Saako lihavista puhua ja miksi ei? Ylipaino on normaali puheen aihe tavallisille ihmisille.
Kommentit (59)
Kiva katsella ihmisiä varsinkin kesällä. Hyytelöt hyllyy.
Normaalisti puhutaan kyllä ihan muista asioista. Ap:lla jäänyt taas levy jumiin.
Jos olet lihava niin tosiaan puhu vaikka työterveydessä. Ja onhan sivustoja vaikka kuinka missä asista puhutuaan, ks. vaikka kiloklubi. Jos olet itse normaalipainoinen, niin mitä puhuttavaa asiassa sitten on? Vai ovatko äitisi, isäsi tai isovanhempasi lihavia? Voisit toki kokeilla asiasta puhumista heidän kanssaan vaikka sunnuntai-illallisella tai synttäreillä.
Vierailija kirjoitti:
Kiva että noin vähästä ilahdut.
Vierailija kirjoitti:
Toisten ihmisten ylipainosta puhuminen tai alipainosta tai muuten ulkonäöstä on tyhmien ihmisten puheenaihe.
Omastasi voit mennä puhumaan vaikka tkn sairaanhoitajalle.
En ole ap, mutta miksi painosta puhuminen on sinun mielestäsi "tyhmien ihmisten puheenaihe"? Minun mielestäni se on ainakin ihan ok puheenaihe muiden joukossa, ihan siinä missä vaikka ihmisten hiusten pituus ja väri tai vaikka silmien väri. Hetken siitä voi puhua ja sitten aihe vaihtuu, ei siinä ole mitään sen kummempaa, aihe muiden joukossa.
Ja kyllä, olen hieman ylipainoinen itsekin. En minä mieltäni pahoita tästä asiasta ollenkaan. :)
Vierailija kirjoitti:
Sulla hyllyy pääsi sisällä.
mun äiti puhuu liikaa, ei muiden painosta, mutta omastaan. Kulunut ja tylsä puheenaihe.
Onneks ei puhunut silloin, kun olin vielä kasvuiässä.
No, tilanteissa joissa puhutaan esimerkiksi kansanterveydestä ja jäätävistä terveydenhuollon kuluista. Onhan se merkittävä teema ja ongelma.
Sellainen puhe, että ylipainoinen olisi toista huonompi tai viallinen ihminen, on väärin ja vaarallista. Haukkumisesta puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisten ihmisten ylipainosta puhuminen tai alipainosta tai muuten ulkonäöstä on tyhmien ihmisten puheenaihe.
Omastasi voit mennä puhumaan vaikka tkn sairaanhoitajalle.En ole ap, mutta miksi painosta puhuminen on sinun mielestäsi "tyhmien ihmisten puheenaihe"? Minun mielestäni se on ainakin ihan ok puheenaihe muiden joukossa, ihan siinä missä vaikka ihmisten hiusten pituus ja väri tai vaikka silmien väri. Hetken siitä voi puhua ja sitten aihe vaihtuu, ei siinä ole mitään sen kummempaa, aihe muiden joukossa.
Ja kyllä, olen hieman ylipainoinen itsekin. En minä mieltäni pahoita tästä asiasta ollenkaan. :)
Käyttäkö näitä pituus-, väri- jne keskusteluja esim. työpaikan kahvipöydässä. Enpä ole ennen törmännyt moiseen.
. Sukulaisia kun näkee, he tulee heti ruotimaan kuka on lihonnut ja paljonko: onpa sun vyötärön ympärys kasvanut, vieläkö sun mekot mahtuu päälle, tätisi on todella lihonnut viime näkemältä, te syötte täällä näin myöhään, niin lihotte, Nää on ihan vakituisia repliikkejä joka kerta kauempana asuvilta sukulaisilta. Ärsyttävää. Joo ylipainosta voi puhua mutta toi syyllistäminen ei toimi, aiheena myös joku voi loukkaantua.
Miksi loukkaantua, kun tykkää olla lihava?
Vierailija kirjoitti:
. Sukulaisia kun näkee, he tulee heti ruotimaan kuka on lihonnut ja paljonko: onpa sun vyötärön ympärys kasvanut, vieläkö sun mekot mahtuu päälle, tätisi on todella lihonnut viime näkemältä, te syötte täällä näin myöhään, niin lihotte, Nää on ihan vakituisia repliikkejä joka kerta kauempana asuvilta sukulaisilta. Ärsyttävää. Joo ylipainosta voi puhua mutta toi syyllistäminen ei toimi, aiheena myös joku voi loukkaantua.
Tarkoituksenahan näillä on nimenomaan loukata ja tuntea ylemmyyttä, koska se on ainoa saavutus elämässä. Myöhemmin ihmetellään kun kukaan ei käy tai soita.
Vierailija kirjoitti:
Saa puhua ja joskus ystävien ja perheen kanssa puhummekin. Puhumme myös muista asioista paljon. Perheessä minä olen ainoa, jolla on ylipainoa, ystävieni kanssa taas meillä kaikilla on ylipainoa. Ei se aihe ole mitenkään tabu.
Sama juttu ja olen pian viisikymppinen. Ei minua muiden ihmisten ylipaino haittaa ollenkaan siinä missä alipainokaan tai paino yleensä. Paras ystäväni painaa varmasti 40 kg ylimääräistä ja hän on ihanin ja rakastettavin ihminen mitä olla voi. En edes huomaa hänen painoaan, sillä meillä on tuhat muitakin puheenaihetta. Voimme kyllä mainiosti jutella myös painosta, jos haluamme, ei se puheenaihe ole ongelma.
Olen asunut nyt 7 vuotta ulkomailla ja tulin käymään Suomessa. Aika paljon on 30-40 vuotiaissa naisissa nykyään kohtalaisen pulskia, näkee ettei harrasteta liikuntaa sitten missään muodossa. Itse olen kyllä myös n 10 kg verran ylipainoinen 50v nainen, että en nyt vain voi muita moittia, vaan pitäisi ottaa pieni ryhtiliike myös omiin elämäntapoihin. Silti katukuva on Suomessa pulskempaa tuossa ikäluokassa kuin mielestäni 10-20 v sitten oli. Ylipaino on persiistä, niveliä särkee, vaikuttaa jaksamiseen, sokereiden heitellessä tulee inhottavan vapiseva olo yms muut liitännäissairaudet. Kyllä ylipainosta pitää voida puhua ja kehopositiivisuus on mennyt liian äärihyväksyttäväksi.
Olen hoikka, enkä kyllä koskaan puhu ylipainosta. En puhu ylipäänsä kenenkään painosta enkä pidä sitä mitenkään mielenkiintoisena aiheena, missä olisi mitään keskusteltavaa. Edes laajemmin ylipainossa minään ilmiönä ei mielestäni ole mitään mielenkiintoista puhuttavaa. Ymmärrän, jos aihe kiehtoo terveydenhuollon asiantuntijoita tai muuten koskettaa jotenkin selkeästi omia mielenkiinnon kohteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omastasi voit mennä puhumaan vaikka tkn sairaanhoitajalle.En ole ap, mutta miksi painosta puhuminen on sinun mielestäsi "tyhmien ihmisten puheenaihe"? Minun mielestäni se on ainakin ihan ok puheenaihe muiden joukossa, ihan siinä missä vaikka ihmisten hiusten pituus ja väri tai vaikka silmien väri. Hetken siitä voi puhua ja sitten aihe vaihtuu, ei siinä ole mitään sen kummempaa, aihe muiden joukossa.
Käyttäkö näitä pituus-, väri- jne keskusteluja esim. työpaikan kahvipöydässä. Enpä ole ennen törmännyt moiseen.
Voimme ihan hyvin jutella vaikka Liisan kampaajalla käynnistä tai Merjan kauniista vihreistä silmistä työpaikan kahvipöydässä. Etkö sinä kykene siihen? :D
Saa, mutta mua ei henkilökohtaisesti edes kiinnosta puhua lihavuudesta. Ei kosketa itseäni.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut nyt 7 vuotta ulkomailla ja tulin käymään Suomessa. Aika paljon on 30-40 vuotiaissa naisissa nykyään kohtalaisen pulskia, näkee ettei harrasteta liikuntaa sitten missään muodossa. Itse olen kyllä myös n 10 kg verran ylipainoinen 50v nainen, että en nyt vain voi muita moittia, vaan pitäisi ottaa pieni ryhtiliike myös omiin elämäntapoihin. Silti katukuva on Suomessa pulskempaa tuossa ikäluokassa kuin mielestäni 10-20 v sitten oli. Ylipaino on persiistä, niveliä särkee, vaikuttaa jaksamiseen, sokereiden heitellessä tulee inhottavan vapiseva olo yms muut liitännäissairaudet. Kyllä ylipainosta pitää voida puhua ja kehopositiivisuus on mennyt liian äärihyväksyttäväksi.
Olet sitä mieltä, että anorektikotkaan ei saa olla kehopositiivisia?
Haluaisin näpäytellä lihavia av-palstalla mutta tuhma mode ei anna. Tuntisin itseni näin paremmaksi sillä itselläni ei ole muita saavutuksia elämässä kuin normaalipaino.
Ap