

Vierailija
26/42 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tietämässä tapauksessa tukihenkilö auttaa tuettavaa pärjäämään arjessa. Auttaa siivoamisessa ja ruoanlaitossa, käyvät yhdessä kaupassa, hoitavat virastoasioita, joskus käyvät ihan vain kahvilla tai leffassa. Tukihenkilön tehtävä on auttaa asiakasta elämään tavallista elämää, mitä se sitten kenenkin kohdalla tarkoittaa

Tää on sellanen kotiin linnottautunut laiskimus. Häneltä onnistuu siivoamiset ja muut mutta tukeutuu liikaa muihin. Saako tukihenkilö palkkaa?

Lähtökohtaisesti tukihenkilötoiminta on vapaaehtoistyötä. En ole ainakaan itse ikinä kuullut palkatusta tukihenkilöstä. Palkatut avustajat ovat eri asia. Sellaisen saa kunnalta lähinnä vammainen ihminen ja nimikkeenä on silloin henkilökohtainen avustaja. Toki yksityisesti voi palkata itselleen myös tukihenkilön jos haluaa esim. siivoojaa kutsua sillä nimikkeellä. 

Hyvinvointialueelta voi saada ihan tukihenkilönkin, jolle hva maksaa palkan (ei siis ole työsuhteessa asiakkaaseen, kuten henkilökohtaiset avustajat usein ovat). Hva:n tukihenkilön tehtävät ovat rajatumpia kuin henkilökohtaisen avustajan, eivät saa esimerkiksi kuljettaa asiasta omalla tai asiakkaan autolla, eikä tarkoitus ole tehdä asiakkaan puolesta asioita, vaan tukea asiakasta itse toimimaan

Eipä ole henkilökohtaisen avustajan hommakaan tehdä asioista asiakkaan puolesta, vaan tukea asiakasta toimimaan itse. Poikkeuksena vain tapaukset, joissa asiakas ei yksinkertaisesti pysty tekemään tiettyä asiaa, kuten vaikka sokea ei pysty lukemaan mitä leipäpaketissa sanotaan jne. 

Vierailija
27/42 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voin hakea tukihenkilöä sillä tavoin ettei minun tarvitse maksaa siitä mitään? Voisin ottaa hänet tänne siivoamaan kun olen muuten todella kiireinen.

Noilla lähtökohdilla et mitenkään. Toki oletkin vain lapsi, joka provoaa aivottomasti. 

Siis ei ole ongelma hakea esim masennus ja vaikka paniikkihäiriö diagnoosia tueksi :)

Vierailija
28/42 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastuta itsesi alkoholismiin ja hakeudu sitten AA-kerhoon. Sitä kautta saa usein tukihenkilön. 

Vierailija
29/42 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ei ole ongelma hakea esim masennus ja vaikka paniikkihäiriö diagnoosia tueksi :)

No ei niillä saa tukihenkilö mitenkään automaationa. Sori, pentu, joudut siivoamaan ihan itse. 

Vierailija
30/42 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpostihan sitä onnistuu huijata tuollainen itselle:) Pitääpä alkaa selvitellä asiaa

Vierailija
31/42 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helpostihan sitä onnistuu huijata tuollainen itselle:) Pitääpä alkaa selvitellä asiaa

Lopetahan jo typerä provopentu. Aika mennä nukkumaan, että jaksat huomenna mennä kouluun. 

Vierailija
32/42 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh, eikö sulla ole puolisoa tai muita sukulaisia? Vaikka nomu Hilma täti joka käy kaupassa sulle.

Vierailija
33/42 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulethan kertomaan kuinka helposti onnistuit

Vierailija
34/42 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täh, eikö sulla ole puolisoa tai muita sukulaisia? Vaikka nomu Hilma täti joka käy kaupassa sulle.

Ei lapset voi mennä naimisiin. 

Vierailija
35/42 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulethan kertomaan kuinka helposti onnistuit

Tuttava itseasiassa on keplotellut itselleen erilaisia tukitoimia vaikkei niille oikeasti ole tarvetta. Että sinänsä ihan mahdollista.

- Eri

Vierailija
36/42 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hämmentynyt, sain tukihenkilön mutta ilmoitti minulle ettei voi auttaa missään asioissa. Olen kipusairauksien ja uuden lääkityksen takia toimintakyvytön joten tarvitsen jonkun mukaani pakollisiin menoihin kuten lääkärissä käynti, asioiden hoitaminen. Mistä saan tukihenkilön joka oikeasti on tukena asioissa? 

Vierailija
37/42 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hämmentynyt, sain tukihenkilön mutta ilmoitti minulle ettei voi auttaa missään asioissa. Olen kipusairauksien ja uuden lääkityksen takia toimintakyvytön joten tarvitsen jonkun mukaani pakollisiin menoihin kuten lääkärissä käynti, asioiden hoitaminen. Mistä saan tukihenkilön joka oikeasti on tukena asioissa? 

Ota yhteyttä siihen järjestöön mitä kautta tukihenkilö on saatu, kerro ongelmasta ja vaihda toiseen.

Vierailija
38/42 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit myös soittaa aikuissosiaalityön tekijälle, on olemassa erilaisia sosiaalipalveluita joista voisit hyötyä.

Vierailija
39/42 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukihenkilöitä voi saada ainakin näistä ja ovat kaikki ilmaisia:

Mannerheimin lastensuojeliitto, perhekummi tilanteeseen, jossa perhe on kuormittunut.

Suomen Punaisen Ristin ystävätoiminta ystävää arvitseville ikäihmisille, vammaisille ym.

AA ja Al-Anon, vertaisryhmätoiminta, jonka piiristä voi saada itselleen kummin ja tukihenkilön

Vierailija
40/42 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

*  Jos sait henkilön Punaisen Ristin ystävätoiminnan kautta, niin meillä nimenomaan on ohjeena, että vaikka ammattitaito riittäisi, niin emme tee lääketieteellisiä toimenpiteitä, siivoa, pese pyykkiä tai laita ruokaa. Tarkoitus on olla ystävä, joka tarjoaa tukea ja kuuntelee ja keskustelee. En esimerkiksi suostunut hakemaan ystävälle apteekista käsikauppalääkkeitä jänen toivomuslistansa mukaisesti.