Laihduttava ruokavalio
Katselin tuossa mainosta 8 viikon ruokavaliosta, jolla laihtuisi. En nyt aio sitä ostaa, mutta laihduttaa pitäisi ja mielestäni ruokavalio on jo melko hyvässä kunnossa. Syön aamupalan (puuroa tai leipää), lounaan (salaatti tai keitto), illallisen (tavallista kotiruokaa) ja iltapalan (hedelmää ja leipää). Olen yli 40-vuotias nainen, teen istumatyötä usein etänä ja painoa on noin 15 kiloa liikaa.
Mitä ja miten minun pitäisi syödä, että laihtuisin? Osaisiko täällä vaikka joku itse laihtumaan onnistunut antaa neuvoja?
Kommentit (66)
Mäkkärin oikeaa ruokaa 🤣🤣 Juu niin on.
Vierailija kirjoitti:
Minä syön päivittäin puuroa, leipää, hedelmiä, perunaa eli kauhistuttavia hiilihydraatteja. Herkkuja syön max. kerran viikossa tyyliin suklaapatukan, heseaterian tai kakunpalan kahvilassa. Olen hoikka ollut aina. Liikunta on työmatkakävely tai -pyöräily (2 km/suunta). Minunhan pitäisi olla ihan kauhea valas näillä syömisillä?
Minäkin syön mitä haluan enkä liho muodottomaksi, mutta ei me olla kaikki samanlaisia. Aineenvaihduntani on vilkas, sukuvika. Pari kiloa on tullut iän myötä ja ne lähtee helposti juurikin kasviksia ja proteiinia lisäämällä ja hiilareita vähentämällä, ilman että tarvitsee mitään laihdutuskuuria tai kieltolistaa.
Paino putoaa, kun maltat odottaa. Syö säännöllisesti eli älä anna nälän tulla. Syö vähän vähemmän, vain vähän vähemmän kuin ennen. Jätä alkoholi ja makeiset minimiin. Etenkin alkoholi vain lisää nälkää. Suo itsellesi yksi pieni herkkuhetki päivässä eli vaikkapa pikkupulla iltapäiväkahvin kanssa. Nuku enemmän. Ihmeliikuntaa et tarvitse, mutta kävele ainakin 3 tuntia viikossa. Näillä putosi 15 kg 16 kk:ssa ja on pysynyt yli 2 vuotta.
Minulla (n53v istumatyö ja suht vähän liikuntaa) ylipainoa 20kg. Sain 10 kg pois vuodessa vähentämällä leivän syöntiä, jättämällä puurot, pastan ja riisin pois. Perunaa syön lounaalla, siitä en luovu.
Karsin myös makean mahdollisimman vähään, jos joskus on pakottava tarve ostaa suklaata, ostan vain pienen patukan tms.
Lisäsin aamupalaan proteiinia (rahkaa tai rasvatonta makeuttamatonta jogurttia ja lisäksi vielä heraprotskujauhetta). Olen aina olut huono syömään aamulla juuri mitään, elimistöni ei kerro silloin haluavansa mitään. Olen päätynyt tekemään noista aineksista pirtelön jonka makuna on pakastemarjat. Se on helppo nielaista aamutoimien aikana tai työmatkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoret on ihan hukassa syömisten kanssa. Niin paljon noita houkutuksia.
Lapset ja nuoret oppii esimerkistä.
Juu, mäkkäreissä käydään joka viikko ja jo pienestä synttäreitä ym juhlia voidaan järkätä pikaruokapaikoissa. Koukku tulee jo lapsena noihin.
Se mäkkärin ruoka on kuitenkin oikeaa ruokaa. Nyt 65+ ikäiset jättivät maksullisen kouluruuan usein väliin ja sillä rahalla mentiin kauppaan ja ostettiin munkki ja limupullo. Mitään kevytlimuja ei silloin edes ole ollutkaan. Monella tämä tapahtui useammin kuin kerran viikossa.
Höpö höpö. Ei meillä sellaiseen rahaa ollut, koulun alueelta ei oikeasti saanut poistua ilman lupaa ja kaupat olivat kaukana.
N50
Vierailija kirjoitti:
Mäkkärin oikeaa ruokaa 🤣🤣 Juu niin on.
Munkki ja limukos sitä on???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, mäkkäreissä käydään joka viikko ja jo pienestä synttäreitä ym juhlia voidaan järkätä pikaruokapaikoissa. Koukku tulee jo lapsena noihin.
Se mäkkärin ruoka on kuitenkin oikeaa ruokaa. Nyt 65+ ikäiset jättivät maksullisen kouluruuan usein väliin ja sillä rahalla mentiin kauppaan ja ostettiin munkki ja limupullo. Mitään kevytlimuja ei silloin edes ole ollutkaan. Monella tämä tapahtui useammin kuin kerran viikossa.
Höpö höpö. Ei meillä sellaiseen rahaa ollut, koulun alueelta ei oikeasti saanut poistua ilman lupaa ja kaupat olivat kaukana.
N50
Sullahan on ollutkin ilmainen kouluruoka. Ennen peruskouluja oppi- ja keskikouluissa ruoka oli maksullista. Sitä varten koulut möivät ruokalippuja. Niillä rahoilla moni jätti ne liput ostamatta ja käyttivät ne rahat kaupan herkkuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maha 80% täyteen ja lautaselle 2/3 kasviksia ja vihanneksia. Aamupala, lounas ja päivällinen ja iltapala kello 19 ja aamiainen 7-8 välillä. Askelia 13000 päivässä,, sillä lähti 15kiloa(nainen 80->65 kiloa 9kk ja pituus 166cm). Kuntosalia 2-3 kertaa viikossa.
Lautasmalli on aina vähän ihmetyttänyt minua. 100 kiloinen mies ja 70 kiloinen nainen voi syödä saman mallin mukaan?
2/3 siitä määrästä minkä syö on kasviksia. Ei niin että lautasen on oltava täynnä ja 2/3 kasviksia ja 1 muuta.
Puuro pois !!!!!
Se turvottaa, leipä myös minimiin.
Vierailija kirjoitti:
Minä syön päivittäin puuroa, leipää, hedelmiä, perunaa eli kauhistuttavia hiilihydraatteja. Herkkuja syön max. kerran viikossa tyyliin suklaapatukan, heseaterian tai kakunpalan kahvilassa. Olen hoikka ollut aina. Liikunta on työmatkakävely tai -pyöräily (2 km/suunta). Minunhan pitäisi olla ihan kauhea valas näillä syömisillä?
Onnea Harri. Sinulla ei ole paino-ongelmaa. Eikä tässä vielä kaikki. Toisien sokeriaineenvaihdunta kestää paremmin kuin toisten. Onnea Harri hyvästä sokeriaineenvaihdunnastasi.
Vierailija kirjoitti:
Minä söin nuorena samoin, mutta liikuin enemmän. Painoin 60 kg. Synnytyksen jälkeen paino alkoi nousta vaikka söin samalla tavalla. Liikuin huomattavasti enemmän, kuten lapsen kanssa tulee liikuttua. Lisäsin liikuntaa, söin samalla tavalla ja paino vain nousi 30 vuotta. Nyt on todettu kilpirauhasen vajaatoiminta ja paino ei putoa yhtään millään tavalla. Liikunta on jäänyt kipujen vuoksi ja kasviksia suolisto kestää vain vähän. Syön noin 1200-1500 kcal/pv ja olen liki 100 kg. Paino vain nousee enkä löydä lääkäriä joka osaisi tutkia saati hoitaa tätä sairautta. Työkyky on mennyt loppuelämäksi.
Vierailija kirjoitti:
Puuro pois !!!!!
Se turvottaa, leipä myös minimiin.
Kaikki eivät ole viljayliherkkiä kuten sinä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä söin nuorena samoin, mutta liikuin enemmän. Painoin 60 kg. Synnytyksen jälkeen paino alkoi nousta vaikka söin samalla tavalla. Liikuin huomattavasti enemmän, kuten lapsen kanssa tulee liikuttua. Lisäsin liikuntaa, söin samalla tavalla ja paino vain nousi 30 vuotta. Nyt on todettu kilpirauhasen vajaatoiminta ja paino ei putoa yhtään millään tavalla. Liikunta on jäänyt kipujen vuoksi ja kasviksia suolisto kestää vain vähän. Syön noin 1200-1500 kcal/pv ja olen liki 100 kg. Paino vain nousee enkä löydä lääkäriä joka osaisi tutkia saati hoitaa tätä sairautta. Työkyky on mennyt loppuelämäksi.
Syöt liian vähän. Tuon painoisena kulutat huomattavasti enemmän kuin normaalipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun kommentissa on niin paljon virheitä että en edes yritä sitä korjata 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt liian vähän. Tuon painoisena kulutat huomattavasti enemmän kuin normaalipainoinen.
Kokeilin syödä enemmän ja lihoin vielä enemmän. Lääkäri sanoi että 1500-1600 kcal kuulostaa liian isolta määrältä joten jätin pois toisen lämpimän aterian ja korvasin sen hedelmällä tai jollain kasviksella. Paino vain nousee koska kilppari ei toimi oikein enkä saa siihen apua (koska arvot on viitteissä).
Ongelma on se, että istut 16 tuntia päivässä. Ylläpitokalorisi ovat korkeintaan 1 500, todennäköisemmin jotain 1 300.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun kommentissa on niin paljon virheitä että en edes yritä sitä korjata 😄
Oletkos elänyt tuota kautta? Mulla itselläni oli ilmainen kouluruoka peruskoulun takia, mutta monella vanhemmalla kaverillani ei, oppikoululaisia näes.
Heillä oli ns kouluruoka aika usein pitkulainen suklaamunkki ja keltainen Jaffa, kauppa oli koulun vieressä. Siihen aikaan ei ollut olemassa esim kuralätkä-pizzojakaan, Tuohon verrattuna mäkkäriannos on superterveellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt ilmeisesti aika paljon leipää. Mitä enemmän leipää syö, sitä enemmän tekee mieli syödä. Hiilihydraatit kasvattaa nälkää.
Ruisleipä on terveellistä, mutta jättäisin sen laihdutuksen ajaksi pois, samoin sokerin, jota kukaan ei tarvitse.
Kerro miten syö ihminen joka jättää sokerin pois kun sitä ei muka tarvita?
Näytä tutkimus, jonka mukaan sokerin lisääminen on elimistölle välttämätöntä, niin minä vuorostani näytän yksisarvisen.
Huoh. Terveyden kannalta ei ole väliä, onko syöty sokeri hedelmäsokeria eli fruktoosia, maitosokeria eli laktoosia vai rypälesokeria eli glukoosia. Sokerin tyypin sijaan olennaista on se, mitä muita ravintoaineita ruuassa on, esim ravintokuitu tasaa veren sokerin nousua. Appelsiinista saa sokerien lisäksi kuitua ja vitamiineja. Limsaa juova taas ei saa muuta kuin sokeria.
Puhuin lisätystä sokerista. En hedelmäsokerista. Aina sama vääntö sokerista. Tuplahuoh.
Ensi kerralla sitten vähän enemmän sitä tarkkuutta niin vältetään tämän kaltaiset väärinkäsitykset. Eli lisättyä sokeria kukaan ei tarvitse.
Täysi sokerittomuus on vaikeaa sillä kaikki hiilihydraatti sekä ylimääräinen proteiini muuttuu elimistössä sokereiksi.
Meidän taloudessa lisättyä sokeria vältetään niin paljon kuin mahdollista koska sitä ihminen ei tosiaan tarvitse mihinkään. Taloudestamme ei löydy:
- pöytäsokeria
- tuoremehuja, smoothieita tai virvoitusjuomia
- hedelmiä pl. sitruuna ja avokado
- makeutettuja jogurtteja, vanukkaita tmv.
- makeisia tai jäätelöä
- leivonnaisia, keksejä tai hilloja
- jauhoja tai leipää
- salaatinkastikkeita
- maitotuotteita pl. voi, juusto ja ranskankerma
Tomaattikastikkeista ja lihajalosteista tarkistan aina tuoteselosteen, liha ostetaan marinoimattomana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt ilmeisesti aika paljon leipää. Mitä enemmän leipää syö, sitä enemmän tekee mieli syödä. Hiilihydraatit kasvattaa nälkää.
Ruisleipä on terveellistä, mutta jättäisin sen laihdutuksen ajaksi pois, samoin sokerin, jota kukaan ei tarvitse.
Kerro miten syö ihminen joka jättää sokerin pois kun sitä ei muka tarvita?
Näytä tutkimus, jonka mukaan sokerin lisääminen on elimistölle välttämätöntä, niin minä vuorostani näytän yksisarvisen.
Näytä tutkimus, jonka mukaan ihminen elää esim pelkän kanan syömisellä? Ihmisen hengissä pysyminen perustuu siihen, että verisuonissa kiertää sokeria.
Jaa. Ilmankos diabetes lisääntyy Suomessa 😄
Hölmö uskomus että sokerin syönti aiheuttaisi sokeritautia.
No mikäs sitä sitten aiheuttaa? Mielellään tutkimuslinkki mukaan, kiitos.