Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako lihavista puhua ja miksi ei? Ylipaino on normaali puheen aihe tavallisille ihmisille.

Vierailija
05.03.2023 |

Vältetään haukkumista, kiitos.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni katsoo kyllä asiakseen neuvoa lihavaa. Vaikka he kyllä tietävät terveellisestä ruokavaliosta jne. Miksei laihoja neuvota? Sairalloinen laihuus on terveysriski myös puhumattakaan epäterveellisesti elävistä normaalipainoisista. Suomessa on outo tapa takertua vain painoon. Ihmiset sairastavat vakavasti ihan minkä painoisena vaan.

Vierailija
42/59 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hoikka, enkä kyllä koskaan puhu ylipainosta. En puhu ylipäänsä kenenkään painosta enkä pidä sitä mitenkään mielenkiintoisena aiheena, missä olisi mitään keskusteltavaa. Edes laajemmin ylipainossa minään ilmiönä ei mielestäni ole mitään mielenkiintoista puhuttavaa. Ymmärrän, jos aihe kiehtoo terveydenhuollon asiantuntijoita tai muuten koskettaa jotenkin selkeästi omia mielenkiinnon kohteita.

Minun mielestä taas paino on ihan mielenkiintoinen aihe yleisestikin jo. Siihen liittyviä asioita on paljon ja asiasta pitää normaalin ihmisen voida puhua eri näkökulmista.

Lukaisepa mielenkiinnosta vaikka Virpi Hämeen- Anttilan Paino -kirja, niin saat tähänkin aiheeseen mielenkiintoista perspektiiviä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut nyt 7 vuotta ulkomailla ja tulin käymään Suomessa. Aika paljon on 30-40 vuotiaissa naisissa nykyään kohtalaisen pulskia, näkee ettei harrasteta liikuntaa sitten missään muodossa. Itse olen kyllä myös n 10 kg verran ylipainoinen 50v nainen, että en nyt vain voi muita moittia, vaan pitäisi ottaa pieni ryhtiliike myös omiin elämäntapoihin. Silti katukuva on Suomessa pulskempaa tuossa ikäluokassa kuin mielestäni 10-20 v sitten oli. Ylipaino on persiistä, niveliä särkee, vaikuttaa jaksamiseen, sokereiden heitellessä tulee inhottavan vapiseva olo yms muut liitännäissairaudet. Kyllä ylipainosta pitää voida puhua ja kehopositiivisuus on mennyt liian äärihyväksyttäväksi.

Voi mutta miksi? Puhutaanko välillä anoreksiasta tai bulimiasta?

En ymmärrä tuota väitettä. Kehopositiivisuus ei liity millään tavalla lihavuuteen.

Vierailija
44/59 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meidän lemmikit olisi lihavia, se olisi eläinrääkkäystä.

Vierailija
45/59 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut nyt 7 vuotta ulkomailla ja tulin käymään Suomessa. Aika paljon on 30-40 vuotiaissa naisissa nykyään kohtalaisen pulskia, näkee ettei harrasteta liikuntaa sitten missään muodossa. Itse olen kyllä myös n 10 kg verran ylipainoinen 50v nainen, että en nyt vain voi muita moittia, vaan pitäisi ottaa pieni ryhtiliike myös omiin elämäntapoihin. Silti katukuva on Suomessa pulskempaa tuossa ikäluokassa kuin mielestäni 10-20 v sitten oli. Ylipaino on persiistä, niveliä särkee, vaikuttaa jaksamiseen, sokereiden heitellessä tulee inhottavan vapiseva olo yms muut liitännäissairaudet. Kyllä ylipainosta pitää voida puhua ja kehopositiivisuus on mennyt liian äärihyväksyttäväksi.

Mistä sinä näet että ylipainoinen ei harrasta liikuntaa missään muodossa?

t. ylipainoinen liikunnanohjaaja

Vierailija
46/59 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos meidän lemmikit olisi lihavia, se olisi eläinrääkkäystä.

Kyllä niitä läskejä lemmikkejä valitettavasti näkyy. Meidän ensimmäinen hamsterikin oli ylipainoinen, mutta ihana otus silti ja se eli hamsterille ihan normaalin 2,5 vuoden ajan.

Vierailija
47/59 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet sitä mieltä, että anorektikotkaan ei saa olla kehopositiivisia?

Tai syöpäpotilas jolla ei ole hiuksia ja rintaa?

Vierailija
48/59 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni katsoo kyllä asiakseen neuvoa lihavaa. Vaikka he kyllä tietävät terveellisestä ruokavaliosta jne. Miksei laihoja neuvota? Sairalloinen laihuus on terveysriski myös puhumattakaan epäterveellisesti elävistä normaalipainoisista. Suomessa on outo tapa takertua vain painoon. Ihmiset sairastavat vakavasti ihan minkä painoisena vaan.

No joo, en luokittelis kovinkaan järjen jättiläisiksi näitä "Syö vähemmän kuin kulutat" -neuvojia. Kun ei tiedetä lihavien asioista mitään. On eri syitä lihoa. Ja asiaan liittyy geenit jne. monet eri tekijät.

Mutta palstalla ei muuta kuin aloitetaan muka asiallinen keskustelu, missä on vain tarkoitus solvata tiettyä ihmisryhmää. Sen sijaan anorektikot, tupakoijat, juopot, narkit, varkaat ja muut ei häiritse näköjään ketään, vaan ainoastaan ylipainoiset.

Kannattaa muistaa, että ylipainoiset pystyvät käymään töissä ja maksavat veronsa, en tiedä ainuttakaan lihavaa joka olisi töistä poissa kilojensa takia. Jotkut ammatit ei isoimmille käy, mutta vaihtoehtoja on. Kaikki muut luokitellaan sairaudeksi, mutta lihavuudellakin on omat taustansa, kukaan tuskin haluaa olla lihava.

Kukaan ei lihavuutta puolustele, mutta yksityisyyttä kylläkin. Meillä kaikilla on oikeutemme.

Vierailija
49/59 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä se läskihullu jaksaa, heti herättyään pitää aloittaa ainainen jankutus

Vierailija
50/59 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen nainen 163 cm 72 kg

Japanilainen nainen 158cm 53 kg

Suomalainen mies 175cm 115 kg

Japanilainen mies 170cm 68 kg

Vierailija
51/59 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä se läskihullu jaksaa, heti herättyään pitää aloittaa ainainen jankutus

Rapula katsos...kohta hakee krapulamässyy ja pari loiventavaa, kivaa rapulapäivän touhua solvata lskejä.

Vierailija
52/59 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miksei laihoja neuvota?" Et varmaan itse ole laiha, tai omaa henk.koht. kokemusta asiasta. Koska voin sanoa, että kynnys on vielä matalampi alkaa pätemään laihalle että "syö enemmän, että tulee muotoja", "miehet ei tykkää laudoista", "pitäisi syödä enemmän proteiinia" jne jne.

Kaikilla ei vaan löydy aina ruokahalua, ja väkisin syöminen tuntuu ihan kauhealta. T. Laiha

Vierailija
53/59 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, tilanteissa joissa puhutaan esimerkiksi kansanterveydestä ja jäätävistä terveydenhuollon kuluista. Onhan se merkittävä teema ja ongelma. 

Sellainen puhe, että ylipainoinen olisi toista huonompi tai viallinen ihminen, on väärin ja vaarallista. Haukkumisesta puhumattakaan.

Mistä te seuraatte tietoa lihavuuden jäätävistä terveydenhuoltokuluista?

Vierailija
54/59 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen nainen 163 cm 72 kg

Japanilainen nainen 158cm 53 kg

Vietnamilainen mies 172cm ja 65kg.

Vierailija
55/59 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mistä haluat puhua? Olen lihava ja kaikki on tiedossa.

Vierailija
56/59 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ainakaan puhu ylipainosta missään seurassa. Osa ihmisistä on ylipainoisia, osa ei, mutta en ole vielä joutunut seurueeseen, missä keskusteltaisiin toisten ylipainoista. Enkä kyllä haluaisikaan.

Vierailija
57/59 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Miksei laihoja neuvota?" Et varmaan itse ole laiha, tai omaa henk.koht. kokemusta asiasta. Koska voin sanoa, että kynnys on vielä matalampi alkaa pätemään laihalle että "syö enemmän, että tulee muotoja", "miehet ei tykkää laudoista", "pitäisi syödä enemmän proteiinia" jne jne.

Kaikilla ei vaan löydy aina ruokahalua, ja väkisin syöminen tuntuu ihan kauhealta. T. Laiha

Syö enemmän kuin kulutat. Kas niin helppoa se on.

Vierailija
58/59 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaalloisen laihat pistetään pakkosyöttöön sairaalaan. Että juu kyllä neuvotaan!

Vierailija
59/59 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoisissa vähän epämiellyttävissä "rupupiireissä" se on kiinnostava närppimisaihe, kun on paljon alko- ym. ongelmaa. Siellä sitten tulee pojille huono itsetunto jo muutamasta ylikilosta, ovat niin vihasia tytöille ja koko maailmalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän