Onko farkkuhame hautajaisiin sopiva vaate?
Mitä mieltä te muut olette?
Minun mielestäni ei ja ihmettelen tätä vaatevalintaa, kun joku kertoi sellaiseen pukeutuneensa.
Kommentit (183)
Toisilla vissiin on tärkeintä kummastella ja paheksua muiden osallistujien pukeutuminen.
Kuulostaa aika synkältä mielenmaisemalta.
Olin alkuvuodesta nuoren sukulaispojan hautajaisissa. Eipä ole mitään muistikuvia, mitä esim. hänen teini-ikäisillä kavereillaan oli tilaisuudessa päällä. Ei ollut mielestäni millään tasolla olennainen asia.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut farkuissa hautajaisissa kun puvun housut ratkesi eikä mulla ollut muita vaihtovaatteita.
Ei kukaan sanonut niistä mitään eikä katsonut kieroon.
Sinulla hätätilanne. Mutta ei todellakaan ole normi hautajaisasu. Sivistyneet ihmiset ei kuitenkaan tuijota tai kommentoi tilaisuudessa.
Farkkuhameita on kovin erilaisia. Ei voi musta-valkoisesti linjata, että aina on epäsopiva. Esim. siisti musta polvipituinen farkkuhame ei juurikaan eroa siististä mustasta jakkupukuhameesta. Varsinkin nuoremmalla todella ok. Sen sijaan revitty minimittainen roiskeläppä ei ole ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoremman serkkuni avokki tuli äitini hautajaisiin pukeutuneena kuten Kikka, mutta onneksi harmaissa sävyissä. En siis vitsaile vaan tämä on ihan tosijuttu.
Hiukset olivat donitsilla korkealla ponnarilla, korvissa roikkui isot valkoiset tähtikorvikset. Puserona oli (onneksi) ihan peittävä vaaleanharmaa ja kimaltava tähtikuvioitu villapaita, hameena lyhyt musta nahkahame ja jalassa mustat sukkikset. Kenkinä valkoiset saappaat, joissa oli ohuet korot, jos joku muistaa ysäriltä.
Näky oli niin päräyttävä, että kaiken sen surun keskelläkin se jäi minulle päällimmäisenä mieleen koko hautajaisista. Tästä on vain pari vuotta aikaa, ei tapahtunut ysärillä.
Mulla vähän sama kokemus, serkut tuli mamman hautajaisiin bilevaatteissa. Mustaa kyllä mutta kovin niukkaa ja avonaista.
So what? Pahastuiko vainaja?
Ei vainaja mutta iäkkäät läheiset ehkä kummeksuivat. Ja omat teini-ikäiset lapseni ihmettelivät.
Siinähän kummeksuvat....
Tämä. Jos elämä on niin köyhää, että ehtii kummeksua hautajaisvieraiden asuja (ellei nyt ole tyyliin bikineissä paikalla), sille ei voi mitään. Ei ole muiden kuin tämän kummeksujan ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut farkuissa hautajaisissa kun puvun housut ratkesi eikä mulla ollut muita vaihtovaatteita.
Ei kukaan sanonut niistä mitään eikä katsonut kieroon.
Sinulla hätätilanne. Mutta ei todellakaan ole normi hautajaisasu. Sivistyneet ihmiset ei kuitenkaan tuijota tai kommentoi tilaisuudessa.
Sekö sitten on sivistynyttä, että tulee mammapalstalle voivottelemaan toisten vaatevalintoja? :D
Vierailija kirjoitti:
Olin alkuvuodesta nuoren sukulaispojan hautajaisissa. Eipä ole mitään muistikuvia, mitä esim. hänen teini-ikäisillä kavereillaan oli tilaisuudessa päällä. Ei ollut mielestäni millään tasolla olennainen asia.
Se, ettet muista, tarkoittaa sitä, että he olivat pukeutuneet asianmukaisesti. Jos vaikka 9 näistä ystävistä olisi ollut mustat puvut tmv. vaatteet päällään, mutta yhdellä olisikin ollut kirkkaanpunaiset housut, sinä taatusti muistaisit juuri sen nuoren.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, ettet muista, tarkoittaa sitä, että he olivat pukeutuneet asianmukaisesti. Jos vaikka 9 näistä ystävistä olisi ollut mustat puvut tmv. vaatteet päällään, mutta yhdellä olisikin ollut kirkkaanpunaiset housut, sinä taatusti muistaisit juuri sen nuoren.
En todellakaan muistaisi. En mene hautajaisiin vahtimaan ihmisten vaatteita. En muutenkaan muista kyseisestä tilaisuudesta kovin paljoa. Oli sen verran järkyttävä kokemus.
Mihin perustuu ajatus, että mustaan hameeseen ja bleiseriin pukeutunut ihminen kunnioittaa vainajaa ja tilaisuutta enemmän kuin vaikka tummansiniseen farkkuhameeseen ja siniseen puseroon pukeutunut henkilö?
Hautajaisetiketti on helppo noudattaa ja kunnioittaa vainajaa ja omaisia sekä tilaisuutta. Kaikki muu on huomionhakua, ei voida edes hetkeä irtautua siitä "minä, minä" -mentaliteetista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikää sulla vissiin 70+ kun luulet, että musta puku on ainut asianmukainen tapa pukeutua :D Voin kertoa, että hyvinkin monet nuoret ovat hautajaisissa tummissa farkuissa. Ja se on täysin asianmukaista. Pääasia, että on siistiä ja puhdasta päällä eikä ole puolialasti.
t. eri
Tuohan on vain jonkinlainen kudontatapa:
Creating denim
All denim is created through generally the same process:
Denim is a type of woven twill fabric, usually made from cotton. It consists of two yarns that are woven together. The yarn that runs across known as the weft is threaded over and under the yarn that runs downwards, which is called the warp.
Cotton fiber is spun into yarn
The warp yarn is dyed, while the weft is left white (usually)
The yarns are woven on a shuttle loom or projectile loom
The woven product is sanforized.
Vierailija kirjoitti:
Hautajaisetiketti on helppo noudattaa ja kunnioittaa vainajaa ja omaisia sekä tilaisuutta. Kaikki muu on huomionhakua, ei voida edes hetkeä irtautua siitä "minä, minä" -mentaliteetista.
Etiketti ei ole kiveenhakattu, vaan hautajaistilaisuuskin voi olla ns. vainajan näköinen. Osa jopa toivoo, ettei tulla pönöttämään mustissa, vaan pukeudutaan iloisemmin. Muutenkin voi huomioida sen, millainen vainaja oli eläessään eikä jäkittää pakkomielteisesti jossain ulkopuolisen tahon etikettimääritelmässä. Jos vainaja oli esim. henkeen ja vereen rock, on paljon kunnioittavampaa pukea päälle "niitit ja vyöt" kuin pönäkät jakkupuvut.
Vierailija kirjoitti:
Mihin perustuu ajatus, että mustaan hameeseen ja bleiseriin pukeutunut ihminen kunnioittaa vainajaa ja tilaisuutta enemmän kuin vaikka tummansiniseen farkkuhameeseen ja siniseen puseroon pukeutunut henkilö?
Pinnalliseen elämänkatsomukseen, jonka mukaan kunnioitus=vaatteet. Normaali ihminen ymmärtää, että kunnioitusta osoitetaan ennen kaikkea käytöksellä, ei vaatteilla. Toki joku raja siinäkin, mitä päälle puetaan mihinkin tilaisuuteen, mutta lähtökohtaisesti vaatteilla ei ole mitään tekemistä kunnioituksen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Jos minä toivon hautajaisiini punaista asua, on sinulta "minä minä"-mentaliteettia tulla paikalle mustassa asussa. Ettäs tiedät.
Vierailija kirjoitti:
Tummansininen on hyvä väri hautajaisiin, mutta farkkukangas on liian arkinen. Yleensä aikuiset eivät esiinny arvokkaassa tilaisuudessa pelkässä puserossa tai kauluspaidassa, vaan pikkutakki on lisänä. Nuoret ja lapset on eri asia.
Tietysti jokainen päättää lopulta, mitä päälleen pukee. Annettu vaikutelma sitten on mitä on.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se juuri ole minä-minä-keskeistä ajattelua, että pönötetään itse täysmustissa mietiskelemässä ja kummeksumassa muiden pukeutumista, eikä keskitytä siihen tilaisuuteen, vaan nostetaan muiden ihmisten pukeutuminen pääasiaksi? Vaikka sitten siellä omassa mielessä.
Eli siis ei voida hyväksyä edes toisten ihmisten pukeutumista, koska minäminäminä olen oikein pukeutunut ja nuo ei. Minäminäminä olen parempi vieras ja enemmän oikeassa.
Lapsellista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tummansininen on hyvä väri hautajaisiin, mutta farkkukangas on liian arkinen. Yleensä aikuiset eivät esiinny arvokkaassa tilaisuudessa pelkässä puserossa tai kauluspaidassa, vaan pikkutakki on lisänä. Nuoret ja lapset on eri asia.
Tietysti jokainen päättää lopulta, mitä päälleen pukee. Annettu vaikutelma sitten on mitä on.
Miksi sinä koet oikeudeksesi määritellä, että kenenkään hautajaiset eivät saa olla arkinen tilaisuus, vaan aina on pakko olla pönöttämistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakavissasiko menet hautajaisiin antamaan vaikutelmia? Normaali ihminen menee sinne kyllä jättämään hyvästejä vainajalle, ei esittelemään itseään.
Ei todellakaan. Korkeintaan pikkutytöllä.