Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkälainen elintaso on sosiaalityöntekijöillä?

Vierailija
05.03.2023 |

Pystyvätkö asettumaan asiakkaittensa asemaan?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omien googlailujeni perusteella 4000 euron tienoilla.

Harkitsen itse uudelleen kouluttautumista ja sosiaalitieteet kiinnostaisivat. Tällä hetkellä minulla on alempi korkeakoulututkinto ja siistin sisätyön (ei asiakaspalvelua) palkka 3400€.

Harmi, että ala kiinnostaisi kovasti mutta noin 600 euron palkannousu ei välttämättä kompensoi sitä millaisten ihmisten kanssa joutuisi työskentelemään joka päivä. Minulla on muutenkin ns. asiakastyöhön täysin soveltumaton temperamentti, potkaisisin välittömästi toimistostani ulos epäasiallisesti käyttäytyvän tyypin enkä varmasti kirjoittaisi yhtään myönteistä päätöstä kenellekään joka vaatii uhkailemalla tai haukkumalla.

Onkohan alalla jotain suuntautumista, jossa asiakaskunta olisi ns. täysipäistä ja normaaliin kommunikointiin kykenevää...

Ei, älä lähde sossuksi. Et kestäisi kovin kauaa, koska aika monella on sellaista auktoriteettikapinaa sossuja kohtaan, koska joku muu (vanhempi tai opettaja tai joku muu viranomainen jossain muualla) on joskus kohdellut heitä huonosti. Ihmiset usein luulee, että sosiaalityöntekijä tekee päätöksiä pärstäkertoimen mukaan, ja luulevat myös että joku toinen samassa tilanteessa oleva saisi enemmän, koska eivät tiedä kaikkia sen toisen taustoihin vaikuttavia asioita, mitkä siitä tilanteesta tekeekin erilaisen, eikä niitä tietenkään voi heille kertoa. Sitten nuo luulot ja tulkinnat ja auktoriteettiprojisoinnit purkautuu erilaisina aggressioina. Niiltä ei voi välttyä. 

Vierailija
22/49 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulutukseen nähden pienipalkkaisia. Ovat eläneet opiskelijoina vuosikaudet, joten suurimmalla osalla varmaankin on kokemusta juuri siitä kaikkein heikoimmassa asemassa olemisesta. Varmaan on turhautumista, kun moni asiakas ei vain ota elämää hallintaan. Samat ongelmat ja rahavaikeudet vuosi toisensa jälkeen.

-ei matematiikkaa

-ei kädentaitoja

-ei vaadi fyysistä voimaa ja kuntoa

-ei kieliä

Helppotajuisten asioiden opiskelemista 3-5 vuotta, joissa vaikeinta saattaa olla joku vähän arvostetumman tieteen (esim.psykologia) sivuaine. Sosiaalitieteissä aika paljon todetaan pitkästi sellaisia asioita, mitkä perusfiksut ihmiset jo tietävät elämänkokemuksen perusteella. Helppotajuisuuden ovat todenneet palstalle kirjoitelleet alalle valmistuneet. 

Kymmeniä vuosia sitten ihmiset pääsivät ylioppilaan papereilla samoihin hommiin ainakin anekdoottien perusteella. En sano, että se olisi hyvä, mutta pidän palkkaa ihan hyvänä vaativuuteen nähden. 

Mitä ihmettä matematiikka tai kädentaidot liittyvät siihen, että työtä tehdään äärimmäisen haastavissa ihmissuhdeasioissa? Tulet jatkuvasti uhkailluksi, solvatuksi. Joudut tekemään hyvin ikäviä päätöksiä, jotka vaikuttavat ihmisten elämään hyvin syvästi. Useimmiten tarjolla on vain hyvin huonoja vaihtoehtoja. Työ ei tyydytä, koska harva asiakas oikeasti pääsee jaloilleen. Kirjoittelet loputtomia lausuntoja eri tahoille, vastaat tekemisistäsi hallinto-oikeudessa jatkuvasti jne.

Tilastomatikkaa saa kyllä opinnoissa laskea ihan niin paljon kuin kiinnostaa. Tiede on Suomessakin pääosin englanniksi, ja moni yliopistokoulutettu seuraa tutkimuksia valmistumisenkin jälkeen. Englantia/ruotsia ainakin minä käytän asiakkaiden kanssa, ja toisinaan joudun kommunikoimaan myös ulkomaalaisten kollegoiden kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iik poika heitti lumipallon ikkunaan iik, (ei mennyt rikki) iik pojat paini ulkona, iik lapsi viedään myöhään päiväkotiin iiik, tuollaisia lasuja ne käsittelee tai käsitteli vyosua sitten. Meni joskus hermot niiden kanssa ihme juttuja. Sääli ettei ole papereita. Tekis hyvää laittaa ne nimet mustattuna nettiin. Tirsk.

Vierailija
24/49 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat v..ttumaisia nipittajia, jotka luulevat että sos. alan lait ei koske heitä. Sori vaan ihan mitä.vaan ei voi nipo ääliö sossutkaan.

Tämmöisiä meidän asiakkat tai omaiset ovat. Usko pois, että palkan takia tätä ei jaksa päivästä toiseen ottaa vastaan.

Vierailija
25/49 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iik poika heitti lumipallon ikkunaan iik, (ei mennyt rikki) iik pojat paini ulkona, iik lapsi viedään myöhään päiväkotiin iiik, tuollaisia lasuja ne käsittelee tai käsitteli vyosua sitten. Meni joskus hermot niiden kanssa ihme juttuja. Sääli ettei ole papereita. Tekis hyvää laittaa ne nimet mustattuna nettiin. Tirsk.

Ja siis Helsingissä. En ihmettele että resurssipulaa valitellaan. Myös yksi lapsi oli kuulemma asiakas vaikkei ollut. Montakohan ghost asiakasta niillä on?

Vähän tehokkaampaa verorahojen käyttöä!

Vierailija
26/49 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa ja materiaa ei haluta antaa. Terapiaa ja pervoilua kylläkin. Niillä maksaa laskut. Jopa väärinlaskutetut.

Vierailija
27/49 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahaa ja materiaa ei haluta antaa. Terapiaa ja pervoilua kylläkin. Niillä maksaa laskut. Jopa väärinlaskutetut.

Älä aliarvioi. Terapiassa kertotaan, että on myös uff ja fida. Ja oikeestaan millään materialla ja rahalla ei sitten mitään merkitystä. Terveys, hyvä olo ja hymy ja ystävällisyys. Muista ne. Myös kun ylisuuria yllätyslaskuja pukkaa.

Vierailija
28/49 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja siis Helsingissä. En ihmettele että resurssipulaa valitellaan. Myös yksi lapsi oli kuulemma asiakas vaikkei ollut. Montakohan ghost asiakasta niillä on?

Vähän tehokkaampaa verorahojen käyttöä!

Siis mistä alapeukku. Nuo tositarinoita. Ei kontaktia minkäänlaista sossuun. Suullisesti sanottu että asiakkuus (pari kk) lopetettu, mutta kun pyysin vuoden jälkeen papeteita, oli asiakkuus vielä voimassa ja papereita ei ikinä löytynytkään.

Vierailija
29/49 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossutädeillä on kovat palkat.

Isot tulot noin helposta työstä.

Ja kyllä, olen itsekin ollut virkamies kunnassa.

Vierailija
30/49 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harkitsen itse uudelleen kouluttautumista ja sosiaalitieteet kiinnostaisivat. Tällä hetkellä minulla on alempi korkeakoulututkinto ja siistin sisätyön (ei asiakaspalvelua) palkka 3400€.

Harmi, että ala kiinnostaisi kovasti mutta noin 600 euron palkannousu ei välttämättä kompensoi sitä millaisten ihmisten kanssa joutuisi työskentelemään joka päivä. Minulla on muutenkin ns. asiakastyöhön täysin soveltumaton temperamentti, potkaisisin välittömästi toimistostani ulos epäasiallisesti käyttäytyvän tyypin enkä varmasti kirjoittaisi yhtään myönteistä päätöstä kenellekään joka vaatii uhkailemalla tai haukkumalla.

Onkohan alalla jotain suuntautumista, jossa asiakaskunta olisi ns. täysipäistä ja normaaliin kommunikointiin kykenevää...

Palkka riippuu ihan kunnasta ja suuntautumisesta. Juuri katselin itsekin paikkoja. Palkat olivat 3000-3900 kuraattorin palkka oli tuon kolme tonnia, sitten esimerkiksi vammais- ja vanhuspuolella näyttää olevan palkat noin 3400-3600. Lastensuojelussa joillain harvoilla paikkakunnilla jopa 4000.

Vierailija
31/49 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi parhaiten palkattuja yhteiskunta-alan ammatteja (pois lukien tietysti johtajaporras) + täystyöllisyys.

No ei ole kyllä palkat lähelläkään jotain lääkärin palkkoja.

No mutta eihän ne lääkäreitä olekaan, ei sinnepäinkään.

Vierailija
32/49 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on hieman eri elintaso kuin työttömällä työmarkkinatukea nostavalla.

Vierailija
33/49 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi parhaiten palkattuja yhteiskunta-alan ammatteja (pois lukien tietysti johtajaporras) + täystyöllisyys.

No ei ole kyllä palkat lähelläkään jotain lääkärin palkkoja.

No mutta eihän ne lääkäreitä olekaan, ei sinnepäinkään.

Ihan vastaavasti koulutettuja sosiaalialan erityisasiantuntijoita. Akateeminen loppututkinto kaikilla.

Vierailija
34/49 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, älä lähde sossuksi. Et kestäisi kovin kauaa, koska aika monella on sellaista auktoriteettikapinaa sossuja kohtaan, koska joku muu (vanhempi tai opettaja tai joku muu viranomainen jossain muualla) on joskus kohdellut heitä huonosti. Ihmiset usein luulee, että sosiaalityöntekijä tekee päätöksiä pärstäkertoimen mukaan, ja luulevat myös että joku toinen samassa tilanteessa oleva saisi enemmän, koska eivät tiedä kaikkia sen toisen taustoihin vaikuttavia asioita, mitkä siitä tilanteesta tekeekin erilaisen, eikä niitä tietenkään voi heille kertoa. Sitten nuo luulot ja tulkinnat ja auktoriteettiprojisoinnit purkautuu erilaisina aggressioina. Niiltä ei voi välttyä. 

Tämäpä... Ja olen siis itsekin ollut sossun asiakas. Kun täytin 18, minut potkaistiin ilman ennakkovaroitusta kotoa pois. Vanhempani eivät olleet opettaneet mitään perustaitoja, minulla ei ollut hajuakaan siitä, miten pankkitili avataan, miten Kelassa asioidaan tai edes miten laskut maksetaan. Ei ollut rahaa, ei majapaikkaa eikä mitään tietoa mistä lähteä liikkeelle. Olin täysi syrjäytymispommi viittä vaille räjähtämässä. Soitin 112 josta ohjasivat jonkun akuuttisossun puheille ja sain sieltä avun. Vaikka olin shokissa, peloissani ja ilman mitään käryä siitä mitä tehdä, minua kuunneltiin ja autettiin. Sain ensihätään maksusitoumuslapun viikoksi ränsistyneeseen hostelliin, eli katon pään päälle. Toisen maksusitoumuksen kauppaan ruokaa varten. Sain paperille ranskalaisilla viivoilla kirjoitettuna puhelinnumeron josta varata aika kriisiterapiaan, ohjauksen Kelaan ja työkkäriin keskustelemaan tarjolla olevista mahdollisuuksista. Sossu kertoi minulle mitä tukea olen oikeutettu hakemaan, miten ja mistä. Sain hyvät ja ennenkaikkea selkeät ohjeet mitä tehdä oman asiani edistämiseksi. Siitä ei mennyt sitä viikkoakaan kun olin löytänyt itselleni työkokeilupaikan jonka ansiosta sain työmarkkinatukea (minulla oli alla vain peruskoulu), edullisen vuokra-asunnon johon sain asumistukea ja työkkärin kautta jatkoin sitten työvoimapoliittiseen aikuiskoulutukseen josta sain reilussa vuodessa ammattitutkinnon. 

Oma kokemukseni sossuista on siis erittäin hyvä. Nyt kaksikymmentä vuotta myöhemmin olen keskituloinen, alemman korkeakoulututkinnon suorittanut veronmaksaja ja sosiaalitieteet kiinnostavat. Haluaisin auttaa kuten minua autettiin. Mutta sitten taas en todellakaan halua olla mikään yleinen sylkykuppi ja aggression kohde ihmisille joita ei oikeasti edes kiinnosta oman elämänsä edistäminen. 

- Se alaa harkitseva

Vierailija
35/49 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huostaanotettujen lasten itku ja heidän vanhempiensa epätoivo tulee uniin. Silti joudun vain kovettamaan sydämeni, sillä jos me emme valvo kasvatussuositusten noudattamista niin kuka sitten valvoo?

Vierailija
36/49 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksityispuolella ja lähempänä viittä tonnia on palkkani. Ihan ok koulutukseeni suhteutettuna.

Vierailija
37/49 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä että parempi vaan kun pysyt siinä siistissä sisätyössäsi. Ystävällinen neuvo vaan. T. Asiallinen sossun asiakas

Vierailija
38/49 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkka riippuu ihan kunnasta ja suuntautumisesta. Juuri katselin itsekin paikkoja. Palkat olivat 3000-3900 kuraattorin palkka oli tuon kolme tonnia, sitten esimerkiksi vammais- ja vanhuspuolella näyttää olevan palkat noin 3400-3600. Lastensuojelussa joillain harvoilla paikkakunnilla jopa 4000.

Vuoden alusta sosiaalityöntekijöiden ja kuraattorien työnantaja on hyvinvointialue, ei enää kunta.

Vierailija
39/49 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun omakotitalossa. Velaton talo, velkaa ei ole muutenkaan. Saan tukia 1700 euroa kk

Vierailija
40/49 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi kun niillä asiakkailla.