Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mitään järkeä mennä lukioon kun peruskoulun matematiikka ei suju yhtään?

Vierailija
05.03.2023 |

Kaikki muut aineet, kielet yms sujuu. Harmi jos tulevaisuus jää tästä kiinni.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kirjoittanut matikkaa ollenkaan ja yhteishaussa pääsin todistuksella kahdelle eri humanistiselle alalle sekä sotelle ammattikorkeaan. Etten nyt sanoisi että tulevaisuus voi yhdestä aineesta kiinni jäädä.

Vierailija
2/39 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matikkaa ei tarvitse kirjoittaa, joten hae!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin sun pitäisi päästä kuitenkin kursseista läpi.

Vierailija
4/39 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tätä just mietin. En kirjoittaisi matematiikkaa mutta en näe miten ihmeessä pääsisin edes kursseista läpi. 

Vierailija
5/39 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae johonkin muuhun lukioon. Osaamattomuutesi voi olla kiinni myös huonosta opetuksesta.

Vierailija
6/39 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota lukiossa lyhyt matikka.

Vierailija
7/39 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tätä just mietin. En kirjoittaisi matematiikkaa mutta en näe miten ihmeessä pääsisin edes kursseista läpi. 

Osaatko eritellä mikä sulle on siinä vaikeaa? Oletko tippunut jossain kohtaa kärryiltä, onko hahmottamisessa vaikeuksia vai oletko hidas laskemaan? Lukion lyhyt matikka lähtee aikalailla matikan perusteista liikkeelle.

Vierailija
8/39 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa, jos muut aineet sujuu. Matikkaa voi myös oppia, vaikkei peruskoulussa ollutkaan hyvä. Youtubessa on paljon hyviä opetusvideoita, joiden avulla jopa minä, joka olin aina aivan surkea matikassa, opettelin lukion lyhyen matikan oppimäärän tehdessäni aikuislukion kursseja etänä. Arvosanat nousi kutosesta kasiin. Tämä vaatii kyllä motivoitunutta asennetta ja sitä, että jaksaa käydä läpi myös ihan sieltä oppitaipaleen alkupuolelta asioita, jotka on jääneet ymmärtämättä.

Vierailija
9/39 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en kirjoittanut matikkaa ollenkaan ja yhteishaussa pääsin todistuksella kahdelle eri humanistiselle alalle sekä sotelle ammattikorkeaan. Etten nyt sanoisi että tulevaisuus voi yhdestä aineesta kiinni jäädä.

Se ettei kirjoittanut matikkaa ei kerro mistään.

Vierailija
10/39 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulkitsin aloituksen sitä kautta, että pääseekö lukion jälkeen mihinkään ilman matikkaa.

Vierailija
11/39 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siellä ole matematiikkaa kuin muutama kurssi yli 70 muusta kurssista. Ottaa lyhyen ja keskittyy muuhun.

Vierailija
12/39 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa, jos muut aineet sujuu. Matikkaa voi myös oppia, vaikkei peruskoulussa ollutkaan hyvä. Youtubessa on paljon hyviä opetusvideoita, joiden avulla jopa minä, joka olin aina aivan surkea matikassa, opettelin lukion lyhyen matikan oppimäärän tehdessäni aikuislukion kursseja etänä. Arvosanat nousi kutosesta kasiin. Tämä vaatii kyllä motivoitunutta asennetta ja sitä, että jaksaa käydä läpi myös ihan sieltä oppitaipaleen alkupuolelta asioita, jotka on jääneet ymmärtämättä.

Lisäyksenä, että kannattaa käydä myös se matematiikan 0-kurssi, jos sellainen on tarjolla. Eli yläkoulun matikan kertaus. Jos on joku kaveri tai sukulainen, joka on hyvä matikassa, niin kannattaa pyytää tuutorointiapua. Myös kaikki tukiopetusmahdollisuudet kannattaa käyttää. Uudella opettajalla saattaa olla sinulle sopivampi opetustyyli.

Luultavasti sinulla on sama ongelma kuin minulla ja lukuisilla muilla, joilla on huono matikkapää, eli että jotkut oleelliset rakennuspalikat ovat jääneet jo aiemmin omaksumatta. Hyvä puoli tässä on, että ne on mahdollista omaksua myöhemminkin.

Minä siis inhosin ja pelkäsin matikkaa todella paljon koko peruskoulun ajan, mutta lopulta löysin jopa sen matematiikan ilon, mistä välillä kuulee puhuttavan. Kannustankin todella vahvasti uskaltamaan tarttumaan tähän asiaan, vaikka se tuntuukin ahdistavalta. Perusymmärrys matikasta auttaa yleisesti elämässä yllättävän paljon, vaikken itse tätä teininä ymmärtänyt tai hyväksynyt.

Vierailija
13/39 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulkitsin aloituksen sitä kautta, että pääseekö lukion jälkeen mihinkään ilman matikkaa.

No pääsee, varsinkin jos muut aineet sujuu, kuten ap:n tapauksessa on.

Vierailija
14/39 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat päästä parempien ihmisten joukkoon niin kyllä se lukio aika pakollinen on. Alemmassa kastissa on tässä maassa vaikeaa joten suosittelen lukiota.

Vierailija
15/39 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ihmeessä lukioon , avaa enemmän ovia tulevaisuuteen . Matikkaa voi oppia . Ota lyhyt matikka , istu eturiviin tunneilla ja opiskele joka tunti äläkä ole ikinä pois ellet sairas , käy matikkakerhossa ja tukiopetuksessa tai läksyparkissa , tee joka päivä läksyt ajatuksella . Tee opiskelusta itsellesi tavoitteellista eli tähtäät siihen että pääset joka kurssista läpi .

Vierailija
16/39 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli aikoinaan täysin sama huoli. Minulla oli yläasteella ajatus, että en osaa matematiikkaa. Tämä johtui suurelta osin siitä, että minulla oli jäänyt sisäistämättä suuri osa oppisisällöistä. Hain kuitenkin lukioon ja käytin sen alkua edeltävän kesän opiskellen matematiikkaa (ala- ja yläasteen sisältöjä) itsenäisesti. Vaihdoin ajatuksen "minä en osaa matematiikkaa" ajatukseen "minähän v***u opin matematiikkaa!". Tämä auttoi ja sain lukion ekasta lyhyen matematiikan kurssista kympin. Pärjäsin lyhyessä matematiikassa ihan hyvin ja pääsin lukion jälkeen yliopistoon lukemaan maantiedettä.

Vierailija
17/39 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matikkaa ei tarvitse kirjoittaa, joten hae!

Ei niin. Se vain lasketaan!

Vierailija
18/39 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin kannattaa. Matematiikkaa voi aina oppia jos on valmis tekemään töitä sen eteen. Koko aineessa ehkä tärkeintä on se, että se tosiaan kehittää loogista ajattelua, joka on joka päiväisen elämän puitteissa todella, todella tärkeä taito. Vaikka ne numerot tai kirjaimet (algebra voi mun puolesta painua helvetin liekkeihin) ei jää päähän, niin looginen ajattelu kehittyy.

Jumaliste, mä jouduin uusimaan talousmatematiikan kurssin peräti kolme kertaa ennen- ja abivuoden aikana, ennen kuin opin asiat kunnolla. Mua ei haitannut tämä, koska mä kirjoitin pakkoruotsin ja kieliä ja humaanisia aloja ihan älyttömästi kompensoidakseni tuon matikan.

Matematiikkaa EI TARVITSE kirjoittaa, mutta siitä on älyttömästi hyötyä jatko-opintoja ajatellen. En tosiaan ymmärrä minkä takia nykyään "täytyy" kirjoittaa PITKÄ matematiikka, että pääsee lukemaan itselle mielenkiintoista ainetta. Ei siinä ole mitään järkeä. Yhteiskunnan kannalta kielillä ja keskustelukyvyllä on isompi merkitys kuin matematiikalla. Ihan oikeasti!

Vierailija
19/39 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityisopetusta matikasta. Kyllä se siitä.

Vierailija
20/39 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat päästä parempien ihmisten joukkoon niin kyllä se lukio aika pakollinen on. Alemmassa kastissa on tässä maassa vaikeaa joten suosittelen lukiota.

🤣🤣🤣🤣🤣

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän