Laihduttava ruokavalio
Katselin tuossa mainosta 8 viikon ruokavaliosta, jolla laihtuisi. En nyt aio sitä ostaa, mutta laihduttaa pitäisi ja mielestäni ruokavalio on jo melko hyvässä kunnossa. Syön aamupalan (puuroa tai leipää), lounaan (salaatti tai keitto), illallisen (tavallista kotiruokaa) ja iltapalan (hedelmää ja leipää). Olen yli 40-vuotias nainen, teen istumatyötä usein etänä ja painoa on noin 15 kiloa liikaa.
Mitä ja miten minun pitäisi syödä, että laihtuisin? Osaisiko täällä vaikka joku itse laihtumaan onnistunut antaa neuvoja?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Jos syöt illallisen, iltapalaa ei sitten enää tarvita. Jos on pakko syödä niin pieni heldelmä esim 1/2 omena, ei enää yhtään leipää.
Hedelmää ei ainakaan iltapalaksi, eikä muutenkaan jos aikoo saada tuloksia, tekee nälkäiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt ilmeisesti aika paljon leipää. Mitä enemmän leipää syö, sitä enemmän tekee mieli syödä. Hiilihydraatit kasvattaa nälkää.
Ruisleipä on terveellistä, mutta jättäisin sen laihdutuksen ajaksi pois, samoin sokerin, jota kukaan ei tarvitse.
Kerro miten syö ihminen joka jättää sokerin pois kun sitä ei muka tarvita?
Näytä tutkimus, jonka mukaan sokerin lisääminen on elimistölle välttämätöntä, niin minä vuorostani näytän yksisarvisen.
Näytä tutkimus, jonka mukaan ihminen elää esim pelkän kanan syömisellä? Ihmisen hengissä pysyminen perustuu siihen, että verisuonissa kiertää sokeria.
Jos päivällä syö liian vähän niin illalla on nälkä ja alkaa helposti tekemään mieli herkkuja yms.
Ne maksulliset ruokavaliot ovat yleensä aina samalla kaavalla. Aamulla puuroa, marjoja.. Lounaalla pastaa/riisiä, lihaa/kalaa/kanaa ja kasviksia. Välipalana joku rahka, hedelmä. Päivällinen aikalailla sama kuin lounas. Illalla taas puuroa, rahkaa yms.
Ei ainakaan kannata isoja summia maksella. Jos sisältää kuntosaliohjelman niin pienellä vaivalla senkin löytää ilmaiseksi netistä.
Kirjastossakin paljon materiaalia painonpudottamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maha 80% täyteen ja lautaselle 2/3 kasviksia ja vihanneksia. Aamupala, lounas ja päivällinen ja iltapala kello 19 ja aamiainen 7-8 välillä. Askelia 13000 päivässä,, sillä lähti 15kiloa(nainen 80->65 kiloa 9kk ja pituus 166cm). Kuntosalia 2-3 kertaa viikossa.
Lautasmalli on aina vähän ihmetyttänyt minua. 100 kiloinen mies ja 70 kiloinen nainen voi syödä saman mallin mukaan?
Et taida edes ymmärtää, mitä lautasmalli tarkoittaa jos luulet ettei sitä voi toteuttaa eri kalorimäärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoret on ihan hukassa syömisten kanssa. Niin paljon noita houkutuksia.
Lapset ja nuoret oppii esimerkistä.
Juu, mäkkäreissä käydään joka viikko ja jo pienestä synttäreitä ym juhlia voidaan järkätä pikaruokapaikoissa. Koukku tulee jo lapsena noihin.
Vähennä "purkkihiilareita", eli leipä, puuro, pasta, riisi (myös peruna vaikka se ei purkista tulekaan). Syö tarpeeksi, sillä nälkäisenä tulee naposteltua.
Itse syön näin ja kiloja on ropissut mukavaan tahtiin.
- aamupalaksi viili/rahka ja ehkä hedelmä jos jää nälkä.
- kolme lämmintä ateriaa päivässä pitää nälän ja napostelun poissa: proteiini (esim kala, kana, liha, kananmuna) sekä kasviksia, kasviksia, kasviksia. Riisin olen vaihtanut kukkakaaliriisiin, paras päätös ikinä! Kasviksia voit syödä kylläisyyteen asti.
- Hiilareita lisään treenien jälkeen, jotta energiaa riittää.
- Juon tarpeeksi vettä. Pitää nälän loitolla ja helpottaa turvotusta.
- Kun ei ole nälkä, ei tule syötyä muuta epäterveellistä.
Silloin tällöin herkuttelen esim munkilla tai suklaalla. Suosin pienempiä annoskokoja, esim suklaapatukka eikä levyä. Silloin tulee syötyä vähemmän, koska sokerihimoon riittää kyllä vähempikin. Jos tekee terveellisiä päätöksiä 80% ajasta, ei haittaa, vaikka välillä herkuttelee. Tärkeintä on aina herkuttelun jälkeen palata mahdollisimman pian terveelliseen ruokavalioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt ilmeisesti aika paljon leipää. Mitä enemmän leipää syö, sitä enemmän tekee mieli syödä. Hiilihydraatit kasvattaa nälkää.
Ruisleipä on terveellistä, mutta jättäisin sen laihdutuksen ajaksi pois, samoin sokerin, jota kukaan ei tarvitse.
Näytä tutkimus, jonka mukaan sokerin lisääminen on elimistölle välttämätöntä, niin minä vuorostani näytän yksisarvisen.
Näytä tutkimus, jonka mukaan ihminen elää esim pelkän kanan syömisellä? Ihmisen hengissä pysyminen perustuu siihen, että verisuonissa kiertää sokeria.
Jaa. Ilmankos diabetes lisääntyy Suomessa 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sokeripaketti päivässä pitää lääkärin loitolla... Eiku?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hölmö uskomus että sokerin syönti aiheuttaisi sokeritautia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hih hih
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Terveyden kannalta ei ole väliä, onko syöty sokeri hedelmäsokeria eli fruktoosia, maitosokeria eli laktoosia vai rypälesokeria eli glukoosia. Sokerin tyypin sijaan olennaista on se, mitä muita ravintoaineita ruuassa on, esim ravintokuitu tasaa veren sokerin nousua. Appelsiinista saa sokerien lisäksi kuitua ja vitamiineja. Limsaa juova taas ei saa muuta kuin sokeria.
Täällä on tullut hyviä ohjeita ruokavaliosta. Sen lisäksi kehottaisin ap:ta hankkimaan lihaksia eli mene salille tai crossfittiin. Keski-ikäisenä ja vanhanakin voi hankkia lihaksia ja se hyödyttää aineenvaihduntaa. Löysät lähtee, kroppa kiinteytyy eikä ruokien kanssa ole enää niin tarkkaa.
T. Entinen löysä täti 50 v.
Älä syö ähkyy ikinä, lopeta kun olet ns kylläinen. Ei santsikierrosta muuta kuin jouluna. Suolaa pitää karsia, 1 teelusikka päivässä on se raja, suolaa tulee helposti leikkeleistä, juustoista, leivästä, einekset on täynnä piilosuolaa ja lisäaineita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Terveyden kannalta ei ole väliä, onko syöty sokeri hedelmäsokeria eli fruktoosia, maitosokeria eli laktoosia vai rypälesokeria eli glukoosia. Sokerin tyypin sijaan olennaista on se, mitä muita ravintoaineita ruuassa on, esim ravintokuitu tasaa veren sokerin nousua. Appelsiinista saa sokerien lisäksi kuitua ja vitamiineja. Limsaa juova taas ei saa muuta kuin sokeria.
Puhuin lisätystä sokerista. En hedelmäsokerista. Aina sama vääntö sokerista. Tuplahuoh.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on tullut hyviä ohjeita ruokavaliosta. Sen lisäksi kehottaisin ap:ta hankkimaan lihaksia eli mene salille tai crossfittiin. Keski-ikäisenä ja vanhanakin voi hankkia lihaksia ja se hyödyttää aineenvaihduntaa. Löysät lähtee, kroppa kiinteytyy eikä ruokien kanssa ole enää niin tarkkaa.
Mitä enemmän sitä ikää tulee sitä tärkeämpää on lihaskunto.
Minä syön päivittäin puuroa, leipää, hedelmiä, perunaa eli kauhistuttavia hiilihydraatteja. Herkkuja syön max. kerran viikossa tyyliin suklaapatukan, heseaterian tai kakunpalan kahvilassa. Olen hoikka ollut aina. Liikunta on työmatkakävely tai -pyöräily (2 km/suunta). Minunhan pitäisi olla ihan kauhea valas näillä syömisillä?
Vierailija kirjoitti:
Ei tartte edes crossfittiä, kun tekee lumitöitä, raahaa kauppakassit, kävelee työmatkat, kävelee aina portaat jne.
Leipä on aamupalaksi ihan hyvä, 2 ruispalaa, ei mitään höttöä. Oikeaa voita tai edes oivariinia päälle, ei mitään "keinorasvaa", yrttejä sekaan jos tykkää. Oikeaa juustoa päälle.
Onhan lounassalaatissa proteiinia? Hiilarit minimiin lounaalta. Perunan, pastan ja riisin voi korvata kasviksilla edes enimmäkseen, ei leipää kylkeen. Keitto on riski, voi tulla nälkä ja naposteluntarve. Teethön keiton itse että tiedöt mitä siinä on, proteiinia pitää olla hiilareita ei tarvita.
Illalliselle myös reilusti proteiinia ja kasviksia.
Iltapalalta leipä pois, hedelmän vaihto välillä marjoihin tai kasviksiin (smoothie? rahka?).
Jos ei puputa pullaa ym, jättää hiilarit vähemmälle, kasvikset ja protskut ylös niin ruokaa voi syödä myös niin ettei ole nälkä.
Siihen kun lisää pientä voimaharjoittelua että lihasmassa kasvaa, niin kyllä paino lähtee. Voimaharjoittelua pitäisi tehdä jo iän ja istumatyön takia. Nouse penkistä kerran tunnissa ja tee 20 kyykkyä. Kiipistele hampaita pestessä. Punnerra pöytää vasten. Kevyellä painolla hauista työn ohessa jos et kokoajan tarvi molempia käsiä. Ja lyhyelle kävelylenkille pari kertaa päivässä että aineenvaihdunta pelaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhuin lisätystä sokerista. En hedelmäsokerista. Aina sama vääntö sokerista. Tuplahuoh.
Ensi kerralla sitten vähän enemmän sitä tarkkuutta niin vältetään tämän kaltaiset väärinkäsitykset. Eli lisättyä sokeria kukaan ei tarvitse.