Onko farkkuhame hautajaisiin sopiva vaate?
Mitä mieltä te muut olette?
Minun mielestäni ei ja ihmettelen tätä vaatevalintaa, kun joku kertoi sellaiseen pukeutuneensa.
Kommentit (183)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos muuta ei ole, niin ei ne sinua pois aja. Olet tullut muistamaan vainajaa, etkä vaatenäyttelyyn. Jos jonkun mielestä paha , niin sitten on.
Asiaton pukeutuminen vastaa sylkäisyä lesken ja mahdollisten lasten silmille, joten on parempi pysyä poissa kuin tulla loukkaamaan niitä kaikkein läheisimpiä. Voi toki olla, että he eivät vielä itse tilaisuudessa surultaan edes huomaa asiaa, mutta havahtuvat kyllä viimeistään kuvia katsellessaan.
Mikä asiaton pukeutuminen?
Ilmeisesti tämä keskustelu sai alkunsa siitä, kun aikaisemmin eräässä toisessa keskustelussa kerroin isosiskoni pukeutuneen äitinsä hautajaisissa farkkuhameeseen.
Vierailija kirjoitti:
Nämä ihmiset jotka menevät farkuissa häihin ja hautajaisiin ovat FARKKURAHVASTA.
Myös ne joilla on trendikkäät farkut. Ovat farkkurahvasta.
Ne ei kuulu lainkaan tuollaisiin juhliin.
Entä jos vainaa oli sitä samaa rahvasta? Onko vain riittävän hienoilla ihmisillä oikeus surra läheisiään?
Tiesitkö, että jotkut jopa toivoo vieraiden pukeutuvan hautajaisiin ja muistotilaisuuteen muihin kuin mustaan?
Tilanne on luonnollisesti eri, jos kyse on vainajan lapsesta, jonka kanssa vainajalla oli läheiset välit.
Olin kerran hautajaisissa, joihin eräs väärän puun kautta sukuun tullut nainen oli pukeutunut harmaisiin huopikkaisiin ja samanvärisiin farkkuihin, valkoiseen t-paitaan ja mustaan neuletakkiin. Koko kirkko kohahti, kun hän saapui paikalle ja vainajan lähisukulaiset muistavat rouvan pukeutumisen edelleen, vaikka hautajaisista on yli 10 vuotta aikaa. Eikä kyse ollut rahasta, sillä rouvan oman isän hautajaiset olivat olleet muutama viikko aiemmin ja silloin k.o. henkilö oli pukeutunut asianmukaisesti mustaan mekkoon. (Olen nähnyt kuvia tilaisuudesta.)
Ei ole sopiva. Mutta onhan jotkut minihameissakin hautajaisissa, joten aika usein näkee älytöntä ja epäkunnioittavaa pukeutumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos muuta ei ole, niin ei ne sinua pois aja. Olet tullut muistamaan vainajaa, etkä vaatenäyttelyyn. Jos jonkun mielestä paha , niin sitten on.
Asiaton pukeutuminen vastaa sylkäisyä lesken ja mahdollisten lasten silmille, joten on parempi pysyä poissa kuin tulla loukkaamaan niitä kaikkein läheisimpiä. Voi toki olla, että he eivät vielä itse tilaisuudessa surultaan edes huomaa asiaa, mutta havahtuvat kyllä viimeistään kuvia katsellessaan.
Mitäs jos se on vaikka leski tai lapsi, joka pukeutuu vaikkapa punaiseen asuun?
Vierailija kirjoitti:
Tilanne on luonnollisesti eri, jos kyse on vainajan lapsesta, jonka kanssa vainajalla oli läheiset välit.
Olin kerran hautajaisissa, joihin eräs väärän puun kautta sukuun tullut nainen oli pukeutunut harmaisiin huopikkaisiin ja samanvärisiin farkkuihin, valkoiseen t-paitaan ja mustaan neuletakkiin. Koko kirkko kohahti, kun hän saapui paikalle ja vainajan lähisukulaiset muistavat rouvan pukeutumisen edelleen, vaikka hautajaisista on yli 10 vuotta aikaa. Eikä kyse ollut rahasta, sillä rouvan oman isän hautajaiset olivat olleet muutama viikko aiemmin ja silloin k.o. henkilö oli pukeutunut asianmukaisesti mustaan mekkoon. (Olen nähnyt kuvia tilaisuudesta.)
Harmaa, valkoinen ja musta kuulostaa kyllä oikein neutraaleilta ja sopivilta väreiltä hautajaisiin.
Varmasti parempi kuin tämän tyylinen pukeutuminen kesähautajaisissa.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTQoKtRVkirQ8s51LT…
Eräs hupakko tosiaan tuli paikalle lähes kuvan tapaisesti pukeutuneena, utareet tiskissä. Joku kävi sanomassa asiasta ja niin vain idiootille löytyi jotain huivintapaista peitoksi. Huomiota tuokin vain tuli hakemaan. Narskut saattavat hakea sitä välillä omituisesta paikasta.
Olen ollut farkuissa hautajaisissa kun puvun housut ratkesi eikä mulla ollut muita vaihtovaatteita.
Ei kukaan sanonut niistä mitään eikä katsonut kieroon.
Jos vaibajalla olisi farkkuarkku tm niin sitten, muuten ei. Eikä minihame.
Tiesittekö, että ennen hautajaisiin on usein pukeuduttu mustan sijasta vaaleaan ja usein oltiin myös tavallisissa pyhävaatteissa, oli ne minkä väriset tahansa?
Musta väri ja sen yhteys hautajaispukeutumiseen on tullut muualta maailmasta tännekin korpeen.
Mutta se on farkkua, farkkukangasta, vaikka sitten tyttärellä olikin. Oli ollut myös sininen paita mustan sijaan ja jotain punausta väriä toisella lapsella. Ihmettelenpä vaan eikö jotkut perheet yhtään välitä minkälaisen kuvan antaa itsestään niille muille vieraille. Olisi varmasti löytynyt jotain sopivaakin vaatetta ylle. Ainavok myös hankkia uutta vaatetta jos ei ole sopivaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos vaibajalla olisi farkkuarkku tm niin sitten, muuten ei. Eikä minihame.
Mummoni haudattiin kukkamekossaan ja arkkuun oli maalattu mummon lempikukkia.
Kaikkiem vieraiden olisi siis ollut ihan ok laittaa kukkamekot.
Vierailija kirjoitti:
Mutta se on farkkua, farkkukangasta, vaikka sitten tyttärellä olikin. Oli ollut myös sininen paita mustan sijaan ja jotain punausta väriä toisella lapsella. Ihmettelenpä vaan eikö jotkut perheet yhtään välitä minkälaisen kuvan antaa itsestään niille muille vieraille. Olisi varmasti löytynyt jotain sopivaakin vaatetta ylle. Ainavok myös hankkia uutta vaatetta jos ei ole sopivaa.
Niin, minulla oli tosiaan se violetti yläosa asussani. Isosiskolla oli se farkkuhame ja vaaleansininen paita.
Mikä sinua tässä kismittää eniten?
Kyseiset hautajaiset oli noin viikon kuluttua kuolemasta ja kuolema oli äkillinen, mihin kukaan ei ollut osannut varautua. Mikään shoppailukierros useamman lapsen kanssa ei oikein sopinut ohjelmaan, vaan etsittiin sopivimmat mahdolliset vaatteet. Ainakin isosisko oli myös aika ehdoton sen suhteen, miten tahtoi pukeutua. Isä ei kai sitten kokenut siinä tilanteessa tärkeäksi alkaa kinastella esiteinin kanssa niistä vaatteista.
Luulenpa, että vuosikymmen ei tuollaista edes mietitty. Kansa tiesi etiketin eri tilaisuuksiin.
Hautajaisiin ei mennä farkuissa -kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Luulenpa, että vuosikymmen ei tuollaista edes mietitty. Kansa tiesi etiketin eri tilaisuuksiin.
Niinpä. Ennen hautajaisiin pukeuduttiin kuin muihinkin juhlavampiin tilaisuuksiin ja esimerkki kirkkoon, nimittäin pyhävaatteisiin.
Pyhävaatteet oli yleensä väriltään harmaan, ruskean, valkoisen ja beigen eri sävyjä. Mustaa käytti lähinnä iäkkäät lesket.
Itseasiassa ei ole olemassa mitään tiettyä ohjeistoa, minkä mukaan hautajaisiin olisi pukeuduttava mustaan tai edes tummaan. Mikään ei myöskään säätele vaatteiden tyyliä.
Kyseessä on ainoastaan nykyisin sukupolvelta toiselle omaksuttu tapa pukeutua mustaan ja tietyntyyppisiin vaatteisiin. Kyseinen tapa on aikoinaan syntynyt sekä värin että vaatemuodin osalta muualta peräisin olevien hautajaispukeutumisten myötä.
Sehän riippuu täysin hautajaisista ja omaisten toiveista. Nykyisin on paljon hautajaisia, joihin on tärkeintä tulla mukaan, eikä asulla ole väliä. Jos omaiset selkeästi ilmaisevat, ettei vaatteilla ole väliä niin sitä toivetta voi noudattaa.
Meillä onneksi ei ole syleksivää sukua. Äitini sanoi eläessään, että voitte pukeutua vapaamuotoisesti. Tilaisuus on perhe kohtainen. Eletään nykyaikaa. Ei vanhuksetkaan kaikki ole enää pipo kireällä. 😂